Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Beide GS108E's hebben versie 2.00.03, en de GS105E heeft 1.3.0.3.



Hier zijn de printscreens:



https://



https://




Zou jij op de trunks vlan 1 untagged en vlan 10 tagged willen instellen.



Dus:



Switch 1:



Poort 4: vlan 1 untagged en vlan 10 tagged



Switch 2:



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged en PVID 1



Poort 2: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged en PVID 1



Switch 3:



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged en PVID 1



Zet tevens de "VLAN ID Enabled for IGMP Snooping" op 10.



Daarnaast kan je op elke switch de "IGMP Snooping Router Port" vullen met het poortnummer waarop de Experia Box te vinden is. Dit zou niet ingesteld hoeven te worden, maar het kan wel. In jouw geval is dat dus op alle drie de switches poort 1.




Ok, begonnen met jouw voorgestelde wijzigingen, maar de switchen verdwenen een voor een uit het netwerk.



Alles weer geprobeerd terug te zetten, maar de GS105E bleef maar buiten beeld.



Uiteindelijk een 'factor reset' uitgevoerd, en 'm aan de eigen router gehangen voor het goede netwerk.



De instelligen van de GS105E opniew volgens de vorige printscreens ingevoerd, en tot mijn grote verbazing staat de tv nu al enige minuten te spelen via de GS105E.



Ales nog eens nalopend zag ik dat op switch 2 de poorten 1 en 2 beiden tagged waren voor beide vlan's. Dus vlan 10 untagged gemaakt.



Vervolgens na enkele minuten weer een bevroren beeld.



Nu heb ik de vorige actie teruggedraaid, en de tv staat al weer een kleine 10 minuten te spelen.



en benieuwd hoelang.



Edit: ondertussen al een kleine 45 minuten!!!!



Het ziet er naar uit dat het allemaal werkt. Nu nog even controleren of op switch 2 vlan 10 untaggen inderdaad invloed heeft.




Zoals je in mijn vorige bericht ook kunt lezen moet vlan 10 ook tagged op poort 1 en 2 van switch 2 staan.



Als het goed is, dan is vlan 1 overal untagged en vlan 10 tagged op alle de poorten tussen de switches (trunks) en untagged op alle andere poorten.



(vlan 1 zou dan ook untagged op poort 1 en 2 van switch 2 moeten staan en vlan 10 tagged)



Ik ben er ook van overtuigd dat die TV dan zal blijven werken. ;)




Toch nog een kanttekening - hoe vreemd ook, maar op switch 2 moet ook vlan 1 tagged staan.



https://



Als ik vlan 01 op die switch untag, dan gebeurt het volgende:



https://



Zoals je ziet verdwijnt switch 3



Als ik dan vlan 01 op die twee poorten weer tag, dan komt ook de derde switch weer in beeld.



Voor de rest klopt het hele verhaal.




Dit zou dan eigenlijk moeten betekenen dat de PVID's nog niet correct ingevuld zijn.



Op alle switches moeten de PVID's van de trunks in jouw situatie op vlan 1 staan.



De PVID's van poorten die niet naar een andere switch gaan (geen trunk zijn) moeten op de untagged vlan van die poort staan.



Het zou dan zo moeten kunnen om vlan 1 overal untagged te hebben staan, ook op switch 2.



Controleer de PVID's dus nog even.



Kan je overigens in die situatie nog wel gewoon in de browser naar switch 3 op http://192.168.1.6?



Achtergrond info (niet van toepassing voor jouw omgeving):



Pakketjes die untagged verstuurd worden zijn niet voorzien van een vlan ID.



De poort van de switch waar ze op aankomen wijst dergelijke pakketjes toe aan het vlan die als PVID gedefinieerd is.



Dit is in zakelijke omgevingen heel belangrijke functionaliteit immers daarmee is het mogelijk om een vlan van een switch op een andere switch te distribueren op een andere vlan.



Stel twee switches binnen een bedrijf hebben vlan 1 voor het eigen netwerk.



Door op een trunk tussen de switches PVID 2 te definiëren kan het eigen netwerk dus onder vlan 2 op de andere switch gedistribueerd worden.




Die PVID's had ik ook gezien als mogelijke oplossing.



Maar as ik de PVID's op switch 2, poorten 1 en 2 op 01 zet, en vlan 01 untag, begint al vrij snel de tv-ontvanger te haperen :(



Het is misschien niet volgens het 'boekje', maar het werkt zo wel het beste.



En nee, hij is ook niet te pingen, dus zal http ook wel niet werken, hij is echt 'weg'.



PS.



Zojuist boven gemeten, en de Netgear router (staat beneden) geeft boven bij de laptop een sterker signaal dan de oude sitecom die boven staat.



het zier er naar uit dat inderdaad de wifi versterker niet nodig is:D.




Kan jij de firmware van jouw GS108Ev3's overigens nog upgraden naar versie 2.00.05?



Heb jij op al jouw switches IGMP Snooping op enabled staan en de vlan ID voor IGMP snooping op 10 staan? Als dit niet zo is, dan zou dat het haperen van jouw TV kunnen verklaren.




Die upgrade staat nog op mijn lijst, maar het spul werkend te krijgen stond als prio 1.



Op alle switches staat GMP Snooping trouwens op enabled en het vlan ID op 10




Dan ga ik een bug report bij Netgear inschieten. ;)




Je had toch gelijk, in de configuratie zaten nog een paar kleine foutjes.



Die heb ik 1 voor1 gecorrigeerd en de boel draait nog steeds!! Of eigenlijk, beter, want er is nog een positieve verschijnsel: eerst zag ik niet alle switches als ik de laptop op switch 2 of 3 inprikte. Dat is nu ook zoals het hoort, namelijk ongeacht waar ik de laptop connecteer, ik zie alle switches.



Nogmaals bedankt voor alle hulp die je gegeven hebt.



PS



Dat bug report kun je dus ook laten sluiten :D:D




Nou daar zal Netgear blij mee zijn en heb ik weer een dikke min gescoord bij Netgear. ;)



Goed te lezen dat alles nu naar behoren werkt. :D




Goedemorgen allemaal,



Na dat mijn Netgear WNR3500 het gedurende 2 a 3 maanden prima gedaan heeft zijn er helaas problemen komen opduiken waardoor hij geen internet van de Experia Box V9 meer krijgt.



Aangezien ik niet thuis ben en dus screenshots kan maken hier een kleine uitleg:



Op de Experiabox heb ik bij het kopje LAN een DHCP-binding gemaakt (192.168.2.38) met mijn MAC-address. Vervolgens heb ik dit IP-adres ook bij DMZ ingevoerd. Hiermee zijn alle instellingen wat betreft de Experia Box goed toch?



Voorheen kreeg mijn Netgear automatisch gegevens via de ISP (KPN dus), tot op een paar weken terug. Nu na een aantal weken wat gerommel en instellingen veranderen nog geen resultaat...



Gisteren heb ik hem ook gereset naar "Factory default" om te kijken of hij nu weer automatisch verbinding kreeg, dit gebeurde weer niet.



Heb dus bij de internetsettings een statisch adres en gegevens neergezet:



Ip: 192.168.2.38 (vanwege de binding)



Subnet: 255.255.255.0



Gateway: 192.168.2.254 (mijn Experia Box)



DNS: Degene die ik in mijn Experia Box kon vinden iets met 195.xxx.x.xx



Hoop dat een van jullie mij kan helpen, ben inmiddels ten einde raad en mijn Netgear heeft bijna zijn vliegbrevet :p



Alvast bedankt!




Bij mij zojuist alles werkend gekregen, maar ben geen expert.



Bij mij staat onderstaande geconfigureerd. Ik denk zelf dat in dit geval ISP wel hetzelfde is als de experia box.



Als de experia je DNS request niet kent 'gaat_ie' zelf bij de ISP de gegevens zoeken.



https://



In ieder geval de moeite waard om te proberen.




hallo,  



heb gisteren mijn Dlink DIR 868L aangesloten en alles geconfigureerd zoals beschreven. Helemaal top !! TV werkt Internet supersnel zowel draadloos als bedraad. Echter alleen programma gemist werkt niet. Als ik een uitzending selecteer krijg ik alleen een zwart beeld te zien. Als ik er een switch tussen zet en dan een utp naar de WAN poort van mijn DLINK  dan doet uitzending gemist het wel.



moet ik nog ergens een setting veranderen? (had eerst ook een haperend beeld. Switch er tussen en klaar. Maar nog even gegoogled en de setting IPv4 Multicast Streams enable deed wonderen dus de switch kon er weer tussenuit)



Grt





Erik




Ik had enige tijd geleden gemeld dat mijn router ermee ophield na enkele weken. Ik heb de adviezen gegeven op de eerste pagina gevolgd en mijn router in de routermode geconfigureerd. In de Experia is mijn router in de DMZ zone geplaatst. Mijn router krijgt keurig het ip adres die ik in de Experia heb geconfigureerd. Na 4 weken kon ik plotseling het internet niet meer op. Als ik mijn laptop op de Experia aansloot had ik wel toegang. Na ettelijke firmware upgrade / downgrades en factory reset weigerde de router mij elk toegang tot het Internet te bieden. Ik had niks in die 4 weken aan de instellingen gedaan en dus gewijzigd waardoor ik zou denken dat daar de oorzaak moest liggen. Ik heb deze splinternieuwe Asus ter reparatie aangeboden bij de winkel waar ik hem heb gekocht en ik kreeg na 2 weken mijn geld terug met als reden dat de router niet gerepareerd kon worden. Ik dacht dat het om een fabrieksfoutje ging dus heb een nieuwe router gekocht weer van het merk Asus maar ditmaal de AC3200. Helaas is die op onverklaarbare wijze na 3 weken weer mee opgehouden. Het heeft het vanaf de eerste dag prima gedaan en ik heb gewoon weer de router geconfigureerd zoals op de eerste pagina van dit forumonderwerp wordt geadviseerd. WJB had destijds aangegeven om de instellingen van mijn router hier te posten, maar als een router en het doet en na 4 weken ermee ophoudt dan ga jij je afvragen of het aan de instellingen ligt. Dus ik heb het maar ter reparatie aangeboden, en ik kreeg mijn geld terug. Ik post mijn bericht hier omdat er misschien mensen zijn die dezelfde ervaring hebben met een router in combinatie met een Experia Box V9. Ik weet wel één ding en dat is dat een Asusrouter mijn huis niet meer in komt. Dit is zowat de duurste router op de markt en toch even instabiel als zijn jongere broertje. ik moet erbij vermelden dat het mij wel opviel dat ik de nieuwe router in de 3 weken 2 keer moest uit en aanzetten omdat ik toen ook geen toegang tot internet had. Na het uit en opnieuw aanzetten bleek alles weer normaal te zijn. Ik wil een stabiele router zonder deze fratsen iedere keer. In de router zelf zie je niks want er staat internet access en alle instellingen zijn goed. Echter vanaf een pc kan je internet toegang via deze router vergeten. Voor de volledigheid wil ik erbij zeggen dat ik dit ook al heb gemeld bij Asus Benelux. Als er iemand op dit forum zit die misschien weet waar dit aan kan liggen dan hoor ik dit graag. Ik heb nu al twee factory resets gedaan en 1 firmware upgrade maar zonder resultaat net als bij de vorige router. Ik had bij het eerste probleem KPN gebeld en mijn Experia Box is toen gereset. Ik heb aan KPN gevraagd of misschien het ipadres  van de router wordt geblokkeerd (aangezien die in de DMZ zone staat) Of dat  het MAC adres waarmee  in de Experia een DHCP binding wordt gemaakt in de blacklist is geplaatst. KPN zegt dat dit niet het geval is.  Kan het kloppen wat KPN beweert? Nogmaals als ik een laptop op de Experiabox aansluit heb ik gewoon internet toegang.




Hoi Karma28,



Verkeerde instellingen kunnen en router niet defect maken wel instabiel werken maar defect zoals jij hebt gehad kan niet (ik heb het nog nooit meegemaakt) het kan zijn de de router een fabrieks fout heeft en daar lijkt het op omdat de tweede het zelfde probleem heeft. Ik gebruik zelf geen Asus maar een Draytek Vigor 2920 dit is een firewall en router in een en doet het al jaren (8) geloof ik naar volle te vredeheid wel achter een Mikrotik router i.p.v. de Experiabox deze gebruik ik alleen voor het voip (spraak) gedeelde de TV en internet gaan via de Mikrotik naar de Draytek voor internet (firewall en router functie) dit i.v.m, mijn bestaande netwerk (hier hoef je dan niets aan te veranderen).



Ik zou voor een andere router gaan en kijken wat die doet maar defect van verkeerde instellingen Nee dat gaat eigenlijk niet.



Met vriendelijk groet Willy




Ik krijg als antwoord van Asus dat het probleem waarschijnlijk komt door dubbele  NAT omgeving. Twee kapiteins op een schip kan niet. Asus adviseert de router als AP in te zetten of de Experia Box om te vormen tot modem. Ik heb beide adviezen van de hand gewezen. Dan had men in de gebruiksaanwijzing en op de doos moeten vermelden dat de router niet goed functioneert achter een router. Ik ga niet de Experia Box verwijderen of ombouwen om een Asusrouter te laten werken. Tevens vind ik dat het antwoord nergens op slaat omdat de router 3 weken gewoon heeft gefunctioneerd. Als dubbele NAT het probleem was dan had de router direct niet gefunctioneerd.



Ik wil nu van ASUS weten wat nu moet gebeuren?



Ik zit nu met een router van bijna 300 euro die niet werkt.




Double NAT is natuurlijk niet de oorzaak. (Domme mensen daar bij ASUS)



Kan je hier toch screenshots plaatsen van:



  • DHCP cliënt list Experia Box met daarop zichtbaar de ASUS.
  • DMZ Host pagina Experia Box
  • Internet/WAN instellingen ASUS
  • LAN instellingen ASUS
Wat zijn de DNS servers op een PC die aangesloten is op de ASUS?




Hieronder de door WJB gevraagde informatie.



Wat voor gevolgen heeft het om de Asus in Bridge mode te draaien in plaats van routed mode afgezien van het feit dat je geen DHCP server meer kan gebruiken en alle netwerk instellingen door de Experia worden overgenomen?



https://



In het geel is de Asus



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



https://



Tot zover de info over de Experia en de Asus.



Bestaat de mogelijkheid dat vanuit KPN bepaalde poorten / instellingen van de Experia worden geblokkeerd? Bijvoorbeeld het MAC adres?




Wat vergeten de DNS server te vermelden.



https://




Zou jij de DNS server op de ASUS (LAN - DHCP Server) eens met 192.168.2.254 kunnen vullen en de PC opnieuw willen starten.



Geeft dit een ander resultaat?




Ik had dit reeds geprobeerd om de DNS instellingen van zowel de Experiabox als van de router LAN adres toe te voegen maar het resultaat is hetzelfde (geen toegang). Zoals ik al meldde met betrekking tot de vorige router kan je doen wat je wil maar de router biedt geen toegang meer tot internet terwijl in de router keurig vermeld staat dat er toegang is tot internet.



Ik zojuist geprobeerd de router in Bridge mode te draaien maar dan krijg ik alleen een de beschikking over een 2.4 GHz netwerk met een hele trage verbinding. De andere wifi bandbreedtes kan ik vergeten.  De router verlengt de instellingen van de wifi van de Experia. Verder valt het mij op dat het internet dan niet vooruit te branden is.



Ik heb vervolgens geprobeerd de router als AP te draaien maar dan loopt alles vast. Internet wordt traag op de Experia en ik heb geen toegang meer tot de router. Resultaat, factory reset.



Ik heb wel de beschikking tot alle bandbreedtes van de wifi van de Asus maar als ik op een van de 3 connect dan krijg ik als melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Omdat ik geen toegang meer had tot de router zat er niks anders op dan de router te resetten. Ik kan nu dus weer opnieuw beginnen




Hoi Karma28,



De status internet verbonden op de ASUS is dat hij verbinding heeft met de EB en dat die goed is als je internet niet op kan kun je dan wel de EB bereiken D.M.V. een ping of de webbrowser ?



Als dit niet lukt lijkt het een routerings probleem van de ASUS en zul je het daar moeten zoeken en als je met een kabel op de ASUS gaat zitten kun je dan ook internet niet op cq de EB benaderen ?



Met vriendelijk groet Willy




Hoi WJB



Ik heb na het lezen van je topic, een andere router aangeschaft. De tp link 1043 v2.



Ik heb alles geconfigureerd zoals jij aangaf. Maar als ik mijn nas op de eigen router aansluit, dan kan ik extern niet op de server komen. Ik kan geen vpnverbinding maken, geen ftp verbinding. Niks.



Dmv DMZ zou dat moeten werken toch?



Kan jij me verder helpen?



En klopt het dat de tv ontvanger aangesloten op de eigen router, wel beeld geeft, maar opnames en programmas gemist etc niet werkt? Is toch vreemd, want live tv werkt vlekkeloos...



Ik hoor het graag van je



Mvg Jaap




Reageer