Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• December 13, 2013
  • 2160 reacties
  • 787300 keer bekeken

Toon eerste bericht

2160 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Ik wil, mocht het echt niet werken met die ontvangers, een vlan realiseren dmv een managed switch bij de tv en vlan in de tp link in OpenWRT. Kan dat? of moet ik echt twee switches gebruiken...

mvg Jaap

• Deelnemer
  • August 25, 2015
Hoi jaap, 

dat van programma gemist had ik ook. heb dus een switch er tussen gezet, daar de tv kastjes (1 beneden en 1 boven) op aangesloten en alle andere apparaten op mijn dlink router die weer met de wanpoort aan de switch zit. Nu werkt programma gemist wel. verder heb ik mij NAS ip in de DMZ van mijn dlink router gezet (kunt ook natuurlijk voor portforwarding kiezen) en ik kan extern alles benaderen.

grt

Erik

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Hoi Erik

Ja dat werkt indd. Ik heb nu zowel de NAS als de tv weer in de EB geplugged.

Ik wil alles op de eigen router, maar dan gaat de ontvanger ook mee, omdat er 1 utp kabel naar de tv gaat en bij de tv een switch waar tv, mediaspeler en itv op zit. Dus mocht het echt niet werken, de ontvanger op de eigen router, dan ben ik genoodzaakt om met VLAN te werken.

Ik ga de DMZ wijzigen naar ip van mijn server/NAS. Kijken of dat wat veranderd...

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Ik bedenk me net dat ik het IP adres van de NAS niet in de DMZ kan zetten, want dat is een hele andere subnet...

Subnet EB is 192.168.2.X

Subnet eigen router is 192.168.1.X

Server heeft IP 192.168.1.3

Als ik IP NAS in DMZ van EB zet, dat gaat niet werken natuurlijk. Dus ik moet het IP adres van de eigen router (192.168.2.10) in DMZ EB zetten. Maar dat werkt dus niet bij mij.... Vreemd

mvg Jaap

EDIT:

Erik, je bedoelt DMZ in eigen router... Dat zou nog kunnen, maar ik heb alle benodigde poorten geforward in de eigen router. En nog werkt ie niet...

• Deelnemer
  • August 25, 2015
Ja ik heb het ip adres van mijn nas in de dmz staan van mijn eigen dlink router het het ip adres van mijn dlink in de dmz van de eb.

ik was overigens de 1e keer wel het vinkje in de eb bij enabled vergeten te zetten dat wil ook wel eens werken 🙂.

ik van vanf buiten nu bij mijn nas en ook een vpn opzetten

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Ik ga het vanavond proberen.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Wie kan mij uitleggen wat Tagged en Untagged is. Ik wil graag twee subnetten naar mijn tv meubel door één kabel. Dus EB range (192.168.2.X) en eigen range (192.168.1.X). Hoe moet ik mijn VLAN instellen. Ik wil graag 1 Switch (Netgear gs105e) bij de tv en aan andere kant dmv de eigen router met OpenWRT VLAN gebruiken.

Ik hoor graag van jullie

Mvg Jaap  

• Topper
  • August 25, 2015
cjah2,

Dit staat even terug door wjb goed uitgelegd.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 25, 2015
Ok, ga ik daar naar kijken

Ik krijg alleen nog steeds geen verbinding met mijn vpn server via mijn eigen router. Ik weet niet meer wat er mis gaat...

• Deelnemer
  • September 10, 2015
Voordat ik begin te prutsen...

Wij hebben twee adsl aansluiteingen in het buitengebied met 2 x een thomson tg789vn (kpn zakelijk adsl over analoge lijnen). Nu vallen de verbindingen naar de centrale vaak weg. blijkbaar is er niets aan te doen.

Mijn vraag is: Kan ik op de omschreven manier een vigor 2920n achter de twee thomsons zetten? met de bedoeling dat de verbinding met internet blijft als één van de verbindingen tijdelijk uitvalt?

Jan

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • September 10, 2015
Hoi,

Ik weet niet hoe het zakelijk gaat, maar bij consumenten is de TG789 als erg verouderd en kan makkelijk omgeruild worden.

Robin

• Deelnemer
  • September 10, 2015
hallo,

Inwisselen zal waarschijnlijk wel lukken, maar ik denk dat het probleem hetzelfde blijft. Kpn heeft/ondersteunt geen modems/routers met twee wan aansluitingen.

• Nieuwkomer
  • September 14, 2015
Dag wjb,

Dank voor je uitgebreide omschrijving. Ik heb hiermee geprobeerd een Airport Exprsse achter de EB V9 te plaatsen maar het is maar ten dele gelukt. Zo af en toe heb ik internet via mijn AE maar de al eerder ingestelde vaste IP adressen zijn niet bereikbaar. Eerder had ik de AE achter een modem van Vodafone. Ook worden er nu IP adressen uitgegeven met 169. nummers...?

Kun je meer details vertellen over de juiste IP adressen en DNS nummers en derg. dus het verhaal iets meer in detail? Heb helaas te weinig kennis van de exacte werking van deze apparatuur.

HEt probleem is mi gewoon dat KPN het vertikt om de DHCP server van EB uit te zetten, deze is grijs en kan ik dus niet uitklikken. Als dat nl wel kan zoals bij vele anderen dan was het geen probleem. Ik lees graag :-)

Arno

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 14, 2015
Zelfs een Airport Express is probleemloos aan te sluiten op een Experia Box.

Moet je wel de stapjes volgen zoals beschreven in het allereerste bericht in dit topic.

Echt, alles wat je nodig hebt staat in het allereerste bericht van dit topic.

Er zijn er vele honderden jou voorgegaan, dus ik zou niet weten waarom het jou niet zou lukken. ;)

• Nieuwkomer
  • September 14, 2015
Dag Wjb,

Dank voor je snellen reactie. Ik heb heel precies de instructie gevolgd van het eerste verhaal.

Toch werkt het niet (goed) en mis ik wat voorbeeld printscreens van de instellingen. Je moet het nu uit de tekst halen en dat is veel lastiger... wellicht heb je nog wat plaatjes en wellicht ook wat van de AE?

Arno

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 14, 2015
Ik kan je niet helpen aan screenshots want:

• Ik heb geen V9 meer, maar een V10
  • Ik heb geen Airport Express
Ik heb maar één van die honderden mogelijke routers en screenshots van al die routers is onbegonnen werk.

Wat dat betreft is het beter dat jij screenshots plaatst van de instellingen die jij naar aanleiding van het eerste bericht hebt doorgevoerd.

• Deelnemer
  • September 16, 2015
Hallo allemaal,

Vrijdag gaat bij mij alles over op KPN. Ik ben nu bezig om alles voor te bereiden. Graag jullie hulp/tips om alles goed aan te sluiten. Gaat mij voornamelijk om de hardware plaatsing en afwerking t.o.v de functionaliteit. Ik zou graag willen dat alle apparaten elkaar kunnen vinden en ik vanuit een externe locatie op mijn NAS kan inloggen.

Zal eerste met de Hardware beginnen:

- 1 vaste pc's (Gb) ( Zolder )

- 3 Laptops ( Wifi) ( Zolder, Slaapkamer Verd.1 en Woonkamer )

- 1 NAS Synolgy 215j ( Gb) (verd. 1)

- KPN EB v10 (Gb) ( Woonkamer)

- 2 Arris Tv Ontvangers (Gb) (woonkamer en zolder)

- 1 Netwerk Schotel Ontvanger (Gb) ( Woonkamer)

- 1 Netwerk TV (Gb) ( Woonkamer)

- 4 mobieltjes ( 3x 5ghz en 1 x 2,4ghz )

- Netgear Nighthawk R7500 Router (verd. 1 )

- 2x 5 port Gb Switch ( Snooping enabled TP Link SG105)

Er is op dit moment 1 utp naar de Zolder en 1 utp naar de 1ste verdieping.

Nu heb ik het volgende verzonnen en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Ben niet handig met klussen en zou het zeer waarderen dat ik met de huidige kabels alles werkend kan krijgen.

wat ik verzonnen heb:

Zolder:

- 1x Switch op Zolder en verbonden met EB.

- 1x Tv ontvanger op de Switch

- 1x PC op de Switch ( dus nog 2 poorten vrij voor eventuele andere Hardware )

1ste Verdieping:

- Netgear Router verbonden via LAN poort naar EB.( NAT en DHCP uitgeschakeld )

- NAS Synology verbonden aan Netgear router.

- 2 poorten vrij voor andere Hardware.

Woonkamer:

- 1x Switch verbonden aan EB.

- TV, Schotel en Tv ontvanger aan Switch.( Binnenkort misschien een PS4)

Wifi:

- Netgear op 2,4 Ghz voor dekking ( 5 Ghz kan eventueel uit)

- EB op 5 Ghz voornamelijk voor woonkamer dekking.

- Gastnetwerk op Netgear voor bezoek.

Alvast bedankt voor eventuele tips en hulp en sorry voor de lange post.

PS

Kan ik bottlenecks verwachten met een 500/500 met deze setting?

VPN problemen?

mvg,

Sellie

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2015
Een paar punten van aandacht.

De manier waarop jij jouw Netgear wilt aansluiten op de Experia Box (via LAN poort van de Netgear) en absoluut af te raden en wat mij betreft zelfs een doodszonde. Blijkbaar wil je jouw Netgear dus als Wifi accesspoint gebruiken en dat behoor je de Netgear nog steeds via zijn WAN poort aan te sluiten.

Zie pagina 135 van het manual.

Als je die TP Link SG105's nog niet hebt aangeschaft, overweeg dat de Netgear GS105eV2. Er zijn helaas heel wat meldingen van problemen met ITV gebruik makende van TP Link switches uit de SG10... serie.

Zolang je de Netgear in AP mode gebruikt zal je geen problemen hoeven te verwachten.

Overigens zou ik dan de Netgear op de tweede verdieping plaatsen en zowel 2.4GHz als 5GHz wifi aan zetten.

Die switch van zolder gaat dan naar de eerste verdieping.

De V10 is krachtig genoeg om jouw 1e verdieping van wifi te voorzien tenzij je op de 1e verdieping vloerverwarming hebt.

• Deelnemer
  • September 16, 2015

wjb schreef op 16 sep '15 19:55 u

Een paar punten van aandacht.

De manier waarop jij jouw Netgear wilt aansluiten op de Experia Box (via LAN poort van de Netgear) en absoluut af te raden en wat mij betreft zelfs een doodszonde. Blijkbaar wil je jouw Netgear dus als Wifi accesspoint gebruiken en dat behoor je de Netgear nog steeds via zijn WAN poort aan te sluiten.

Zie pagina 135 van het manual.

Als je die TP Link SG105's nog niet hebt aangeschaft, overweeg dat de Netgear GS105eV2. Er zijn helaas heel wat meldingen van problemen met ITV gebruik makende van TP Link switches uit de SG10... serie.

Zolang je de Netgear in AP mode gebruikt zal je geen problemen hoeven te verwachten.

Overigens zou ik dan de Netgear op de tweede verdieping plaatsen en zowel 2.4GHz als 5GHz wifi aan zetten.

Die switch van zolder gaat dan naar de eerste verdieping.

De V10 is krachtig genoeg om jouw 1e verdieping van wifi te voorzien tenzij je op de 1e verdieping vloerverwarming hebt.

[/quote]
[/quote]
Dank je voor je reactie.

- Ik heb 1 TP Link switch en wilde een extra halen. Ga nu 2x voor de Netgear.[check]

- Het is zonde idd, maar ik weet niet wat ik anders kan doen om meer uit de Netgear te halen. Ik heb 'm al eenmaal en ik moet de EB ook gebruiken.[ ?]

- Dank je van de WAN aanpassing, helemaal niet gezien. Is de manuele setup de moeite waard, manual zegt not recomended..[check en ?]

- Netgear op zolder verwisselen met switch is ook een super tip. Ik vertrouwde de V10 wifi signaal niet tot boven, maar dat moet dus lukken volgens jou.[check]

Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Gelukkig is er niet heel erg veel verandering qua kabels enzo... 

Zou je aub nog even kunnen toelichten of ik andere opties heb voor de Netgear router en of een manuele setup met de moeite waard is...

mvg,

Sellie

wjb
Wijsgeer
  • Auteur
  • September 16, 2015
Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.

Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.

• Deelnemer
  • September 16, 2015

wjb schreef op 16 sep '15 22:27 u

Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.

Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.

[/quote]
[/quote]
Ga volgens de manual aansluiten als AP en laat alles automatisch staan. Bedankt en ik laat wel weten hoe het uitpakt.

Fijne avond.

mvg,

Sellie

• Topper
  • September 17, 2015
Hallo allemaal ik had een paar weken geleden een probleem gemeld met mijn ASUS router in combinatie met de Experia Box V9.

Het probleem is dat ik na enkele weken geen toegang meer had. Het verhaal is op pagina 49 / 50 te lezen. Op advies van WJB heb ik een screenshot gemaakt van de belangrijkste instellingen. Daarna niks meer gehoord. Ik weet dat niemand verplicht is te reageren, maar is wel zonde van mijn tijd als gevraagd wordt allerlei gegevens te posten en dat er vervolgens niet wordt gereageerd. Ik zou het op prijs stellen als er dan gezegd wordt " ik heb de gegevens bekeken maar kan je niet verder helpen".

Nu even het vervolg....

Een paar dagen nadat ik mijn bericht gepost had kreeg ik ineens weer toegang tot internet.

ik heb thuis overal gigabit verbindingen liggen. Ik heb in het kader van troubleshooten de kabels van de router naar de Experia Box en van de router naar de patchpanel / switch vervangen.

Ik heb tevens hier en daar op Internet gekeken of er een oplossing voorhanden was en ik lees steeds dat het gebruik van een router achter een router wordt afgeraden. Ik vraag mij dus af of de configuratie zoals beschreven op de eerste pagina voor alle routers geldt?

Wellicht dat de combinatie Asus / Experia toch niet lekker werkt.

Ik gaf net aan dat de router het weer doet maar dat is een gedeelte van de waarheid. Ik heb wel toegang maar het probleem treedt haast elke dag weer op. Ineens heb ik geen toegang tot internet. Weliswaar is het nu zo dat ik de router dan uit en aan moet zetten dan heb ik weer internet. Dat is natuurlijk geen doen zo.

Ik zat te denken dat het misschien toch iets niet helemaal goed gaat in het NAT proces. Experia heeft NAT en Asus heeft NAT.

Iemand die verstand heeft van netwerken suggereerde dat er mogelijk een routeringsprobleem ontstaat.

Kan het ook liggen aan de DCHPlease? Dan bedoel ik de Lease die de ASUS router krijgt van de Experia.

Het is mij tevens opgevallen dat als ik een derde router aansluit die ik als wireless AP op zolder gebruikt, het probleem sneller optreedt. De wireless AP is aangesloten op de Asus. Nu heb ik het uitgeschakeld omdat ik anders de problemen krijg zoals hierboven beschreven

Laatste punt die ik wil maken is dat ik overweeg de V9 om te ruilen voor de V10.

Zal dat mijn problemen oplossen?

Ik blijf erbij dat het probleem zit in de combinatie Experia - Asus

• Deelnemer
  • September 18, 2015
Hallo,

Monteur is langsgeweest en heeft super werk afgeleverd. Alles werkt naar behoren en haal overal >500Mbit met beide tv tuners aan op Glas HD. :)

@ wjb: Super bedankt voor je tips en aandachtspunten. De netgear switches werken perfect en de Netgear R7500 staat op AP en werkt super.

Nu alles nog netjes installeren qua gebruikers en zo.... Hele fijne avond gewenst.

mvg,

Sellie

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 19, 2015
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste post, zal maar meteen met de deur is huis vallen. Het wifi bereik van de experiabox v8 is erg slecht helaas. Nu heb ik geprobeerd een router aan te sluiten. Als ik alle stappen volg, dan heb ik goed bereik met wifi en kan ik ook gewoon op internet.

Het probleem waar ik tegenaanloop is dat ik de computers niet meer kan zien in het netwerk. Alle pc's op de experiabox kunnen elkaar vinden. Maar als ik 1 pc aansluit op kijn sitecom router, dan kan ik deze niet meer vinden. Ook de telefoons welke op de sitecom zitten, kunnen de pc's en tv's niet meer zien.

Is dit op te lossen?

Als ik er een 'dom' accesspoint van maak, door de ethernet kabel niet in de wan te gebruiken maar in de lan, dan kan ik alle apparaten zien in het netwerk. Het nadeel is dat ik op deze manier niet weet, hoe ik in kan loggen op de sitecom router. Deze is niet meer via het ip adres te benaderen.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum Legende
  • September 19, 2015
Hoi,

Volgensmij zoek jij een Accesspoint en geen router. Heeft die tweede router een AP modus?

Robin