Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Wat vind je van de informatie in dit topic?
Toon eerste bericht

2153 reacties

• Topper
  • 33 reacties
  • 19 februari 2016
Hoi Pim185

Je linksys werk niet via WAN omdat hij in het zelfde netwerk zit als je EB als je de Linksys op een ander netwerk zet b.v. 192.168.10.0 dan gaat het wel werken,

zoals je het nu aansluit heb je kan dat hij dubbele IPadressen gaat uitgeven en dat leverd nog meer problemen op en moeilijk te achter halen als je het niet herkend.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 februari 2016
Ik ben er absoluut geen voorstander om een tweede router via één van zijn LAN poorten met de bovenliggende router (Experia Box) te verbinden.

Bij mij zou zo'n apparaat dan gewoon de vuilnisbak in verdwijnen of beter per ommegaande retour gaan naar de winkel, je had immers een wifi accesspoint willen kopen.

Ik sluit me dan ook volledig aan bij , maar dat had je waarschijnlijk ook al uit het openingsbericht van dit topic op kunnen maken.

Wil je toch door met deze wrt120n, zet dan het LAN IP adres op 192.168.2.250 en laat het Internet IP adres gewoon op dynamisch IP adres staan, de WAN aansluiting wordt toch niet gebruikt.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 februari 2016
Dank voor jullie reacties. Een eigen router lag op de plank, dus goedkopere oplossing om wifi dekking te vergroten. Kost alleen iets meer tijd om in te stellen. Werkt nu, dus hartelijk dank!

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 februari 2016
Hallo, dit is mijn eerste post. Ik hoop dat ik het topic niet hijack, maar ik heb een korte vraag, die met mijn netwerk te maken heeft. Ik heb gezocht op het forum, maar kon over mijn vraag niets vinden (sorry?).

Setup: Asus RT-AC87U routed achter Experiabox V10. Belangrijkste reden: ik heb mijn 1Gbit netwerk grotendeels bedraad. Ik heb mijn wifi via de AC87U beneden en boven nog een RT-AC66U als puur AP geconfigureerd. Beide draaien WRT Merlin. Ik wil mijn netwerk zo laten en de Experiabox vooral als "veredelde modem" gebruiken, zodat ik nog eens moeiteloos over kan stappen naar een andere provider in de toekomst zonder alles weer overhoop te hoeven halen (Ik ben net van ziggo overgestapt). Ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid om extra kabels te trekken om de TV ontvanger boven direct op de Experiabox aan te sluiten, ik wil deze op mijn eigen netwerk kunnen aansluiten.

Op de AC87U staat IGMP Proxy en snooping aan. Arris TV ontvangers boven en beneden werken probleemloos voor TV. So far so good.

De vraag:

Ik heb HBO erbij, en heb nu maar 1 probleem: HBO on demand (in de videotheek) geeft niks door, de gewone HBO-TV zenders wel. De films en series on demand zijn zichtbaar en te selecteren in de videotheek, maar bij het afspelen komt er geen stream opgang. Als ik de ontvanger beneden direct aansluit op de experiabox werkt het wel. AC87U heeft een static IP adres (192.168.2.250). Met/zonder DMZ op de Experiabox maakt niks uit voor on demand... 

Suggesties? Alvast dank.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 23 februari 2016
Je kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.

Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.

Beide vlans kunnen dan rustig over één netwerkkabel lopen.

Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.

Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.

Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.

De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.

Succes verzekerd. :D

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 februari 2016
wjb schreef op 24 feb '16 om 00:34u
Je kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.

Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.

Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.

Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.

Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.

De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.

Succes verzekerd. Smiley Vrolijk

O, orakel, mijn dank is groot. 

I will venture into this world of managed switches.

Ik ga me ff inlezen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat mijn router deze mogelijkheid ook in zijn pakket heeft. Zou het mogelijk zijn dat ik zowel de WAN ingang voor de router gebruik voor mijn NAT netwerk, en een LAN ingang voor een apart vlan voor de Arris ontvangers? Dus misschien hoef ik er maar eentje te kopen voor boven...?

Lees trouwens net een review op tweakers van de GS105Ev2 van iemand die exact jouw oplossing implementeerde...

D(r)ank!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 70 reacties
  • 24 februari 2016
J-W schreef op 24 feb '16 om 07:30u
wjb schreef op 24 feb '16 om 00:34uJe kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.

Succes verzekerd. Smiley Vrolijk

O, orakel, mijn dank is groot. 

I will venture into this world of managed switches.

Ik ga me ff inlezen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat mijn router deze mogelijkheid ook in zijn pakket heeft. Zou het mogelijk zijn dat ik zowel de WAN ingang voor de router gebruik voor mijn NAT netwerk, en een LAN ingang voor een apart vlan voor de Arris ontvangers? Dus misschien hoef ik er maar eentje te kopen voor boven...?

Lees trouwens net een review op tweakers van de GS105Ev2 van iemand die exact jouw oplossing implementeerde...

D(r)ank!

Het kan indd best zijn dat je router (met custom firmware) vlans ondersteund. Als dat zo is, dan hoef je maar 1 switch aan te schaffen.
Ik heb het ook op deze manier: op tplink (met openWRT) 2 vlan's ingesteld en switch bij tv met dezelfde vlan's. Werkt perfect

BTW even ter info voor iedereen met een netgear GS105Ev2: je kan hem managen dmv een WUI. Dus de software die erbij geleverd is, is (na instelling) niet meer nodig om in de switch te komen.

Misschien weten de meeste dat wel al, maar ik las op verschillende forum's en reviews dat dat een minpunt was. Dus het kan wel!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 24 februari 2016
Het plaatsen van de nieuwste firmware op die switches d.m.v. een TFTP server is dan weer "buggy" terwijl dat met die bijgeleverde software altijd vlekkeloos verloopt. Overigens kan je die software ook gewoon downloaden van de site van Netgear.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 70 reacties
  • 24 februari 2016
wjb schreef op 24 feb '16 om 08:34u
Het plaatsen van de nieuwste firmware op die switches d.m.v. een TFTP server is dan weer "buggy" terwijl dat met die bijgeleverde software altijd vlekkeloos verloopt. Overigens kan je die software ook gewoon downloaden van de site van Netgear.

Ik begrijp even niet wat je bedoelt...

Ik heb niks via een TFTP server geinstalleerd... Bedoel je dat je die functie krijgt door de nieuwste firmware te laden?

Het punt is dat men (en ikzelf) het een minpunt vond, dat je niet via een WUI de switch in kon. En dus alleen via de software. Maar ik kwam er laatst achter dat dat dus wel kan...

En daarnaast werkt de software bij mij niet vlekkeloos. De eerste keer kan ik erin en kan ik alles instellen, maar daarna lukt het niet meer. Hij blijft hangen nadat ik mijn wachtwoord heb ingevuld. Waarschijnlijk ligt dat aan mijn pc, aangezien ik daar verder niemand over hoor. Dus voor mij is het dubbel zo fijn dat de WUI werkt...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 24 februari 2016
Uiteraard gebruik ook ik de webinterface om mijn switches te beheren (1xGS108Ev3 en 3xGS105Ev2).

De webinterface heeft ook een functie om de firmware te upgraden. Daarbij kan de firmware dan van een TFTP server gedownload worden. Dit lijkt allemaal goed te gaan echter vanaf dat moment is zo'n switch dan niet meer via de webinterface benaderbaar. Daarom update ik de firmware van mijn switches alleen nog maar via de bijgeleverde software.

Het is natuurlijk wel aan te raden om de laatste versie van firmware en software te gebruiken.

Voor de GS105Ev2 zie: http://support.netgear.com/product/GS105Ev2

Voor de GS108Ev3 zie: http://support.netgear.com/product/GS108Ev3

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 70 reacties
  • 24 februari 2016
wjb schreef op 24 feb '16 om 09:50u
Uiteraard gebruik ook ik de webinterface om mijn switches te beheren (1xGS108Ev3 en 3xGS105Ev2).

De webinterface heeft ook een functie om de firmware te upgraden. Daarbij kan de firmware dan van een TFTP server gedownload worden. Dit lijkt allemaal goed te gaan echter vanaf dat moment is zo'n switch dan niet meer via de webinterface benaderbaar. Daarom update ik de firmware van mijn switches alleen nog maar via de bijgeleverde software.

Het is natuurlijk wel aan te raden om de laatste versie van firmware en software te gebruiken.

Voor de GS105Ev2 zie: http://support.netgear.com/product/GS105Ev2

Voor de GS108Ev3 zie: http://support.netgear.com/product/GS108Ev3

Aaha ok.

Maar was het dan altijd al mogelijk om via WUI de switch te benaderen? Aangezien ik dus las dat dat niet mogelijk was...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 24 februari 2016
Klopt, de switches worden standaard altijd al geleverd met een webinterface. Je kunt zelfs de initiële configuratie via de webinterface doen, ook daar heb je die software niet voor nodig. Moet je natuurlijk wel het IP adres weten die die switch gekregen heeft om het in de browser te kunnen benaderen.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 70 reacties
  • 24 februari 2016
wjb schreef op 24 feb '16 om 10:24u
Klopt, de switches worden standaard altijd al geleverd met een webinterface. Je kunt zelfs de initiële configuratie via de webinterface doen, ook daar heb je die software niet voor nodig. Moet je natuurlijk wel het IP adres weten die die switch gekregen heeft om het in de browser te kunnen benaderen.

hmm ok. Raar dat men dan aangeeft dat dat niet kan.

In ieder geval een dikke pluspunt voor deze switch.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 februari 2016
Hallo,

Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van een Netgear r7000 in router-mode (zoals aangegeven ingesteld op de WAN poort). Deze is gekoppeld de meegeleverde Experia Box v10.

De Experia box staat in de kelder, vanaf de kelder loopt een kabel richting de Netgear r7000 die in de hal hangt ivm wifi bereik door het hele huis. Op de Netgear r7000 is ook 1 iTV ontvanger aangesloten. Alles werkt qua iTV functies, wifi is stabiel etc dus geen problemen. iTV wel alleen werkende kunnen krijgen door IGMP proxing aan te zetten. Op de r7000 kan je geen IGMP snooping aanzetten.

Nieuwe situatie is dat ik alles wil bekabelen (android tv, PS4, nieuwe NAS) en geen problemen wil tegenkomen:

Experia Box v10 ---> Netgear GS105E (ivm IGMP snooping) ---> Netgear r7000 ---> Netgear GS105E met daarop android TV, PS4, NAS

Aan de eerste Netgear GS105E (waarop ook de r7000 aangesloten zit) komen alle iTV boxjes. Op de r7000 en/of extra GS105E wordt alle overige media aangesloten zodat deze een eigen netwerk omgeving heeft. Op de r7000 kan ik dan de IGMP proxing weer uitzetten.

Gaat dit zonder problemen werken? De NAS moet vanaf buiten bereikbaar zijn ivm webserver. Feedback is altijd mooi meegenomen:)

Alvast bedankt!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 28 februari 2016
Dat gaat prima werken en de IGMP proxy op de R7000 kan dan weer uitgezet worden. :D

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 28 februari 2016
Top! Mocht ik probelemen tegenkomen dan meld ik me weer!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 28 februari 2016
lnspr schreef op 28 feb '16 om 23:00u
Top! Mocht ik probelemen tegenkomen dan meld ik me weer!

Dat vind ik nou jammer, dan horen we vast niet meer van je. :p

Je mag ook rustig wat van je laten horen als je geen problemen tegenkomt hoor. ;)

• Topper
  • 14 reacties
  • 1 april 2016
Hallo, na enige pogingen om met mijn bestaande MijnKPN account op het forum in te loggen wat op onverklaarbare wijze niet lukte even een nieuw account aangemaakt.

Sinds vandaag ben ik nieuwe KPN klant. Alles is netjes door de monteur aangesloten en werkt naar behoren.
Ik zit alleen met een vraag waar ik zelf even niet uitkom.

Graag zou ik mijn Asus RT-AC68U router achter mijn V10 box willen plaatsen.
Ik heb de topic doorgenomen, maar na jaren bij UPC/Ziggo te hebben gezeten is IPTV nog geheel nieuw voor mij.

Daarbij wil ik mijn huidige switches die op dit moment geen IGMP ondersteunen gaan vervangen voor de geschikte switches.

Setup is nu als volgt:

Meterkast (zit ook de Stadsverwarming)
V10 Experiabox
5 port switch
1x UTP Cat5e Woonkamer
1x UTP Cat5e 1e verdieping
2x UTP Cat5e Woonkeuken

Open keuken (centraal gelegen in de woning geen plek om de router ergens anders te plaatsen):
Asus RT-AC68U

Woonkamer:
8 port switch
>Smart TV
>>IPTV ontvanger
>>>Raspberry Pi2
>>>>Sonos
>>>>>BlueRay speler

1e verdieping:
8 poort switch:
>Synology Nas server
>>Epson printer
>>>Desktop 1
>>>>Desktop 2
>>>>>PS4
>>>>>>UTP Cat5e > 2e verdieping

2e verdieping:
5 Poort switch
> Smart TV
>> IPTV
>>> Dune HD mediaplayer
>>>> Xbox360

ik heb mijn netwerk grotendeels bedraad.
Hoe kan ik mijn netwerk het beste achter de V10 gaan inrichten, zodat IPTV / Netflix en on demand werkzaam blijven?
Ik zou graag mijn Asus als router willen inzetten aangezien deze meer opties en filter mogelijkheden biedt.
Dit is voor mij vooral belangrijk aangezien mijn dochter een matig verstandelijke beperking heeft.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 1 april 2016
Heb je een xDSL of glasvezel aansluiting?

Komen die twee UTP kabels op dezelfde plek in de woonkeuken uit?

Wil je alle computer apparatuur op jouw Asus aansluiten of specifiek de apparatuur van jouw dochter?

Is de apparatuur van jouw dochter draadloos of bedraad verbonden?

• Topper
  • 14 reacties
  • 2 april 2016
wjb schreef op 1 apr '16 om 22:13u
Heb je een xDSL of glasvezel aansluiting?

Komen die twee UTP kabels op dezelfde plek in de woonkeuken uit?

Wil je alle computer apparatuur op jouw Asus aansluiten of specifiek de apparatuur van jouw dochter?

Is de apparatuur van jouw dochter draadloos of bedraad verbonden?

Bedankt voor je reactie.

Het gaat hier om een VDSL aansluiting.

Beide UTP kabels komen op dezelfde plek uit waar de router nu bijna twee jaar staat.

1 UTP kabel naar de router is voor de Wan poort bestemd en 1 UTP kabel voor de lan poort die aangesloten zit op de managed switch in de meterkast. Ik heb het gelijk maar grondig aangepakt en ook de switches in de woonkamer, 1e en 2e verdieping vervangen voor managed switches met IGMP snooping.

ik zou graag alle apparatuur hier in huis zowel bedraad als draadloos via de router willen laten lopen. Mijn dochter zit regelmatig achter de desktop of PS4 die bedraad is aangesloten, maar ook op haar telefoon en tablet. Met mijn eigen router kon ik dan eenvoudig tijds blokken en filters voor bedraad en draadloos instellen wanneer en waar ze er op mag.

Zelf loop ik op dit moment een beetje vast.

Als test vanaf de Experiabox een UTP kabel aangesloten op de WAN poort van de Asus AC68.

UTP op lan 1 naar de meterkast waar een switch aanwezig is die het verder verdeeld naar de woonkamer en eerste verdieping. Vervolgens de stappen gevolgd voor de Experiabox met DMZ / DHCP binding en in de router IGMP proxy en Snooping aangezet. Internet werkt en heb ook beeld op de STB echter On demand / HBO en opnames terug kijken werken helaas niet en blijven hangen op zwart beeld. Het houd me wel goed bezig iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

• Topper
  • 14 reacties
  • 3 april 2016
,

dit weekend heb ik deze topic eens geheel doorgenomen en zou beide subnets via één UTP kabel distribueren in mijn situatie de beste oplossing zijn? De Experiabox gebruik ik dan voor de TV ontvangers en de Asus router voor mijn netwerk wat mijn probleem zou oplossen. Ik wil hiervoor Vlan gaan inzetten, en heb je eerdere Vlan uitleg in het topic bekeken. Zou de onderstaande situatie dan kunnen waarbij Meer TV etc. ook werkend blijven?

Experiabox en router (in router modus) instellen volgens uitleg begin van de topic

Switch 1 (meterkast).
Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box
Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U
Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U
Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (Woonkamer)
Poort 5: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 3 (boven)

Switch 2 woonkamer

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (meterkast).

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer.

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Switch 3 boven

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 5 van switch 1 (meterkast).

Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box

Poort 8: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 4 (zolder)

Switch 4 zolder

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 8 van switch 3 (boven).

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 4 april 2016
Dat gaat zeer zeker werken.

Ik zou er alleen voor kiezen om vlan 1 het LAN van jouw Asus te laten zijn en vlan 10 het LAN voor TV vanaf jouw Experia Box.

Hierdoor bijven de managed switches te beheren vanaf jouw PC's die aangesloten zijn op de Asus.

Zie aanpassingen in jouw oorspronkelijke bericht.

Lusa schreef op 4 apr '16 om 01:48u
@wjb,

dit weekend heb ik deze topic eens geheel doorgenomen en zou beide subnets via één UTP kabel distribueren in mijn situatie de beste oplossing zijn? De Experiabox gebruik ik dan voor de TV ontvangers en de Asus router voor mijn netwerk wat mijn probleem zou oplossen. Ik wil hiervoor Vlan gaan inzetten, en heb je eerdere Vlan uitleg in het topic bekeken. Zou de onderstaande situatie dan kunnen waarbij Meer TV etc. ook werkend blijven?

Experiabox en router (in router modus) instellen volgens uitleg begin van de topic

Switch 1 (meterkast).
Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box (vlan 10 untagged)
Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U (vlan 10 untagged)
Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U (vlan 1 untagged)
Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (Woonkamer)
Poort 5: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 3 (boven)

Switch 2 woonkamer

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (meterkast).

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer. (vlan 10 untagged)

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Switch 3 boven

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 5 van switch 1 (meterkast).

Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)

Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box (vlan 10 untagged)

Poort 8: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 4 (zolder)

Switch 4 zolder

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 8 van switch 3 (boven).

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger. (vlan 10 untagged)

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 70 reacties
  • 4 april 2016
Lusa schreef op 4 apr '16 om 01:48u
@wjb,

Switch 1 (meterkast).
Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box
Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U
Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U

Switch 2 woonkamer

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer.

Switch 3 boven

Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router

Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box

Switch 4 zolder

Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger.

Volgens mij gaat dit helemaal lukken. Zo heb ik ook mijn itv en eigen router gescheiden. Werkt perfect

• Topper
  • 14 reacties
  • 4 april 2016
 en  bedankt voor jullie hulp.

Ik ben dus begrijp ik op de goede weg was wel even voor mij hersenkrakend en veel leeswerk.

De reden om Lan (Asus) op vlan1 te zetten is dat deze standaard gebruikt wordt door de switches neem ik aan of heeft het daar niets mee te maken? Hoe zit het met IGMP snooping moet deze op de switches actief blijven als ik met Vlans ga werken of kan deze dan uit?

Tot slot zit ik alleen nog te twijfelen over mijn switches waarbij ik iets te overhaast afgelopen week 3x TP link SG-105E en 1x TP Link SG108E heb gekocht. Op zich werken ze nu goed in mijn netwerk enige nadeel dat Vlan1 voor managment op alle poorten untagged is. Voor de rest nog geen vreemde situaties meegemaakt met de TV ontvangers. Of is het toch wel aan te raden om deze switches terug te brengen naar de winkel en online de Netgears ergens te bestellen?

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 4 april 2016
Volgensmij kan IGMP Snooping gewoon uit aangezien je met VLANs werkt. Verder kennen de TP-Link switches enkele problemen met IGMP Snooping + KPN iTV.
Als het met IGMP Snooping aan werkt zou ik dat doen, maar het niet per se "nodig".

De rest van de vragen is mij niet even te moeilijk

Robin

Reageer