Skip to main content
Vraag

Fritz 5690 Pro instellen voor met repeaters bij problemen met SuperWifi

• April 30, 2026
  • 8 reacties
  • 36 keer bekeken

Het probleem van niet werkende superwifipunten wordt niet opgelost.

Nu wil ik een Fritz 5690 pro aanschaffen met 1 of 2 repeaters.

Deze moet wel de instellingen krijgen om goed te werken met KPN, nu is mijn vraag welke instellingen zij er nodig en hoe te realiseren?

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 30, 2026

Beste ​@Frölich , je kunt gewoon het juiste KPN profiel in de modem laden 

rvk01
Slimmerik
  • April 30, 2026

Nu wil ik een Fritz 5690 pro aanschaffen met 1 of 2 repeaters.

Ik weet niet of je ook de SFP module wilt gebruiken en de ONT wilt vervangen?

Maar de Fritzbox 5690 Pro kan alleen AON of GPON modules kwijt. Geen XGS-PON.

Als je dus op XGS-PON aansluiting zit, en je zou (e.v. in de toekomst) de ONT willen vervangen, dan zou ik niet de Pro nemen maar het XGS model.

Zonder SFP module kun je de Fritzbox wel gewoon via WAN aansluiten op de bestaande ONT. De 5690 Pro heeft 4 1Gbps LAN aansluitingen. Dus vergelijk, match en controleer alle specs ook even goed die je wilt gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Nu heb ik geen idee wat al deze afkortingen betekenen, maar, ik heb glasvezel internet en wil deze ook als zodanig aan sluiten, mijn vraag is dan ook.

wat heb ik nodig omdat te regelen en welke instellingen moeten er aangepast worden met wat?

rvk01
Slimmerik
  • April 30, 2026

Welke snelheid glasvezel heb je?

Weet je het typenummer van het glasvezel kastje of heb je een foto daarvan.

Op zich kun je elke Fritzbox wel via de WAN (=ethernetkabel) aansluiten. Maar als je met glasvezel wel al op de XGS-PON te techniek zit (die meer van 1Gbps aan kan) dan zou ik het zonde vinden als je een Fritzbox 5690 Pro aanschaft (die kan op de LAN poorten maar max 1 Gbps aan). Zelfs als je hem niet direct nu al direct op glasvezel zou prikken (maar gewoon via de bestaande glasvezel kast via ethernet laat lopen) zou ik dan wel kiezen voor de XGS versie.

Alleen als je AON of GPON hebt, zou je voor de pro kunnen gaan. 

Misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen of heeft een andere mening? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Dit is het glasvezelkastje, abonnement is 100 Mbps

rvk01
Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik heb het vermoeden dat dit een XS-010X-Q is. Dat zou dus XGS-PON zijn. Misschien kan iemand dat bevestigen. 

Als dat inderdaad zo is dan zou ik de paar tientjes extra uitgeven om het XGS model (XGS-PON) te kopen ipv de Pro (AON/GPON). Zelfs als je er nu nog niets mee doet met aansluiten direct op glas, is die XGS wel meer toekomstgericht voor jouw aansluiting. (Ik zie trouwens wel dat die XGS ook ex 1Gbps LAN heeft Plus een 10Gbps WAN, wat ik wat raar vindt voor een zo'n router)

Een andere vraag komt overigens wel bij mij op. Je hebt een 100Mbps abo. En heb je dan problemen om die snelheid te halen met de standaard Box 12 via WiFi? Of heb je geen Box 12? En de super wifi punten, wat was daarmee het probleem? Heb je de optie die bedraad aan te sluiten (misschien door een oude coax huis). Ik weet niet in hoeverre er naar je setup is gekeken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2026

Ik heb nog steeds de experts V10, de wifi punten hebben gat daar 2 witte en 1 superwifipunt helaas niet lekker samenwerken.

Kpn heeft aangegeven niks te kunnen of willen doen, zit er al 24 jaar, maar dan ben geen goede klant meer zeg maar, zoek het maar uit.

dat doe ik nu dus

rvk01
Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik heb nog steeds de experts V10, de wifi punten hebben gat daar 2 witte en 1 superwifipunt helaas niet lekker samenwerken.

Ok. Het leek mij alleen een beetje zonde om ruim 400 euro uit te geven (want met die Fritzbox met 2 mesh punten kom je daar wel op) voor een snelheid die toch niet hoger dan 100Mbs ligt. Dan zou ik eigenlijk eerder kijken naar een wat goedkopere Fritzbox, misschien een 5530 (e.v. fiber) waarbij je veel goedkoper uit bent (en die zou je dan gewoon op de ONT/glasvezel kastje zetten met ethernetkabel).

Andere mogelijkheid is bv een set TP-Link Deco's ipv Fritzbox. Zo zijn er dus wel wat mogelijkheden. Zeker als je niet direct 1, 2 of 4Gbps snelheid hoeft te hebben. (De Deco's zijn er ook verschillende types)

Mooiste is overigens wel altijd met een mesh systeem om de punten bedraad aan te sluiten (als je die mogelijkheid hebt). Dan heb je op die punten de optimale snelheid (anders ben je afhankelijk van afstand en storing tussendoor).

Of misschien hebben andere ervaring met de V10 i.c.m. wifi punten. Morgen de reacties maar even afwachten.