Skip to main content

Ik zie op het forum veel gebruikers met problemen rondom routed IPTV (onder subjecten als STB-NMC-400 en IGMP snooping).

Zelf ervaar ik het afzien van routed IPTV emeer als een feature dan als een bug (ja, ik ben ook slachtoffer). Alleen: ik wil al die foutmeldingen niet meer zien.

Daarom graag:

 - een configuratie-optie om routed IPTV helemaal uit te zetten

 - i.p.v. een zwart scherm met foutmelding een geruststellende mededeling (statisch, geen modal popup, KPN-logo geen bezwaar) "U heeft het systeem ingesteld om geen live streams te bekijken. Kies een zender en start vanaf het begin (groene knop)"

Hallo @MeteorMarc , @Babylonia en @wjb weten hier veel van en willen je misschien wel helpen. Ik heb ze even ingeseind.

Succes.


 - een configuratie-optie om routed IPTV helemaal uit te zetten

Op de TV+ Box is die optie er maar dat wil je niet want dat gaat leiden tot een veel te hoge belasting van de centrale infrastructuur. De consequentie is ook dat je een veel lagere beeldkwaliteit zult ontvangen.


Ik ervaar het probleem eigenlijk nooit, het lijkt te lonen je netwerk en apperatuur op orde te hebben.


Ik ervaar het probleem eigenlijk nooit, het lijkt te lonen je netwerk en apperatuur op orde te hebben.

Ik heb dat probleem ook nooit. Klanten die het probleem wel hebben, die hebben volgens mij inderdaad gewoon hun netwerk niet op orde. Precies wat u zegt.


OK, dank voor de suggesties, maar de indruk wordt gewekt dat ik het Forum nog niet heb gelezen ("netwerk niet op orde"). Wat kan ik nog proberen na:

  • Fritzbox 7590 met daaraan alleen Arris box van iTV dienst op LAN poort 1 met meegeleverde CAT6 kabel. Fritzbox hangt direct aan VDSL aansluitpunt (100/30 MBit/s)
  • Fritzbox ingesteld op mijn xs4all internetaanbieder. Geen gastnetwerk. Geen speciale eigen instellingen.
  • Zowel Fritzbox als Arris gereset
  • Nog steeds valt live TV beeld stil na 1 seconde met de irritante popup foutmelding
  • Geen IGMP events in Fritxbox logging (logisch, want alleen Arris hangt eraan)
  • Geen foute seconden in DSL verbinding, ook geen DSL onderbrekingsevents

O ja, ik heb nog niet geprobeerd om ook de Wi-Fi uit te zetten. Het is tegenwoordig ook niet echt lekker uitproberen terwijl meerdere huisgenoten om internet schreeuwen ;-)


Is die FRITZ!Box met het KPN profiel geconfigureerd? Edit: Oeps ... lezen is moeilijk wjb ... ingesteld op XS4ALL profiel.

Welke versie van de firmware draait op die FRITZ!Box?


FRITZ!OS: 7.50 met auto-update 
Inderdaad xs4all profiel

FRITZ!OS: 7.50 met auto-update 
Inderdaad xs4all profiel

Zou jij jouw FRITZ!Box eens met het KPN profiel willen configureren?

Niet geschoten is altijd mis.


OK, ga ik nog een keer doen en hier terugmelden! Zoals gezegd beetje rekening houden met de huisgenoten.


@wjb Suggestie werkt zowaar, dus dank voor de stimulans!

Dus xs4all internetabonnees: als je een extra KPN iTV abonnement neemt, dan moet je het DSL-profiel in de FritzBox 7590 op KPN zetten. Daarna doen het internet en de IP-telefonie het ook gewoon nog (zowel POTS uitgangen als FritzFon dectset). Download/upload-snelheden van de DSL blijven ook hetzelfde.


@wjbSuggestie werkt zowaar, dus dank voor de stimulans!

Dus xs4all internetabonnees: als je een extra KPN iTV abonnement neemt, dan moet je het DSL-profiel in de FritzBox 7590 op KPN zetten. Daarna doen het internet en de IP-telefonie het ook gewoon nog (zowel POTS uitgangen als FritzFon dectset). Download/upload-snelheden van de DSL blijven ook hetzelfde.

Ik hoop dat een moderator van KPN meeleest en hier wat dieper in wil duiken.


Inmiddels seinen weer op rood (beeld bevriest na 1 seconde). Geen tijd om dit nu verder te analyseren. Het intrigeert wel omdat het even heeft gewerkt. KPN profiel is er nog steeds. Ook nog steeds geen IGMP snooping events. Moet het opnieuw testen met alleen Arris aan de FritzBox met directe LAN-kabel.


Wat gebeurt er als je de FRITZ!Box en TV ontvanger alleen even opnieuw opstart?


OK, op een rustige dag heb ik me nog eens op KPN iTV via de FritzBox gestort en het eindelijk werkend gekregen. Uitgangspunt is het uitgebreide stappenplan van AVM, zie: https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7490/592_Storingen-tijdens-televisiekijken-via-IPTV-aansluiting/

Ik had pas in herhaling succes bij de stap "Interferentiebronnen opsporen zonder IP-adres", nadat ik erachter was gekomen dat de foutsituatie pas optrad na een minuut of 10 na het aansluiten van het storing veroorzakende netwerkdeel. In het stappenplan ontbreekt de aanwijzing om telkens een poos te wachten.

Het storende apparaat was trouwens een oude FritzBox die op de bovenverdieping dienst deed als switch + WiFi-accesspoint. Het routergedeelte daarvan werd nooit gebruikt en had ook nooit storingen opgeleverd. In het routergedeelte stond echter wel een IP-adres ingesteld dat niet hoorde bij het IP-subnet van mijn thuisnetwerk. Blijkbaar vond het routergedeelte het handig om voor de zekerheid de IGMP pakketten te retourneren naar de LAN-poort van de hoofd-FritzBox en ging de Arris TV Box daar uiteindelijk van in de stress. Na het instellen van een juist IP-adres hield dit routergedeelte zich echt stil en doet de oude Fritzbox nog steeds dienst.


Het storende apparaat was trouwens een oude FritzBox die op de bovenverdieping dienst deed als switch + WiFi-accesspoint. 

De bekende fout dus waarbij een tweede router via een LAN poort van die router aangesloten is op een LAN poort op de primaire router. Hiermee creëer je dus een LAN - LAN verbinding tussen twee routers en dat moet je ten alle tijden vermijden.


@wjb een kleine nuance, de tweede router draait hier nog steeds, nu zonder problemen, want hij routeert niet meer. Zolang de twee routers aangesloten op het zelfde LAN maar allebei een geldig IP-adres hebben binnen het IP-subnet voor dat LAN, dan snappen ze dat een IGMP packet niet geforward hoeft worden omdat het hele subnet het al heeft ontvangen. De main router krijgt het IGMP packet binnen via de WAN-poort en forward het naar het LAN.

Op de tweede router staat DHCP uiteraard uit.