Skip to main content

Heb een nieuwe laptop zonder RJ45 aansluiting.  Heb een high speed Ethernet adapter aangeschaft met 1 gigabit snelheid.  Maar nu zie ik op de laptop twee ethernetadapters verschijnen, eentje met 1000mbps snelheid die niet aangesloten(ethernet 2) is en eentje met 100mbps die wel aangesloten is(ethernet 3).  Ethernet 3 kan ik niet configureren naar een hogere snelheid.  Ik ben een leek maar kan het zijn dat er twee ethernet adapters op een laptop zitten en zo ja hoe kan ik zorgen dat ik op ethernet 2 ga draaien met 1000mbps?

Ook met de 100mbps ethernet adapter kom ik trouwens niet boven de 80mbps snelheid terwijl ik 200 mbps internet zou moeten hebben?

 

Alvast bedankt, Henri

Die had ik inderdaad ook gezien maar daar was sprake van een onbekend netwerk en bij mij is het netwerk wel bekend.  Opnieuw inpluggen heb ik ook al een paar keer gedaan.


Conclusie : Koop een nieuwe die wel 1000 Mb/ps ondersteunt 😉


Conclusie : Koop een nieuwe die wel 1000 Mb/ps ondersteunt 😉

Hallo @HenrivH en niet een met ingebouwde USB-hub, maar gewoon een simpele RJ45-USB interface geschikt voor 1Gigabit of hoger, zie onderstaand voorbeeld:

TP-Link USB 3.0 to Gigabit Ethernet Network Adapter


Zelf heb ik o.a. deze -eveneens van TPLink (plaatje van @JanD)-  1Gb USB ethernet adapter:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/usb-converter/ue300/

Haalt heel strak een 1 Gigabit verbinding (althans “intern” binnen het LAN).

Is er ook met een USB-C stekker:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/usb-converter/ue300c/

Installeer  de laatste drivers van Realtek  om het beste rendement te halen uit die verbinding.
Een daar genoemd  “Diagnostic Program”  is ook handig om zaken te evalueren en te “tweaken”.
Op datgene wat  eerder aan info  door @HansaanZet  is aangeleverd.


Heb hier ook een nog snellere 2.5 Gb USB ethernet adapter:
http://sabrent.com/products/nt-s25g

Met de al wat oudere laptop hier kom ik niet aan 2.5 Gb, maar ruim 2 Gigabit wordt wel gehaald.
Soms wordt net  260 - 262  MegaBYTE ps aangetikt  =  2080 - 2096 Megabit ps

 

 

Echter kun je die snelheid alleen halen als je een router hebt met 2.5 Gigabit ethernet aansluiting.
En dan ook alleen als snelheid “intern” binnen het LAN zelf met extra geheugen aan de router.
(In mijn situatie als een soort van “mini” NAS).

(Via KPN is geen 2 - 2.5 Gb internetverbinding / account mogelijk).


Dank allen voor de suggesties en opmerkingen, toch maar een RJ45- USB interface kopen dan. Blijf het stom vinden dat er met grote letters gigabit op staat terwijl dit niet haalbaar is. 

Laatste vraag, kan ik dat Realtek ding dan wel als USB Hub gebruiken of is dat niet verstandig, Ik heb drie USB aansluitingen op mijn laptop en heb er een nodig voor een muis, eentje voor de printer en nog een voor de (nieuwe) interface dan is alles bezet.


Dank allen voor de suggesties en opmerkingen, toch maar een RJ45- USB interface kopen dan. Blijf het stom vinden dat er met grote letters gigabit op staat terwijl dit niet haalbaar is. 

Laatste vraag, kan ik dat Realtek ding dan wel als USB Hub gebruiken of is dat niet verstandig, Ik heb drie USB aansluitingen op mijn laptop en heb er een nodig voor een muis, eentje voor de printer en nog een voor de (nieuwe) interface dan is alles bezet.

Hallo @HenrivH daar moet je een losse USB-hub voor kopen en die USB-RJ45-interface rechtstreeks in een vrije USB-poort op de laptop stoppen en de USB-hub in een andere vrije USB-poort op de laptop voor optimaal resultaat.


@JanD De interface heb ik al besteld en die gaat straks rechtstreeks de vrije USB poort van de laptop in.

Het Realtek ding wat ik gekocht heb is een Ethernet adapter en USB Hub ineen.

USB 3.0 Gigabit LAN Ethernet Adapter + 3 Poorts USB Hub | bol.com

Ik weet nu dat ik het ethernet gedeelte maar beter kan negeren maar dacht dat ik het ding dan wel als gewone USB kon gebruiken?


Te zien aan de eerdere schermafdruk zit er wel een Realtek chip in dat goedkope ding,
anders zou dat niet als adapter onder apparaatbeheer worden getoond.
Realtek USB FE Familily Controller.

Het is mij niet bekend hoeveel USB-poorten je op je laptop hebt, en allemaal USB 3.0 specificaties hebben. Alleen onder  USB 3.0  kun je een Gigabit verbinding opbouwen, NIET onder USB 2.0

Steek je de adapter / HUB in de verkeerde USB-poort heb je om die reden al geen Gigabit connectie.
(Bijv. mijn Lenovo laptop heeft één USB 3.0 poort en één USB 2.0 poort).

Zou in ieder geval de laatste drivers van Realtek downloaden, en eerst eens kijken of het dan wel lukt?
(Met aansluiting onder een USB 3.0 poort).

Bij eigenschappen van de driver kun je zien welke snelheden ter beschikking staan.
Ook uitgebreid via dat “Diagnostic Program” uit te lezen, en evt. “vast” in te stellen.

Wordt het echt niet ondersteund, kun je alsnog kiezen voor een andere adapter.

Bij gebruik van de USB ethernet adapter, zou je de WiFi van je laptop ook beter helemaal uitschakelen. Omdat WiFi en USB onderling storing veroorzaakt door elektromagnetische interferentie.
Niet alleen op de WiFi (met name op de 2.4 GHz band), maar andersom ook op data-overdracht via USB zelf.  Dat wordt door gebruikers doorgaans over het hoofd gezien.
Maar is een algemeen bekend gegeven.


Heb drie USB 3.0 poorten( 2 x USB A en een keer USB C), Realtek drivers zijn actueel maar het ding verrekt het om 1 gig te halen.  Bij het configureren kan ik ook alleen maar tot 100 Mbps of auto negotiation kiezen.  Maar ik heb al een nieuwe interface besteld die wel 1gig zou moeten halen en wil alleen nog weten of ik de Realtek adapter nu zonder gedoe als USB hub kan gebruiken of gaat die Realtek chip dan conflicteren?


Bij het configureren kan ik ook alleen maar tot 100 Mbps of auto negotiation kiezen.

Dan lijkt het echt een “verkeerd product” te zijn.

Maar of het dan verder wel als HUB functioneert, en niet conflicteert met de andere adapter?
Denk NIET dat dit een werkende combinatie oplevert.
Omdat beide een vergelijkbare “netwerk” chip bevatten.

Een HUB zonder netwerk-adapter zal naar ik vermoed geen problemen opleveren.
(Omdat er in dat geval dan wellicht ook geen netwerk-chip gebruikt zal worden).

De twee netwerk adapters die ik heb, is of het een of het ander aansluiten.
Beide aangesloten, zijn de drivers voor de TP-link adapter niet op te roepen.
En loopt het Realtek  “Diagnostic Program” vast, als ik daarmee ga scannen.

Maar als je alle USB poorten nu reeds bezet, en je wilt er op eentje daar een HUB aanhangen,
met daarachter dan weer extra apparaten, zou je naar ik denk beter kiezen voor een HUB met eigen stroomvoorziening / power adapter, omdat stroomvoorziening vanuit de laptop op alle USB-poorten dan wel erg zwaar belast gaat worden. (Met mogelijk haperen van apparaten).


@Babylonia heb het diagnose programma van Realtek losgelaten en die komt ook op 100 Mbps:

Dan zit er weinig anders op dan dat kreng terug te sturen zeker als ik hem ook beter niet als USB Hub kan gaan gebruiken.  Wifi uitschakelen wist ik trouwens ook niet dus dat heb ik maar meteen gedaan, en dat scheelt wel wat in snelheid. Extra USB Hub laat ik wel achterwege, de printer kan ook via Wifi dus heb ik maar twee USB poorten nodig.


@Babylonia heb het diagnose programma van Realtek losgelaten en die komt ook op 100 Mbps:

Volgens mij betreft het géén Realtek chip - maar gewoon een “nep” / no-name chip van die adapter. Want de utility mist nogal wat menu's en mogelijkheden om te testen en te tweaken.
Dat kan waarschijnlijk alleen als een “echte” Realtek chip wordt ingezet.
(Die adapter is niet voor niets zo goedkoop - Goedkoop is duurkoop - daar heb je niets aan).

De informatie als de TP-Link adapter is aangesloten:
Let dan vooral op het hele rijtje aan menu’s in de 2e kolom.

 

Adapter uitgewisseld met de “Sabrent” adapter (verbonden met andere router):

 

En enkele van die vervolg menu’s van die 2e kolom:

 

 

 


Hmm oké, dat was een miskoop dus, ben als leek afgegaan op de specs zoals die bij het artikel stonden.  Daar zou je toch wel een beetje van uit mogen gaan lijkt mij? Maar goed, terug dat ding en ik zal laten weten hoe het gaat als de nieuwe interface binnen is. Erg bedankt voor de info en het meedenken.


Als iets  “te mooi is om waar te zijn”  is het dat meestal ook.
Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte.

Met dit soort onderdelen waar “vergelijkbare” producten ook voor 2 - 3x de prijs worden verkocht,
altijd beter even van tevoren op internet zoeken naar bevindingen van gebruikers en tests.
(De reviews bij het product zelf met die sterretjes lijkt al een prima aanwijzing te zijn).


Hallo @HenrivH  in een lokale winkel zoals BCC, Mediamarkt, Expert, onderdelenhuis, zijn ze ook verkrijgbaar, veelal ook op zondag open, kun je zien wat je koopt, eventueel wart vragen en er vandaag nog van genieten.

 


De reviews zijn wel verraderlijk, dat Realtek ding kreeg van vijftig procent van de reviewers vier sterren en van een kwart van de stemmers maar een ster. Dus dat is ook niet echt unaniem te noemen.


Maar je moet ook door reacties van “reviewers” heen prikken. “50%” is IMO gewoon erg slecht.

Het gros van de mensen heeft überhaupt geen sjogge van functies m.b.t. netwerkbeheer.
Als ze met die adapter “kunnen internetten”, vinden ze het mogelijk al snel "goed”?

Het gaat om die reacties die verder gaan en werkelijk vaststellen dat die adapter niet aan de specs voldoet, en er geen 1 Gb verbinding mogelijk is.


Bij het configureren kan ik ook alleen maar tot 100 Mbps of auto negotiation kiezen.

Dan lijkt het echt een “verkeerd product” te zijn.

 

Nieuwe interface aangesloten:

Alleen krijg ik niet de extra info te zien die onder General zou moeten staan?

En de snelheid is nu ook veel hoger ;-)

 


Nieuwe interface aangesloten:
Alleen krijg ik niet de extra info te zien die onder General zou moeten staan?

Waarschijnlijk dan toch een adapter op basis van een andere chip dan die van Realtek.
Die utility geeft alleen meer opties, bij Realtek chips, niet van andere chip-sets.

De snelheid komt in ieder geval wel overeen met je 200 Mbps internet account.


Bij het configureren kan ik ook alleen maar tot 100 Mbps of auto negotiation kiezen.

Dan lijkt het echt een “verkeerd product” te zijn.

 

Nieuwe interface aangesloten:

Alleen krijg ik niet de extra info te zien die onder General zou moeten staan?

En de snelheid is nu ook veel hoger 😉

 

 

Oke ik kan via configuratie toch wel bij die adapter komen, maar ik blijf er nu maar even vanaf want zo te zien werkt het allemaal prima. Ik merk wel als ik de secure VPN inschakel er wel wat snelheid verloren gaat maar op 200 Mbps is dat nog te overzien.  Nogmaals dank voor iedereen met opmerkingen en ideeën waardoor ik nu een beginners cursus netwerken en adapters heb genoten :-)


Ik zie nu "ASIX AX88179" staan. Dat is dus niet van Realtek. Dat is gewoon een andere fabrikant.


Ik zie nu "ASIX AX88179" staan. Dat is dus niet van Realtek. Dat is gewoon een andere fabrikant.

Ja klopt, hierboven noemde @Babylonia een TP link Adapter https://www.tp-link.com/nl/home-networking/usb-converter/ue300c/ . Die zag er niet al te ingewikkeld uit en moeders de vrouw vond dat stomme zwarte kastje met al die stekkers niets, dus ja dan een wit kastje zonder allerlei stekkers he😇


Wel apart, dat de TP-Link adapter met type C aansluiting daarin een andere chip zit dan RealTek?
Ik heb nog met een gewone type A aansluiting, maar wel al enkele jaren terug gekocht.
Mogelijk dat dat verschil maakt?  (Nieuwere uitvoering nu ??).


Ik zit wat te vergelijken en zie nu dat de UE300C een versie 2 heeft en die heeft de ASIX 88179 chipset, de eerste versie heeft de Realtek 8153 chipset.  Dan heb ik blijkbaar versie 2 :-)


Of dat nieuwer of ouder is, is moeilijk te beoordelen m.b.t. versies ?
Het zou ook te maken kunnen hebben met tekorten op de chipmarkt in zijn algemeenheid.
Brengt men een andere versie uit met een andere chip leverancier.

Datasheet:
https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/562/AX88179-pdf.php

Info bij de chipfabrikant zelf:
https://www.asix.com.tw/en/product/USBEthernet/Super-Speed_USB_Ethernet/AX88179