Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Kijk eerst eens of je in de configuratie van de FritzBox iets kunt vinden over de IGMP proxy server.



Als je die uitzet, dan zou je al weer klaar moeten zijn.




Was al een beetje aan het zoeken, volgens mij gaat het niet echt makelijk worden.



Volgens mij moet het lukken via telnet. Alleen moet deze functie aangezet worden op de fritzbox via een analoge tel en die heb ik even niet tot me beschikking. Als ik die heb ga ik he wel even proberen.



Als ik het allemaal goed begrijp dan moet ik inloggen via Putty op de fritzbox en dan de volgende regel invoeren in de linux root.



# multid -?

usage: multid multid [options]

options:

-? - print this help

-f - run in forground. (NOTSET)

-s - stop daemon. (NOTSET)

-v - verbose. (NOTSET)

-p STRING - Pidfile. ("/var/run/multid.pid")

-M STRING - memory debug output. (NULL)

-S STRING - script to call when onlinestatus changes. ("/bin/onlinechanged")

-t - disable simple NTP client, chronyd running. (NOTSET)

-i - disable IGMP proxy. (NOTSET)

-U - do not start basic upnp-device. (NOTSET)

-P - do not start basic upnp-plugins. (NOTSET)

-d - start without tr069discover. (NOTSET)

-w INTEGER - timeout for tr069discover (def. = 15s). (15)

-D STRING - switch debug logs on. (NULL)

start server: multid

stop server : multid -s



http://www.van-sluis.nl/?p=208



http://www.wehavemorefun.de/fritzbox/Multid




Zo te zien dus multid -i om de IGMP proxy te disablen.



Niet geschoten is altijd mis. ;)



Zo te zien is er ook nog wel meer te "optimaliseren".



-U (geen UPnP want dat moet de Experia Box doen)



-P (geen UPnP, dan ook geen UPnP plugins)



-d (geen tr069discover, werkt toch niet want die wordt door de Experia Box -voor eigen gebruik- al afgevangen)




Ik heb een 2de router (tplink archer c5) achter mijn KPN , experiav8 router gehangen.

Dit om boven en op zolder een snelle internet verbinding te hebben.



(DualbandRouter was goedkoper dan wifi acess point en had goede recensies)





TP link router eerst via computer geconfigureerd via 192.168.0.1 , vast ip adress gegeven 192.168.2.250, DCHP disabled,

2 wireless netwerken geinstalleerd (2,4 en 5 Ghz), zelfde SSID adres en password.

Vervolgens reboot en op netwerk aangesloten via KPN LAN poort op de LAN poort van de TPlink.



Wireless network werkt prima (hoewel ik niet zie hoe snel, maar ziet er goed uit).

Echter ik kan niet meer in het menu van de TPlink komen via 192.168.0.1.

ook niet via 192.168.2.250.



Weet iemand hoe ik op de TPlink kan komen

(ik kan hard reset doen en dan werkt het weer, maar dan kan ik bovenstaande configuratie niet doen)




Hoi bkrol01, welkom op het forum.



Reset die TP-Link, ga naar het eerste bericht van dit topic en lees de configuratie stapjes aandachtig.



Je geeft jouw TP-Link dus niet vast het IP adres 192.168.2.250!




Dat is snel wjb, dank je.



Dus ik moet op alleen op de experia box het vaste adres 192.168.2.250  met het een mac adress van de tplink koppelen en aansluiten op de WAN poort van de TPlink ipv nu op de LAN poort?



Ik wil namelijk wel alles in hetzelfde netwerk hebben (192.168.2.x)




,



En jouw TP-Link in bridge-mode zetten. (soms ook wel accesspoint of AP mode genoemd)




Ik heb de aanwijzingen gevolgd die hier genoemd zijn en ik heb mijn ASUS router achter de EB geplaatst. De EB wordt alleen gebruikt voor tv en telefoon. Ik heb op mijn ASUS AC87U router geen instelling kunnen vinden om SNMP uit te zetten. Ik ga ervan uit dat die er ook geen gebruik van maakt tenzij geïnstalleerd. Ik wil eigenlijk nog een tweede router achter de Asus router plaatsen die moet functioneren als AP. Ik kan ook een range extender van Asus plaatsen maar die heeft geen interne switch aan boord. Is dit een goed idee? Ik wil dit doen omdat ik overal in huis een goede wifi dekking wil hebben. Ik merk dat het WiFi signaal op zolder zakt tot 15 Mbps. Wel weinig vind ik.
Mijn advies, zoals je ook in het eerste bericht van dit topic kunt lezen, is om een wifi accesspoint i.p.v. een router te gebruiken om de wifi dekking te verbeteren. Het is mogelijk om een derde "router" op exact dezelfde manier achter de tweede router te hangen, maar beter is het om een wifi accesspoint te gebruiken.




Zoals ik in mijn eerder bericht aangaf, heb ik al een WiFi router achter de EB hangen, alleen wil ik een paar verdiepingen verder het WiFi bereik vergroten. Ik wil een soortgelijke router aanschaffen, maar dan als AP configureren. Een router kan je toch ook instellen als AP? In dat geval in Bridge mode dus. Of bedoel je dat ik een repeater in plaatst van een tweede router (die ik als AP wil configureren) kan gebruiken? Een repeater / range extender is een AP in dit geval.
Nee, geen repeater, dat is weggegooid geld.



Er is wel degelijk een verschil tussen een wifi accesspoint en een router in bridge-mode.



Je kunt best een derde router in bridge-mode in jouw netwerk plaatsen, maar wat ik dus adviseer is om geen router maar een wifi accesspoint te gebruiken.



In het eerste bericht van dit topic staan links naar twee verschillende wifi accesspoints, wasrvan één door KPN geleverd wordt en die qua prijs/prestatie niet verkeerd is.




Omdat ik de Asus AC87U als hoofdrouter hebt achter de EB wil ik liever geen ander merk als AP gebruiken, want de ervaring leert dat het dan alleen maar ingewikkelder wordt en als er problemen ontstaan weet je niet waaraan het ligt.
Dat gaat ook echt wel werken, maar als jij jezelf het leven aangenaam wilt maken, lees dan de eerste alinea van het eerste bericht in dit topic nog eens, inclusief die ene losse regel die er direct onder staat.



Mijn stelregel: 



Koop een apparaat voor de functie waarvoor deze gemaakt is.



Een wifi accesspoint is een apparaat om jou via wifi toegang (access) tot het netwerk te geven.



Een router (zoals jouw Asus) is om de routering van verkeer te regelen DHCP, firewall, DNS cache, etc.



Dit is allemaal functionaliteit die je niet nodig hebt.



Daar komt bij dat een wifi accesspoint veel eenvoudiger te configureren is, er zijn maar een paar instellingen, waardoor de kans op storingen of configuratie fouten veel lager is.




Ik denk dat we langs elkaar heenpraten. Ik ga geen tweede router achter de hoofdrouter zetten. Ik ga wel een tweede router aanschaffen die ik als AP ga gebruiken (inclusief ingebouwde switch).



In de tweede router die ik wil aanschaffen heb ik de functionaliteit van een router niet nodig, dus ga ik hem niet om die reden kopen. In de eerste router heb ik die functionaliteiten zoals je die opsomt wel nodig (DHCP, DNS etc) daarom heb ik die ook aangeschaft. Wat ik dus nog nodig heb is een goede wifi dekking overal en met een extra AP hoop ik die te bereiken.




10-05-2013 16:16



Ik heb de aanwijzingen gevolgd die hier genoemd zijn en ik heb mijn ASUS router achter de EB geplaatst.



Dus je hebt nu twee routers in jouw netwerk, de Experia Box en de Asus.



10-05-2015 18:48



Zoals ik in mijn eerder bericht aangaf, heb ik al een WiFi router achter de EB hangen, alleen wil ik een paar verdiepingen verder het WiFi bereik vergroten. Ik wil een soortgelijke router aanschaffen, maar dan als AP configureren.



Je wilt dus blijkbaar nog een router aanschaffen en die als accesspoint configureren.



10-05-2015 23:24



Ik ga wel een tweede router aanschaffen die ik als AP ga gebruiken (inclusief ingebouwde switch).



In de tweede router die ik wil aanschaffen heb ik de functionaliteit van een router niet nodig, dus ga ik hem niet om die reden kopen. ... Wat ik dus nog nodig heb is een goede wifi dekking overal en met een extra AP hoop ik die te bereiken.



 



Dan heb ik je in ieder geval goed begrepen en geef ik je dus nogmaals het advies, koop geen router maar een accesspoint met ingebouwde switch, die zijn gemaakt voor dat wat jij wil bereiken, de configuratie daarvan is veel eenvoudiger en daarmee de kans op configuratie fouten dus ook. Tevens heb je geen last van die ballast zoals DHCP, Firewall, DNS, etc.



Sluit dat ding aan op jouw eigen tweede router en klaar is kees.



Ook ik heb naast mijn twee routers (Experia Box en Cisco RV180W) nog twee accesspoints in mijn woning voor wifi dekking in "dode hoeken" van mijn woning en de tuin.




Die Access Point, krijgt het dezelfde SSID als mijn Asus router of moet ik een andere SSID configureren? Wat gebeurd er als ik van de ene ruimte naar de andere beweeg? Gaat de verbinding van de router seamless over naar de AP of vice versa?




Als je op dat accesspoint precies dezelfde instellingen configureert als op de Asus (uitgezonderd het kanaal), dan zullen draadloze apparaten automatisch met het beste wifi signaal verbinden en dus automatisch schakelen tussen de Asus en het accesspoint.




Ik snap je wel.



Na wat marktonderzoek is een router met dezelfde wifi specificaties (dual band) een stuk voordeliger dan een access point. Daarnaast kun je (later) als je wilt ook de router nog gebruiken.



Nadeel is inderdaad dat de instellingen lastiger zijn.



Ik ben er ook nog niet helemaal uit.



Ik kan mijn router niet meer benaderen zonder de resetten, maar hij werkt verder perfect.



Overigens als je hem als acess point configureert is het volgens andere forums beter als je hem via de LAN poort aansluit en niet via de WAN poort, zoals hier geadviseerd wordt.



Maar nogmaals ik ben ook geen expert.



Bij mij is hij nu aangesloten via de LAN poort, maar misschien ga ik dit weekend de tips van opvolgen. Ik hou jullie op de hoogte 




Wees je bewust van het feit dat een router veel meer functionaliteit bevat dan een accesspoint, die invloed heeft op alle apparaten die via een LAN poort op de router zijn aangesloten.



Verbindt je twee routers via LAN poorten met elkaar, dan heeft de functionaliteit van de ene router dus invloed op de andere router vice-versa en daarmee ook weer alle apparaten die daar via een LAN poort op aangesloten zijn.



Veel onderdelen van die functionaliteit kunnen echt roet in het eten gooien in zo'n situatie als ze op beide routers aan blijven staan, zoals de DHCP server, de DNS server/cache, de IGMP proxy server en de UPnP Internet Gateway functionaliteit.



Één onderdeel is bij vrijwel niemand bekend en dat is de IGMP proxy server.



Laat dit onderdeel nu net killing zijn voor de routed-ITV van KPN als deze onverhoopt op de eigen router aan blijft staan. Routed-ITV is ondertussen uitgerold op de V9 en binnenkort zal de V8 zeker volgen.



De eerste meldingen over de uitval van de TV na een paar minuten zijn al op het forum te vinden en ik verwacht dat er nog velen zullen volgen. En dat is vaak te wijten zo'n LAN-LAN verbinding tussen twee routers waarbij op beide routers de IGMP proxy server actief is.



Ik hou van het KISS (Keep It Stupid Simpel) principe en dat betekent dat je dus een accesspoint zou moeten gebruiken voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning en niet een (wellicht goedkopere) router.



Met name als je wat minder technische (netwerk) affiniteit hebt.




Dus jij beveelt eigenlijk aan om de IGMP op de router die aan de Experia is gekoppeld uit te zetten?



Hoe zit het met de firewall instellingen op de gekoppelde router? Op de EB ben ik erachter gekomen dat die niet aan of uit te zetten is want de instellingen zijn grayed out gemaakt. Moet ik die op mijn Asus router aan laten staan?



Ik zou ook graag willen weten hoe ik mijn router die achter de EB hangt zodanig kan tweaken dat ik de maximale throughput qua data krijg?



Ik las bijvoorbeeld iets op internet dat als je dual band hebt dat je die niet dezelfde SSID moet geven.



Zoals je al zei teveel instellingen kunnen roet in het eten gooien maar welke zijn die? Wat is de optimale instelling?




Mijn advies in inderdaad om de IGMP proxy server op een tweede router uit te zetten als deze in bridge-mode gebruikt wordt.



Dit heeft te maken met de introductie van routed-iTV door KPN, waarbij ook een IGMP proxy server op de Experia Box actief is geworden. Twee IGMP proxy servers leidt vroeg of laat altijd tot problemen.



Een firewall zet je altijd in de meest gesloten stand. Je laat alleen door wat je echt nodig hebt.



Het gebruiken van verschillende SSID's voor 5GHz en 2.4Ghz heeft maar heel weinig impact op de throughput. Er staan wel een vervelende beperking tegenover. Kom je met jouw mobiele device bijna buiten het bereik van de 5GHz zender dan zou de snelheid wel eens lager kunnen zijn dan dat je op diezelfde plek via 2.4GHz zou kunnen halen. Bij het gelijk houden van de SSID kan een mobiel apparaat dan automatisch omschakelen naar de 2.4GHz. Vandaar dat ik ook de SSID's gelijk houd. 




Ik heb de aanwijzingen opgevolgd die jij op de eerste pagina hebt gegeven wat erop neerkomt dat mijn twee router in routed mode achter de Experia zit. Daarom vroeg ik of op de tweede router IGMP moet uitschakelen aangezien die al op de Experia draait. Verder viel het mij op dat de snelheid van mijn wifi (throughput) omlaag ging als ik dezelfde SSID voor beide bandbreedtes gebruikte. Hier en daar op internet gestruind werd geadviseerd om ze verschillend te maken. Jij zegt nu dat het juist hetzelfde moet zijn. I'm confused.



Tot slot de Firewall. Elk apparaat komt tegenwoordig met een firewall. De vraag is hoeveel je van die dingen nou moet hebben? De Experia heeft een Firewall, dus neem ik aan dat die alle verkeer afvangt die via glasvezel mijn huis binnenkomt. Waarom zou ik op die Asus dan ook nog een Firewall hebben draaien? Omdat die in DMZ mode staat bij de Experia?




karma28 schreef:

Ik heb de aanwijzingen opgevolgd die jij op de eerste pagina hebt gegeven wat erop neerkomt dat mijn twee router in routed mode achter de Experia zit. Daarom vroeg ik of op de tweede router IGMP moet uitschakelen aangezien die al op de Experia draait.



Als de tweede router in router-mode draait, dan mag de IGMP proxy server rustig aan blijven staan, alleen in bridge-mode is het vereist deze uit te zetten.



karma28 schreef:

Verder viel het mij op dat de snelheid van mijn wifi (throughput) omlaag ging als ik dezelfde SSID voor beide bandbreedtes gebruikte. Hier en daar op internet gestruind werd geadviseerd om ze verschillend te maken. Jij zegt nu dat het juist hetzelfde moet zijn. I'm confused.



Theoretisch zou het feit dat 2.4GHz en 5GHz dezelfde SSID gebruiken geen invloed mogen hebben op de throughput.



Ik heb al mijn accesspoints op dezelfde SSID staan, vanwege de eenvoudige "roaming" van de aangesloten apparaten.



Ik merk ook weinig van een lagere throughput, op 5GHz haal ik bijna 300Mbps terwijl tegelijkertijd op een tweede device via 2.4GHz van hetzelfde accesspoint ruim 80Mbps gehaald wordt.



karma28 schreef:

Tot slot de Firewall. Elk apparaat komt tegenwoordig met een firewall. De vraag is hoeveel je van die dingen nou moet hebben? De Experia heeft een Firewall, dus neem ik aan dat die alle verkeer afvangt die via glasvezel mijn huis binnenkomt. Waarom zou ik op die Asus dan ook nog een Firewall hebben draaien? Omdat die in DMZ mode staat bij de Experia?



DMZ staat voor "DeMilitarized Zone". Hier lopen dus geen soldaatjes rond om jouw apparatuur te beschermen. M.a.w. een apparaat die als DMZ Host gedefinieerd is staat wagenwijd open op Internet, de firewall van de bovenliggende router speelt geen rol in de beveiliging van de DMZ Host.



Vandaar dat de DMZ Host zelf een goed ingerichte firewall zal moeten hebben om zichzelf (en achterliggende apparaten) te beschermen. 




SSID dezelfde naam werkt prima, wel verschillende kanalen voor de 2,4 Ghz band nemen




ik krijg bij onze voetbal vereniging het niet voor elkaar om op de Arcadyan ARV7519i een router van sitecom erop aan te sluiten.



thuis heb ik een ZTE H368N en als ik hem daarop aansluit doen zowel de LAN verbindingen als de WIFI verbinding het gewoon.



sluit ik de Sitecom aan op de Arcadyan, dan doet de LAN verbinding het wel, maar WIFI doet het niet of valt keer-op-keer weg.



de handleiding verteld/zegt om het mac/ip-adres van de router in de modem van KPN te plaatsen en dan een DMZ hiervoor aan te maken, echter heeft de Arcadyan deze optie niet.



hoe krijg ik nu de WIFI verbinding op de Arcadyan werkend, iemand een idee




Reageer