Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

ik heb het nu aan de praat gekregen, echter wel op een iets andere manier a.d.v. onderstaande informatie op een forum/internet:



Fase 1.

Inventariseer op de Experiabox welke IP-adressen d.m.v. DHCP uitgedeeld worden.

De Experia heeft als IP-adres 192.168.2.254, dus de DHCP-range is naar alle waarschijnlijkheid 192.168.2.1-192.168.2.253.

Als je deze kunt beperken tot 192.168.2.1-192.168.2.199 zijn alle nummers 200-253 vrij.



Fase 2.

Koppel de router niet aan de Experiabox. Koppel een computer bedraad aan de router.

Deze computer hoort nu een IP-adres te krijgen in de reeks 192.168.1.x, maar heeft (vanzelfsprekend!) geen internet.

Log in op de Linksys (192.168.1.1) en verander het IP-adres van de router in een vrij IP-adres in de range van de Experiabox, bijvoorbeeld 192.168.2.253.

Bewaar de instellingen.

De router zal herstarten en daarna IP-adressen uit gaan delen in de reeks 192.168.2.x.

Log opnieuw in op de router (192.168.2.253) en zet de DHCP-server uit.



Fase 3

Koppel de router aan de Experiabox. Gebruik hiervoor niet de WAN-poort van de router, maar een LAN-poort.



Fase 4

Configureer de router verder af. Indien je draadloos configureert, doe je dit bij voorkeur bedraad. Anders kun je jezelf buitensluiten (sprak hij uit ervaring).



 



mijn ip-range op de experiabox loopt tot 100. de router heb ik 192.168.2.101 als adres gegeven. router is zowel via de experiabox als de router te benaderen. router geeft nu adressen uit van 102 tot 253.



 



 




,



Goed te lezen dat je die tweede router werkend hebt gekregen. :D



De manier waarop je dit nu gedaan hebt zien we wel vaker op forums beschreven staan, maar is dus absoluut niet de manier waarop een tweede router achter een andere router aangesloten moet worden.



De router wordt nu helemaal niet meer als router gebruikt, zelfs niet als router in bridge-mode, maar als veredelde switch met ingebouwd wifi accesspoint.



Ik raad ook iedereen af om deze methode te hanteren, met een dergelijke configuratie had je dus voor een wifi accesspoint moeten kiezen. Realiseer je dat zo'n router meer functionaliteit bevat dan je lief is en dat die nog wel eens heel vervelende consequenties zou kunnen hebben, met name als er sprake is van routed-ITV. (Zie dit topic.)



LET OP: Je hebt nu dus ook geen scheiding tussen het netwerk van de leden/gasten en het bestuur, iets om rekening mee te houden.



In jouw situatie is er nog een ander aandachtspunt en dat is de beschikbare bandbreedte.



  • Jouw Sitecom ondersteunt geen 802.11n wifi en heeft een zeer beperkte bandbreedte waardoor je nooit meer dan zo'n 20 a 30 simultane aansluitingen zult kunnen bedienen zonder dat het heel traag gaat worden.
  • Jouw Internet aansluiting (ADSL via een ISDN lijn) heeft een veel te lage bandbreedte waardoor je waarschijnlijk niet meer dan zo'n 10 a 20 simultane aansluitingen zult kunnen bedienen zonder dat het heel traag gaat worden.

wjb schreef:

WvA,



Het "probleem" is dat jouw Experia Box nu (als het goed is) geen Internet meer op VLAN 6 ontvangt.



Dat betekent dus ook dat je vanuit het netwerk achter jouw eigen router niet met de sip server van de Experia Box kunt communiceren. (Je kunt als het goed is ook in jouw browser niet de homepage van jouw experia box op 192.168.2.254 benaderen.)



Dat is ook de reden dat jouw GSM geen verbinding meer kan maken met de sip server van de Experia Box.



Heeft jouw eigen router de mogelijkheid om static routes te defniëren? (Vast wel.)



Wat je dan zou kunnen doen is een UTP kabel trekken tussen een LAN poort van jouw eigen router en een LAN poort van de Experia Box en een static route te definiëren die al het verkeer richting het subnet 192.168.2.0/24 naar deze LAN poort zet.



Je zou dan de Experia Box weer moeten kunnen benaderen en dus ook de trunk in jouw PBX moeten kunnen opzetten richting de sip server op de Experia Box.



Je laat jouw GSM dan een verbinding met jouw PBX maken en belt uit via de trunk richting de Experia Box.



Ik gebruik zelf de Asterisk server op mijn Synology NAS en dit werkt vlekkeloos.



Als ik bij een klant in bijvoorbeeld Zürich ben mijn telefoon gaat thuis over, dan neem ik hem gewoon in Zürich op.



Als ik in Londen even iemand in Nederland wil bellen, dan doe ik dat over Internet via mijn Asterisk server. Geen roaming kosten meer.



Zit ik op kantoor en mijn dochter op de universiteit, dan bellen we elkaar over Internet via onze Asterisk server. (Daar is de Experia Box dus niet eens bij betrokken.)



Edit:



Je kan dan overigens ook (als het goed is) jouw GSM direct moeten kunnen verbinden met de sip server van de Experia Box op bijvoorbeeld de *103.



Met behulp van de benodigde port-forwarding zou dat dan ook via Internet moeten kunnen, maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.



De beveiliging van de sip server van de Experia Box is zo gammel als wat. Op elke Experia Box is de gebruikersnaam gelijk aan de poort (*103, *104, etc) en wachtwoord gelijk aan kpn. (Niet echt veilig dus :@)



Vergeet overigens niet om het gebruikte account (*103, *104) op de Experia Box te enablen.



Hallo,



Werkt een Asterisk server nog steeds met de Experiabox?



Robin




Nee, helaas niet meer.



Ik heb nu een CheapConnect VoiP-Out als trunk in mijn Asterisk server opgenomen en niet meer de SIP server van de Experia Box.




Hallo,



Jammer! Ik kan ook niet de Asterisk server via de RJ11 (Phone 1/2) poort aansluiten? eventueel met een FXO gateway (?) zoiets als een linksys SPA1001?



KPN moet gewoon SIP terug brengen



Robin




Met zo'n Linksys SPA1001 zal dat niet gaan werken.



Ik ben zelf ook op zoek geweest naar een adapter, maar heb daar toch maar van afgezien, ik ben geen apparaten tegengekomen waarvan ik met 100% zekerheid zou kunnen zeggen dat het gaat werken.



Het is ook maar wat je wil.



Wil je jouw KPN huistelefoon kunnen opnemen met jouw mobieltje dan zal KPN die SIP server weer toegankelijk moeten maken.



Dan nog zeg ik "Hang er een Asterisk server achter want de SIP server van de Experia Box werkt met keep alive op basis van UDP en dat is killing voor de accu van een mobieltje. Met Asterisk kan je de keep alive baseren op TCP en dat is veel vriendelijker voor de accu."



Wil je goedkoop kunnen bellen en bijvoorbeeld roaming kosten vermijden als je in het buitenland bent maar wel wifi hebt.



Neem een pre-paid Voip-Out bij CheapConnect.



  • Geen abonnementskosten (pre-paid)
  • Geen starttarief
  • Gesprekstarieven die ongeveer ééntiende zijn van die van KPN
  • Zeer aantrekkelijke Internationale gesprekstarieven
  • Eigen mobiele nummer zichtbaar bij ontvanger.
Achteraf ben ik eigenlijk blij dat KPN die SIP server om zeep geholpen heeft, het heeft mij aangezet om dit nog vele malen aantrekkelijkere alternatief te vinden.




Beste Wjb,



 



Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN Glasvezel 500/500. Over 2 weken komt de montuer langs om de boel aan te sluiten. Op dit moment heb ik een eigen draadloos Router  (EnGenius Wireless Router ESR1750) welke via de WAN poort gekoppeld is aan Ziggo Router. 



Is dit ook straks met Experia box vp mogelijk? Ik wil namelijk de VPN functionaliteit van mijn Draadloos Router gebruiken.



Gr, Bulent




Hoi BYU, welkom op het forum.



Die router is prima achter de Experia Box te plaatsen.



Waar je wel rekening mee moet houden is double-natting bij het gebruik van IPSec VPN verbindingen.



Als jouw huidige hoofdrouter (van Ziggo) niet in bridge- mode staat, dan hoef je ook niet bang te zijn dat het niet zou werken bij een Experia Box.



Staat jouw huidige Ziggo router wel in bridge mode, dan moet je goed kijken welke VPN Cliënts gebruikt worden voor de IPSec VPN tunnel.



Ik heb een Cisco RV180W router/VPN gateway achter de Experia Box staan en gebruik VPN cliënts van Shrewsoft (windows) en NCP (Android) voor VPN verbindingen.




Hoi,



Bedankt voor je antwoord, mijn huidige Ziggo router is ingesteld op bridge mode.



De VPN configuratie is L2TP/IPsec en werkt met shrewsoft.



 



Gr,




,



Zoals je misschien wel (of niet ;)) weet is, volgens de richtlijnen,  de laatste stap bij het opzetten van een IPSec VPN verbinding dat de cliënt binnen de VPN tunnel het IP adres pingt waarmee oorspronkelijk de IPSec VPN verbinding opgebouwd werd. Dat is dus jouw publieke IP adres. De reden is het voorkomen van een man-in-the-middle attack.



Nu kunnen de meeste VPN gateways/routers niet zomaar terug het WAN op en kan zo'n ping dus alleen maar succesvol zijn als het WAN IP adres van de VPN gateway/router ook het publieke IP adres is. Dat is niet het geval als de hoofd router niet in bridge-mode staat immers dan is het WAN IP adres van de tweede router een LAN IP adres van de hoofdrouter.



De VPN cliënts van NCP (Android) en Shrewsoft (Windows) slaan deze stap over waardoor het daarmee dus wel lukt om een VPN tunnel op te bouwen met VPN gateways die achter een ander NAT device (zoals een router in router-mode) staan.



Het kan ook zijn dat het de VPN gateway wel toegestaan is terug het WAN op te gaan.



In zo'n situatie zal elke L2TP/IPSec cliënt een VPN verbinding met jouw router kunnen opzetten.



Ik gebruik zelf mijn tweede router voor het scheiden van mijn zakelijke en privé netwerk.



Beide zijn extern via VPN verbindingen te benaderen, het zakelijke netwerk via mijn tweede router/VPN gateway en het privé netwerk via de VPN server die op mijn Synology NAS draait.




Hallo, ik ben hier terecht gekomen omdat ik nu al etelijke uurtjes aan het proberen ben mijn AP optimaal aan de praat te krijgen. Tot nu toe met onvoldoende succes. ik ben qua functionaliteit daar waar ik 3 maanden geleden ook al was, na een plug and play installatie van de AP.

Dit is mijn configuratie.

experia V9 (bedraad naar een)

Vigor AP 900

op de bovenverdieping een eenvoudige repeater.

veel mobile toestellen ( 5 persoons huishouden)



Wat is mijn probleem:

tav de AP

* instabiele verbinding op het 2,4ghz kanaal

- soms kan ik geen verbinding maken

- soms heb ik wel een verbinding maar geen internettoegang.

- verbinding valt weg als de tv aangezet wordt.



De 5ghz verbinding heeft deze problemen niet.



zowel de extender als een samsung laptop ondersteunen geen 5ghz dus ook 2,4 ghz moet aan de praat.



Tot nu toe zonder succes. ik heb de in de eerst post aangegeven routine en instellingen gevolgd. Wat ik echter vreemd vind is dat de IP adressen, in de range van de experia liggen als ik bv een ipad met de AP verbind, ook al heeft de AP DHCP enabled, zoals beschreven in de eerste post.




Hoi mdobro, welkom op het forum.



Jouw Vigor AP 900 is geen router maar (gelukkig) een wifi accesspoint.



Het is dan ook logisch dat de IP adressen door de Experia Box uitgedeeld worden.



Dat het accesspoint DHCP enabled is wil alleen maar zeggen dat hij zelf ook zijn IP adres van de Experia Box krijgt en dat is helemaal uitstekend.



Heb jij op een Android telefoon/tablet al de app Wifi Analyzer geïnstalleerd?



Zo nee, doe dat dan eens.



Op welk kanaal staat de Experia Box en op welk kanaal jouw 2.4GHz van de Vigor?



Heeft de Vigor dezelfde SSID als de Experia Box of een andere?



Waar staat de Vigor, vlak naast de Experia Box of op een andere verdieping?



Heb je die problemen ook nog als je die repeater op de bovenverdieping uit zet. (Ondingen die repeaters, het beste is om die in de vuilnisbak te gooien.)



Je geeft ook aan dat de wifi er mee ophoudt als je een TV aanzet.



Is de Vigor rechtstreeks op de Experia Box aangesloten of via een switch waar ook een TV ontvanger op is aangesloten?



Is er een TV ontvanger op een LAN van de Vigor aangesloten?



Ondersteunt de Vigor IGMP snooping en zo ja, staat deze aan?




beste wjb, bedankt voor je snelle reactie.



excusses het is inderdaad geen router maar een AP.



* DHCP je kunt deze AP ook als dhcp server instellen, maar dat is me dus niet gelukt.



* wifi analyzer, ja al gechecked. geen sterke andere netwerken. Ik heb een leeg kanaal gekozen en de AP op kanaal 5 staan en de experia staat op 10.



* SSID - zijn verschillend (omdat de experia wifi wel blijft werken als de tv aanstaan en de AP wel verbinding houd maar geen internetoegang.



* De AP staat op dezelfde verdieping 15 meter van de experia, verbonden met kabel.

*als de repeater uitstaat is het probleem onveranderd.



* AP zit direct op de experia aangesloten ( kabel). De tv ontvanger is aangesloten op de AP (LAN).



*IMGP snooping - ja de AP ondersteunt dit, stond uit, heb het aangezet ( en alle herstart) maar geen veranderin.

als ik de tv-ontvanger uitzet heb ik internet vai de 2.4ghz, zet ik de tv weer aan dan blijft de connectiein stand maar is er geen toegang tot het internet.



bedankt voor de info.



gr. marko
Ik kan in het manual van de Vigor AP 900 niets terugvinden over IGMP snooping.



Ik ben nu wel benieuwd of IGMP snooping een instelling is op het LAN nivo of voor LAN en wifi beide.



Kan je eens een screenshot plaatsen van van die instelling?



Als dit voor zowel LAN als wifi is en de optie staat aan, dan lijkt IGMP snooping niet goed te werken op de Vigor.



Wat je dan kunt doen om dat probleem te verhelpen is een switch te plaatsen voor de Vigor die wel goed IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105E (let op de E) en de TV ontvanger en de Vigor hier op aan te sluiten. (Zie ook dit topic.)



 



Alternatief:



Vervang de Vigor door een Wifi "versterker" van KPN, trek een UTP kabel naar de bovenverdieping waar die repeater staat, plaats op die kabel de Vigor en gooi die repeater alsnog in de vuilnisbak.



Voordeel:



  • Beneden heb je veel snellere wifi op basis van 802.11ac.
  • De TV ontvanger kan gewoon op de KPN wifi "versterker" aangesloten worden (dus geen aparte switch).
  • Boven zal jouw wifi vele malen beter worden.
Je hebt vast nog wel een electriciteitsbuis waar een niet gebruikte coax kabel of telefoonkabel doorheen loopt.



Deze kan je jan gebruiken om die netwerkkabel naar boven te trekken.




hallo wjb,



Dat IGMP snooping is met een firmware update meegekomen.



Ik neem aan dat het enkel op de wifi van toepassing is omdat het onder separaat onder deze instellingen staat:



https://



Switchen naar een Switch?



Ik had nu juist de AP900 gekocht zodat ik niet een extra switch/hub nodig had om alle apparatuur aan te sluiten, hij heeft 5 lanpoorten.



Ik hoop deze configuratie nog aan de praat te krijgen, voor ik weer investeer. De AP900 was duur zat.



Het gekke is dat de 5ghz verbinding geen probleem heeft en ook is er niet aan de hands als ik de 2de TVontvangen aanzet (aangesloten via UTP aan experia), dan blijft de 2.4 Ghz wifi goed werken.



Ook de repeater, is niet op de AP aangesloten maar op de experia box en daar verliest zijn zijn internetconnectie, Wifi blijft actief.



Ik las elders als tip om alle apparaten een vast IP te geven, zou dat een oplossing kunnen zijn?



bedankt voor je feedback.




Dus:



De Vigor is bedraad aangesloten op de Experia Box.



De Vigor krijgt zijn IP adres van de DHCP server van de Experia Box.



IGMP snooping staat aan op de Vigor.



Er is een TV ontvanger aangesloten op één van de LAN poorten van de Vigor.



Als de TV ontvanger uit staat heb je zowel op 2.4GHz als op 5GHz werkende wifi verbindingen.



Als de TV ontvanger aan staat is er zowel op 2.4GHz als op 5GHz een wifi verbinding maar alleen via 5GHz is Internet bereikbaar.



Conclusie:



Er zit een bug in de IGMP snooping functionaliteit van de Vigor waardoor IGMP multicasts toch via wifi doorgestuurd worden. 5GHz is nog wel snel genoeg om naast die TV stream ook nog ruimte te houden voor andere communicatie. De snelheid zal op 5GHz wel te lijden hebben van zo'n multicast. Het multicasten van een TV stream op 2.4GHz is echt killing.



Bovenstaand fenomeen zien we op vrijwel alle wifi routers en accesspoints goedkoop, duur en van merken als TP-Link, Asus, Netgear, Apple etc.



Tot nu toe ben ik maar één router tegengekomen die wel overweg kan met IGMP multicasts via wifi en dat is de Experia Box V10.



Uitleg:



De TV streams zijn zogenaamde IGMP multicasts.



In principe worden deze naar alle op de Experia Box aangesloten apparaten verstuurd.



IGMP snooping zorgt er voor dat zo'n IGMP multicast alleen op een LAN poort of op de wifi doorgezet wordt als zich daar een apparaat bevindt die zich geabonneerd heeft op die IGMP multicast (TV stream). Bijvoorbeeld een TV ontvanger.



De Experia Box is ook voorzien van IGMP snooping.



Als de TV ontvanger dus rechtstreeks op de Experia Box is aangesloten, dan betekent dat dat de Experia Box de TV stream al niet meer doorstuurt naar de Vigor immers achter de LAN poort van de Experia Box, waar de Vigor op aangesloten is, bevindt zich geen apparaat die zich geabonneerd heeft op die TV stream. De Vigor krijgt de TV stream niet aangeboden en kan deze dus ook niet multicasten. Geen probleem dus.



Als de TV ontvanger op de Vigor is aangesloten en de TV ontvanger staat aan, dan is er dus wel een apparaat achter de LAN poort van de Experia Box waarop de Vigor is aangesloten die zich op de TV stream geabonneerd heeft. De Experia Box zal de TV stream dus doorsturen naar de Vigor en de bug in de IGMP snooping functionaliteit van de Vigor zorgt er voor dat deze via wifi gemulticast wordt, terwijl dat niet had mogen gebeuren.



Dit zal dus met Vigor opgenomen moeten worden.



Dat die repeater ook zijn Internet connectie verliest is eenvoudig te verklaren als deze op hetzelfde kanaal zit als de wifi van de Vigor. (In jouw geval dus kanaal 5 en/of 1.) Die kanalen zijn zo druk dat daar weinig meer doorheen zal komen.



Het aanpassen / vastzetten van IP adressen zal geen invloed hebben op dit fenomeen.



Ik kan het helaas niet mooier maken, meldt het probleem aan bij Vigor en wacht op een fix of ga toch voor één van de alternatieven uit mijn vorige bericht.



En als ik je dan echt een "advies" ;) mag geven, de vuilnisbak is wat mij betreft de enig juiste plaats voor een wifi repeater.




Kijk ik ben alweer wat wijzer.



Ik zal de vraag/klacht over de IGMP by Dray-Tek indienen ( de maken van de Vigor).



Dankzij je antwoord zie ik wel weer een potentiële oplossing.

De AP900 heeft de optie om twee gescheiden netwerken aan te leggen, elk met eigen LAN poorten.

Dat ga ik eens uitproberen.

Een WiFi netwerk, samen met een LAN voor de mediaspeler.

De ande WiFi laat ik braak liggen en sluit daar de TVontvanger PlayStation, en de Wii. Die hebben geen last van elkaar.



Ik zal melden of dat werkt.
Wjb schreef het volgende:



Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:



Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).



De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden.



Ik zit echter met een probleem dat mijn router over de optie Aicloud beschikt maar ik kan het met de huidige instellingen niet gebruiken.



Ik heb een ASUS router en ik heb de mogelijkheid om Aicloud op mijn router te configureren. Aicloud werkt met DDNS die via ASUS wordt geregeld. Met behulp van DDNS kan ik mijn lokale data overal ter wereld benaderen. Het probleem is nu dat mijn router gebruikt maakt van een interne IP adres. Het WAN adres is op de Experia box te vinden.



Ik zou de AIcloud kunnen instellen als ik op de Experia gebruik maak van port forwarding. Echter wordt geadviseerd om dit niet te doen.



Hoe kan ik toch AIcloud instellen zonder gebruik te maken van Port Forwarding op mijn Experia Box?




Op een router achter de Experia Box kan je helaas geen DDNS gebruiken.



Je hoeft echter geen DDNS te gebruiken, je kunt jouw AiCloud ook benaderen op het publieke IP adres van jouw Experia Box. (https://<publiek IP adres>)



Ook dan kan je overal ter wereld jouw cloud benaderen.








Dank voor jouw antwoord.



Ik heb op de site van ASUS rondgespeurd en daar staat dat je de router in de DMZ zone ook jou in staat moet stellen om aicloud te gebruiken



Lees hieronder:



FAQ 4 -My router doesn't have a public IP address. Can I use AiCloud?!AiCloud can be used without a public IP, and can register a DDNS name for LAN usageshould you want to access it when away from your home network. AiCloud private IPsupport is currently under development. You can also put your router’s IP in the parentrouter’s port forwarding or DMZ list to access private IP addresses remotely. AiCloudrequires ports 8082 and 443. For further details, you may refer to theport forwarding guide
Het enige dat jij hoeft te doen is op de cliënt niet de DDNS entry gebruiken, maar het publieke IP adres van jouw Experia Box. Niet meer en niet minder.



Niks geen port-forwardings op de Experia Box, maar gewoon de Asus zoals beschreven in het eerste bericht als DMZ Host aansluiten op de Experia Box.




Hallo,



Kan ik de H220N ook als accesspoint gebruiken (om WiFi te creëren in een nieuw aangebouwd stuk), door de LAN poort met de LAN poort van de huidige experiabox te verbinden?



Robin
,



Nee, dat gaat niet, de ZTE H220N blijft een router waarop je de DHCP server niet uit kunt zetten.



Met een LAN poort aansluiten resulteert dus in twee DHCP servers voor hetzelfde subnet en dat gaat absoluut verkeerd.



Daarnaast raad ik het überhaupt sterk af om een router op deze manier te "misbruiken", ook als dit een router van een ander merk zou zijn.



Een router sluit je wat mij betreft via de officiële weg aan of je sluit hem niet aan en koopt een wifi accesspoint. Een de enig officiële weg om een router op het bovenliggende netwerk aan te sluiten is via de WAN poort van zo'n router.




Hallo,



Jammer! Ik was van plan een Access point te kopen, maar de H220N hadden we al dus ik wou eerst weten of deze ook geschikt was. En eigenlijk wil ik niet met twee subnets zitten omdat dit (denk ik) niet goed werkt met Chromecast en NAS'en



Robin
Twee subnetten is alleen zinvol als je een reden hebt om die subnetten gescheiden te houden.



Zo heb ik één subnet achter mijn tweede router voor mijn zakelijke netwerk en uiteraard het subnet van de Experia Box voor ons privé netwerk. Het zakelijke netwerk mag hierbij niet bereikbaar zijn vanuit het privé netwerk, andersom wel.



Voor een NAS maakt dat allemaal niet zoveel uit.



Als je wilt dat de NAS vanuit beide subnetten benaderbaar is, dan hang je hem in het bovenste subnet, die van de Experia Box dus. Ook ik heb mijn NAS direct achter de Experia Box geplaatst en kan deze dus ook vanaf mijn zakelijk netwerk bereiken.



Voor Chromecast, of eigenlijk voor elk UPnP based apparaat maakt het wel uit immers UPnP discovery is subnet gebonden en zo'n apparaat is dus alleen zichtbaar via het subnet waar deze aan gekoppeld is.




Reageer