Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb zojuist glasvezel internet besteld via kpn, ik draai al zo’n 30 jaar eigen dns, mail, en webservers via ziggo thuis, is dit ook mogelijk met de glasvezel verbinding van kpn, oftewel staan poorten: 25, 53, 80, 443, 465, 587, 993 open? zowel inbound als outbound?

Heeft de glasvezelverbinding een statisch of dynamisch ip? in geval van een statisch ip, kan ik hier de reverse dns hostname van aanpassen?

Krijg ik zowel een routeerbaar IPv4 adres en een /48 IPv6 subnet?

Kan (Reverse) DNS Delegation voor zowel IPv4 als IPv6 aangezet/ingesteld worden?

Heeft de glasvezel ‘modem’ die op het FTU komt een optische uitgang ipv ethernet? zodat ik rechtstreeks de server optisch in kan? zo ja, welke formfactor wordt gebruikt en op hoeveel nm zit het licht? dit ivm de juiste SFP module in de switch en netwerkkaarten.

 

Groeten,
Donald.

 

 

Ik heb zojuist glasvezel internet besteld via kpn, ik draai al zo’n 30 jaar eigen dns, mail, en webservers via ziggo thuis, is dit ook mogelijk met de glasvezel verbinding van kpn, oftewel staan poorten: 25, 53, 80, 443, 465, 587, 993 open? zowel inbound als outbound?

Uiteraard staan die poorten open, een provider mag wettelijk namelijk geen poorten blokkeren en kpn zal dan dan ook niet doen.

 

Heeft de glasvezelverbinding een statisch of dynamisch ip? in geval van een statisch ip, kan ik hier de reverse dns hostname van aanpassen?

Formeel heb je een dynamisch IP adres maar in de praktijk wijzigt jouw IP adres nooit. Je kunt de reverse DNS helaas niet aanpassen.

 

Krijg ik zowel een routeerbaar IPv4 adres en een /48 IPv6 subnet?

Ja.

 

Kan (Reverse) DNS Delegation voor zowel IPv4 als IPv6 aangezet/ingesteld worden?

Uiteraard heb je voor zowel IPv4 als voor IPv6 reverse DNS maar deze zijn niet aanpasbaar.

 

Heeft de glasvezel ‘modem’ die op het FTU komt een optische uitgang ipv ethernet? zodat ik rechtstreeks de server optisch in kan? zo ja, welke formfactor wordt gebruikt en op hoeveel nm zit het licht? dit ivm de juiste SFP module in de switch en netwerkkaarten.

Op de pagina https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm kan je daar alles over lezen.


Hoi wjb,

Bedankt voor je snelle reactie.
Jammer dat de (reverse) dns namen niet aangepast kunnen worden, is het met zakelijk internet van KPN wel mogelijk? en is hier een statisch IPv4 subnet wel mogelijk?


Hallo @Megapearl , klein zakelijk is gelijk aan consumenten, dan zou je voor mkb of groot zakelijk moeten gaan, maar dat kun je niet afsluiten als particulier zonder zakelijk KvK-nummer.

 


Jammer dat de (reverse) dns namen niet aangepast kunnen worden, is het met zakelijk internet van KPN wel mogelijk? en is hier een statisch IPv4 subnet wel mogelijk?

Daar heb ik geen ervaring mee.


Beste @JanD,

Ik ga kijken wat er mogelijk is mbt mkb en/of groot zakelijk, een KvK nummer is geen probleem.

Bedankt voor de tip.


Is je er echt zo veel aan gelegen om zelf een mailserver te draaien.

Voor een paar euro per jaar breng je jouw mail onder bij bijvoorbeeld mijndomein.nl.


De situatie bij KPN wel iets Anders is dan bij Ziggo, maar wel oplosbaar.

de poorten staan standaard van buiten naar binnen dicht ( zoals het hoort ) maar je kunt per poort forwarden naar je server/nas om de mail etc af te handelen.

je eigen router draaien is wel anders, omdat de expriabox geen bridgemode kent. Je zult dus ofwel Fritz moeten gebruiken, ofwel de posts over zelf configureren van de router moeten doorspitten en je instellingen goed zetten. Op dit forum zit veel kennis hierover.

 


Is je er echt zo veel aan gelegen om zelf een mailserver te draaien.

Voor een paar euro per jaar breng je jouw mail onder bij bijvoorbeeld mijndomein.nl.

Jazeker, het is allemaal ooit begonnen als hobby in 1992, en inmiddels meerdere domeinen en servers draaien, en ik vind het erg fijn om meer controle te hebben en de mogelijkheid te hebben om dingen in te stellen zoals ik wil.


De situatie bij KPN wel iets Anders is dan bij Ziggo, maar wel oplosbaar.

de poorten staan standaard van buiten naar binnen dicht ( zoals het hoort ) maar je kunt per poort forwarden naar je server/nas om de mail etc af te handelen.

je eigen router draaien is wel anders, omdat de expriabox geen bridgemode kent. Je zult dus ofwel Fritz moeten gebruiken, ofwel de posts over zelf configureren van de router moeten doorspitten en je instellingen goed zetten. Op dit forum zit veel kennis hierover.

 

De fritz! Box zal het worden dan, vreemd dat de standaard modem niet in bridge mode te zetten is, ik weet niet of er een dmz functie in zit? Dan is dat evt een tijdelijke oplossing totdat het vervangende modem binnen is.


De fritz! Box zal het worden dan, vreemd dat de standaard modem niet in bridge mode te zetten is, ik weet niet of er een dmz functie in zit? Dan is dat evt een tijdelijke oplossing totdat het vervangende modem binnen is.

Wat wilt u met bridge modus doen bij glasvezel? Wat voor nut heeft dat?


De fritz! Box zal het worden dan, vreemd dat de standaard modem niet in bridge mode te zetten is, ik weet niet of er een dmz functie in zit? Dan is dat evt een tijdelijke oplossing totdat het vervangende modem binnen is.

Wat wilt u met bridge modus doen bij glasvezel? Wat voor nut heeft dat?

Ik heb een eigen (pfsense) router die load balancing, fail over en multiwan doet.


De fritz! Box zal het worden dan, vreemd dat de standaard modem niet in bridge mode te zetten is, ik weet niet of er een dmz functie in zit? Dan is dat evt een tijdelijke oplossing totdat het vervangende modem binnen is.

Wat wilt u met bridge modus doen bij glasvezel? Wat voor nut heeft dat?

Ik heb een eigen (pfsense) router die load balancing, fail over en multiwan doet.

Die hangt u gewoon rechtstreeks aan het glasvezelmodem.

Welke functie moet de fritzbox gaan vervullen dan? De functie van een koppelblokje?

Wel een heel duur koppelblokje heeft u dan hoor. Wat bovendien nog stroom gebruikt ook.


Als je pfsense router kunt managen al dan niet met behulp van het forum, dan heb je inderdaad geen kpn of fritz router nodig. De modem is separaat.

 


Je moet 2 dingen instellen op de pfsense router:

  • VLAN 6
  • PPPOE

PPPOE kan elke hedendaagse router. En VLAN 6 is bij pfsense ook mogelijk. Bij andere routers soms niet. Maar dan kun je er beter een managed switch tussen plaatsen.

Dat is dus voor alleen internet. 

Als u ook tv van KPN heeft, dan is een router in bridge helemaal niet mogelijk. Gaat nooit werken. 

Voor telefonie kun je beter een VOIP ATA aanschaffen. Goedkoper en flexibeler dan een fritzbox. Of een fritzbox in bridge modus en telefonie op datzelfde ding op 1 of andere manier te combineren valt weet ik heel niet. Ik vermoed van niet.

Er is weinig ervaring over een fritzbox in bridge modus op dit forum. Dit omdat het nutteloos is. Bij glasvezel. Op een koperverbinding zou het wel nut hebben. Je gebruikt dan feitelijk alleen het dsl modum. 


De fritz! Box zal het worden dan, vreemd dat de standaard modem niet in bridge mode te zetten is, ik weet niet of er een dmz functie in zit? Dan is dat evt een tijdelijke oplossing totdat het vervangende modem binnen is.

Wat wilt u met bridge modus doen bij glasvezel? Wat voor nut heeft dat?

Ik heb een eigen (pfsense) router die load balancing, fail over en multiwan doet.

Die hangt u gewoon rechtstreeks aan het glasvezelmodem.

Welke functie moet de fritzbox gaan vervullen dan? De functie van een koppelblokje?

Wel een heel duur koppelblokje heeft u dan hoor. Wat bovendien nog stroom gebruikt ook.

Dat is de reden waarom ik in mijn eerste post vroeg wat de formfactor is en op hoeveel nm het glas zit, ik heb geen idee wat KPN gaat leveren en welke aansluitingen hier op zitten. ik dacht dat de fritz! box slechts een ander merk modem was die ipv de experiabox komt.


Als je pfsense router kunt managen al dan niet met behulp van het forum, dan heb je inderdaad geen kpn of fritz router nodig. De modem is separaat.

 

Dit wist ik niet, ik dacht dat de modem en router in 1 behuizing zaten en werd aangesloten op de ftu.


@EAZ1964 @Nick83 dit zijn antwoorden waar ik wat mee kan, bedankt!

Ik ga geen tv afnemen van KPN, dat heb ik al via Ziggo.

(Huis) telefoon heb ik lopen via een VoIP Sip trunk naar een andere provider.


...ik dacht dat de modem en router in 1 behuizing zaten en werd aangesloten op de ftu.

Nee. U krijgt een apart glasvezelmodem. Zoiets:

Daar zit aan de onderkant gewoon een normale utp poort op.

Via de oranje utp kabel word normaal gesproken de Experiabox/KPN Box aangesloten. U gebruik daarvoor in de plaats dan de pfsense router.


Ah juist, dan snap ik hem, dit is dus slechts een optische single mode glas naar ethernet converter, mag je zoiets bij kpn ook kiezen? ik zou graag ook optisch naar m’n pfSense router willen, nu is 1 gbit ethernet snel zat hoor, maar tijdens de aanleg van mijn netwerk heb ik alles zoveel mogelijk optisch gemaakt, dus het zou mooi zijn als dit deel van het netwerk ook optisch zou zijn, voordeel ervan is dat optisch totaal geen last heeft van interferentie van signalen in de lucht of kabels waar het langs loopt.


Ah juist, dan snap ik hem, dit is dus slechts een optische single mode glas naar ethernet converter, mag je zoiets bij kpn ook kiezen? ik zou graag ook optisch naar m’n pfSense router willen, nu is 1 gbit ethernet snel zat hoor, maar tijdens de aanleg van mijn netwerk heb ik alles zoveel mogelijk optisch gemaakt, dus het zou mooi zijn als dit deel van het netwerk ook optisch zou zijn, voordeel ervan is dat optisch totaal geen last heeft van interferentie van signalen in de lucht of kabels waar het langs loopt.

Heb je een AON of PON aansluiting?

Heb je de documentatie gelezen op de pagina waar ik je eerder een link voor gegeven heb?


Dat zou dan dus via SFP module moeten. Maar KPN bied dat niet aan. Ze zijn volgens mij ook nog niet of heel beperkt verkrijgbaar en wellicht ook duur.

Er word in andere topics op dit forum wel over gefilosofeerd, maar heel veel verder dan dat komt men volgens mij nog niet. Ik volg die topics niet zo. Misschien kan iemand anders daar een korte samenvatting van geven?


Dat zou dan dus via SFP module moeten. Maar KPN bied dat niet aan. Ze zijn volgens mij ook nog niet of heel beperkt verkrijgbaar en wellicht ook duur.

Er word in andere topics op dit forum wel over gefilosofeerd, maar heel veel verder dan dat komt men volgens mij nog niet. Ik volg die topics niet zo. Misschien kan iemand anders daar een korte samenvatting van geven?

Voor AON aansluitingen zijn er vele SFP fiber modulen beschikbaar die voldoen aan de specificaties. Voor PON aansluitingen ligt dat anders. Daar moet een XGS-PON SFP module gebruikt worden en die zijn (nog) nauwelijks te koop.


Ah juist, dan snap ik hem, dit is dus slechts een optische single mode glas naar ethernet converter, mag je zoiets bij kpn ook kiezen? ik zou graag ook optisch naar m’n pfSense router willen, nu is 1 gbit ethernet snel zat hoor, maar tijdens de aanleg van mijn netwerk heb ik alles zoveel mogelijk optisch gemaakt, dus het zou mooi zijn als dit deel van het netwerk ook optisch zou zijn, voordeel ervan is dat optisch totaal geen last heeft van interferentie van signalen in de lucht of kabels waar het langs loopt.

Heb je een AON of PON aansluiting?

Heb je de documentatie gelezen op de pagina waar ik je eerder een link voor gegeven heb?

De aansluiting is een paar maanden geleden aangelegd, dus ik vermoed een AON aansluiting.

Dit zijn de foto’s van de FTU, verder heb ik geen andere apparatuur van KPN in de meterkast.

 

De documentatie op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm verwijst overal weer terug naar dit forum, de link Ik wil de servicetool gebruiken (kpn.com) laat mij inloggen, daarna een 2fa code invullen die naar mijn mobiel wordt gestuurd waarbij ik vervolgens weer op onderstaande scherm kom.

 

Ik heb bakken met SFP modules, dus even goed uitzoeken welke ik moet hebben, eerst maar even wachten tot alle spullen binnen zijn en alles geinstalleerd is, van daar uit verder kijken/optimaliseren.


Nou ... volgens mij word er al een heel poosje geen AON netwerk meer aangelegd. Door KPN. Zoiets lees ik althans hier op het forum wel eens. Het is tegenwoordig allemaal PON.


De aansluiting is een paar maanden geleden aangelegd, dus ik vermoed een AON aansluiting, ...

Dan vermoed ik juist dat het een PON aansluiting is aangezien alle nieuwe glasvezelnetwerken van KPN PON netwerken zijn. Je hebt dan dus een XGS-PON SFP module nodig en die zijn nauwelijks te koop. Ik denk ook niet dat je er "eentje hebt liggen".

 

...de documentatie op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm verwijst overal weer terug naar dit forum, ...

Dan moet je toch nog maar eens heel goed kijken.