Skip to main content

Ik heb de volgende situatie

Ik heb een nieuwe KPN experia box v12, op deze modem/router zitten een aantal USB poorten die niet geactiveerd zijn door KPN.

Mijn IP camera heeft altijd gebruik gemaakt van de USB schijf die op de oude experiabox V9 was aangesloten en dit werkte prima.

Aangezien dit nu niet meer mogelijk is moet ik naar een andere oplossing zoeken.

Ik heb de volgende opstelling KPN Experiabox V12. Vanuit de lan poort zit de ethernet kabel op de wan poort naar de tweede router, deze heeft een statische IP

Ik heb bewust gekozen voor twee gescheiden netwerken. Dit was ook al van toepassing in de oude situatie. Vanuit het tweede netwerk kan ik het eerste netwerk benaderen, andersom niet maar dit hoort ook zo te zijn.

De tweede router heeft een vast IP adres gezien vanuit de Experia box. Op deze tweede router zit een usb poort waarop een harde schijf is aangesloten. Ook is er nog een server achter deze routerdie eventueel ook nog schijfruimte heeft.

Vanuit de Experia box heb ik port 445 (SMB) naar mijn tweede router geforward.

Ik heb vervolgens begrepen dat dan mijn IP camera deze schijf of server kan benaderen wat niet het geval is.

Hoe kan ik dit oplossen

Ik denk dat die 2e router niet accepteert dat de SMB share vanaf “het internet” wordt benaderd. Misschien is daar wel een setting voor.

Een oplossing die sowieso werkt is de 2e router in bridge modus zetten. Als je de 2e router in bridge modus opstelt, en je de LAN kabel naar de 2e router toe in 1 van de 4 LAN poorten (dus niet WAN) stopt, dat de SMB share te bereiken moet zijn.


De oplossing die je voorstelt wil ik niet, zoals al aangegeven in mijn orginele bericht heb ik hier bewust voor gekozen. De share hoeft ook niet vanaf het internet beschikbaar te zijn alleen mijn IP camera moet het kunnen benaderen.


Ja maar voor de 2e router is alles achter de “WAN”-poort het internet.

Als je niet wil bridgen, dan kan je kijken of de 2e router een instelling heeft om SMB open te stellen voor het internet. Waarschijnlijk is dit niet zo.

Andere optie als je niet wil bridgen is je IP-camera’s op de 2e router aan te sluiten, ipv op de 1e router.


Jou situatie is:

Internet-----Experiabox------Interne 2e Router (met USB schijf)

De vraag is waar de camera op aangesloten is.

Ik veronderstel dat de camera op de Experiabox is aangesloten. In dit hoef je poort 445 niet te forwarden naar de 2e router.

Wat je wel moet doen is op de 2 router poort 445 open zetten. Als de 2e router een goedkoop apparaatje is dan is de kans groot dat het alleen portforwarding ondersteunt en alleen een poort openzetten niet.

In dit geval zou je dan op de 2e router poort 445 kunnen forwarden naar de server waar je het over hebt.

Als de firewall op de server SMB verbinding toe laat dan moet het werken als een zonnetje.

 

In je camera moet je dan opslag locatie de WAN IP-adres van je 2e router opgeven.