Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Merci, daar kan ik wat mee.



groet,



Frostbreath




Hallo wjb,

Wij zijn afgelopen week overgestapt van Ziggo naar Telfort en hebben nu de Experiabox 8. Die werkt als een tierelier: zowel wifi als de tv. De tv is rechtstreeks aangesloten op de experiabox. Nu probeer ik mijn router aan te sluiten. Zodat ik in de rest van het huis weer gewoon bekabeld kan internetten. Het gaat om een D-Link Dir-645. Ik heb jouw handleiding gevolgd (hoewel ik twijfel over het DMZ verhaal. Hier staat nu een Public IP-adres (********) en een Client PC IP adres van 192.168.2.250.

De wifi van de D-Link router werkt nu goed, maar ik kan nog niet bekabeld werken. Ik heb wel contact met de router, maar niet verder.

Kan jij mij alsjeblieft helpen?



Vriendelijke groet,



Jeanette



Admin: gegevens bewerkt ivm de privacy




Hoi ukkie200, welkom op het forum.



Kan je eens een screenshot posten van de WAN (Internet) instellingen van jouw D-Link?



Heb je de D-Link in router-mode of in bridge-mode?



Wat is het MAC-adres van de WAN (Internet) interface van jouw D-Link?



Kan jij een screenshot posten van de Static DHCP (op de V8) waarop dit MAC adres zichtbaar is?



Kan jij een screenshot posten van de DMZ instelling op de V8?



Poets wel jouw publieke IP adres weg op screenshots waarop deze zichtbaar is.




Hallo wjb,



Dank je wel dat je wil helpen. Ben ondertussen de wanhoop nabij :$.



Ik weet niet hoe/waar ik kan zien of de D-link in router- of in bridge-mode staat. Maar als ik google krijg ik het idee dat deze router niet in bridge-mode gezet kan worden.

Hieronder de gevraagde schermprints.



Vriendelijke groet, Jeanette



https://



https://



https://




Jouw D-Link DIR-645 staat in router-mode.



Wijzig (op de V8) het MAC adres in de Static DHCP voor IP adres 192.168.2.250 in 00:23:df:94:5f:8e en reboot daarna jouw D-Link DIR-645.



Als het goed is zal je zien dat deze nu het WAN IP address 192.168.2.250 gekregen heeft.



Werkt het nu wel?




Hallo wjb,



Dank voor je reactie.



Helaas, het heeft niet geholpen...

Ben bang dat ik verder moet zoeken.



Vriendelijke groet,



Jeanette




Post nog eens even het eerste en het laatste plaatje uit jouw voorlaatste bericht, maar nu van na de aanpassingen in de configuratie.




Hallo,



Ik ben helemaal nieuw op dit forum.



Sinds enige tijd worstel ik met mijn Experia Box ( 8 en 9) om port forwarding werkend te krijgen. Als ik de discussies op dit forum hierover lees, dan kan ik de hoop wel opgeven. Ik ben gezegend met software V1.01.00T09.4v2. Het ExpertTeam heeft er bij mij thuis al 2.5 uur aan besteed zonder resultaat. KPN reageert met een standaard brief waar ik niets aan heb.



Aanvankelijk overwoog ik over te stappen op UPC, maar recent kwam ik op het idee dat een router achter de box wellicht de oplossing is. Mijn eisen zijn bescheiden. Aan de Experia Box alleen de tv, de extra router en uiteraard de telefoon. WiFi uitgeschakeld op de Experia Box.



Op de nieuwe router gebruik ik dan alleen WiFi. Het moet dan mogelijk zijn via port forwarding van waar ter wereld ook toegang te krijgen tot een kleine server bij mij thuis die draadloos communiceert met de extra router. Die server is overigens een RaspBerry. Dat is alles. Geen hoge snelheden vereist, noch gaming, etc..



Volgens mij, maar ik heb er geen verstand van, zou een modem als Sitecom Wireless Router WLR-5002 of TP-Link Archer C2 deze klus moeten kunnen klaren. Gaarne een mening.





Harry




Hoi HARRY1936, welkom op het forum.



Er is weinig mis met die V9, zolang je geen gebruik maakt van:



  1. het Bonjour protocol (bijvoorbeeld voor Airplay en Airprint), maar hier is een workaround voor.
  2. een Xbox om via Xbox Live te gamen.
Port-forwardings waar jij over spreekt zijn prima mogelijk.



Als ik het goed begrijp is jouw RaspBerry via wifi aangesloten op jouw eigen router.



Kan jij hier eens screenshots plaatsen van:



  • de DHCP cliënts op de V9, waarbij jouw eigen router zichtbaar is.
  • de DHCP bindings op de V9.
  • de DMZ instellingen op de V9.
  • de port-forwardings op de V9.
  • de WAN instellingen van jouw eigen router waarop het WAN IP adres zichtbaar is en het MAC adres van de WAN poort.
  • de DHCP cliënts op jouw eigen router, waarbij jouw RaspBerry zichtbaar is.
  • de DHCP bindings op jouw eigen router.
  • de gedefinieerde port-forwardings op jouw eigen router.
  • de netwerk instellingen van jouw RaspBerry waarop het IP adres zichtbaar is en het MAC adres zichtbaar is.
Ik neem aan dat jouw eigen router met de WAN poort via een netwerkkabel met een LAN poort van de Experia Box verbonden is.



Nadat ik deze screenshots heb kunnen bekijken gaan we dan eens stapje voor stapje bekijken waar de schoen wringt.




Hallo jwb,



Groot misverstand! Ik heb nog geen eigen router, ik overweeg er een aan te schaffen. De exercities van het ExpertTeam waren ook met de ExperiaBox. Overigens meen ik gezien te hebben dat jij KPN dringend verzoekt de v2 versie in te slikken, o.a. vanwege problemen met port forwarding.



Als je denkt dat het zinvol is wil ik je de screen shots van de ExperiaBox wel zenden. Maar daar hebben de geleerden van het ExpertTeam al naar gekeken.



Harry




Hallo,



Nog wat extra informatie. De exercities zijn door het ExpertTeam ook gedaan met mijn pc en een standaard programma om uit te sluiten dat het aan de de server lag, die toen WiFly heette. Ook mijn eigen pc was van buitenaf onbereikbaar.



Harry




"Expertteam", "Expertteam", ik zie het liever met m'n eigen ogen.




Oké, kan jij hier dan screenshots plaatsen van:



 



  • de DHCP cliënts op de V9, waarbij jouw RaspBerry zichtbaar is.
  • de DHCP bindings op de V9.
  • de port-forwardings op de V9.
  • de netwerk instellingen van jouw RaspBerry waarop het IP adres zichtbaar is en het MAC adres zichtbaar is.

Hallo jwb,



Na even weg geweest te zijn, ben ik weer in de lucht.



Laten we ons maar concentreren op de huidige situatie: de server is een Arduino micro computer met ee WiFly internet shield. Daarmee zijn de problemen ontstaan en is het onderzoek ook gedaan met het ExpertTeam.



Om het fisieke adres  van WiFly te vinden, moet ik wat programmeer werk doen met het apparaat. Is dat echt  nodig? Zijn de gegevens die op de H368 staan door mij ingegeven of door het apparaat zelf opgehaald?



Onderstaand de screen shots.



https://



Harry




Kan jij jouw server wel benaderen op adres 192.168.2.? (welke van de 4 is het?) met een apparaat die aangesloten is op jouw lokale netwerk (bedraad of via wifi)?



Hoe benader je die server dan? (Browser, SSH, Telnet, anders?)



Als je jouw server op het lokale netwerk kan benaderen, dan weten we dat het dus niet aan de server ligt, maar dat de port-forwardings roet in het eten gooien.



Plaats dan ook een screenshot van de port-forwardings die je op jouw V9 gedefinieerd hebt en vermeldt het LAN IP adres van de server.




Hoi Harry1936,



Ik zie 3 bekende MAC adressen staan (Samsung, Rovingme en Liteon) en een onbekende dit is degene die ip 192.168.2.7 heeft, dit zou de Adruino kunnen zijn, als de Arduino een vast IPadres heeft (Staat in de sketch) dan zou je die misschien moeten aanpassen.



Alshet goed is kun je intern ook naar de Arduino toe met het IPadres als je weet welke het zou kunnen zijn, een hulp programmatje als How Is On My WIFI kan daarbij helpen hij scant het netwerk af naar nieuwe gebruiks en misschien kan je dan het IP adres van de Arduino achter halen als hij in de juiste rang zit.



Voorbeeld van een gedeelte van de sketch



#include <SPI.h>

#include <Ethernet.h>



// Enter a MAC address and IP address for your controller below.

// The IP address will be dependent on your local network:

byte maca] = {

  0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED

};

IPAddress ip(192, 168, 1, 177);



// Initialize the Ethernet server library

// with the IP address and port you want to use

// (port 80 is default for HTTP):

EthernetServer server(80);



hoop dat je er iets mee kan doen.



Groetjes Willy.




Hallo wjb,



Ik heb heel wat pagina's van dit topic bekeken, en fijn zoals je geduldig reageert op vragen en reacties van anderen, super!



Ik zit ook met wat vragen. Ik ga binnenkort over naar KPN glasvezel. Ik heb momenteel een bestaande router (Asus RT-N66U). Die heeft zeer waarschijnlijk een veel betere wifi dekking dan de Experiabox, en daarbij wel 1Gbps switch functionaliteit. Dus ik wil deze router in het spel brengen voor in ieder geval de wifi functie. De functies die je opnoemt in openingspost heb ik niet direct nodig.



Ik vraag me dus af het niet het handigst is om deze router enkel en alleen als access point in te stellen, en niet die constructie zoals je in beginsel beschrijft?



Dat zou namelijk nog een ander voordeel voor mij met zich meebrengen, namelijk dat ik op deze manier 1 subnet heb (ipv 2) waarbij alle apparaten elkaar kunnen benaderen.



Ik las dat de TV ontvanger per se aan de EB moet hangen of aan een switch (die aan de EB hangt). Als ik de router enkel als access point gebruik zit alles in hetzelfde netwerk en dan neem ik aan dat de TV ontvanger niet rechtstreeks aan de EB hoeft te hangen, maar ook aan een switch. Klopt dat?



Achtergrond is dat ik maar 1 UTP kabel heb liggen van switch meterkast naar switch in woonkamer, die een video en audio streamer bedienen naast de toekomstige TV ontvanger. Ik wil niet nog een kabel trekken, dus de apparaten in de woonkamer moeten in hetzelfde netwerk kunnen opereren.



Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, ben erg benieuwd naar je antwoord :-)



Bij voorbaat dank, groeten,

Robert




Hoi rovi, welkom op het forum.



In de eerste post van dit topic spreek ik ook over het in router-mode of in bridge-mode instellen van zo'n router.



Het instellen in bridge-mode komt overeen met het als accesspoint gebruiken van de "router".



Nu hebben vele routers, ookal zijn ze ingesteld als bridge of accesspoint, de eigenschap via de WAN poort alleen communicatie door te laten voor IP adressen van het eigen subnet. In bridge-mode dus 192.168.2.x en daarmee is het dus niet mogelijk om de TV ontvangers (subnet 10.x.x.x) via de eigen router te laten lopen.



Nu hoor ik je al zeggen, dan sluit ik toch de eigen router met een LAN poort aan op de Experia Box.



Kan, maar realiseer je dan dat dit weer problemen kan opleveren waar velen geen weet van hebben.



De eigen router zal zich daarmee waarschijnlijk ook als "Internet Gateway Device" aanmelden en dat kan dan vroeg of laat weer leiden tot problemen met apparaten die UPnP ondersteuning nodig hebben.



Tja, maar die heb ik toch niet. Nee, misschien nu niet, maar weet je je dit bericht over een jaar ook nog te herinneren als je dan wellicht problemen hebt met een apparaat die UPnP ondersteuning nodig heeft.



Als het voor jou mogelijk is om jouw eigen router in de woonkamer te plaatsen, dan zou ik daar voor gaan.



Plaats een switch op de plek waar de TV ontvanger komt te staan en sluit daar ook jouw eigen router op aan.



Kies dan wel de juiste switch.




Hoi wjb,



Bedankt voor je reactie!



Als ik zo je reactie belees en ook je ander topic over switches, dan denk ik dat de kans op problemen een stuk minder zijn als ik toch maar een dedicated lijntje trek van EB naar TV ontvanger in de woonkamer (EB multicast verkeer scheiden van de rest). En dan  behoud ik de meeste router functionaliteit.



Dan heb ik in ieder geval geen probleem met mijn router die als AP ongewenst gedrag vertoont. Geen probleem met switches die wel of niet tegen multicast kunnen. En ook geen last van dat de EB multicast over het hele netwerk gooit voor alleen 1 TV ontvanger.



Groeten,



Robert




Daar houd ik wel van, Keep IStupid Simple.



Een extra kabeltje en klaar is kees.



Ook ik heb recent mijn gehele woning voorzien van CAT6 bekabeling waarbij door elke electriciteitsbuis twee UTP kabels getrokken zijn.



Aan de andere kant, het is goed te weten dat er meerdere wegen naar Rome leiden.




Hartelijk dank voor je reacties ik weet wat me te doen staat ;-)




Beste allen, 



Afgelopen nacht heb ik meerdere malen mijn hoofd gebroken om een tweede router (TP Link wr1043ND) achter de Experiabox V9 te hangen. Aanvankelijk ging dit helemaal niet goed, echter is het na meerdere pogingen toch gelukt. Echter heb ik de indruk dat mijn internet nog niet optimaal functioneert en dat er 1 of meerdere settings niet correct zijn ingesteld. Zou een expert eens over mijn schouder mee willen kijken? 



Hieronder de instellingen:



Modem Experiabox V9:



IP adres: 192.168.2.254



DHCP binding aan met MAC adres van de router toegevoegd



DMZ aan met IP adres van de router toegevoegd



DHCP start: 192.168.2.1



DHCP end: 192.168.2.252



Router TP Link (WAN instelling)



IP adres WAN: 192.168.2.250



Subnet mask: 255.255.255.0



Default gateway: 192.168.2.254



Primary DNS: 195.121.1.34



Secundary DNS: 195.121.1.66



Router TP Link (LAN instelling)



IP adres LAN: 192.168.3.1



Router TP Link (DHCP instelling)



DHCP start: 192.168.3.100



DHCP end: 192.168.3.199



Default gateway: 192.168.3.1



Primary DNS: 192.168.2.254



Secundaary DNS: 0.0.0.0



Nu vraag ik me met name af of de gateways en DNS servers wel kloppen. Dit heb ik namelijk geprobeerd met trail and error want ik kon nergens duidelijk vinden hoe dit ingesteld moest worden.



Daarnaast is er nog iets heel vreemds. Ik had uiteraard het MAC adres dat op de achterkant van de router ingesteld bij DHCP binding in het modem. Er bleef maar geen connectie komen. Toen ik inlogte op de router zag ik echter dat er zowel een LAN als een WAN mac-adres zichtbaar waren met slecht 1 cijfer verschil op het einde. Toen heb ik het WAN mac adres (dat een cijfer verschilt van het adres achter op de router) ingevuld en toen werkte het.



Het is een lap tekst geworden, ik hoop dat ik duidelijk ben en dat iemand met tips kan geven! Alvast bedankt 🙂.




Hoi JanKleinPoelhuis,



Welkom op dit form.



Router TP Link (DHCP instelling)



DHCP start: 192.168.3.100



DHCP end: 192.168.3.199



Default gateway: 192.168.3.1



Primary DNS: 195.121.1.34



Secundary DNS: 195.121.1.66



Ik zou hem zo invullen dan gaat internet een stuk beter en sneller.



M Vr Gr Willy




wva_N schreef:

Hoi JanKleinPoelhuis,



Welkom op dit form.



Router TP Link (DHCP instelling)



DHCP start: 192.168.3.100



DHCP end: 192.168.3.199



Default gateway: 192.168.3.1



Primary DNS: 195.121.1.34



Secundary DNS: 195.121.1.66



Ik zou hem zo invullen dan gaat internet een stuk beter en sneller.



M Vr Gr Willy



Het is verstandiger om de primary DNS gewoon op 192.168.2.254 in te stellen.



Hierdoor wordt dus ook gebruik gemaakt van de DNS cache van de Experia Box en dit zal de snelheid alleen maar ten goede komen.



Daarbij komt dat jij je geen zorgen hoeft te maken over de exacte IP adressen die door de provider gebruikt worden. In het (theoretische) geval dat de IP adressen van de DNS servers van KPN wijzigen zal dit automatisch op de Experia Box aangepast worden, maar niet op jouw eigen router en dan werkt DNS ineens niet meer.




Ik ga overstappen van UPC naar KPN. Op dit moment ziet mijn netwerk er zo uit:



modem upc in bridge modus (meterkast)



R7000 nighthawk met aansluiting modem upc in WAN (meterkast)



TP-link powerline aangesloten op LAN poort R7000 (meterkast)



TP link powerline met wireless (1e verdieping)



Ik heb zowel op de nighthawk als tp-link powerline wirelss zelfde sid (alleen andere kanalen).



Kan ik deze opstelling ook gebruiken bij KPN of is het aan te raden om mijn router 1e verdieping te zetten en dat zowel Experiabox als mijn nighthawk zelfde sid uitzenden. Dit zou ik kunnen doen om extra utp naar 1e te trekken, dit geval zouden mijn powerlines eruit kunnen) of nighthawk aan te sluiten op mijn TP link powerline (bedraad)



Volgens mij heb ik geen glasvezel in mijn wijk echter als ik kijk op Google krijg ik deze melding  "Glasvezel Alles-in-1 Standaard 50Mb". Site van KPN geeft aan 50/5 snelheid. Dit vraag ik want volgens mij is belnagrijk voor netwerk wat voor verbinding je krijgt. Bestaat dus het pakket glasvezel 50MB of is dit DSL?



Hopi




Reageer