Skip to main content
Antwoord

Dubbele IP adressen in netwerk

• September 7, 2025
  • 15 reacties
  • 111 keer bekeken

Beste KPN,

Ik ervaar sinds enige tijd verbindingsproblemen met mijn KPN Box V14 (Sagemcom, model DIW7022).

Probleemomschrijving:

• Mijn Default Gateway is correct ingesteld op 192.168.2.254.

• Echter, hetzelfde apparaat (zelfde MAC-adres 94:3C:96:27:8A:06) verschijnt óók in mijn netwerk op 192.168.2.1, met hostnaam DIW7022-278A06.

• Hierdoor lijkt het alsof er twee gateways actief zijn.

• Gevolg: mijn beveiligingssoftware meldt een “dubbel IP-adres / schadelijk verkeer” en in de praktijk valt het internet weg zodra meerdere apparaten actief zijn.

Wat ik al heb gecontroleerd:

• Alle pc’s krijgen een normaal DHCP-adres (bijv. 192.168.2.23) en gateway 192.168.2.254.

• Er zijn géén andere routers of apparaten actief met een vast IP in dit netwerk.

• Het dubbele IP komt dus van de Box V14 zelf.

• Ik heb bevestigd dat het MAC-adres en de hostnaam bij de KPN Box V14 horen.

Verzoek:
Kunt u nagaan of dit een bekend probleem is met de firmware van de Box V14, en of dit op te lossen is met:

• een firmware-update of reprovisioning van de Box, of

• indien nodig een vervanging van de Box?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Michel van Hagen

Beste antwoord door Michel van Hagen

Gevonden wat het is, het is een Vigi Beveiligingscamera van TP link.

15 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

KPN V14 is geen Sagemcom maar Arcadyan, een Sagemcom DIW7022 is geen modem maar een TV ontvanger. Wat is nu juist of vals in jouw bericht?

Vals is er niets, alleen ChatGpt gaf aan dat het een Sagemcom is, die zal het dan fout hebben.

Ik heb regelmatig (dagelijks) Internet uitval met de melding ‘Netwerkgebeurtenis geblokkeerd. Dubbele IP-adressen in het netwerk. Een apparaat (192.168.2.1) verzendt schadelijk verkeer. Dit kan een poging zijn om uw computer aan te vallen.  

Dus het lijkt erop dat de KPN Box V14 een dynamisch 192.168.2.1 IP adres toewijst aan een van mijn devices, beveiligingscamera's, airco's, PC's, enz, enz, terwijl, volgens jouw worden, de TV ontvanger al datzelfde (192.168.2.1) IP adres heeft.

Anders kan ik de melding en de constante uitval niet verklaren.

Dus ik zoek hiervoor een oplossing.

PS:

ChatGpt: 

Jouw opmerking uit het forum lijkt niet te kloppen of bevat ten minste een vergissing betreffende het modelnummer en het type apparaat.
De gegevens tonen duidelijk aan dat DIW7022 een TV-ontvanger is, van Sagemcom, en niet van Arcadyan.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

ChatGPT gaat je hier denk ik weinig bij helpen. Dat antwoord wat ie geeft in het laatste antwoord is ook vaag en ik snap niet helemaal wat je nou wilt bereiken door die te posten. De Box14 is een Arcadyan ERV67AX348B, de tv-ontvanger is een Sagemcom DIW7022. Het mac-adres van een Sagemcom netwerkinterface zal nooit bij een Arcadyan-interface terecht komen met standaard KPN-software gezien mac-spoofing hier geen optie in is.

Dat je apparaten een dynamisch IP-adres krijgen en bijvoorbeeld de tv-ontvanger niet staat los van alles, op apparatuur kan je immers ook een statisch IP-adres instellen waardoor bijvoorbeeld je PC in feite tegen de DHCP server zegt ‘ik ga op dit IP-adres werken, je regelt het maar’ en dat is wat de DHCP server dan ook doet. Geen idee hoe dat precies zit met de DIW7022 en de Box14, beiden heb ik nog niet eerder in mijn handen gehad maar ik vermoed dat er iets dergelijks gaande is.

Ik snap nu echter het probleem niet helemaal. De Box14 is ingesteld op 192.168.2.254, de tv-ontvanger op 192.168.2.1. Beiden hebben een compleet andere functie in het netwerk en de tv-ontvanger zal nooit IP-adressen gaan uitdelen, als dat zou gebeuren dan heb je een ‘rogue DHCP server’ en krijg je twee IP-adressen per apparaat, mogelijk dus met IP-conflicten als zij in hetzelfde subnet uitdelen en dan krijg je hele andere vage problemen.

Je geeft aan dat je op je PC een melding krijgt over schadelijke apparaten op je netwerk en dubbele adressen. Van welke software komt dit af? Lijkt mij eerder dat er hier iets mis gaat namelijk.

De melding komt van Eset Internet Security. De melding is verder het probleem ook niet, wel dat Internet dan uitvalt. Dus er is ergens sprake van een conflict en ik vermoed dat er dus dubbele IP adressen worden toegewezen door de KPN box. Of een van de apparaten die ik niet zie heeft een statisch IP adres die conflicteert met de TV decoder 192.168.2.1. Maar ik ben geen expert.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

Maar de vraag is dan: valt het alleen uit op jouw PC waar Eset op draait of valt alles dan uit? Als de uitval tegelijk met de melding van Eset komt dan ben ik geneigd die de schuld te geven namelijk. Als het dat eerste is dan durf ik met grote zekerheid te zeggen dat Eset de boosdoener is. Als de rest ook stopt met werken dan kan het inderdaad ergens een conflict zijn, bijvoorbeeld twee apparaten die statisch 192.168.2.1 ingesteld hebben staan of een apparaat met dynamisch IP dat eerder dan dat apparaat met het statische IP-adres actief wordt op het netwerk. Dat apparaat kan echter van alles zijn en de enige echte manier om daar dan achter te komen welke het is dat is door alles los te koppelen en een voor een terug te verbinden. De Box14 zal in ieder geval geen dubbele IP-adressen toewijzen, als er ergens iets dubbel is dan is dat omdat een apparaat die later op het netwerk komt zelf dat IP-adres statisch ingesteld heeft staan.

Op je PC kan je in ieder geval al wat doen om te testen, allereerst begin met het openen van een command prompt met Windows toets + R en daar ‘cmd’ (zonder aanhalingstekens) in te voeren. Voer nu ‘ipconfig’ (wederom zonder aanhalingstekens) in en druk op enter. Kijk naar het ‘IPv4 adres’. Dan heb je in ieder geval je PC al uitgesloten. In dezelfde prompt toets in ‘ping -t 192.168.2.1’ en wacht op een respons. Als je respons hebt trek de stekker van de tv-ontvanger eruit, de respons zal even stoppen, als de respons terugkomt terwijl de ontvanger nog is losgekoppeld dan heb je inderdaad een dubbel IP-adres. Je kan dan een tool als Angry IP Scanner gebruiken om de hostname te achterhalen, de hostname zegt misschien iets over welk apparaat het is. Ping is overigens geen harde garantie, niet ieder apparaat accepteert ICMP (ping verzoeken) maar het is een start.

Andere manier om te testen is door Eset tijdelijk uit te schakelen (let wel dat je Windows Defender weer inschakelt als deze door Eset is uitgeschakeld).

Alles valt uit.

ik denk dat er ergens idd een device is met 192.168.2.1. Ik zie dat niet terug in de apparatenlijst van de KPN box. Maar ik heb een heel netwerk professioneel laten aanleggen met een Omada controller met enorm veel aangesloten devices. De monteur hiervan kon niets vinden en zegt netwerk correct functioneert, dat zegt verder ook niets helaas. Misschien dat er ergens in het netwerk een beveiligingscamera ook 192.168.2.1. als IP adres heeft. Maar dan zou het probleem ook altijd moeten zijn, maar het zijn periodes met problemen, niet continue. De PC’s heb ik allemaal getest, die krijgen netjes andere IP adressen. Ik zal dat met de ping proberen morgen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 7, 2025

Beste ​@Michel van Hagen , Advancved IP scanner is een heel nuttig hulpmiddel, waarmee je meteen toegang tot de betreffende apparaten kunt krijgen, zie onderstaande link:

https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

is gratis freeware.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

Misschien dat er ergens in het netwerk een beveiligingscamera ook 192.168.2.1. als IP adres heeft. Maar dan zou het probleem ook altijd moeten zijn, maar het zijn periodes met problemen, niet continue.

Nee hoor, dat hoeft zeker niet het geval te zijn, de meeste problemen door conflicten, multicast floods of wat dan ook komt in poses.

Alles valt uit.

Maar ik heb een heel netwerk professioneel laten aanleggen met een Omada controller met enorm veel aangesloten devices. De monteur hiervan kon niets vinden en zegt netwerk correct functioneert, dat zegt verder ook niets helaas.

Wacht, je hebt een Omada-netwerk en daarnaast een netwerk met de Box14? Ik snap nu oprecht niet hoe het zit. Heeft het Omada-netwerk ook een router of enkel de controller voor bijvoorbeeld het wifi-netwerk? Ik vind het overigens ook wel makkelijk van zo'n monteur om te roepen dat alles correct functioneert als dat niet het geval is. Dan ben voor mijn gevoel meer een internetboer dan een professional. Maar dat ben ik, als je als professional ergens een netwerk aanlegt dan doe je ook aan documentatie en dan weet je ook of er ergens statische IP's zijn ingesteld. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het niet de Box14 is die een dubbel IP-adres heeft en er moet iets dus een statisch toegewezen IP-adres zijn als er daadwerkelijk een IP-conflict optreedt. 

De Omada controller staat na de KPN Box om de wifi te controleren, zonder router. Met switches en kabels staat in bijna iedere kamer een accespoint. Wifi door het hele huis en in diverse kamers ook bekabeld internet via diezelfde accespoints. Ook de beveiligingscamera’s zijn via kabel aangesloten op de accespoints. Als ik uitval heb, dan geen wifi en geen bekabeld Internet. Wel TV want die kabel gaat direct van de Box naar het KPN kastje.

• September 7, 2025

Welk ip adres heeft de Amada Controller zelf? Niet toevallig 192.168.2.1? Als je inlogt op de Omada Controller kan je zien wel ip adressen de accespoints hebben en ook de ip adressen van de verbonden apparaten. 

De Omada controller heeft geen 192.168.2.1. Goed idee om daar de IP adressen van de verbonden devices te zoeken. Ga ik proberen.

In de admin van de omada controller zie ik de 8 accespoints, maar gewopon met dynamische IP adressen. Ik zie bij meldingen wel dat 1 accespoint was ‘disconnected  isolated'.

Ik zie in de KPN box admin de hostnaam DIW7022-278A06 met MAC adres 94:3C:96:27:8A:06 met IPv4-adres 192.168.2.1. Voilgens mij is dat de TV deceoder.

Via IP scanner programma zie ik met hetzelfde IP adres een MAC adres D8:44:89:AE:5C:95.

Weet nog niet wat dat is, maar dat zal het probleem veroorzaken toch?

• September 7, 2025

Via IP scanner programma zie ik met hetzelfde IP adres een MAC adres D8:44:89:AE:5C:95.

Volgens deze site:

https://macvendors.com/

Is dat een TP-Link apparaat. En ja, dat veroorzaakt problemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • September 7, 2025

Gevonden wat het is, het is een Vigi Beveiligingscamera van TP link.