Skip to main content
Vraag

FRITZ!Repeater 1200 AX (extra) bereik is slecht

• March 10, 2026
  • 15 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik heb een wificamera in een koolmezenkast hangen, en ineens was ie offline. December deed ie 't nog. In huis doet de camera het wel, maar 1 meter buiten de deur niet meer, en zie ik ook dat ik op mijn telefoon minder bereik heb. Ik heb een FRITZ!Box 7590 (inde meterkast). 

Dus ik schaf een repeater aan, de 1200 AX. Geïnstalleerd, alles lijkt te werken, Mesh is actief, maar bereik is niet gewijzigd. Heb de repeater daarna halverwege gezet, maar daarmee veranderde er ook niets. 

Vergeet ik iets?

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 10, 2026

Misschien even contact opnemen met de helpdesk van Fritz ​@Guus63 ?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 10, 2026

Is het mogelijk om de repeater bedraad aan te sluiten? Zo nee, probeer de 1200 eens ‘tussen’ de mezenkast en de 7590 te plaatsen. Vermoedelijk zit er te veel storing danwel verlies op de frequentie band (2,4 of 5) Wat ook een mogelijkheid is om 2400 of 3000 repeater aan te schaffen, die hebben meerdere antennes, maar die zijn dan weer duurder in aanschaf. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Guus63, je hebt al een paar tips gekregen zo te zien. Heb je die al kunnen proberen? Gaat het daarna beter?

Onze mogelijkheden met FRITZ!Repeaters zijn beperkt, maar we proberen mee te denken.

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

Ik heb helaas nog geen mogelijkheid gehad.

Ik zie de tip van "driemaster”, maar de repeater staat tussen nestkast en de 7590 en geeft dus geen verbetering. Heb ook repeater via LAN gehad, toen kon ik telefoon wel aansluiten op de repeater, maar de camera zag de repeater niet dus dat werkte helaas niet.

Hopelijk weekend weer tijd om eea uit te proberen

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

Bij de LAN verbinding kon (moest?) ik 2 extra netwerken maken, 2,4 en 5 GHz. Nu aangesloten via wifi zie ik alleen de 7590, ik ga ervan uit dat dit de bedoeling is, en dat de repeater dus de verbinding (zou moeten) versterken, wat ie dus niet doet.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

Op welke frequentie werkt de ‘mezenkast’? Is dat wellicht alleen de 2,4 band? 

Heb je de app Fritz!App WLAN al op je telefoon? Met deze app kan je de WiFi meten. 

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

Ja de mezenkast werkt alleen op 2,4 band en ik heb de “myfrtitz app”

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

Dan ga ik ervan uit dat je gecheckt heb dat, zowel de FritzBox als de repeater op 2,4 en 5 band werkt? 

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

volgens de app wel

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

ik zie ook sterke netwerken van mijn buren op de 2,4 band, kunnen die mijn bereik verstoren?

Zo ja, hoe los ik dat op?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

Inderdaad kunnen de signalen, van de buren, de ‘verbinding’ van de mezenkast wegdrukken. Wat is de afstand tussen de kast en het huis?

Wat je zou kunnen overwegen om een extra 1200 (of een 2400) te nemen en die tussen de ‘oorspronkelijke’ 1200 en de kast te plaatsen. Dus er tussenin. Het mooie van Fritz apparatuur is dat ze zeer makkelijk te koppelen zijn en in mesh werken. Zelf heb ik er ook 3 en dat werkt feilloos. 

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

afstand tussen huis en kast is misschien 2 meter

lijkt net of de repeater nauwelijks iets versterkt, op mobiel binnen 3 van de 3 wifi streepjes,

buiten 2 meter verder, 1 streepje, met en zonder repeater

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

ga denk ik maar 2400 aanschaffen, kijken of dat helpt

die kan gewoon samen met 1200 en 7590?

• Auteur
  • Topper
  • March 12, 2026

ik vind nog een 1750e in de kast😊, misschien kan die nog wat doen

• Auteur
  • Topper