Skip to main content

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem waarbij ik eerst de werkende situatie uitleg en dan de niet werkende situatie zal uitleggen. Uiteraard wil ik weer terug naar de werkende situatie want de frustraties lopen hoog op.

 

Werkende situatie

In de werkende situatie had ik de WiFi van de Experiabox V10A uitgeschakeld omdat deze zich in de meterkast bevind helemaal aan de rand van de woning. Ik had midden in de woonkamer 1 SuperWiFi punt bekabeld aangesloten en 1 SuperWiFi punt draadloos in de keuken aan de andere kant van de woning van waar het modem staat. Het draadloze punt in de keuken verbond in dit geval altijd met het dichtsbijzijnde SuperWiFi punt in de woonkamer en dat werkte uitstekend.

 

Niet werkende (en zeer frustrerende) situatie

KPN heeft ergens begin van dit jaar een update gedaan waarbij ineens de Experiabox V10A ook meedoet met het mesh netwerk. Ik kwam hier achter toen ik steeds storingen had met verbonden WiFi apparaten. Ik heb veel slimme apparaten in huis en om de haverklap viel er ineens wat uit. Na onderzoek merk ik dat dit met name ligt aan het SuperWiFi punt in de keuken die steevast het modem helemaal aan de andere kant van de woning als primair punt pakt om te verbinden. Het lampje op het SuperWiFi punt in de keuken is dan ook altijd oranje en soms zelfs rood omdat de verbinding verre van optimaal is. Nu is het meest frustrerende dat ik door een update van een goed werkend naar een slecht werkende WiFi verbinding ben gegaan maar nog frustrerender is dat ik dit nergens aan kan passen. Ik wil de Experiabox niet opnemen in het mesh netwerk maar dat is nergens in te stellen. Een alternatief zou dan zijn dat ik aan kan geven dat het SuperWiFi punt in de woonkamer altijd als primair punt gezien moet worden maar ook dat kan ik nergens aangeven of instellen.

 

Ik weet niet meer hoe ik dit nu op moet lossen en zit hier heel 2022 tegen aan te hikken. Ik heb er ook telefonisch contact over gehad met KPN maar die neemt mij niet serieus. Die geven aan dat ze het SuperWiFi punt in de woonkamer als primair hebben aangemerkt terwijl dat helemaal niet kan en ook niet is gebeurt. Als ik volledig afhankelijk ben van de wil van KPN en ze lossen de problemen niet op dan zit ik hard te twijfelen of KPN dan de juiste keuze is als provider. Wie weet hoe dit op te lossen is? Moet ik dan echt teveel geld gaan uitgeven voor een eigen router zonder WiFi?

Wat gebeurt er als je de wifi van het modem gewoon handmatig uit doet?


Wat gebeurt er als je de wifi van het modem gewoon handmatig uit doet?

Met een knopje aan de buitenkant van de box... bij de KPN Box 12 schijnt dat te kunnen.


Er zit op de V10A alleen een Wps knop aan de zijkant maar die lijkt uitgeschakeld. Als je erop drukt gebeurt er niets. Als je hem lang inhoud (10 sec) ook niet. Verder zit er alleen een aan/uit knop op de achterkant.


Misschien staat hier de oplossing.  Laat even weten of het lukt.