Hallo,
Dit zal een vrij technische vraag zijn en ik hoop dan ook dat ik hier mensen kan vinden met de nodige kennis. Ik heb de volgende vraag ook op Tweakers en op het forum van mijn router software geplaatst, maar helaas is de gouden tip nog niet voorbij gekomen.
Sinds 2020 nieuwe klant bij KPN en voor het eerst een glasvezelaansluiting. De monteur is langs geweest om de nieuwe NTU en de Experiabox 10 te installeren, helemaal top. Echter wil ik graag mijn eigen router gebruiken, en ik wil deze niet achter de Experiabox installeren.
Ik gebruik een ASRock G10 router met daarop een recente versie van dd-wrt. Momenteel heb ik de nightly build van 31-01-2020 geïnstalleerd staan. Deze router zou moeten voldoen aan de technische eisen om de Experiabox te vervangen. Ik neem alleen internet af van KPN.
De monteur informeerde mij dat ik de WAN poort van mijn router, waarop de ethernetkabel vanuit de NTU aangesloten is, ingesteld moest staan op VLAN 6 en daarbij een verbinding moest maken via het PPPoE protocol. Gebruikersnaam en wachtwoord worden niet gecontroleerd, maar daarvoor heb ik de gegevens van mijn Experiabox overgenomen.
Gebruikersnaam: <MAC-ADRES-EXPERIABOX>@internet
Wachtwoord: kpn
Op mijn ASRock G10 router, die gebruik maakt de Atheros chipset, is dit de standaard configuratie:
VLAN 1:
vid: 1
ports: 2 3 4 5 6t
VLAN 2:
vid: 2
ports: 1 6t
Vervolgens gebruik ik de volgende commando’s om mijn configuratie rond te krijgen.
swconfig dev eth0 set enable_vlan 1
swconfig dev eth0 vlan 2 set vid 6
swconfig dev eth0 vlan 2 set ports '1t 6t'
swconfig dev eth0 set apply
vconfig add eth0 6
ifconfig vlan6 up
Wat resulteert in de volgende instellingen:
VLAN 1:
vid: 1
ports: 2 3 4 5 6t
VLAN 2:
vid: 6
ports: 1t 6t
Volgens mij zou dit voldoende moeten zijn om een IP adres van KPN te ontvangen op mijn eigen router. Echter die ik telkens dat de PPPoE verbinding opnieuw gestart wordt. Dit kan het resultaat zijn van een verkeerd geconfigureerde VLAN.
Resultaat uit de logbron:
Jan 1 01:08:59 DD-WRT daemon.notice pppdp3653]: pppd 2.4.7 started by root, uid 0
Jan 1 01:09:31 DD-WRT user.info : pppd : daemon successfully stopped
Jan 1 01:09:33 DD-WRT user.info : pppd : daemon hanging, send SIGKILL
Jan 1 01:09:33 DD-WRT user.info : pppd : PPP daemon successfully stopped
Via Wireshark zie ik geen duidelijke oorzaken. Helaas krijg ik ook niet goed in beeld of ik nou daadwerkelijk PPPoE via VLAN 6 probeer op te zetten. Ik heb de mogelijkheid om een switch tussen de NTU en de router te plaatsen, om zodoende wellicht het volledige verkeer in beeld te krijgen. Dat laatste heb ik tot nu toe nog niet gedaan.
Is het voor iemand, na het lezen van deze post, al duidelijk dat ik iets verkeerd doe? Of heeft iemand ervaring met DD-WRT en Atheros based routers?