Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Uitgaande VPN verbindingen zijn per definitie geen probleem.



Mijn tweede router is een Cisco RV180W met ingebouwde IPSec VPN server (geen L2TP) en daarmee ben ik prima in staat om van buitenaf een VPN op te bouwen. Zie het tweede voorbeeld in het eerste bericht van dit topic.



Dit is echter wel afhankelijk van het feit of de VPN toepassing (op jouw eigen router) in staat is om terug te routeren naar Internet en het publiek IP adres van jouw Experia Box kan pingen.



Als deze dat niet kan, dan heb je een probleem met double-nat.



Alternatief is dan om bijvoorbeeld en Rasberry Pi te gebruiken als VPN server.



Kost twee keer niets en werkt prima.



De DMZ Host is juist het apparaat waar alles naar doorgelaten wordt.



De firewall van de Experia Box heeft hierbij geen enkele invloed, sterker nog de firewall bestaat niet voor de DMZ Host.




Hoi wjb,



ik heb de mikrotik nu achter de experia box gezet als het toch moet binnekort dan beter nu meteen. Nu blijf ik met het feit dat hij niet hoger dan 340 mbit gaat. Heb hier zojuist ook mikrotik over gemailt hoop dat deze snel andwoord geven. hopen dat het een fout is en niet dat de router het niet aankan want dan moet ik weer een nieuwe halen.



indien dit het geval is welke zou u aanraden gezien hij dan wel 500/500 aan moet kunnen en het liefst onder de 200 euro aangezien deze ook al 150 was.



groeten,



sander




Hoi,



Ik heb andwoord gekregen van mikrotik met de volgende instructies.



update firmware, en voeg een firewall regel toe genaamt fasttrack met daarbij wat opties.



Alles werkt nu volgends de verwachte snelheid nu alleen nog ff l2tp servertje opzetten.



groeten,



Sander




Goedendag,



Sinds kort heb ik ook een eigen router achter mijn Experia box gezet.



Maar nu kan ik mijn Wifi extenders niet gebruiken, of geen TV kijken. Het is 1 van beiden.



Dit heeft waarschijnlijk te maken met mijn Ethernet over Power extenders. Daar kunnen 3 UTP kabels in, en daar gaan een kabel vanuit de Experia box in en eentje van de Netgear Nighthawk router. Die beiden een DHCP server hebben ( wat volgens mij nodig is ).



Die van de Experia box deelt maar 1 adres uit en dat is die van de router. Die is voorgedefenieerd op 192.168.1.2 gebaseerd op het MAC adres van de router.



Nu is het zo dat ik als ik 1 kabel erin steek (1) op de bijlage, dan kan ik gewoon tv kijken via de itv box op onze tv. Maar als ik de andere kabel (2) op de bijlage erbij steek dan kan ik geen TV meer kijken. En andersom kan ik wel weer Wifi op de andere extenders versterken van de router en films kijken via de Minix.



Dus ik kan maar 1 methode tegelijkertijd gebruiken. Hoe kan ik het zo instellen dat ik wel beide tegelijkertijd kan gebruiken? Hoe kan ik dat in de router instellen dat de TV signalen ook via de nieuwe router verdeeld worden?



Zie bijlage voor alle details! https://




Dat gaat inderdaad niet werken.



Je kunt niet zomaar twee LAN's op hetzelfde fysieke netwerk zetten, dan zal je VLAN's moeten gebruiken, maar daar heb je de apparatuur niet voor.



Zoals je in het eerste bericht in dit topic kunt zien zijn in alle voorbeelden de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten en dat is noodzakelijk zolang je geen routed-ITV hebt of jouw router in router-mode (dus met eigen IP adres range) hebt draaien.



Je zult die powerline dus of met de Experia Box of met de Netgear moeten verbinden, met beide gaat niet.



Alternatief waarmee het wel gaat is door twee switches aan te schaffen die VLAN's ondersteunen. (Bijvoorbeeld de Netgear GS105e.) Één plaats je tussen de Experia Box en de TP-Link 6030 en één tussen de andere TP-Link 6030 en de TV ontvanger en minix Neo.



Met behulp van VLAN configuratie op de switches kan je nu de netwerken gescheiden houden.



Kosten: Ongeveer € 75,-



Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een netwerkkabel van de Experia Box naar jouw TV ontvanger te trekken.




Dank voor je duidelijk antwoord. Een paar vragen blijven nog over en een paar opmerkingen.



Ethernet kabel trekken naar de Tv is onmogelijk. Tv meubel is geintregeerd in de muur en vanuit daar gaan er door de betonnen muur naar de TV erboven een paar kabels. Ik kan dus wel kabels trekken maar dan moeten die over de gestucte muur heen gaan. Of weer sleuven slijpen in beton en opnieuw stuccen. Maar dat is me teveel werk ;)



- Je geeft aan dat het met routed tv misschien wel zou kunnen? Is dat iets wat ik zelf kan initieren? Of moet ik dan wachten op een update van KPN/Telfort?



- Switches zou dus werken, maar klinkt ook wat omslachtig. Kan je dan in de switches instellen hoe de DHCP verdeelt gaat worden oid? Want uiteindelijk gaan er dus 2 kabels ( 1 van de netgear en 1 van de experia ) in de switch? En 1 van de switch naar de powerline adapter? En bij de tv vanuit de powerline 1 naar de switch en dan weer 1 naar de iTv en 1 naar de Minix? Zie ik dat goed? En dan stel je in de switch in hoe het verkeer verdeelt gaat worden?



- Een 2e powerline netwerk zou dus ook kunnen? Dan moet ik nog een powerline adapter bijkopen, die apart op de netgear aansluiten, en dan 1 erbij zetten voor de minix. Dan krijg je dus 4x powerline adapters in totaal?




Frankvanh schreef:

...Je geeft aan dat het met routed tv misschien wel zou kunnen? Is dat iets wat ik zelf kan initieren? Of moet ik dan wachten op een update van KPN/Telfort?...



Kijk eens op jouw TV ontvanger naar het IP adres (Menu -> Instellingen -> Systeem instellingen -> Systeem informatie). Als het IP adres met 192.168.1 begint dan heb je routed ITV, anders zal je moeten wachten op een update van Telfort.



Frankvanh schreef:

...Switches zou dus werken, maar klinkt ook wat omslachtig. Kan je dan in de switches instellen hoe de DHCP verdeelt gaat worden oid? Want uiteindelijk gaan er dus 2 kabels ( 1 van de netgear en 1 van de experia ) in de switch? En 1 van de switch naar de powerline adapter? En bij de tv vanuit de powerline 1 naar de switch en dan weer 1 naar de iTv en 1 naar de Minix? Zie ik dat goed? En dan stel je in de switch in hoe het verkeer verdeelt gaat worden?...



Klopt helemaal, ook ik heb twee routers thuis die m.b.v. vlan's over dezelfde fysieke netwerkkabels gedistibueerd worden. Het gaat te ver om hier nu precies uit te leggen hoe je die switches dan moet configureren, maar als je hiertoe besluit, dan kan je die vraag altijd weer hier stellen. ;)



Frankvanh schreef:

...Een 2e powerline netwerk zou dus ook kunnen? Dan moet ik nog een powerline adapter bijkopen, die apart op de netgear aansluiten, en dan 1 erbij zetten voor de minix. Dan krijg je dus 4x powerline adapters in totaal?



Een tweede powerline kan inderdaad ook, maar dan zullen de adapters van huidige powerline een ander wachtwoord moeten hebben dan de adapters van de tweede powerline. Anders gaat dat namelijk absoluut verkeerd.



Tevens neemt de kans op storingen aanzienlijk toe bij het gebruik van twee aparte powerlines. Het kan, maar of je het zou moeten willen...



Een laatste alternatief is:



Netgear R7000 er uit en een KPN Wifi "versterker" er in.



Waarschijnlijk had je die Netgear alleen gekocht voor een beter wifi dekking, klopt dat?



Die Netgear brengt op marktplaats vast nog wel wat op en dus is dat misschien nog wel de voordeligste oplossing voor jou.




ik zit met een probleem. Mijn router in routermode geconfigureerd doet het niet meer. ik ben al twee dagen bezig om te achterhalen wat het probleem is. Via de Experia heb ik toegang tot internet maar vanuit mijn router heb ik alles uitgeprobeerd maar toegang tot internet heb ik niet.



Ik heb een firmware update gedaan om te achterhalen waar het probleem zit maar ik heb toch nog geen toegang.



Ik heb KPN gebeld en de Experia box is tweemaal gereset echter zonder resultaat voor mijn router.



Ik las in de in het begin het volgende:



Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:



Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.



Kan het zijn dat mijn verbinding via mijn router door KPN is geblokkeerd?



ik heb wel gewoon toegang tot internet als ik rechtsstreek via de Experia box het internet opga



Tevens heb ik op mijn Experia precies de configuratie gedaan die hier in het begin is aangegeven zoals een dhcp binding en DMZ host configuratie. toch zie ik ieder keer op mijn eigen router dat er een ander ip adres verschijnt dan wat ik heb opgegeven op de experia box.



Ik vraag mij ook af op ik op mijn eigen router niet iets van een gateway / DNS server adres moet invullen? WAN staat geconfigureerd als automatisch verkrijging van een ipadres van de Experia. Op  mijn eigen router heb ik een DHCP pool gedefinieerd.



De router heeft tot 2 dagen toe gewoon gewerkt en nu ineens heb ik geen toegang meer.




Als je via de Experia Box nog gewoon op Internet kunt, dan sta je niet in quarantaine, dat is het probleem dus niet.



Kan jij hier eens screenshots posten van de instellingen die je op jouw Experia Box en eigen router hebt gedaan?



Als op een screenshot jouw publieke IP adres (of ddns) zichtbaar is, poets die dan weg.



Controleer ook het MAC adres die je in die DHCP binding hebt staan.



Komt die precies overeen met het MAC adres in de DHCP cliënt list bij het IP adres die jouw router heeft gekregen?




Ik heb alles volgens het boekje gedaan en alles werkt ook. Maar... vanaf de tweede router TP-Link wr941nd zijn alle ip-adressen op de experia v9 box gewoon te bereiken. Dus geen gescheiden netwerken.



Hoe kan ik de toegang vanaf de TP-link naar de aangesloten apparaten op de Experia box blokkeren?




Dank Wjb ( Weet niet of je bij KPN werkt, maar je antwoorden zijn iig super snel en duidelijk...erg prettig!! )



De R7000 idd gekocht voor AC en beam functionaliteit dus verbetering van de wifi, en het gezeur met de Experiabox vergeten, inmiddels mijn derde en ook deze valt vaak nog weg. Wifi ineens niet meer bereikbaar, de interne website van de Experia niet meer bereikbaar, dus weer eens aan en uit zetten ( gem 1x per week ) etc. Dus gewoon een normale goede router. 



Switches zou mooi gaan voor de itv en minix. Maar dan heb ik nog wel een probleem met de andere TP-links op de 1e en 2e verdieping voor het versterken van het internet daar  ( werken trouwens uitstekend nu! ) Want die kunnen dan nog steeds niet het onderscheid zien tussen de 2 aanbieders op de eerste TP-link?



( heb nog geen routed tv...ip : 10.*.*.* op de tv )



Met een KPN wifi versterker zit ik nog steeds met die voor mij irritante experia box ( 3e ) en die moet weer wifi hebben om het kunnen versterken, die powerlines gaan over de stroom en daardoor sterk signaal boven.



Maar 2 powerlines is idd niet ideaal...ik ga het iig even testen en kijken wat de bevindingen zijn, en laat het dan nog weten.




TheoVandeWatering schreef:

Ik heb alles volgens het boekje gedaan en alles werkt ook. Maar... vanaf de tweede router TP-Link wr941nd zijn alle ip-adressen op de experia v9 box gewoon te bereiken. Dus geen gescheiden netwerken.



Hoe kan ik de toegang vanaf de TP-link naar de aangesloten apparaten op de Experia box blokkeren?



Zoals je in het eerste bericht in dit topic onder het kopje "Bridge mode of router mode?" kunt lezen zijn apparaten aangesloten op de Experia Box altijd te bereiken vanaf apparaten aangesloten op de eigen tweede router. Hier is niet aan te ontkomen.




Frankvanh schreef:

Dank Wjb ( Weet niet of je bij KPN werkt, maar je antwoorden zijn iig super snel en duidelijk...erg prettig!! )



Nee, ik ben net als jij gewoon een lid van dit forum.



Frankvanh schreef:

...Met een KPN wifi versterker zit ik nog steeds met die voor mij irritante experia box ( 3e ) en die moet weer wifi hebben om het kunnen versterken, die powerlines gaan over de stroom en daardoor sterk signaal boven...



Nee hoor, de wifi op jouw Experia Box kan gewoon uitgezet worden en de KPN Wifi "versterker" wordt bedraad op de Experia Box aangesloten worden en fungeert als wifi accesspoint.



De KPN Wifi "versterker" is ook voorzien van 5GHz 802.11ac wifi en Beamsteering.



Het lost in één keer al jouw problemen op. De Netgear vervangen en de Powerline aansluiten op of de Experia Box, of de KPN Wifi "versterker". Dat kan dan beide.



Je kunt overigens, als het goed is, die Netgear ook in bridge-mode configureren, daarmee bereik je (bijna) hetzelfde. Je doet er dan wel verstandig aan om de powerline op de Experia Box aan te sluiten.




Bedankt, ik heb er overheen gekeken



TheoVandeWatering schreef:



Ik heb alles volgens het boekje gedaan en alles werkt ook. Maar... vanaf de tweede router TP-Link wr941nd zijn alle ip-adressen op de experia v9 box gewoon te bereiken. Dus geen gescheiden netwerken.



Hoe kan ik de toegang vanaf de TP-link naar de aangesloten apparaten op de Experia box blokkeren?



Zoals je in het eerste bericht in dit topic onder het kopje "Bridge mode of router mode?" kunt lezen zijn apparaten aangesloten op de Experia Box altijd te bereiken vanaf apparaten aangesloten op de eigen tweede router. Hier is niet aan te ontkomen.



Be positive, avoid negativity and enjoy life!
wjb schreef:Nee hoor, de wifi op jouw Experia Box kan gewoon uitgezet worden en de KPN Wifi "versterker" wordt bedraad op de Experia Box aangesloten worden en fungeert als wifi accesspoint.



De KPN Wifi "versterker" is ook voorzien van 5GHz 802.11ac wifi en Beamsteering.



Het lost in één keer al jouw problemen op. De Netgear vervangen en de Powerline aansluiten op of de Experia Box, of de KPN Wifi "versterker". Dat kan dan beide.



Ik zit bij Telfort en daar hadden ze ee ander tarief en daarnaast had/heb ik veel problemen met de epexeria omdat hij iedere keer vertraagd/vastloopt en ik hem handmatig moet resetten. De wifi dan iig, via de kabel gaat hij gewoon door. Dus ik laat de Netgear wel staan, maar wat je aangeeft als "bridge" modus kan hij natuurlijk ook werken en dan is mijn probleem ook in 1x opgelost! Super bedankt voor de tip...was ik zelf niet opgekomen! Ik ga het even proberen en laat het weten als het gelukt is!




Hoi wjb, aangezien je al veel antwoorden hebt gegeven over dit onderwerp denk ik dat jij ook de juiste persoon bent om mijn vraag te beantwoorden. Misschien dat ik het antwoord over het hoofd heb gezien in de vele paginas over dit ondewerp, daarom bij voorbaat excuus als dit zo is.



Situatie:



  • XPERIA V8 Box
  • SiteCom N300
Ik zie in de TV-ontvanger dat het uitgegeven IP-nummer in de 192.168.0.X range ligt en de gateway is 192.168.0.1. Wat ik vreemd vind omdat de EB in de DHCP een 192.168.2.X range heeft.



Wat ik zou willen is de TV ontvanger aansluiten op de SiteCom en deze ook gebruiken voor internet. De router staat als AP ingesteld (ik zie geen mogelijkheid om er bridge-mode van te maken).  DHCP op de router staat aan, overigens geeft deze een IP-range af die in dezelfde range valt als het IP-nummer wat de TV ontvanger krijgt toebedeeld (192.168.0.X). Kabel van de EB naar deze router is aangesloten op de WAN poort. Maar het maakt niet uit of het nu WAN of LAN wordt, ik heb geen TV wel internet. 



Ik heb alles maar weer los gekoppeld. Overigens zie ik ook geen mogelijkheid om IGMP snooping in te stellen. Dus ik zal ws sowieso een ander router moeten hebben. Maar ik wil even weten of de constructie zoals die wil, wel mogelijk is.



Samengevat:



  • Is het mogelijk een eigen router te gebruiken die via een kabel op de EB is aangesloten en waarbij de TV ontvanger op de nieuwe router aangesloten is? (op deze router zit dan ook de smartTV)
  • Waarom wijkt het IP-nummer van de TV ontvanger af van de range die door de EB wordt uitgegeven?

Frankvanh schreef:

wjb schreef:Nee hoor, de wifi op jouw Experia Box kan gewoon uitgezet worden en de KPN Wifi "versterker" wordt bedraad op de Experia Box aangesloten worden en fungeert als wifi accesspoint.



De KPN Wifi "versterker" is ook voorzien van 5GHz 802.11ac wifi en Beamsteering.



Het lost in één keer al jouw problemen op. De Netgear vervangen en de Powerline aansluiten op of de Experia Box, of de KPN Wifi "versterker". Dat kan dan beide.



Ik zit bij Telfort en daar hadden ze ee ander tarief en daarnaast had/heb ik veel problemen met de epexeria omdat hij iedere keer vertraagd/vastloopt en ik hem handmatig moet resetten. De wifi dan iig, via de kabel gaat hij gewoon door. Dus ik laat de Netgear wel staan, maar wat je aangeeft als "bridge" modus kan hij natuurlijk ook werken en dan is mijn probleem ook in 1x opgelost! Super bedankt voor de tip...was ik zelf niet opgekomen! Ik ga het even proberen en laat het weten als het gelukt is!



Dit heeft het opgelost! Werkt nu goed. Alle apparatuur werkt, versterkers werken, tv ontvanger doet het, sonos draait, en dat dus met een aparte router achter de modem. Dank WJB voor de hulp!




,



Ik heb de handleiding van de Sitecom N300 even bekeken en het lijkt er inderdaad op dat deze geen bridge-mode ondersteunt.



Dat betekent ook dat het met deze Sitecom niet zal gaan lukken om daarop TV ontvangers aan te sluiten. :(



Mocht je overwegen om de Sitecom N300 te gaan vervangen, lees dan de eerste alinea van het eerste bericht uit dit topic heel aandachtig.




Een deel van dit topic heb ik gelezen, maar niet alles en ik krijg een beetje het gevoel van door de bomen het bos niet meer zien.



Vandaar deze vraag (op het gevaar af dat hij al gesteld is).



Tot voor kort had ik een traag ADSL abonnement met een Thompson Speedtouch 546 modem.



In dit modem kon ik alle systemen een vast ip-nummer geven (en heb dit ook gedaan), en indien noodzakelijk was het mogelijk om handmatig volledige entries (mac + ip-nummer + hostnaam) in DHCP/DNS toe te voegen.



Het thuisnetwerk zag er ongeveer als volgt uit:



https://



Nu ben ik met veel pijn en moeite over naar het snellere VDSL2 en heb zowel beneden als op de eerste verdieping een digitale tv-ontvanger staan.



Ik ondervind nu problemen met de Experia V9 box die KPN heeft geleverd..



  • Het is niet mogelijk om alle ip-nummers vast te zetten (te pinnen), er zit een limiet van 10 stuks op
  • Ongeacht of een ip-nummer gepind is of niet, na 1 dag verdwijnen ze uit de DNS tabel, waardoor de NAS-en, WIFI routers e.d. niet meer op naam zijn te benaderen. Dit geld ook voor de diverse virtuele systemen die ik heb.
Nu kan ik WIFI-router 1 als DHCP/DNS server inrichten, maar alle informatie die ik kan vinden wijst uit dat ik dan wel een andere ip-reeks ga krijgen, dus geen 192.168.2.xxx maar bijvoorbeeld 192.168.1.xxx of 10.0.0.xxx



Dit is voor mij geen probleem op 1 uitzondering na: Gaat de tweede digitale tv-ontvanger van KPN wel werken als hij niet direct achter de V9 hangt. Hij hangt nu achter wifi-router 2, maar heeft nog een ip-nummer in de 192.168.2 reeks, en daardoor werkt het wel.



De enige oplossing die ik kan bedenken dat ik inderdaad de WIFI router als DHCP/DNS ga gebruiken, en dat ik een tweede cat5 kabel naar boven moet trekken voor de tweede tv-ontvanger.



Klopt mijn beeld?



En nog tips voor routers om dit mogelijk te maken? Ik heb nu 2 goedkope sitecom’s (wl-176 en wl-351), maar betere aanschaffen is geen probleem.




Een TV ontvanger kan niet aangesloten worden op een tweede router achter de Experia Box zodra die router een eigen subnet heeft.



Ik zie dat je boven een switch hebt staan die met een netwerk kabel is aangesloten.



Is deze kabel nu op de Experia Box aangesloten?



Dat betekent namelijk dat je daar een KPN TV ontvanger op aan kunt sluiten.



In jouw geval is het dan echter verstandig om een switch te hebben die IGMP snooping ondersteunt aangezien je er ook computerapparatuur op aangesloten hebt.



Mijn advies zou zijn:



  • Vergeet die sitecom routers.
  • Koop een KPN Wifi "versterker" en sluit deze aan op de netwerkkabel die van de Experia Box naar de eerste verdieping loopt. Configureer de KPN Wifi "versterker" as wifi accesspoint.
  • Sluit de tweede TV en jou eigen switch aan op de KPN Wifi "versterker", deze heeft ook vier LAN poorten die als switch met IGMP snooping fungeren.
  • Maak alleen DHCP bindings voor apparaten die echt een vast IP adres moeten hebben. (Dus de NASsen, mediaspeler en printer wel, maar de laptops, PC's, Smart TV en Internet radio niet.)
Voordelen van die KPN Wifi "versterker":



  1. Ingebouwde switch met IGMP snooping
  2. 802.11ac wifi op 5GHz (veel sneller dan wifi van de V9)

Bedankt voor je antwoord.



De route naar de 2e tv ontvanger is:



      ExperiaBox -> router 1 -> Switch -> router 2 -> tv-ontvanger.



en heel gemakkelijk om te zetten naar (experia staat naast router 1):



      ExperiaBox -> Switch -> router 2 -> tv-ontvanger.



De switch staat in een andere kamer dan de 2e router en de tv-ontvanger, en ik probeer het aantal te trekken kabels zo laag mogelijk te houden.



Er zijn twee routers omdat de vloer van gewapend beton is zodat (tot nu toe) het signaal anders erg zwak is.



Ook bied dit nog geen oplossing voor het probleem dat systemen na verloop 'verdwijnen' uit DNS. Daarom wil ik direct achter de Experia een router plaatsen die de DHCP/DNS uitvoerd.



Ook het vastzetten van enkele VM's is noodzakelijk, omdat daar oracle database(s) op draaien, en die vinden het ook niet prettig als het ipnummer ineens wijzigt als ik de boel een tijdje niet gebruik.



Het WiFi deel in huis houd ik het liefst zonder KPN apparatuur in de lucht.



Mijn basis idee is eigenlijk om telefonie en de beide tv-ontvangers door de experiabox af te laten handelen, met een tweede subnet voor alle overige apparatuur, maar hoe dat precies in te richten is mij niet helemaal duidelijk.



Ik hoef in ieder geval geen rekening te houden met zaken als games, xboxen e.d.



Twee nieuwe routers en/of switches is op zich geen probleem, als de boel vervolgens maar werkt.




Als je beide subnets via één UTP kabel wil distribueren, dan heb je managed switches nodig die vlan's ondersteunen.



Ik gebruik dat ook om zowel mijn privé subnet (192.168.2.x van Experia Box) en mijn zakelijke subnet (10.x.x.x van mijn tweede router) over één UTP kabel te distribueren.



Het privé subnet is hierbij untagged en het zakelijke subnet is hierbij tagged op vlan 10.



Hoe je een tweede router moet instellen staat in het eerste bericht van dit topic. Jouw router configureer je hierbij in router-mode zodat deze een ander subnet gebruikt.



Vervolgens heb je twee managed switches nodig (advies Netgear GS105e /GS108e, let op de e aan het einde).



Switch 1 (beneden).



Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box



Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort van de eigen router



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort van de eigen router



Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (boven)



Switch 2 (boven).



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (beneden).



Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar de KPN Wifi "versterker". (Ja, geen wifi router daar, maar een wifi accesspoint met ingebouwde switch.)



Poort 3: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger in de andere kamer.



Poort 4-n: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router moeten vallen.



Poort 4-n: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box moet vallen.



Apparaten die aangesloten worden op de LAN poorten van de KPN Wifi "versterker" zullen binnen het subnet van de eigen router vallen.



Kosten: Ongeveer 145 Euro.



Mocht je bovenstaande gaan overwegen, schroom dan niet om hier vragen te stellen mocht je onverhoopt tegen issues aanlopen bij het configureren van die switches.



Overigens ben ik er van overtuigd dat jij die eigen router beneden ook snel zult vervangen door een dual-band 802.11ac router als je eenmaal kennis gemaakt hebt met de snelheid van de 5GHz wifi van de KPN Wifi "versterker". ;)








Je basis idee is heel goed. Laat de Experia box alle KPN taken zoals TV en telefonie afhandelen.



En plaats een N router achter de experia box.



Maak voor die router een DHCP binding in de Experia box (ik heb hem IPnummer 192.168.2.250 gegeven)



Vebind een Experia LAN aansluiting met de WAN aansluiting van de nieuwe router.



Laat de WAN van de nieuwe router een DHCP (dynamisch) IPnummer accepteren.



Kies voor de LAN van de nieuwe router een  IP range anders als van de Experia boxs, dus anders als 192.168.2.



Het fijn van deze manier van werken is dat je vanaf je sub netwerk je Experia box kunt bereiken en beheren, maar je niet van je Experia box in je sub netwerk op je nieuwe router kunt komen. Dus gasten en kennissen die bij jouw op je wifi mogen laat je lekker op de Experia wifi. Ik heb zelf ook de PS4 en de Wii en de laptops van mijn kinderen op de Experia, zo blijven mijn gegeven op de 2e router lekker afgeschermd en veilig.




wjb en TheoVandeWatering



Beiden bedankt voor jullie reactie, heel zinvol.



Van switches, VLAN's heb ik niet zo veel kaas gegeten, maar ik ga me er verdiepen zodat ik een beter beeld heb wat er allemaal gebeurt. Heel interessant allemaal.



Gelukkig komt er momenteel geen bloed uit en is de huidige situatie te omschrijven als zeer irritant.



Nog een advies wat een goede tweede router is?



Op netwerkje.com wordt gesproken over een Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN, maar dat lijkt mij overkill.




Die router is hopeloos verouderd, je gaat tegenwoordig toch niet meer voor een router die geen 802.11ac wifi op 5GHz ondersteunt.



Nee, kies dan bijvoorbeeld voor deze router.




Reageer