Ik ben een blije glasvezelgebruiker sinds vorige week. Ik maak enkel gebruik van internet en heb dankzij de epische post (en installatiescripts) vanĀ
Dit is de basis situatie:
Ik maak geen gebruik van telefoon, noch televisie, dus die kan ik misschien gewoon uitzetten. Ik heb ook IP6 uitgezet omdat ik het op dit moment nog niet gebruik.
- De eerste stap die ik zette om mijn pi-hole aan de praat te krijgen in de nieuwe situatie was zorgen dat mijn thuisnetwerk in dezelfde range stond als in de oude situatie (mijn pi-hole staat al sinds ingebruikname op 10.0.0.30):
Ik heb eerlijk gezegd geen benul waarom ik de range op 242 stop. Ik meen ergens (?) gelezen te hebben dat 255 niet gebruikt moet worden en dat 242 nog een veilige range stop is.
- In de basic setting heb ik de name server aangezet:
Ā
- Edit: Bleek onzinnig te zijn ->Ik heb ook, door info van de volgende website, DNS forwarding ingesteld:
Met de Edgerouter X zou je hem op switch0 zetten volgens mij. Ik heb de Edge 4 en heb het nu maar op zowel eth0.6 (VLAN 6 volgens mij) alsmede eth1 (LAN verkeer volgens mij) gezet. Ja, wederom een weggevertje dat ik niet echt weet wat ik aan het doen ben.
Ook de DNS interface heb ik iets aangepast toen de pi-hole geen reclame op de tablets tegenhield zoals deze dat voorheen wel deed.
Ā
- In de oude situatie had ik ook wat gestoeid met hardwarematige dns oproepen die graag de pi-hole wilden omzeilen:
Ik wist dat dat het probleem van lekkende DNS niet zou wegnemen, maar ik wilde het toch al doen.
- Om mijn probleem op te lossen ben ik weer op internet verder gaan zoeken en hetgeen mijn pi-hole nu werkend heeft doen krijgen is het volgende. Blijkbaar werd toch op een of andere manier het DNS van KPN gebruikt. Dat kon ik oplossing via hulp via de volgende sites: site1 en site. Via putty geef ik dan de volgende reeks commando's (eth0 zou de WAN moeten zijn):
configure
set interfaces ethernet eth0 dhcp-options name-server no-update
commit
save
Tsja, en nu lijkt het āte werkenā. Maar dat is meer door geluk, dan wijsheid.