Skip to main content

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is/word om een FRITZ!Box 5530 Fiber direct op het glas aan te sluiten en hoe ik er achter kan komen welk type aansluiting ik heb (AON of GPON) (een medewerker van de helpdesk wist mij dit niet te vertellen).

 

Alvast bedankt.

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN

 

Overigens zou het maar zo kunnen zijn dat ook de DOCSIS modems (Ziggo) niet onder de vrije routerkeuze gaan vallen.

Zie misschien https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Voor-1-juni-mogen-we-eigen-routers-aansluiten-op-de-Ziggo-kabel/td-p/771626

 

Opvolgend:

Dat was in de vorige concept beleidsregel van december 2017 (pdf) ook al zo geformuleerd maar die brief is nu net waarom de toenmalige concept beleidsregel niet geëffectueerd…..

…..Het enige wat nodig is om voor eens en voor altijd duidelijkheid te krijgen over welk fysiek punt nu het netwerkaansluitpunt is, is dat het woordje concept verdwijnt en dat de beleidsregel netwerkaansluitpunt in zijn definitieve vorm in de Staatscourant gepubliceerd wordt.


Daar wordt kennelijk toch niet op gewacht in bindende uitspraken in het nadeel van de “ondernemer” en voordeel van de klant.

@tmoesel   attendeerde hiervoor al naar een onderwerp bij Ziggo.  De uiteindelijke uitspraak/beslissing van 20 maart 2021 is naar ik denk interessant om daar kennis van te nemen.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/ondernemer-moet-gegevens-voor-aansluiten-eigen-modem-op-website-publiceren-en-gebruik-ervan-faciliteren/

Klopt, daar wordt vooruit gelopen op de beleidsregel netwerkaansluitpunt die er ook vast en zeker zal gaan komen één dezer dagen. Daar gaat het mij ook niet om, waar het mij wel om gaat is dat zolang die beleidsregel niet definitief in de Staatscourant gepubliceerd is de locatie van het netwerkaansluitpunt niet definitief is en dat het maar zo kan gebeuren dat de lobby vanuit de providers het toch nog voor elkaar krijgt dat bij GPON en DOCSIS netwerken het netwerkaansluitpunt op locatie B komt te liggen waardoor er bij die netwerktechnologieën alleen sprake zal zijn van een vrije routerkeuze.

Ik verwacht niet dat dat zal gaan gebeuren maar aan de andere kant had de geschillencommissie mijns inziens niet tot deze uitspraak mogen komen maar moeten oordelen dat de beleidsregel netwerkaansluitpunt leidend zal zijn. Niet dat dat iets verandert aan de uitkomst (behalve timing) maar het had wel een definitief oordeel kunnen zijn. 

Het gaat mij puur en alleen om de gevolgde procedure en of die wel billijk is gezien de lopende procedures rond het vaststellen van de locatie van het netwerkaansluitpunt.

 

Ik denk overigens dat we het er allemaal over eens zijn dat de ACM terecht in haar concept beleidsregel de locatie van het netwerkaansluitpunt op locatie A bepaalt.

De conclusie is dan ook dat het gedraai van de Europese en Nederlandse overheid er voor gezorgd heeft dat er weer jaren vertraging is gekomen in de vrij modem/routerkeuze en dat deze er in 2018 al had kunnen zijn.


Ik heb in dit geval even ingegrepen. De discussie die hier ontstaan is past niet in het topic en ook niet hier op het forum. Ik zou iedereen willen vragen de focus op het topic te houden. Ik snap dat we leven in aparte tijden en dat het veel voeten in aarde heeft wat er allemaal aan de hand is. Maar dit is niet de plek om die discussie te houden. 


Ik begrijp de klachten over de fritzbox 5530 niet helemaal, nu ruim 2 maanden in gebruik (via Duitsland besteld) alleen de extra kabel nog apart moeten bestellen. Het werkt echt plug en play voor mij. De profielen voor NL staan er in. Ik ben zelfs van provider gewisseld (freedom - T-mob) waarbij ik alleen het glasvezel profiel heb gewijzigd in de drop down en reboot, klaar.

ik heb hiervoor ervaring opgedaan met de 7490, 7581 en 5490. Maar de 5530 is nu echt wel favoriet qua performance, stabiliteit en extra features. Bugs nog niks van ervaren in deze maanden. Draait als een zonnetje als basis voor een uitgebreid Mesh met 4 repeaters door het huis en de tuin heen.


Heb de fritzbox inmiddels binnen  helaas werkt het niet omdat deze nog niet met de juiste sfp module word geleverd    ik heb hem nu even met een lan verbinding aangesloten   tot ik een oplossing heb. De fritzbox word geleverd met de groene fiber 

 

Dàt klopt. Wanneer je de FRITZ!Box 5530 fiber in Nederland koopt, zit daar alleen de AON-module bij omdat je die zelf mag aansluiten. Wanneer je een GPON glasvezel hebt (zoals ik) mag je die (nog) niet zelf aansluiten op glasvezel en daarom leveren ze in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber (nog) géén GPON-module. Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht en daar zitten keurig de beide modules bij. Je moet dan zelf even op zoek naar een groene passende SC/APC - LC/APC met koppelstuk glasvezel kabel, omdat er een glasvezel kabel groen LC/APC - LC/APC voor Duitse glasvezel aansluitingen bij zit…….


Wanneer je de FRITZ!Box 5530 fiber in Nederland koopt, zit daar alleen de AON-module bij omdat je die zelf mag aansluiten. Wanneer je een GPON glasvezel hebt (zoals ik) mag je die (nog) niet zelf aansluiten op glasvezel en daarom leveren ze in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber (nog) géén GPON-module. Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht en daar zitten keurig de beide modules bij. Je moet dan zelf even op zoek naar een groene passende SC/APC - LC/APC met koppelstuk glasvezel kabel, omdat er een glasvezel kabel groen LC/APC - LC/APC voor Duitse glasvezel aansluitingen bij zit…….

Maar ook dan zal het (voorlopig) nog niet gaan werken immers bij GPON moet, net als bij DOCSIS (Ziggo), de router geregistreerd worden en dat zal door KPN nog niet gedaan worden.


De router registratie is geen showstopper bij Freedom  en ook niet bij T-mobile aansluitingen, weet ik uit eigen ervaring. Lijkt me ook meer een administratieve handeling, waar ‘door een overijverige security medewerker ‘ op gehandhaafd zou kunnen worden… lijkt me niet waarschijnlijk dat KPN hier heel rigide mee om gaat. 


De router registratie is geen showstopper bij Freedom  en ook niet bij T-mobile aansluitingen, weet ik uit eigen ervaring. Lijkt me ook meer een administratieve handeling, waar ‘door een overijverige security medewerker ‘ op gehandhaafd zou kunnen worden… lijkt me niet waarschijnlijk dat KPN hier heel rigide mee om gaat. 

En toch zal een FRITZ!Box 5530 door KPN (nog) niet op een GPON aansluiting geregistreerd worden. KPN ziet de door haar in bruikleen gegeven ONT nog als integraal onderdeel van het KPN netwerk.

Bron.


Ik heb afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html


Ik heb afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html

Als je maar wel een patchcover gebruikt 

En let op met aansluiten kijk nooit in de actieve glasvezel aansluiting

Je kunt je ogen beschadigen

In mijn geval heb ik deze zie foto patchcover liggen

Nog niet aan toe gekomen draai nog een fritzbox 7590 met de kpn NT

 


Ik heb afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

Het is vrij simpel, heb je een TK01 FTU (dat kleine vierkante doosje van 10x10cm) dan heb je een SC-APC patchkabel nodig. Bij ieder ander type FTU is er een SC-PC kabel nodig. Die set is echt veel te duur ook. Voor nog geen 4 euro haal je op internet een 20 meter patchkabel die hiervoor nodig is. Generiek koppelbusje erbij (maakt oprecht niet uit of je nou blauw of groen gebruikt, enige verschil is de kleur, als beide connectoren maar hetzelfde zijn.

 

 

@peter-keetfm die patchcover is niet eens perse nodig, de tweede kap die op een TY-01 (ook wel UFTU) zit kan gebruikt worden als patchcover. Even openklikken, stofkapje eruit halen, koppelbusje erin en gaan met die banaan. T-Mobile doet het al jaren op die manier :)


Ik heb afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

Het is vrij simpel, heb je een TK01 FTU (dat kleine vierkante doosje van 10x10cm) dan heb je een SC-APC patchkabel nodig. Bij ieder ander type FTU is er een SC-PC kabel nodig. Die set is echt veel te duur ook. Voor een tientje haal je op internet een koppelbus en een OS1-patchkabel die passend is bij de verbinding. 

 

 

@peter-keetfm die patchcover is niet eens perse nodig, de tweede kap die op een TY-01 (ook wel UFTU) zit kan gebruikt worden als patchcover. Even openklikken, stofkapje eruit halen, koppelbusje erin en gaan met die banaan. T-Mobile doet het al jaren op die manier :)

Dat klopt je kunt de afdekplaat ook gebuiken 

Moet deze wel aanwezig zijn

Ik zal de 2e kap laten zitten voor bescherming 2e glasvezel 

 


Dat klopt je kunt de afdekplaat ook gebuiken 

Moet deze wel aanwezig zijn

 

Fair point, maar al te vaak is deze door de jaren heen verloren geraakt, bijvoorbeeld omdat er eerst een NT op zat uit de tijd dat beide vezels nog gebruikt werden bij een aantal providers. Ze zijn ook niet meer te krijgen helaas, dat is ook de reden dat ik ze ‘spaar’, soms is er nog niet eerder op glasvezel geleverd en zijn beide kappen nog aanwezig. De kap die eraf gaat om plaats te maken voor het NT gaat dan de bus in om deze alsnog te kunnen gebruiken in situaties waar er inderdaad een mist.


 

 


Dat klopt je kunt de afdekplaat ook gebuiken 

Moet deze wel aanwezig zijn

 

Fair point, maar al te vaak is deze door de jaren heen verloren geraakt, bijvoorbeeld omdat er eerst een NT op zat uit de tijd dat beide vezels nog gebruikt werden bij een aantal providers. Ze zijn ook niet meer te krijgen helaas, dat is ook de reden dat ik ze ‘spaar’, soms is er nog niet eerder op glasvezel geleverd en zijn beide kappen nog aanwezig. De kap die eraf gaat om plaats te maken voor het NT gaat dan de bus in om deze alsnog te kunnen gebruiken in situaties waar er inderdaad een mist.


 

 

Ik heb de bescherm kap nog 

Maar de originele lijkt mij het beste 

Als ik een fritzbox met glasvezel aansluiting wil aansluiten de 5490 heb ik al 

Dan ga ik deze cover gebruiken 

Rechts op de foto 

 


Ik heb van de week een fritzbox 5530 weten te bemachtigen. In eerste instantie was ik er blij mee. Tot ik de WiFi ging testen. De snelheid op Wifi6 op 5Ghz,160Mhz kwam niet boven de 550Mbit uit. Ook niet toen ik er bijna bovenop ging zitten. Ter vergelijking, heb ik hier een Asus Ax88u (PPoE aangesloten) en deze haalt via Wifi6 op 5Ghz,160Mhz een dikke 800 Mbit . Zelfs al ik op de 1e etage ben,via extern netwerk. Op het intern netwerk, haal ik gewoon 1Gbit draadloos.

 

Ik heb hiervoor een fritzbox 7590 getest met Wifi5. De WiFi5  snelheid lag toch hoger dan van de 5530 Wifi6. Dus vraag me serieus af waarom die fritzbox zo populair is?


Ik heb van de week een fritzbox 5530 weten te bemachtigen. In eerste instantie was ik er blij mee. Tot ik de WiFi ging testen. De snelheid op Wifi6 op 5Ghz,160Mhz kwam niet boven de 550Mbit uit. Ook niet toen ik er bijna bovenop ging zitten. Ter vergelijking, heb ik hier een Asus Ax88u (PPoE aangesloten) en deze haalt via Wifi6 op 5Ghz,160Mhz een dikke 800 Mbit . Zelfs al ik op de 1e etage ben,via extern netwerk. Op het intern netwerk, haal ik gewoon 1Gbit draadloos.

 

Ik heb hiervoor een fritzbox 7590 getest met Wifi5. De WiFi5  snelheid lag toch hoger dan van de 5530 Wifi6. Dus vraag me serieus af waarom die fritzbox zo populair is?

Mmm 1gbit draadloos?

Heb je een screenshot van de draadloze speedtest via speedtest.net app van de 800mbit 


@peter-keetfmSpeedtest.net app zie ik die snelheid niet maar ik heb een screenshot gemaakt van newsbin pro, om te laten zien dat ik die snelheden haal.

 

 

En heel even later van taakbeheer, dat je kan zien dat het via wifi is

 

En ik heb een screen gemaakt als ik bestanden over intern netwerk verplaats.

 

 


Een speedtest met de kpn A-dam server via speedtest.net (app)

Daar test ik mee wat geeft hij via deze app aan

 


 


Ik heb van de week een fritzbox 5530 weten te bemachtigen. In eerste instantie was ik er blij mee. Tot ik de WiFi ging testen. De snelheid op Wifi6 op 5Ghz,160Mhz kwam niet boven de 550Mbit uit. Ook niet toen ik er bijna bovenop ging zitten. Ter vergelijking, heb ik hier een Asus Ax88u (PPoE aangesloten) en deze haalt via Wifi6 op 5Ghz,160Mhz een dikke 800 Mbit . Zelfs al ik op de 1e etage ben,via extern netwerk. Op het intern netwerk, haal ik gewoon 1Gbit draadloos.

 

Ik heb hiervoor een fritzbox 7590 getest met Wifi5. De WiFi5  snelheid lag toch hoger dan van de 5530 Wifi6. Dus vraag me serieus af waarom die fritzbox zo populair is?

De mensen worden lekker gemaakt met een snellere wifi. Dat dit niet zo snel werkt dan verwacht is logisch. Wifi 5 adapters werken niet met wifi 6 apparatuur. Er zijn nog maar heel weinig apparaten die wifi 6 aan boord hebben. Je kunt dan weliswaar wifi 5 gebruiken met wifi 5 adapters als je de wifi instelling veranderd van wifi 6 naar wifi 5 en dan is het weer een “gewone” wifi die waarschijnlijk niet zo snel is dan verwacht.


Nu eens een goed “bericht". Ik heb GPON-glasvezel. Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber nu ruim één maand en- helaas- nog aangesloten op de ONT en LAN 1 poort van de FRITZ!Box 5530 fiber, omdat een GPON-glasvezel verbinding geregistreerd moet worden en dat vertikken providers nu nog. Dat is met een AON-glasvezel niet nodig. Maar dat komt wel dat ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel kan aansluiten. Geduld hebben is een goede eigenschap.

De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu zo lang om goed te kunnen bekijken of dat apparaat goed werkt. En dat doet het apparaat. In die meer dan één maand heeft het apparaat niet één keer gehaperd cq vreemd gedaan. Geen wegvallende verbinding, geen andere storingen, helemaal niets!!!

Nu moet ik er eerlijkshalve wel bij vertellen dat ik alleen met de portforwarding wat “bijzonders” doe met het apparaat. Gebruik geen wifi van het apparaat (heb een apart toegangspunt aangesloten op het interne netwerk) en gebruik het apparaat dus eigenlijk uitsluitend om internet te hebben. Een FRITZ!Box 4040 regelde de zaken in mijn interne netwerk. Maar ondanks dat daar nu nieuwe software in zit, is de interface niet in het Nederlands en bovendien rete traag als je instellingen veranderd. Ik heb ook nog een FRITZ!Box 7590. Tot ik op het idee kwam om de FRITZ!Box 7590 als “router” te bombarderen (en de FRITZ!Box 4040 te vervangen) voor mijn interne netwerk. Lukt dat of lukt dat niet was voor mij de overweging om dat te proberen. Het is vrij eenvoudig om een FRITZ!Box 7590 als router voor mijn interne netwerk in te stellen. Ik heb nu twee FRITZ!Box apparaten die optimaal op elkaar afgestemd zijn…...


Nu eens een goed “bericht". Ik heb GPON-glasvezel. Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber nu ruim één maand en- helaas- nog aangesloten op de ONT en LAN 1 poort van de FRITZ!Box 5530 fiber, omdat een GPON-glasvezel verbinding geregistreerd moet worden en dat vertikken providers nu nog. Dat is met een AON-glasvezel niet nodig. Maar dat komt wel dat ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel kan aansluiten. Geduld hebben is een goede eigenschap.

De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu zo lang om goed te kunnen bekijken of dat apparaat goed werkt. En dat doet het apparaat. In die meer dan één maand heeft het apparaat niet één keer gehaperd cq vreemd gedaan. Geen wegvallende verbinding, geen andere storingen, helemaal niets!!!

Nu moet ik er eerlijkshalve wel bij vertellen dat ik alleen met de portforwarding wat “bijzonders” doe met het apparaat. Gebruik geen wifi van het apparaat (heb een apart toegangspunt aangesloten op het interne netwerk) en gebruik het apparaat dus eigenlijk uitsluitend om internet te hebben. Een FRITZ!Box 4040 regelde de zaken in mijn interne netwerk. Maar ondanks dat daar nu nieuwe software in zit, is de interface niet in het Nederlands en bovendien rete traag als je instellingen veranderd. Ik heb ook nog een FRITZ!Box 7590. Tot ik op het idee kwam om de FRITZ!Box 7590 als “router” te bombarderen (en de FRITZ!Box 4040 te vervangen) voor mijn interne netwerk. Lukt dat of lukt dat niet was voor mij de overweging om dat te proberen. Het is vrij eenvoudig om een FRITZ!Box 7590 als router voor mijn interne netwerk in te stellen. Ik heb nu twee FRITZ!Box apparaten die optimaal op elkaar afgestemd zijn…...


waarom 2 fritzboxen gebruiken als het met 1 kan

en waarom de 2e als extra router laten werken ?

ik heb eigenlijk ook dezelfde setup voor een 2e router in mijn geval een netgear r9000

je kunt het beste 1 router gebruiken

mijn vraag waarom 2 fritzboxen ?


Nu eens een goed “bericht". Ik heb GPON-glasvezel. Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber nu ruim één maand en- helaas- nog aangesloten op de ONT en LAN 1 poort van de FRITZ!Box 5530 fiber, omdat een GPON-glasvezel verbinding geregistreerd moet worden en dat vertikken providers nu nog. Dat is met een AON-glasvezel niet nodig. Maar dat komt wel dat ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel kan aansluiten. Geduld hebben is een goede eigenschap.

De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu zo lang om goed te kunnen bekijken of dat apparaat goed werkt. En dat doet het apparaat. In die meer dan één maand heeft het apparaat niet één keer gehaperd cq vreemd gedaan. Geen wegvallende verbinding, geen andere storingen, helemaal niets!!!

Nu moet ik er eerlijkshalve wel bij vertellen dat ik alleen met de portforwarding wat “bijzonders” doe met het apparaat. Gebruik geen wifi van het apparaat (heb een apart toegangspunt aangesloten op het interne netwerk) en gebruik het apparaat dus eigenlijk uitsluitend om internet te hebben. Een FRITZ!Box 4040 regelde de zaken in mijn interne netwerk. Maar ondanks dat daar nu nieuwe software in zit, is de interface niet in het Nederlands en bovendien rete traag als je instellingen veranderd. Ik heb ook nog een FRITZ!Box 7590. Tot ik op het idee kwam om de FRITZ!Box 7590 als “router” te bombarderen (en de FRITZ!Box 4040 te vervangen) voor mijn interne netwerk. Lukt dat of lukt dat niet was voor mij de overweging om dat te proberen. Het is vrij eenvoudig om een FRITZ!Box 7590 als router voor mijn interne netwerk in te stellen. Ik heb nu twee FRITZ!Box apparaten die optimaal op elkaar afgestemd zijn…...


waarom 2 fritzboxen gebruiken als het met 1 kan

en waarom de 2e als extra router laten werken ?

ik heb eigenlijk ook dezelfde setup voor een 2e router in mijn geval een netgear r9000

je kunt het beste 1 router gebruiken

mijn vraag waarom 2 fritzboxen ?

> waarom 2 fritzboxen gebruiken als het met 1 kan

Zo denken een heleboel mensen…...

> en waarom de 2e als extra router laten werken ?

Tsja hoe zal ik dat eens uitleggen. In den beginne van adsl had ik een modem/router met maar één LAN-poort en al helemaal nog niet met wifi. Of zo'n apparaat in staat was om via DHCP ip-adressen voor apparaten uit te geven, weet ik niet. Om nu meerdere computers te kunnen aansluiten had je een “aparte” router nodig. Nu niet meer omdat op nieuwere modems/routers meestal vier LAN-poorten zitten, maar ik heb niet genoeg aan “maar” vier LAN-poorten. Er dan een switch tussen zetten? Maar een switch geeft niet via DHCP ip-adressen, wat een router wel doet. Maar mijn hele interne netwerk heb ik om die aparte router gebouwd en het is nu gebleken dat dit mirakels goed blijkt te werken. Bovendien hangt die router centraal in het huis. Dat vanwege de bekabeling.

> je kunt het beste 1 router gebruiken

Ik gebruik eigenlijk maar één router die voor het interne netwerk. Dat het huidige apparaat voor internet nu toevallig ook een router is/heet, is niet belangrijk.

> > waarom 2 fritzboxen gebruiken als het met 1 kan

Als je de alinea “en waarom de 2e als extra router laten werken?” goed leest, moet je dat nu toch duidelijk zijn cq worden…...


Maar dan snap ik nog steeds niet waarvoor je die 5530 nu hebt opgenomen in het netwerk. Waarom niet vanuit je 7590 direct naar het ONT? Of nog beter: alles instellen op die 5530 en die aangesloten houden op het ONT. Switch aan hangen en je 7590 access point instellen. 

 

Nu niet meer omdat op nieuwere modems/routers meestal vier LAN-poorten zitten, maar ik heb niet genoeg aan “maar” vier LAN-poorten. Er dan een switch tussen zetten? Maar een switch geeft niet via DHCP ip-adressen, wat een router wel doet.

Maar dat is toch ook helemaal niet nodig? Dan hang je een switch aan die Fritzbox en dan ben je klaar. Door een extra router toe te voegen maak je het alleen maar complexer. Ook kun je nu niet echt oordelen over de werking van de 5530 als die enkel als tussenstop dient en de verdere configuratie in de 7590 plaats vindt.


2 fritzen als router instellen werkt je juist tegen,  de eerste als router en de tweede als Acces point die beheerd word via de eerste router werkt nog veel beter, DHCP werkt als 1, Wifi werkt als 1 (mesh) dus geen kans op conflicten en zeer stabiel geheel.

En voor de poorten, door de 5530 er tussen te hebben heb je er netto 1 poort extra, met een switch heb je er 3 netto extra of bij een 8 poorts 6 netto, nogal een verschil.


2 fritzen als router instellen werkt je juist tegen,  de eerste als router en de tweede als Acces point die beheerd word via de eerste router werkt nog veel beter, DHCP werkt als 1, Wifi werkt als 1 (mesh) dus geen kans op conflicten en zeer stabiel geheel.

Kan wel als je van lan 1e fritzbox naar wan 2e fritzbox gaat 

Alleen krijg je dan een 2e subnet (2e netwerk)