Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Ik wil, mocht het echt niet werken met die ontvangers, een vlan realiseren dmv een managed switch bij de tv en vlan in de tp link in OpenWRT. Kan dat? of moet ik echt twee switches gebruiken...



mvg Jaap




Hoi jaap, 



dat van programma gemist had ik ook. heb dus een switch er tussen gezet, daar de tv kastjes (1 beneden en 1 boven) op aangesloten en alle andere apparaten op mijn dlink router die weer met de wanpoort aan de switch zit. Nu werkt programma gemist wel. verder heb ik mij NAS ip in de DMZ van mijn dlink router gezet (kunt ook natuurlijk voor portforwarding kiezen) en ik kan extern alles benaderen.



grt



Erik




Hoi Erik



Ja dat werkt indd. Ik heb nu zowel de NAS als de tv weer in de EB geplugged.



Ik wil alles op de eigen router, maar dan gaat de ontvanger ook mee, omdat er 1 utp kabel naar de tv gaat en bij de tv een switch waar tv, mediaspeler en itv op zit. Dus mocht het echt niet werken, de ontvanger op de eigen router, dan ben ik genoodzaakt om met VLAN te werken.



Ik ga de DMZ wijzigen naar ip van mijn server/NAS. Kijken of dat wat veranderd...




Ik bedenk me net dat ik het IP adres van de NAS niet in de DMZ kan zetten, want dat is een hele andere subnet...



Subnet EB is 192.168.2.X



Subnet eigen router is 192.168.1.X



Server heeft IP 192.168.1.3



Als ik IP NAS in DMZ van EB zet, dat gaat niet werken natuurlijk. Dus ik moet het IP adres van de eigen router (192.168.2.10) in DMZ EB zetten. Maar dat werkt dus niet bij mij.... Vreemd



mvg Jaap



EDIT:



Erik, je bedoelt DMZ in eigen router... Dat zou nog kunnen, maar ik heb alle benodigde poorten geforward in de eigen router. En nog werkt ie niet...




Ja ik heb het ip adres van mijn nas in de dmz staan van mijn eigen dlink router het het ip adres van mijn dlink in de dmz van de eb.



ik was overigens de 1e keer wel het vinkje in de eb bij enabled vergeten te zetten dat wil ook wel eens werken 🙂.



ik van vanf buiten nu bij mijn nas en ook een vpn opzetten




Ik ga het vanavond proberen.




Wie kan mij uitleggen wat Tagged en Untagged is. Ik wil graag twee subnetten naar mijn tv meubel door één kabel. Dus EB range (192.168.2.X) en eigen range (192.168.1.X). Hoe moet ik mijn VLAN instellen. Ik wil graag 1 Switch (Netgear gs105e) bij de tv en aan andere kant dmv de eigen router met OpenWRT VLAN gebruiken.



Ik hoor graag van jullie



Mvg Jaap  




cjah2,



Dit staat even terug door wjb goed uitgelegd.




Ok, ga ik daar naar kijken



Ik krijg alleen nog steeds geen verbinding met mijn vpn server via mijn eigen router. Ik weet niet meer wat er mis gaat...




Voordat ik begin te prutsen...



Wij hebben twee adsl aansluiteingen in het buitengebied met 2 x een thomson tg789vn (kpn zakelijk adsl over analoge lijnen). Nu vallen de verbindingen naar de centrale vaak weg. blijkbaar is er niets aan te doen.



Mijn vraag is: Kan ik op de omschreven manier een vigor 2920n achter de twee thomsons zetten? met de bedoeling dat de verbinding met internet blijft als één van de verbindingen tijdelijk uitvalt?



Jan




Hoi,



Ik weet niet hoe het zakelijk gaat, maar bij consumenten is de TG789 als erg verouderd en kan makkelijk omgeruild worden.



Robin
hallo,



Inwisselen zal waarschijnlijk wel lukken, maar ik denk dat het probleem hetzelfde blijft. Kpn heeft/ondersteunt geen modems/routers met twee wan aansluitingen.




Dag wjb,



Dank voor je uitgebreide omschrijving. Ik heb hiermee geprobeerd een Airport Exprsse achter de EB V9 te plaatsen maar het is maar ten dele gelukt. Zo af en toe heb ik internet via mijn AE maar de al eerder ingestelde vaste IP adressen zijn niet bereikbaar. Eerder had ik de AE achter een modem van Vodafone. Ook worden er nu IP adressen uitgegeven met 169. nummers...?



Kun je meer details vertellen over de juiste IP adressen en DNS nummers en derg. dus het verhaal iets meer in detail? Heb helaas te weinig kennis van de exacte werking van deze apparatuur.



HEt probleem is mi gewoon dat KPN het vertikt om de DHCP server van EB uit te zetten, deze is grijs en kan ik dus niet uitklikken. Als dat nl wel kan zoals bij vele anderen dan was het geen probleem. Ik lees graag :-)



Arno




Zelfs een Airport Express is probleemloos aan te sluiten op een Experia Box.



Moet je wel de stapjes volgen zoals beschreven in het allereerste bericht in dit topic.



Echt, alles wat je nodig hebt staat in het allereerste bericht van dit topic.



Er zijn er vele honderden jou voorgegaan, dus ik zou niet weten waarom het jou niet zou lukken. ;)




Dag Wjb,



Dank voor je snellen reactie. Ik heb heel precies de instructie gevolgd van het eerste verhaal.



Toch werkt het niet (goed) en mis ik wat voorbeeld printscreens van de instellingen. Je moet het nu uit de tekst halen en dat is veel lastiger... wellicht heb je nog wat plaatjes en wellicht ook wat van de AE?



Arno




Ik kan je niet helpen aan screenshots want:



  • Ik heb geen V9 meer, maar een V10
  • Ik heb geen Airport Express
Ik heb maar één van die honderden mogelijke routers en screenshots van al die routers is onbegonnen werk.



Wat dat betreft is het beter dat jij screenshots plaatst van de instellingen die jij naar aanleiding van het eerste bericht hebt doorgevoerd.




Hallo allemaal,



Vrijdag gaat bij mij alles over op KPN. Ik ben nu bezig om alles voor te bereiden. Graag jullie hulp/tips om alles goed aan te sluiten. Gaat mij voornamelijk om de hardware plaatsing en afwerking t.o.v de functionaliteit. Ik zou graag willen dat alle apparaten elkaar kunnen vinden en ik vanuit een externe locatie op mijn NAS kan inloggen.



Zal eerste met de Hardware beginnen:



- 1 vaste pc's (Gb) ( Zolder )



- 3 Laptops ( Wifi) ( Zolder, Slaapkamer Verd.1 en Woonkamer )



- 1 NAS Synolgy 215j ( Gb) (verd. 1)



- KPN EB v10 (Gb) ( Woonkamer)



- 2 Arris Tv Ontvangers (Gb) (woonkamer en zolder)



- 1 Netwerk Schotel Ontvanger (Gb) ( Woonkamer)



- 1 Netwerk TV (Gb) ( Woonkamer)



- 4 mobieltjes ( 3x 5ghz en 1 x 2,4ghz )



- Netgear Nighthawk R7500 Router (verd. 1 )



- 2x 5 port Gb Switch ( Snooping enabled TP Link SG105)



Er is op dit moment 1 utp naar de Zolder en 1 utp naar de 1ste verdieping.



Nu heb ik het volgende verzonnen en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Ben niet handig met klussen en zou het zeer waarderen dat ik met de huidige kabels alles werkend kan krijgen.



wat ik verzonnen heb:



Zolder:



- 1x Switch op Zolder en verbonden met EB.



- 1x Tv ontvanger op de Switch



- 1x PC op de Switch ( dus nog 2 poorten vrij voor eventuele andere Hardware )



1ste Verdieping:



- Netgear Router verbonden via LAN poort naar EB.( NAT en DHCP uitgeschakeld )



- NAS Synology verbonden aan Netgear router.



- 2 poorten vrij voor andere Hardware.



Woonkamer:



- 1x Switch verbonden aan EB.



- TV, Schotel en Tv ontvanger aan Switch.( Binnenkort misschien een PS4)



Wifi:



- Netgear op 2,4 Ghz voor dekking ( 5 Ghz kan eventueel uit)



- EB op 5 Ghz voornamelijk voor woonkamer dekking.



- Gastnetwerk op Netgear voor bezoek.



Alvast bedankt voor eventuele tips en hulp en sorry voor de lange post.



PS



Kan ik bottlenecks verwachten met een 500/500 met deze setting?



VPN problemen?



mvg,



Sellie




Een paar punten van aandacht.



De manier waarop jij jouw Netgear wilt aansluiten op de Experia Box (via LAN poort van de Netgear) en absoluut af te raden en wat mij betreft zelfs een doodszonde. Blijkbaar wil je jouw Netgear dus als Wifi accesspoint gebruiken en dat behoor je de Netgear nog steeds via zijn WAN poort aan te sluiten.



Zie pagina 135 van het manual.



Als je die TP Link SG105's nog niet hebt aangeschaft, overweeg dat de Netgear GS105eV2. Er zijn helaas heel wat meldingen van problemen met ITV gebruik makende van TP Link switches uit de SG10... serie.



Zolang je de Netgear in AP mode gebruikt zal je geen problemen hoeven te verwachten.



Overigens zou ik dan de Netgear op de tweede verdieping plaatsen en zowel 2.4GHz als 5GHz wifi aan zetten.



Die switch van zolder gaat dan naar de eerste verdieping.



De V10 is krachtig genoeg om jouw 1e verdieping van wifi te voorzien tenzij je op de 1e verdieping vloerverwarming hebt.








wjb schreef op 16 sep '15 19:55 u





Een paar punten van aandacht.



De manier waarop jij jouw Netgear wilt aansluiten op de Experia Box (via LAN poort van de Netgear) en absoluut af te raden en wat mij betreft zelfs een doodszonde. Blijkbaar wil je jouw Netgear dus als Wifi accesspoint gebruiken en dat behoor je de Netgear nog steeds via zijn WAN poort aan te sluiten.



Zie pagina 135 van het manual.



Als je die TP Link SG105's nog niet hebt aangeschaft, overweeg dat de Netgear GS105eV2. Er zijn helaas heel wat meldingen van problemen met ITV gebruik makende van TP Link switches uit de SG10... serie.



Zolang je de Netgear in AP mode gebruikt zal je geen problemen hoeven te verwachten.



Overigens zou ik dan de Netgear op de tweede verdieping plaatsen en zowel 2.4GHz als 5GHz wifi aan zetten.



Die switch van zolder gaat dan naar de eerste verdieping.



De V10 is krachtig genoeg om jouw 1e verdieping van wifi te voorzien tenzij je op de 1e verdieping vloerverwarming hebt.



 

[/quote]

[/quote]

Dank je voor je reactie.



- Ik heb 1 TP Link switch en wilde een extra halen. Ga nu 2x voor de Netgear.[check]



- Het is zonde idd, maar ik weet niet wat ik anders kan doen om meer uit de Netgear te halen. Ik heb 'm al eenmaal en ik moet de EB ook gebruiken.[ ?]



- Dank je van de WAN aanpassing, helemaal niet gezien. Is de manuele setup de moeite waard, manual zegt not recomended..[check en ?]



- Netgear op zolder verwisselen met switch is ook een super tip. Ik vertrouwde de V10 wifi signaal niet tot boven, maar dat moet dus lukken volgens jou.[check]



Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Gelukkig is er niet heel erg veel verandering qua kabels enzo... 



Zou je aub nog even kunnen toelichten of ik andere opties heb voor de Netgear router en of een manuele setup met de moeite waard is...



mvg,



Sellie




Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.



Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.








wjb schreef op 16 sep '15 22:27 u





Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.



Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.



 

[/quote]

[/quote]

Ga volgens de manual aansluiten als AP en laat alles automatisch staan. Bedankt en ik laat wel weten hoe het uitpakt.



Fijne avond.



mvg,



Sellie




Hallo allemaal ik had een paar weken geleden een probleem gemeld met mijn ASUS router in combinatie met de Experia Box V9.



Het probleem is dat ik na enkele weken geen toegang meer had. Het verhaal is op pagina 49 / 50 te lezen. Op advies van WJB heb ik een screenshot gemaakt van de belangrijkste instellingen. Daarna niks meer gehoord. Ik weet dat niemand verplicht is te reageren, maar is wel zonde van mijn tijd als gevraagd wordt allerlei gegevens te posten en dat er vervolgens niet wordt gereageerd. Ik zou het op prijs stellen als er dan gezegd wordt " ik heb de gegevens bekeken maar kan je niet verder helpen".



Nu even het vervolg....



Een paar dagen nadat ik mijn bericht gepost had kreeg ik ineens weer toegang tot internet.



ik heb thuis overal gigabit verbindingen liggen. Ik heb in het kader van troubleshooten de kabels van de router naar de Experia Box en van de router naar de patchpanel / switch vervangen.



Ik heb tevens hier en daar op Internet gekeken of er een oplossing voorhanden was en ik lees steeds dat het gebruik van een router achter een router wordt afgeraden. Ik vraag mij dus af of de configuratie zoals beschreven op de eerste pagina voor alle routers geldt?



Wellicht dat de combinatie Asus / Experia toch niet lekker werkt.



Ik gaf net aan dat de router het weer doet maar dat is een gedeelte van de waarheid. Ik heb wel toegang maar het probleem treedt haast elke dag weer op. Ineens heb ik geen toegang tot internet. Weliswaar is het nu zo dat ik de router dan uit en aan moet zetten dan heb ik weer internet. Dat is natuurlijk geen doen zo.



Ik zat te denken dat het misschien toch iets niet helemaal goed gaat in het NAT proces. Experia heeft NAT en Asus heeft NAT.



Iemand die verstand heeft van netwerken suggereerde dat er mogelijk een routeringsprobleem ontstaat.



Kan het ook liggen aan de DCHPlease? Dan bedoel ik de Lease die de ASUS router krijgt van de Experia.



Het is mij tevens opgevallen dat als ik een derde router aansluit die ik als wireless AP op zolder gebruikt, het probleem sneller optreedt. De wireless AP is aangesloten op de Asus. Nu heb ik het uitgeschakeld omdat ik anders de problemen krijg zoals hierboven beschreven



Laatste punt die ik wil maken is dat ik overweeg de V9 om te ruilen voor de V10.



Zal dat mijn problemen oplossen?



Ik blijf erbij dat het probleem zit in de combinatie Experia - Asus




Hallo,



Monteur is langsgeweest en heeft super werk afgeleverd. Alles werkt naar behoren en haal overal >500Mbit met beide tv tuners aan op Glas HD. :)



@ wjb: Super bedankt voor je tips en aandachtspunten. De netgear switches werken perfect en de Netgear R7500 staat op AP en werkt super.



Nu alles nog netjes installeren qua gebruikers en zo.... Hele fijne avond gewenst.



mvg,



Sellie




Goedemorgen,



Dit is mijn eerste post, zal maar meteen met de deur is huis vallen. Het wifi bereik van de experiabox v8 is erg slecht helaas. Nu heb ik geprobeerd een router aan te sluiten. Als ik alle stappen volg, dan heb ik goed bereik met wifi en kan ik ook gewoon op internet.



Het probleem waar ik tegenaanloop is dat ik de computers niet meer kan zien in het netwerk. Alle pc's op de experiabox kunnen elkaar vinden. Maar als ik 1 pc aansluit op kijn sitecom router, dan kan ik deze niet meer vinden. Ook de telefoons welke op de sitecom zitten, kunnen de pc's en tv's niet meer zien.



Is dit op te lossen?



Als ik er een 'dom' accesspoint van maak, door de ethernet kabel niet in de wan te gebruiken maar in de lan, dan kan ik alle apparaten zien in het netwerk. Het nadeel is dat ik op deze manier niet weet, hoe ik in kan loggen op de sitecom router. Deze is niet meer via het ip adres te benaderen.



Weet iemand een oplossing hiervoor?




Hoi,



Volgensmij zoek jij een Accesspoint en geen router. Heeft die tweede router een AP modus?



Robin

Reageer