Skip to main content
Beantwoord

Experia Box V10 achter een Ubiquiti UniFi Dream Wall als ATA

• January 8, 2026
  • 3 reacties
  • 15 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb onlangs een Ubiquiti UniFi Dream Wall aangeschaft en met het idee om dan de Experia V10 box die ik nu heb te vervangen. 

Ik gebruik Internet, Interactieve TV en ook telefonie via KPN. Voor het instellen van internet en de TV boxen is genoeg informatie te vinden. Daarnaast voor het instellen van VoIP ook. 

Ik vraag me af of het mogelijk is om de V10 achter de Dream Wall te hangen en dan slechts te gebruiken als Analog Telephone Adapter zodat mijn telefoons blijven werken (vindt de vrouw leuk). Of kan ik beter op zoek naar een VoIP telefoon en deze installeren met de juiste KPN gegevens? 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@M. Deinum, ik denk graag mee maar ben bang dat dit niet gaat lukken. Zie ook dit stukje in Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3. Voor het gemak plak ik het ook hier: 

Na deze update kan heeft de V10 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Voor andere meelezers die bezig gaan met een eigen modem, goed leesvoer: Eigen modem instellen en gebruiken 

3 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Hi ​@M. Deinum, ik denk graag mee maar ben bang dat dit niet gaat lukken. Zie ook dit stukje in Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3. Voor het gemak plak ik het ook hier: 

Na deze update kan heeft de V10 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding. 

Voor andere meelezers die bezig gaan met een eigen modem, goed leesvoer: Eigen modem instellen en gebruiken 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 13, 2026

Zie ik dan iets over het hoofd. Als de box 10 terugvalt naar DHCP dan zal hij achter de UniFi Dream Wall toch gewoon een intern IP krijgen op zijn WAN poort? En daarmee zou dan toch het VOIP verhaal in de box 10 wel werken? Of worden die elementen dan ook uitgeschakeld (of gaat VOIP niet over normale internet)?

@M. Deinum Je kunt het uiteraard gewoon proberen. Maar met een eigen ATA (VOIP analoog adapter) heb je wel wat meer controle. Een VOIP telefoon is natuurlijk helemaal het makkelijkste (maar die oude rinkel-rinkel telefoons hebben ook wel zo hun charme 😁)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 13, 2026

@rvk01 vergeten om onderstaande ook erbij te zetten uit de update. Want VoIP gaat niet over het gewone internet. Dat heeft z'n eigen VLAN, net als live tv. 

Er zitten nog wel wat haken en ogen aan. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de V10.