Skip to main content
Vraag

Erotische websites blokkeren

• August 10, 2026
  • 6 reacties
  • 39 keer bekeken

Hoe kan ik erotische websites blokkeren, zodat ze via mijn netwerk niet meer zichtbaar zijn

6 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 10, 2026

Je kunt een andere DNS server instellen.

Voor standaard adult blocking DNS servers kun je kiezen uit:

Cloudflare for Families: 1.1.1.3 en 1.0.0.3.
voor IPv6: 2606:4700:4700::1113 and 2606:4700:4700::1003
https://blog.cloudflare.com/introducing-1-1-1-1-for-families/

OpenDNS FamilyShield: 208.67.222.123 en 208.67.220.123
voor IPv6: 2620:119:35::123 en 2620:119:53::123
https://www.opendns.com/home-internet-security/

Dit zou je per apparaat in kunnen stellen maar waarschijnlijk is het makkelijker dit in de router in te stellen zodat het gelijk voor alle apparaten op je netwerk werkt.

Bij de router van KPN kun je het helaas niet (meer) instellen via Thuisnetwerk > DHCP (dat het alleen aan de clients meegegeven wordt) maar moet je het bij Internetverbinding > DNS installen.

Let op… op zich zouden client devices ook hun eigen (onbeschermde of secure) DNS in kunnen stellen waardoor deze instelling uiteraard teniet gedaan wordt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Bedankt voor de reactie. Als leek begrijp ik dat ik dit bij de instellingen van mijn computer moet doen.

Dan gebruik ik bovenstaande nummers bij instellingen DSN

rvk01
Slimmerik
  • August 10, 2026

Bedankt voor de reactie. Als leek begrijp ik dat ik dit bij de instellingen van mijn computer moet doen.

Dan gebruik ik bovenstaande nummers bij instellingen DSN

Als het alleen voor de computer nodig is, ja dan zou je dat daar kunnen doen.

Maar als je het ook automatisch voor telefoon en alle andere apparaten wilt hebben dan kun je dat het beste in de router zelf doen. Inloggen op de router (inloggegevens staan achterop) en dan bij Internetverbinding > DNS. Dan hoef je niets op de lokale apparaten aan te passen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Bedankt, ik ga er mee aan de slag

• August 10, 2026

Niet zo totaal als blokkeren van sommige DNS nummers (dat is de digitale vorm van een zoekadres) zou je kunnen beginnen met het zetten van de settings zoals SafeSearch van Google in je browser. 

Pas op het zetten van dit soort zogenaamde beschermingen maakt veel kinderen meesters in het omzeilen hiervan. Dat zit namelijk in alle kinderen hun genen. 

Op Kpn TV zit ook zo’n instelling trouwens voor “Erotische” zenders. 

• Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Het is mogelijk om op je telefoon, computer, etc. een alternatieve DNS server in te stellen, dus zorg er voor dat je de enige admin bent op de computer.