Skip to main content

Sinds kort wijzigt mijn KPN Experia modem v10a binnen een paar uur een simpele NAT rule naar een ander intern ip adres dat niet in gebruik is (gelukkig). De port mapping is een simpele extern 443 naar intern 443 richting mijn Homeassistant server. Dit functioneert al tijden zonder enig probleem, maar sinds kort wijzigt het interne adres binnen een halve dag naar hetzelfde ongebruikte interne adres. Functioneel is dit waardeloos aangezien mijn home automation daarmee niet volledig functioneel meer is. Security-technisch is dit onacceptabel. Ik zie op het forum verschillende redelijk vergelijkbare situaties langskomen. Is dit een bekend probleem? Hoe lossen we dit a.s.a.p. op?

Hopelijk heeft iemand een idee.

mvg.

Michael

Hi @MichaelvdK! Ik heb niet direct antwoord op je vraag omdat dit buiten de ondersteuning valt. Dat betekent niet dat ik niet mijn best ga doen. 🙂

Ik heb navraag voor je gedaan. Zodra hier antwoord op is laat ik het hier weten. Wel verwacht ik dat dit antwoord pas een paar dagen na het weekend zal komen. 


Hi @MichaelvdK! Ik heb navraag voor je gedaan. Daarbij is het antwoord gegeven dat het probleem al eerder met een update opgelost moet zijn. 

Wil je aangeven wanneer het probleem voor het laatst is voorgekomen? En wil je voor de zekerheid nog aangeven welke firmwareversie op dit moment op je Experia Box draait?


v5.00.56 build503-owl is de firmware versie. Dit is tot na mijn post voortgekomen. Resetten van het experia kastje alleen heeft niet geholpen. Hierna heb ik alles voor en achter de router tezamen met de router zelf volledig herstart. Dit heeft het issue voor nu opgelost, maar blijft natuurlijk wel een ongewenste en kwalijke situatie.

 


v5.00.56 build503-owl is de firmware versie. Dit is tot na mijn post voortgekomen. Resetten van het experia kastje alleen heeft niet geholpen. Hierna heb ik alles voor en achter de router tezamen met de router zelf volledig herstart. Dit heeft het issue voor nu opgelost, maar blijft natuurlijk wel een ongewenste en kwalijke situatie.

 

KPN gebruikt NAT rules zelf om apparaten zoals een tv box of een superwifi  of andere kpn apparaten te bereiken voor onderhoud. Dit proces loopt niet altijd perfect gezien eerdere berichten hierover. Het is een kwestie van wachten omdat ze met een programma bezig zijn om hier in zijn geheel vanaf te stappen. Op termijn is er dan geen enkele NAT rule meer nodig.Â