Skip to main content

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is/word om een FRITZ!Box 5530 Fiber direct op het glas aan te sluiten en hoe ik er achter kan komen welk type aansluiting ik heb (AON of GPON) (een medewerker van de helpdesk wist mij dit niet te vertellen).

 

Alvast bedankt.

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN

@gensnet

Ik heb juist slechte ervaringen met de unifi access points

Ik heb nu alles ingericht met Tp-link omada met oc200 controller

Wifi van de router in de meterkast nu de fritzbox niet geweldig maar wel 400a500mbit  via wifi haalbaar

In meterkast 2 ovk kan ik wel de hele woning begane grond van snel wifi voorzien met een netgear r9000 router

Maar in de kelder met zwembad en biljart kamer haal ik met dat ding nog geen 50 mbit/s

Vandaar nu het hele huis Tp-link omada 

En bij de paardenstal een eap225 outdoor neer gehangen 

Werkt wel redelijk 

Het blijft knoeien met die techniek 

En als hobby 😜🍺🍺

 


@gensnet

Ik heb juist slechte ervaringen met de unifi access points

Ik heb nu alles ingericht met Tp-link omada met oc200 controller

Wifi van de router in de meterkast nu de fritzbox niet geweldig maar wel 400a500mbit  via wifi haalbaar

In meterkast 2 ovk kan ik wel de hele woning begane grond van snel wifi voorzien met een netgear r9000 router

Maar in de kelder met zwembad en biljart kamer haal ik met dat ding nog geen 50 mbit/s

Vandaar nu het hele huis Tp-link omada 

En bij de paardenstal een eap225 outdoor neer gehangen 

Werkt wel redelijk 

Het blijft knoeien met die techniek 

En als hobby 😜🍺🍺

 

> Ik heb juist slechte ervaringen met de unifi access points.

Dàt heb ik meer gehoord dat er mensen zijn die slechte ervaringen met zulke apparatuur hebben……. Zeker als je “plug en play” gewend bent ;-)

Toen ik mijn ogen had laten vallen op zulke apparatuur wist ik van tevoren dat het instellen niet makkelijk zou gaan en dat klopt helemaal. Maar als je dan de tijd en moeite neemt om het één en ander van het apparaat te doorgronden door er veel over te lezen en er veel mee te experimenteren, kom je uiteindelijk dan op een punt dat je weet hoe dat apparaat “tikt". Wanneer het apparaat dan eenmaal goed is ingesteld, werkt het in lengte van jaren probleemloos over een redelijke afstand (50 meter) en heb je er geen omkijken meer naar. Ik heb inmiddels bij mijzelf en bij iemand anders zo'n Unifi AP-AC-LR geïnstalleerd.

Dat ene TP-Link apparaat (een router maar ik weet het type niet meer) dat ik gehad heb werkte ook goed.  Maar je kunt dan met één apparaat niet echt zeggen dat je er echte ervaringen mee hebt ;-)


Kijk ff onder Tp-link omada 

Is een vergelijking met ubiquiti unifi

Of ik zal zeggen het lijkt er wel veel op 

En ik heb ze beide getest 

Grafische kant is unifi wat mooier 

Zie deze link van Tp-link 

https://www.tp-link.com/nl/business-networking/omada-eap/

 


Mensen moeten me maar “corrigeren” wanneer ik het fout heb…...

Ik heb momenteel glasvezel. Het hangt af hoe dat netwerk opgezet is. Er zitten twee receiver modules bij de FRITZ!Box5530 AON en GPON. Ik heb hier een GPON netwerk en die kun je rechtstreeks aansluiten op de glasvezelaansluiting middels een groene kabel en de andere kant van die kabel gaat naar een receiver module in de FRITZ!Box5530 die eveneens dan GPON heeft. Het is dus bepalend welke receiver module er in de FRITZ!Box5530 zit. Er schijnen nu verschillende andere receiver modules in de omloop te zijn voor de FRITZ!Box5530.

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Een eigen mediaconverter aansluiten op GPON is op dit moment nog niet mogelijk, goeie kans dat je dan een hele bak andere klanten van het internet afgooit omdat er een zogenoemde ‘alien NT’ op het netwerk zit. 

 

Voor GPON moet het serienummer geregistreerd worden in een centraal systeem, dit is momenteel nog niet vrijgegeven en ik vraag me af of dit ook echt vrijgegeven gaat worden zolang de ACM dit nog niet verplicht.


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:

Oohja, dat geloof ik best, ik ben ook benieuwd naar hoe het hele GPON-netwerk inclusief die registratie er dan uit gaat zien. Gelukkig hoef ik mij daar niet mee bezig te houden 😅


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:

Het zou zelfs maar zo kunnen zijn dat de ACM beslist dat de mediaconverter niet tot het klantdomein gaat behoren en daarmee niet vrij te kiezen is door de consument. Persoonlijk zou ik dat ook niet zo erg vinden zolang de router maar vrij te kiezen blijft. Het is immers de router die de functionaliteit levert, niet de mediaconverter.

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:

Het zou zelfs maar zo kunnen zijn dat de ACM beslist dat de mediaconverter niet tot het klantdomein gaat behoren en daarmee niet vrij te kiezen is door de consument. Persoonlijk zou ik dat ook niet zo erg vinden zolang de router maar vrij te kiezen blijft. Het is immers de router die de functionaliteit levert, niet de mediaconverter.

Voor AON (ook wel point-to-point genoemd) glasvezel is die mediaconvertor een entiteit die aan beide kanten op hetzelfde niveau in OSI zit. Voor GPON is dat niet zo, het is niet alleen een mediaconvertor, maar doet o.a. kanalisering (16 of 32 buren). Kijk maar naar de specs van die Nokia ONT of spullen van Huawei. Net als een mobiel LTE/4G apparaat, dat met veel complexere methodes van 1 mast en uit alle radiogolven die er in de lucht hangen, een kanaal creëert voor internet (honderden tegelijk op 1 mast).

Voor mobiel is het normaal dat we vrije apparatenkeuze hebben. Of zou je graag bij KPN in dunbevolkte gebieden nog met zo bakelieten Ericsson GSM willen werken en dan richting Randstad/5G met alleen maar Huawei smartphones. Voor jouw als T-Mobile klant dan dus verplicht een Huawei smartphone.

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

Zie misschien https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Voor-1-juni-mogen-we-eigen-routers-aansluiten-op-de-Ziggo-kabel/td-p/771626

 

Het is in mijn ogen niet meer dan natuurlijk dat je bij communicatie tussen 2+ partijen ergens half-half aanhoudt als het om afspraken en regels gaat. Dus tussen KPN en jouw huis ergens in het midden uitkomt en dat is de kale glasvezel of telefoonlijn. Ik lees dat BEREC het punt waar de kabel het huis in komt als referentie heeft. Ik zelf dacht aan erfgrens, maar in ieder geval op het laagste punt in de OSI lagen tussen de 2+ partijen. Laag 0 dus. Lucht/golven voor 4G, glas/licht voor FttH, koper/analoog voor DSL/DOCSIS.


Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

Zie misschien https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Voor-1-juni-mogen-we-eigen-routers-aansluiten-op-de-Ziggo-kabel/td-p/771626

Zie ook mijn reactie in dat topic, dan zie je dat het BEREC t.a.v. het netwerkontkoppelpunt niets voorschrijft maar een advies aan de nationale partijen geeft. Gelukkig heeft de ACM in haar concept beleidsregel dit advies wel overgenomen.


Mensen moeten me maar “corrigeren” wanneer ik het fout heb…...

Ik heb momenteel glasvezel. Het hangt af hoe dat netwerk opgezet is. Er zitten twee receiver modules bij de FRITZ!Box5530 AON en GPON. Ik heb hier een GPON netwerk en die kun je rechtstreeks aansluiten op de glasvezelaansluiting middels een groene kabel en de andere kant van die kabel gaat naar een receiver module in de FRITZ!Box5530 die eveneens dan GPON heeft. Het is dus bepalend welke receiver module er in de FRITZ!Box5530 zit. Er schijnen nu verschillende andere receiver modules in de omloop te zijn voor de FRITZ!Box5530.

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Een eigen mediaconverter aansluiten op GPON is op dit moment nog niet mogelijk, goeie kans dat je dan een hele bak andere klanten van het internet afgooit omdat er een zogenoemde ‘alien NT’ op het netwerk zit. 

 

Voor GPON moet het serienummer geregistreerd worden in een centraal systeem, dit is momenteel nog niet vrijgegeven en ik vraag me af of dit ook echt vrijgegeven gaat worden zolang de ACM dit nog niet verplicht.

Een eigen mediaconverter aansluiten op GPON is op dit moment nog niet mogelijk, goeie kans dat je dan een hele bak andere klanten van het internet afgooit omdat er een zogenoemde ‘alien NT’ op het netwerk zit. 

Van internet gooien….. Daar hebben ze het ook over in het youtube promotiefilmpje over de FRITZ!Box 5530. Als dat het geval is, maakt de FRITZ!Box 5530 geen contact met internet. Daar hebben ze een soort van beveiliging ingebouwd.


Bij AVM (duitstalig, de oosterburen) bestempeld men een kastje wat er uit ziet als de Nokia ONT die KPN ook gebruikt als modem en dat je die ertussen uit haalt natuurlijk als FB5530 gebruiker. Er zit zelfs een soort trial-error methodiek in de FB5530 om uit te vissen of de glasvezel AON of GPON is begrijp ik uit een youtube filmpje.


Een eigen mediaconverter aansluiten op GPON is op dit moment nog niet mogelijk, goeie kans dat je dan een hele bak andere klanten van het internet afgooit omdat er een zogenoemde ‘alien NT’ op het netwerk zit.

Hoe bang moeten we hier voor zijn?  Hoeveel wordt er gesplit op 1 fiber?

 


Een eigen mediaconverter aansluiten op GPON is op dit moment nog niet mogelijk, goeie kans dat je dan een hele bak andere klanten van het internet afgooit omdat er een zogenoemde ‘alien NT’ op het netwerk zit.

Hoe bang moeten we hier voor zijn?  Hoeveel wordt er gesplit op 1 fiber?

Bij GPON is er sprake van tot wel 32 of 64 aansluitingen per segment (ring).

Overigens neem ik aan dat GPON module van de FRITZ!Box 5530 gewoon goedgekeurd is en boldoet aan de specificaties. Dat betekent dan dus oom dat hij zichzlef moet uitschakelen als hij niet "geaccepteerd" wordt.


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:

Het zou zelfs maar zo kunnen zijn dat de ACM beslist dat de mediaconverter niet tot het klantdomein gaat behoren en daarmee niet vrij te kiezen is door de consument. Persoonlijk zou ik dat ook niet zo erg vinden zolang de router maar vrij te kiezen blijft. Het is immers de router die de functionaliteit levert, niet de mediaconverter.

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

De Geschillencommissie Telecom denkt duidelijk hier heel anders over.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/ondernemer-moet-gegevens-voor-aansluiten-eigen-modem-op-website-publiceren-en-gebruik-ervan-faciliteren/


Kan nog even duren maar die verplichting komt er wel van een eigen keuze van de consument.

ACM radartjes draaien langzaam maar uiteindelijk.:wink:

Het zou zelfs maar zo kunnen zijn dat de ACM beslist dat de mediaconverter niet tot het klantdomein gaat behoren en daarmee niet vrij te kiezen is door de consument. Persoonlijk zou ik dat ook niet zo erg vinden zolang de router maar vrij te kiezen blijft. Het is immers de router die de functionaliteit levert, niet de mediaconverter.

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

De Geschillencommissie Telecom denkt duidelijk hier heel anders over.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/ondernemer-moet-gegevens-voor-aansluiten-eigen-modem-op-website-publiceren-en-gebruik-ervan-faciliteren/

Ik weet niet of Ziggo die uitspraak nog zal aanvechten maar het zou me niet verbazen als dat wel gaat gebeuren. Persoonlijk vind ik ook dat de geschillencommissie had moeten oordelen dat de definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt leidend moet zijn vooral omdat de wetgever (onze overheid) geen zeggenschap (meer) heeft over de vaststelling van het netwerkaansluitpunt. Deze is immers door de Europese commissie volledig aan de ACM toebedeeld.

Maar goed, we gaan het zien. Ik verwacht overigens niet dat Ziggo zal voldoen aan de uitspraak en op 28 mei de benodigde publicaties gedaan zal hebben.


Persoonlijk vind ik ook dat de geschillencommissie had moeten oordelen dat de definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt leidend moet zijn vooral omdat de wetgever (onze overheid) geen zeggenschap (meer) heeft over de vaststelling van het netwerkaansluitpunt. Deze is immers door de Europese commissie volledig aan de ACM toebedeeld.

ACM is nu net het verlengstuk van de wetgever (onze overheid) om die wetgeving praktisch gezien vorm te geven. Of met andere woorden, datgene wat de overheid zal beslissen in wetgeving, zal praktisch dan (moeten) worden uitgedragen door ACM.


Persoonlijk vind ik ook dat de geschillencommissie had moeten oordelen dat de definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt leidend moet zijn vooral omdat de wetgever (onze overheid) geen zeggenschap (meer) heeft over de vaststelling van het netwerkaansluitpunt. Deze is immers door de Europese commissie volledig aan de ACM toebedeeld.

ACM is nu net het verlengstuk van de wetgever (onze overheid) om die wetgeving praktisch vorm te geven. Of met andere woorden datgene wat de overheid zal beslissen in wetgeveing, zal praktisch dan (moeten) worden uitgedragen door ACM.

Onderstaand een stukje uit de brief aan de tweede kamer van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat van januari 2019.

Die brief betekende weer minstens anderhalf jaar vertraging voor de vrije modem/routerkeuze.


woon in amsterdam en werkt gewoon perfect met t mobile abb 1000/1000

 

Dat komt vast omdat t-mobile van oorsprong uit Duitsland komt…….. en dat daarom de FRITZ!Box 5530 fiber op hun netwerk werkt? De FRITZ!Boxen worden namelijk in Duitsland (AVM in Berlin) gemaakt.

Ik volg met grote interesse de introductie van de FRITZ!Box 5530 fiber. Maar het apparaat heeft nog erg veel kinderziektes en daarom zie ik er nu maar een half jaartje van af om zo'n FRITZ!Box 5530 fiber te gaan kopen. Je zou nu wel denken dat na een half jaar de meeste problemen wel zijn opgelost ;-)
De huidige FRITZ!Box 7590 werkt op glasvezel met NTU perfect en als je gaat lezen is dat in het begin met de introductie van de FRITZ!Box 7590 dezelfde ellende geweest. Nu is het een heel stabiel en fijn apparaat wáár ik heel tevreden mee ben.


woon in amsterdam en werkt gewoon perfect met t mobile abb 1000/1000

 

Dat komt vast omdat t-mobile van oorsprong uit Duitsland komt…….. en dat daarom de FRITZ!Box 5530 fiber op hun netwerk werkt? De FRITZ!Boxen worden namelijk in Duitsland (AVM in Berlin) gemaakt.

Ik volg met grote interesse de introductie van de FRITZ!Box 5530 fiber. Maar het apparaat heeft nog erg veel kinderziektes en daarom zie ik er nu maar een half jaartje van af om zo'n FRITZ!Box 5530 fiber te gaan kopen. Je zou nu wel denken dat na een half jaar de meeste problemen wel zijn opgelost ;-)
De huidige FRITZ!Box 7590 werkt op glasvezel met NTU perfect en als je gaat lezen is dat in het begin met de introductie van de FRITZ!Box 7590 dezelfde ellende geweest. Nu is het een heel stabiel en fijn apparaat wáár ik heel tevreden mee ben.

En de 5490 heeft nu 7.27 firmware alleen geen nl taal 

Ik heb deze achter een 7590 hangen lan poort 

De 5530 is nu te bestellen via nl webwinkel 

"Inmiddels staat er nu in bestelling" 

 

 


woon in amsterdam en werkt gewoon perfect met t mobile abb 1000/1000

 

Dat komt vast omdat t-mobile van oorsprong uit Duitsland komt…….. en dat daarom de FRITZ!Box 5530 fiber op hun netwerk werkt? De FRITZ!Boxen worden namelijk in Duitsland (AVM in Berlin) gemaakt.

Ik volg met grote interesse de introductie van de FRITZ!Box 5530 fiber. Maar het apparaat heeft nog erg veel kinderziektes en daarom zie ik er nu maar een half jaartje van af om zo'n FRITZ!Box 5530 fiber te gaan kopen. Je zou nu wel denken dat na een half jaar de meeste problemen wel zijn opgelost ;-)
De huidige FRITZ!Box 7590 werkt op glasvezel met NTU perfect en als je gaat lezen is dat in het begin met de introductie van de FRITZ!Box 7590 dezelfde ellende geweest. Nu is het een heel stabiel en fijn apparaat wáár ik heel tevreden mee ben.

En de 5490 heeft nu 7.27 firmware alleen geen nl taal 

Ik heb deze achter een 7590 hangen lan poort 

De 5530 is nu te bestellen via nl webwinkel 

"Inmiddels staat er nu in bestelling" 

 

 

Dàt er iets grondig mis is met de FRITZ!Box 5530 fiber is mij nu wel duidelijk. Het apparaat wordt al in december 2020 aangekondigd. Het staat dan te koop tot ongeveer begin april 2021 op verschillende websites. Met de vermelding “Vermoedelijk leverbaar begin april 2021". Nu moet je je niet vastbijten op dat “Vermoedelijk leverbaar begin april 2021”, want dit kan door diverse oorzaken altijd later worden. Begin april 2021 was de FRITZ!Box 5530 fiber van bijna alle websites verdwenen en zoiets zet mij dan toch aan het denken. Je kunt nu op een sterk beperkt aantal websites (o.a. fritzshop.nl) het apparaat op voorhand bestellen.

Ik ga de kat maar een half jaartje uit de boom kijken voordat ik er aan ga denken om een FRITZ!Box 5530 fiber te kopen.


Onderstaand een stukje uit de brief aan de tweede kamer van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat van januari 2019.

Die brief betekende weer minstens anderhalf jaar vertraging voor de vrije modem/routerkeuze.

Allemaal leuk en aardig dat je dat opmerkt en die brief naar voren haalt.
ACM blijft een verlengstuk van de wetgeving. Ze adviseren, en hebben bevoegdheden m.b.t. handhaving. Maar zullen dat niet anders (kunnen) dan wat in wetgeving is vastgelegd. Wel een verwarrende brief, want besluiten aangaande die aansluitpunten zijn al lang eerder vastgelegd.
(Ofwel een zootje. Men weet kennelijk zelf niet waar men mee bezig is).


Onderstaand een stukje uit de brief aan de tweede kamer van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat van januari 2019.

Die brief betekende weer minstens anderhalf jaar vertraging voor de vrije modem/routerkeuze.

Allemaal leuk en aardig dat je dat opmerkt en die brief naar voren haalt.
ACM blijft een verlengstuk van de wetgeving. Ze adviseren, en hebben bevoegdheden m.b.t. handhaving. Maar zullen dat niet anders (kunnen) dan wat in wetgeving is vastgelegd. 

Ik hoop dat je begrijpt dat de locatie van het netwerkaansluitpunt het enige is dat bepaalt of een modem/mediaconverter en/of router tot het klantdomein behoort en daarmee wettelijk vrij te kiezen moet zijn.

 

De Nederlandse telecommunicatiewet definieert het netwerkaansluitpunt als onderstaand.

 

De vraag die daarbij open blijft is: Welk fysiek punt is dat, de LAN poort van de router (C), de LAN poort van het modem (B) of het uiteinde van de kabel van de provider (A)?

Het is de beleidsregel netwerkaansluitpunt van de ACM die bepaalt welk fysiek punt dat is.

De ACM heeft in haar concept beleidsregel, mijns inziens terecht, opgenomen dat het netwerkaansluitpunt op locatie A ligt. Dat was in de vorige concept beleidsregel van december 2017 (pdf) ook al zo geformuleerd maar die brief is nu net waarom de toenmalige concept beleidsregel niet geëffectueerd is en dat het BEREC en daarmee de ACM opnieuw anderhalf jaar kregen om met een concept beleidsregel te komen. Daarbij is met de inwerkingtreding van de EECC de Nederlandse overheid buitenspel gezet aangaande de vaststelling van de locatie van bet netwerkaansluitpunt.

Het enige wat nodig is om voor eens en voor altijd duidelijkheid te krijgen over welk fysiek punt nu het netwerkaansluitpunt is, is dat het woordje concept verdwijnt en dat de beleidsregel netwerkaansluitpunt in zijn definitieve vorm in de Staatscourant gepubliceerd wordt.

 

Wel een verwarrende brief, want besluiten aangaande die aansluitpunten zijn al lang eerder vastgelegd.

En dat is dus helaas niet het geval. Ja er zijn al jaren concept beleidsregels en besluiten eindapparaten maar er is nog geen enkele éénduidige definitie van het netwerkaansluitpunt die publicatie in de Staatscourant gehaald heeft. 


Onderstaand een stukje uit de brief aan de tweede kamer van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat van januari 2019.

Die brief betekende weer minstens anderhalf jaar vertraging voor de vrije modem/routerkeuze.

Allemaal leuk en aardig dat je dat opmerkt en die brief naar voren haalt.
ACM blijft een verlengstuk van de wetgeving. Ze adviseren, en hebben bevoegdheden m.b.t. handhaving. Maar zullen dat niet anders (kunnen) dan wat in wetgeving is vastgelegd. Wel een verwarrende brief, want besluiten aangaande die aansluitpunten zijn al lang eerder vastgelegd.
(Ofwel een zootje. Men weet kennelijk zelf niet waar men mee bezig is).

Dit is puur politiek wat in dat stukje kamerbrief staat. Elke zin roept wel vragen op bij mij, ook al heeft iemand met geel en oranje proberen accenten te leggen. Nederland wil zich (met regering/parlement als uithangbord) niet iets door EU laten vertellen kennelijk. Met als resultaat dat ‘onze KPN’ en ‘marionet Ziggo’ allerhande mogelijkheden hebben om juist via andere wegen (tech-reuzen, tech-monopolies) de mogelijkheden hebben om te kunnen doen wat ze willen. En ook in laten pakken door tech-reuzen en tech-monopolies. Zie b.v. hoeveel keus er is in coaxkabelmodem chipsets, goed en wel 2 als ik zo even tel. Waarvan de ene (Intel, nu verkocht) ook nog eens in vrijwel alle PC’s waar we mee werken zit en soms komt er ook nog eens ergens een bug aan het licht (Puma6, X86_64-Spectre) waar je zeker last van hebt.

Ik weet niet wie/wat zich bezighoudt met GPON implementaties, heb het zelf niet, maar er zal vast wel iemand ergens wereldwijd zijn die dat deel van de FB5530 of ander glasvezelconvertor object tegen het licht houdt (wat zit er op de printplaat).


Onderstaand een stukje uit de brief aan de tweede kamer van Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat van januari 2019.

Die brief betekende weer minstens anderhalf jaar vertraging voor de vrije modem/routerkeuze.

Allemaal leuk en aardig dat je dat opmerkt en die brief naar voren haalt.
ACM blijft een verlengstuk van de wetgeving. Ze adviseren, en hebben bevoegdheden m.b.t. handhaving. Maar zullen dat niet anders (kunnen) dan wat in wetgeving is vastgelegd. Wel een verwarrende brief, want besluiten aangaande die aansluitpunten zijn al lang eerder vastgelegd.
(Ofwel een zootje. Men weet kennelijk zelf niet waar men mee bezig is).

Dit is puur politiek wat in dat stukje kamerbrief staat. Elke zin roept wel vragen op bij mij, ook al heeft iemand met geel en oranje proberen accenten te leggen. Nederland wil zich (met regering/parlement als uithangbord) niet iets door EU laten vertellen kennelijk. Met als resultaat dat ‘onze KPN’ en ‘marionet Ziggo’ allerhande mogelijkheden hebben om juist via andere wegen (tech-reuzen, tech-monopolies) de mogelijkheden hebben om te kunnen doen wat ze willen. En ook in laten pakken door tech-reuzen en tech-monopolies. Zie b.v. hoeveel keus er is in coaxkabelmodem chipsets, goed en wel 2 als ik zo even tel. Waarvan de ene (Intel, nu verkocht) ook nog eens in vrijwel alle PC’s waar we mee werken zit en soms komt er ook nog eens ergens een bug aan het licht komt (Puma6, X86_64-Spectre).

Ik weet niet wie/wat zich bezighoudt met GPON implementaties, heb het zelf niet, maar er zal vast wel iemand ergens wereldwijd zijn die dat deel van de FB5530 of ander glasvezelconvertor object tegen het licht houdt (wat zit er op de printplaat).

Die gele en rode markering heb ik aangebracht om de essentiële delen van de brief te "highlighten".

Het is niet de Nederlandse overheid die hier debet aan is maar de Europese commissie.

Als het aan de Nederlandse overheid had gelegen dan was de concept beleidsregel netwerkaansluitpunt van eind 2017 al lang als definitief in de Staatscourant gepubliceerd en hadden we in 2018 al een vrije modem/routerkeuze gehad. Een rechtsliberale regering streeft immers vrije concurrentie na en dat is precies waar deze beleidsregel toe moet leiden ... vrije concurrentie t.a.v. modems en routers.


 

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

Zie misschien https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Voor-1-juni-mogen-we-eigen-routers-aansluiten-op-de-Ziggo-kabel/td-p/771626

 

Opvolgend:

Dat was in de vorige concept beleidsregel van december 2017 (pdf) ook al zo geformuleerd maar die brief is nu net waarom de toenmalige concept beleidsregel niet geëffectueerd…..

…..Het enige wat nodig is om voor eens en voor altijd duidelijkheid te krijgen over welk fysiek punt nu het netwerkaansluitpunt is, is dat het woordje concept verdwijnt en dat de beleidsregel netwerkaansluitpunt in zijn definitieve vorm in de Staatscourant gepubliceerd wordt.


Daar wordt kennelijk toch niet op gewacht in bindende uitspraken in het nadeel van de “ondernemer” en voordeel van de klant.

@tmoesel   attendeerde hiervoor al naar een onderwerp bij Ziggo.  De uiteindelijke uitspraak/beslissing van 30 maart 2021 is naar ik denk interessant om daar kennis van te nemen.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/ondernemer-moet-gegevens-voor-aansluiten-eigen-modem-op-website-publiceren-en-gebruik-ervan-faciliteren/


En nog eens een PDF-bestand als “zaaknummer” en ondertekend 7 mei 2021