Hi forum! Het antwoord op mijn vraag zal ongetwijfeld ergens op het forum staan maar het lukt me niet deze te vinden (veel gaat over glasvezel, als oldschool vdsl gebruiker is het moeilijk de antwoorden te filteren. Ook gaat veel over itv en telefonie, wat niet van toepassing is op mijn situatie).
Welke modems, en welke netwerk setup, worden aangeraden om de ExperiaBox v10a te vervangen voor vdsl2 waar ik enkel internet gebruik en niet itv of telefonie?
De belangrijkste eis die ik voor de modem heb is dat ik de IP range van mijn interne netwerk kan instellen en dat er een solide VPN functie op zit.
Het liefste zou ik mijn hardware met Ubiquity hardware vervangen vanwege de fijne management tools (zeker wanneer ik meer Ubiquity hardware op het netwerk aansluit), alleen weet ik niet of Ubiquity hardware aanbiedt waarmee de ExperiaBox 1 op 1 vervangen kan worden:
- Wordt dan aangeraden de ExperiaBox in bridgemode te zetten (hoewel ik ergens las dat dit niet kan) en hier de nieuwe router achter te hangen?
- Of de ExperiaBox te vervangen met een andere modem als de DrayTek Vigor 167, deze in bridgemodus te zetten, en hier dan de router achter te plaatsen?
Op het moment dat ik de modem 1-op-1 kan vervangen hoeft er geen wifi op te zitten omdat ik dan een wifi AP in de woonkamer moet plaatsen. Wanneer ik een router achter de modem ga plaatsen dan is het wel fijn om wifi te hebben omdat ik dan de router in de woonkamer neerzet.