Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 + TP Link XE75 router mode

• March 26, 2026
  • 13 reacties
  • 110 keer bekeken

Goedenavond allemaal,

Ik heb even een vraag voordat ik een setje XE75s aanschaf.

Ik heb een Experiabox v10 in de meterkast staan en wil betere wifidekking thuis hebben. Ik had hiervoor een setje Tp-Link XE75’s op het oog. Nu ben ik me ervan bewust dat er al een aantal topics geopend zijn over dit onderwerp, maar daarin wordt de aangeraden de XE75 in AP mode achter de Experiabox te hangen.

Ik zou echter graag gebruik maken van de router mode vanwege de mogelijkheid voor gescheiden IoT en guest networks aan te maken.

Als ik dit doe zonder extra instellingen krijg ik een dubbele NAT. Is het wellicht een mogelijkheid dat ik de hoofd XE75 een statisch IP adres geef en dit IP in de DMZ van de experiabox zet?

Zo ja, waarom ben ik deze optie in die andere topics niet tegengekomen? Zie ik wat over het hoofd?

Ik heb trouwens een IPTV kastje, dus Experiabox vervangen door XE75 wordt m ook niet.

Edit: ik heb glasvezel thuis.

Hoor graag van jullie, alvast bedankt!

13 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Als ik dit doe zonder extra instellingen krijg ik een dubbele NAT. Is het wellicht een mogelijkheid dat ik de hoofd XE75 een statisch IP adres geef en dit IP in de DMZ van de experiabox zet?

Met DMZ zit je in principe nog steeds met dubbel NAT. Enige is dat je dan geen Port forwarding meer hoeft te doen

Ik heb trouwens een IPTV kastje, dus Experiabox vervangen door XE75 wordt m ook niet.

Deco XE75 ondersteund toch IGMP snooping? Waarom zou dat dan niet gaan? (Misschien mis ik iets) PPPoE is daar dacht ik ook geen probleem. Enige is dat je na connectie even moet controleren of de MTU goed staat.

En je kunt de eerste hoofd XE75 ook in de woonkamer plaatsen zolang je hem maar met een lange kabel op de ONT kunt zetten. Ik neem even aan dat er het hier over glasvezel hebben.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 26, 2026

Hoi rvk,

allereerst bedankt voor je reactie. We hebben het inderdaad over glasvezel, dat was ik vergeten te vermelden. Excuus.

Wat betreft je laatste vraag, ik heb gelezen dat het tv+ kastje dan naar unicast moet, en dat heb ik liever niet ivm de beeldkwaliteit.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Wat betreft je laatste vraag, ik heb gelezen dat het tv+ kastje dan naar unicast moet, en dat heb ik liever niet ivm de beeldkwaliteit.

Dat is als de router geen IGMP snooping ondersteund. Als die dat wel doet, kan multicast gewoon aan blijven staan. En zover ik kon zien had de XE75 toch wel IGMP snooping ondersteuning? Maar misschien kan iemand met hands-on ervaring met de XE75 dat bevestigen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Dat is als de router geen IGMP snooping ondersteund. Als die dat wel doet, kan multicast gewoon aan blijven staan. 

IGMP snooping geldt voor bekabelde verbinding. Er is bijna geen router met Multimedia Multicast te koop. De belangrijke redenen

• Multicast ondersteunt geen MAC layer recovery on frame loss, een missende multicast pakket resulteert meteen in onderbreking omdat de zender kan het pakket niet opnieuw verzenden
  • Multicast moet bij alle apparaten aankomen, dus met de kleinste snelheid van alle verbonden apparaten verzonden, dit is vaak niet snel genoeg voor video stream
  • Wifi kan niet tegelijk naar alle apparaten versturen, hooguit 2 (1 op 2,4GHz en 1 op 5,0Ghz band) tegelijk. Dat maakt geen zin voor het gebruik van multicast op wifi.
  • Multicast maakt alle apparaten waker, voor apparaten met batterij niet wenselijk

Uit deze redenen gebruikt men 'multicast 2 unicast' over wifi, maar er is geen standaard. KPN gebruikt zijn eigen implementatie, dat is de reden dat draadloos verbondene KPN ontvangers met multicast alleen werken met eigen wifi apparatuur (router+SWs)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 27, 2026

Dag TDN,

Dank voor je toelichting. De TV+box is bekabeld bij mij. Toch lees ik dat multicast niet werkt met de XE75: 

Zelfs met IGMP snooping en vlan tagging krijgt deze gebruiker het niet werkend op een xe75.

Ik weet niet of Tplink over de jaren heen nog een update heeft gedaan, of dat ik nog wat over het hoofd zie?

Of is mijn vraag hiermee beantwoord en gaat het niet lukken? En heeft iemand in dit geval nog een alternatief?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

@PetervdK1234 Zolang de KPN ontvangers een bekabelde verbinding met KPN router of SWs hebben, werkt multicast. Maar het hangt ervan af, welke Deco's (firmwares) je heb. Deze moeten multicast forwarding (proxy) ondersteunen

• KPN Router/SW ←kabel→  Deco ←kabel→ TV Ontvanger: werkt
  • KPN Router/SW ←kabel→  Deco ←wifi→ TV Ontvanger: werkt niet

Deco kan een KPN modem niet vervangen met gebruik van TV op multicast. Een Deco ipv van KPN modem werkt alleen op unicast, een VLAN=6 en PPPoE verbinding op WAN is voldoende.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 27, 2026

Ik wil eigenlijk de hele kpn router er voor weg en de XE75 als router gaan gebruiken. De tv box krijgt gewoon een utp vanuit de router, of dit nou de kpn of xe75 is.

Dus XE75↔ tv ontvanger +
wired backhaul naar boven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Dus XE75↔ tv ontvanger +

Dan moet in tv+ontvanger de unicast mode staan. Bij Deco internet verbinding kiest je voor PPPoE met willekeurige gebruiker/wachtwoord (deze mogen niet leeg zijn). Bij IPTV/VLAN kiest je voor internet de VLAN-ID=6.

rvk01
Slimmerik
  • March 27, 2026

Dus XE75↔ tv ontvanger +

Dan moet in tv+ontvanger de unicast mode staan.

Die begrijp ik niet helemaal. Je zegt zelf:

Dus als je dan ONT → Deco XE75 → TV Ontvanger (volledig bekabeld) doet, dan zou het toch ook moeten werken? Of bedoel je dat de Deco de multicast wel door kan geven als switch, maar niet als router?

(Heeft de Deco voor IPTV een aparte setting voor VLAN 4, want dat is dan natuurlijk wel nodig)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

KPN Router/SW ←kabel→  Deco ←kabel→ TV Ontvanger: werkt

Dus als je dan ONT → Deco XE75 → TV Ontvanger (volledig bekabeld) doet, dan zou het toch ook moeten werken? 

Een ONT is geen router maar media converter. Maar lees beter mijn opmerking boven "Deze moeten multicast forwarding (proxy) ondersteunen”. Achter een KPN router werkt een vreemde router alleen als het ook als multicast proxy doet, anders moet man hem in AP-mode gebruiken.

rvk01
Slimmerik
  • March 27, 2026

Die begrijp ik niet helemaal. Je zegt zelf:

Dus als je dan ONT → Deco XE75 → TV Ontvanger (volledig bekabeld) doet, dan zou het toch ook moeten werken? 

Een ONT is geen router maar media converter. Maar lees beter mijn opmerking boven "Deze moeten multicast forwarding (proxy) ondersteunen”. Achter een KPN modem werkt een vreemde router alleen als het ook als multicast proxy doet, anders moet man hem in AP-mode gebruiken.

KPN modem? Er is helemaal geen KPN modem (gaat om glasvezel). Er is een ONT en een KPN router. De ONT zelf doet toch niets met IGMP?

De KPN router zou volledig vervangen worden door een Deco XE75 die volledig IGMP snooping ondersteund (dus IGMP proxy is niet nodig want dat gaat naar alle poorten en je wilt volledig IGMP snooping ondersteuning voor ongestoorde multicast). De box zou dan bekabeld op de XE75 aangesloten worden. Dat zou dan toch geen probleem mogen zijn. De Box ziet direct Multicast verkeer en hoeft niet (voor wifi) over te schakelen op Multicast-to-Unicast (want, geen wifi).

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Dat zou anders dus toch ook betekenen dat de Fritzbox geen optie is met een TV box? Want dat is geen KPN router.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

KPN modem? Er is helemaal geen KPN modem (gaat om glasvezel). Er is een ONT en een KPN router. De ONT zelf doet toch niets met IGMP?

Hoe noem je deze Box12? Maar verder is jouw insteek meer van mierenneuker dan discussie, ik ga niet verder in.

Specificaties van de KPN Box 12

Typenummer Sagemcom F5359
Geschikt voor  ADSL2+, VDSL, VVDSL, VPLUS, GOF, GPON, XGSPON

De KPN router zou volledig vervangen worden door een Deco XE75 die volledig IGMP snooping ondersteund (dus IGMP proxy is niet nodig want dat gaat naar alle poorten en je wilt volledig IGMP snooping ondersteuning voor ongestoorde multicast).

Probeer maar zelfs ipv van theorie te spreken. Deco's kunnen geen multicast verbinding met TV platvorm maken. De reden is niet de ontbrekende ondersteuning van snooping of vlan maar dat ze geen 2 verbindingen op WAN kunnen maken (dat kunnen heel weinig routers). Daarom moet men een KPN router vóór de Deco gebruiken om een multicast verbinding met tv platvorm te krijgen.

rvk01
Slimmerik
  • March 27, 2026

Ok, ik kan verder niet uit ervaring spreken.

Hier in ieder geval een topic waar iemand de XE75 wel direct op ONT heeft hangen en bevestigt dat TV op multicast staat en werkt (“LIVE”). Met instellen van VLAN 6 voor internet en VLAN 4 voor IPTV.

Ik zal het verder wel laten rusten omdat ik het zelf niet kan testen. Dat moet TS dan zelf maar doen.