Skip to main content

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal dan tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.

Hoi Pim185



Je linksys werk niet via WAN omdat hij in het zelfde netwerk zit als je EB als je de Linksys op een ander netwerk zet b.v. 192.168.10.0 dan gaat het wel werken,



zoals je het nu aansluit heb je kan dat hij dubbele IPadressen gaat uitgeven en dat leverd nog meer problemen op en moeilijk te achter halen als je het niet herkend.




Ik ben er absoluut geen voorstander om een tweede router via één van zijn LAN poorten met de bovenliggende router (Experia Box) te verbinden.



Bij mij zou zo'n apparaat dan gewoon de vuilnisbak in verdwijnen of beter per ommegaande retour gaan naar de winkel, je had immers een wifi accesspoint willen kopen.



Ik sluit me dan ook volledig aan bij , maar dat had je waarschijnlijk ook al uit het openingsbericht van dit topic op kunnen maken.



Wil je toch door met deze wrt120n, zet dan het LAN IP adres op 192.168.2.250 en laat het Internet IP adres gewoon op dynamisch IP adres staan, de WAN aansluiting wordt toch niet gebruikt.




Dank voor jullie reacties. Een eigen router lag op de plank, dus goedkopere oplossing om wifi dekking te vergroten. Kost alleen iets meer tijd om in te stellen. Werkt nu, dus hartelijk dank!




Hallo, dit is mijn eerste post. Ik hoop dat ik het topic niet hijack, maar ik heb een korte vraag, die met mijn netwerk te maken heeft. Ik heb gezocht op het forum, maar kon over mijn vraag niets vinden (sorry?).



Setup: Asus RT-AC87U routed achter Experiabox V10. Belangrijkste reden: ik heb mijn 1Gbit netwerk grotendeels bedraad. Ik heb mijn wifi via de AC87U beneden en boven nog een RT-AC66U als puur AP geconfigureerd. Beide draaien WRT Merlin. Ik wil mijn netwerk zo laten en de Experiabox vooral als "veredelde modem" gebruiken, zodat ik nog eens moeiteloos over kan stappen naar een andere provider in de toekomst zonder alles weer overhoop te hoeven halen (Ik ben net van ziggo overgestapt). Ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid om extra kabels te trekken om de TV ontvanger boven direct op de Experiabox aan te sluiten, ik wil deze op mijn eigen netwerk kunnen aansluiten.



Op de AC87U staat IGMP Proxy en snooping aan. Arris TV ontvangers boven en beneden werken probleemloos voor TV. So far so good.



De vraag:



Ik heb HBO erbij, en heb nu maar 1 probleem: HBO on demand (in de videotheek) geeft niks door, de gewone HBO-TV zenders wel. De films en series on demand zijn zichtbaar en te selecteren in de videotheek, maar bij het afspelen komt er geen stream opgang. Als ik de ontvanger beneden direct aansluit op de experiabox werkt het wel. AC87U heeft een static IP adres (192.168.2.250). Met/zonder DMZ op de Experiabox maakt niks uit voor on demand... 



Suggesties? Alvast dank.




Je kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.



Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.



Beide vlans kunnen dan rustig over één netwerkkabel lopen.



Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.



Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.



Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.



De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.



Succes verzekerd. :D




wjb schreef op 24 feb '16 om 00:34u
Je kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.



Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.



Beide vlans kunnen dan rustig over één netwerkkabel lopen.



Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.



Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.



Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.



De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.



Succes verzekerd. Smiley Vrolijk



 
O, orakel, mijn dank is groot. 



I will venture into this world of managed switches.



Ik ga me ff inlezen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat mijn router deze mogelijkheid ook in zijn pakket heeft. Zou het mogelijk zijn dat ik zowel de WAN ingang voor de router gebruik voor mijn NAT netwerk, en een LAN ingang voor een apart vlan voor de Arris ontvangers? Dus misschien hoef ik er maar eentje te kopen voor boven...?



Lees trouwens net een review op tweakers van de GS105Ev2 van iemand die exact jouw oplossing implementeerde...



D(r)ank!




J-W schreef op 24 feb '16 om 07:30u
wjb schreef op 24 feb '16 om 00:34uJe kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.



Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.



Beide vlans kunnen dan rustig over één netwerkkabel lopen.



Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.



Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.



Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.



De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.



Succes verzekerd. Smiley Vrolijk



 O, orakel, mijn dank is groot. 



I will venture into this world of managed switches.



Ik ga me ff inlezen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat mijn router deze mogelijkheid ook in zijn pakket heeft. Zou het mogelijk zijn dat ik zowel de WAN ingang voor de router gebruik voor mijn NAT netwerk, en een LAN ingang voor een apart vlan voor de Arris ontvangers? Dus misschien hoef ik er maar eentje te kopen voor boven...?



Lees trouwens net een review op tweakers van de GS105Ev2 van iemand die exact jouw oplossing implementeerde...



D(r)ank!



 
Het kan indd best zijn dat je router (met custom firmware) vlans ondersteund. Als dat zo is, dan hoef je maar 1 switch aan te schaffen.

Ik heb het ook op deze manier: op tplink (met openWRT) 2 vlan's ingesteld en switch bij tv met dezelfde vlan's. Werkt perfect



BTW even ter info voor iedereen met een netgear GS105Ev2: je kan hem managen dmv een WUI. Dus de software die erbij geleverd is, is (na instelling) niet meer nodig om in de switch te komen.



Misschien weten de meeste dat wel al, maar ik las op verschillende forum's en reviews dat dat een minpunt was. Dus het kan wel!




Het plaatsen van de nieuwste firmware op die switches d.m.v. een TFTP server is dan weer "buggy" terwijl dat met die bijgeleverde software altijd vlekkeloos verloopt. Overigens kan je die software ook gewoon downloaden van de site van Netgear.




wjb schreef op 24 feb '16 om 08:34u
Het plaatsen van de nieuwste firmware op die switches d.m.v. een TFTP server is dan weer "buggy" terwijl dat met die bijgeleverde software altijd vlekkeloos verloopt. Overigens kan je die software ook gewoon downloaden van de site van Netgear.



 
Ik begrijp even niet wat je bedoelt...



Ik heb niks via een TFTP server geinstalleerd... Bedoel je dat je die functie krijgt door de nieuwste firmware te laden?



Het punt is dat men (en ikzelf) het een minpunt vond, dat je niet via een WUI de switch in kon. En dus alleen via de software. Maar ik kwam er laatst achter dat dat dus wel kan...



En daarnaast werkt de software bij mij niet vlekkeloos. De eerste keer kan ik erin en kan ik alles instellen, maar daarna lukt het niet meer. Hij blijft hangen nadat ik mijn wachtwoord heb ingevuld. Waarschijnlijk ligt dat aan mijn pc, aangezien ik daar verder niemand over hoor. Dus voor mij is het dubbel zo fijn dat de WUI werkt...




Uiteraard gebruik ook ik de webinterface om mijn switches te beheren (1xGS108Ev3 en 3xGS105Ev2).



De webinterface heeft ook een functie om de firmware te upgraden. Daarbij kan de firmware dan van een TFTP server gedownload worden. Dit lijkt allemaal goed te gaan echter vanaf dat moment is zo'n switch dan niet meer via de webinterface benaderbaar. Daarom update ik de firmware van mijn switches alleen nog maar via de bijgeleverde software.



Het is natuurlijk wel aan te raden om de laatste versie van firmware en software te gebruiken.



Voor de GS105Ev2 zie: http://support.netgear.com/product/GS105Ev2



Voor de GS108Ev3 zie: http://support.netgear.com/product/GS108Ev3




wjb schreef op 24 feb '16 om 09:50u
Uiteraard gebruik ook ik de webinterface om mijn switches te beheren (1xGS108Ev3 en 3xGS105Ev2).



De webinterface heeft ook een functie om de firmware te upgraden. Daarbij kan de firmware dan van een TFTP server gedownload worden. Dit lijkt allemaal goed te gaan echter vanaf dat moment is zo'n switch dan niet meer via de webinterface benaderbaar. Daarom update ik de firmware van mijn switches alleen nog maar via de bijgeleverde software.



Het is natuurlijk wel aan te raden om de laatste versie van firmware en software te gebruiken.



Voor de GS105Ev2 zie: http://support.netgear.com/product/GS105Ev2



Voor de GS108Ev3 zie: http://support.netgear.com/product/GS108Ev3



 
Aaha ok.



Maar was het dan altijd al mogelijk om via WUI de switch te benaderen? Aangezien ik dus las dat dat niet mogelijk was...




Klopt, de switches worden standaard altijd al geleverd met een webinterface. Je kunt zelfs de initiële configuratie via de webinterface doen, ook daar heb je die software niet voor nodig. Moet je natuurlijk wel het IP adres weten die die switch gekregen heeft om het in de browser te kunnen benaderen.




wjb schreef op 24 feb '16 om 10:24u
Klopt, de switches worden standaard altijd al geleverd met een webinterface. Je kunt zelfs de initiële configuratie via de webinterface doen, ook daar heb je die software niet voor nodig. Moet je natuurlijk wel het IP adres weten die die switch gekregen heeft om het in de browser te kunnen benaderen.



 
hmm ok. Raar dat men dan aangeeft dat dat niet kan.



In ieder geval een dikke pluspunt voor deze switch.




Hallo,



Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van een Netgear r7000 in router-mode (zoals aangegeven ingesteld op de WAN poort). Deze is gekoppeld de meegeleverde Experia Box v10.



De Experia box staat in de kelder, vanaf de kelder loopt een kabel richting de Netgear r7000 die in de hal hangt ivm wifi bereik door het hele huis. Op de Netgear r7000 is ook 1 iTV ontvanger aangesloten. Alles werkt qua iTV functies, wifi is stabiel etc dus geen problemen. iTV wel alleen werkende kunnen krijgen door IGMP proxing aan te zetten. Op de r7000 kan je geen IGMP snooping aanzetten.



Nieuwe situatie is dat ik alles wil bekabelen (android tv, PS4, nieuwe NAS) en geen problemen wil tegenkomen:



Experia Box v10 ---> Netgear GS105E (ivm IGMP snooping) ---> Netgear r7000 ---> Netgear GS105E met daarop android TV, PS4, NAS



Aan de eerste Netgear GS105E (waarop ook de r7000 aangesloten zit) komen alle iTV boxjes. Op de r7000 en/of extra GS105E wordt alle overige media aangesloten zodat deze een eigen netwerk omgeving heeft. Op de r7000 kan ik dan de IGMP proxing weer uitzetten.



Gaat dit zonder problemen werken? De NAS moet vanaf buiten bereikbaar zijn ivm webserver. Feedback is altijd mooi meegenomen:)



Alvast bedankt!




Dat gaat prima werken en de IGMP proxy op de R7000 kan dan weer uitgezet worden. :D




Top! Mocht ik probelemen tegenkomen dan meld ik me weer!




lnspr schreef op 28 feb '16 om 23:00u
Top! Mocht ik probelemen tegenkomen dan meld ik me weer!



Dat vind ik nou jammer, dan horen we vast niet meer van je. :p



Je mag ook rustig wat van je laten horen als je geen problemen tegenkomt hoor. ;)




Hallo, na enige pogingen om met mijn bestaande MijnKPN account op het forum in te loggen wat op onverklaarbare wijze niet lukte even een nieuw account aangemaakt.



Sinds vandaag ben ik nieuwe KPN klant. Alles is netjes door de monteur aangesloten en werkt naar behoren.

Ik zit alleen met een vraag waar ik zelf even niet uitkom.



Graag zou ik mijn Asus RT-AC68U router achter mijn V10 box willen plaatsen.

Ik heb de topic doorgenomen, maar na jaren bij UPC/Ziggo te hebben gezeten is IPTV nog geheel nieuw voor mij.



Daarbij wil ik mijn huidige switches die op dit moment geen IGMP ondersteunen gaan vervangen voor de geschikte switches.



Setup is nu als volgt:



Meterkast (zit ook de Stadsverwarming)

V10 Experiabox

5 port switch

1x UTP Cat5e Woonkamer

1x UTP Cat5e 1e verdieping

2x UTP Cat5e Woonkeuken



Open keuken (centraal gelegen in de woning geen plek om de router ergens anders te plaatsen):

Asus RT-AC68U



Woonkamer:

8 port switch

>Smart TV

>>IPTV ontvanger

>>>Raspberry Pi2

>>>>Sonos

>>>>>BlueRay speler



1e verdieping:

8 poort switch:

>Synology Nas server

>>Epson printer

>>>Desktop 1

>>>>Desktop 2

>>>>>PS4

>>>>>>UTP Cat5e > 2e verdieping



2e verdieping:

5 Poort switch

> Smart TV

>> IPTV

>>> Dune HD mediaplayer

>>>> Xbox360



ik heb mijn netwerk grotendeels bedraad.

Hoe kan ik mijn netwerk het beste achter de V10 gaan inrichten, zodat IPTV / Netflix en on demand werkzaam blijven?

Ik zou graag mijn Asus als router willen inzetten aangezien deze meer opties en filter mogelijkheden biedt.

Dit is voor mij vooral belangrijk aangezien mijn dochter een matig verstandelijke beperking heeft.




Heb je een xDSL of glasvezel aansluiting?



Komen die twee UTP kabels op dezelfde plek in de woonkeuken uit?



Wil je alle computer apparatuur op jouw Asus aansluiten of specifiek de apparatuur van jouw dochter?



Is de apparatuur van jouw dochter draadloos of bedraad verbonden?




wjb schreef op 1 apr '16 om 22:13u
Heb je een xDSL of glasvezel aansluiting?



Komen die twee UTP kabels op dezelfde plek in de woonkeuken uit?



Wil je alle computer apparatuur op jouw Asus aansluiten of specifiek de apparatuur van jouw dochter?



Is de apparatuur van jouw dochter draadloos of bedraad verbonden?



 
Bedankt voor je reactie.



Het gaat hier om een VDSL aansluiting.



Beide UTP kabels komen op dezelfde plek uit waar de router nu bijna twee jaar staat.



1 UTP kabel naar de router is voor de Wan poort bestemd en 1 UTP kabel voor de lan poort die aangesloten zit op de managed switch in de meterkast. Ik heb het gelijk maar grondig aangepakt en ook de switches in de woonkamer, 1e en 2e verdieping vervangen voor managed switches met IGMP snooping.





ik zou graag alle apparatuur hier in huis zowel bedraad als draadloos via de router willen laten lopen. Mijn dochter zit regelmatig achter de desktop of PS4 die bedraad is aangesloten, maar ook op haar telefoon en tablet. Met mijn eigen router kon ik dan eenvoudig tijds blokken en filters voor bedraad en draadloos instellen wanneer en waar ze er op mag.



Zelf loop ik op dit moment een beetje vast.



Als test vanaf de Experiabox een UTP kabel aangesloten op de WAN poort van de Asus AC68.



UTP op lan 1 naar de meterkast waar een switch aanwezig is die het verder verdeeld naar de woonkamer en eerste verdieping. Vervolgens de stappen gevolgd voor de Experiabox met DMZ / DHCP binding en in de router IGMP proxy en Snooping aangezet. Internet werkt en heb ook beeld op de STB echter On demand / HBO en opnames terug kijken werken helaas niet en blijven hangen op zwart beeld. Het houd me wel goed bezig iemand die mij een beetje op weg kan helpen?




,



dit weekend heb ik deze topic eens geheel doorgenomen en zou beide subnets via één UTP kabel distribueren in mijn situatie de beste oplossing zijn? De Experiabox gebruik ik dan voor de TV ontvangers en de Asus router voor mijn netwerk wat mijn probleem zou oplossen. Ik wil hiervoor Vlan gaan inzetten, en heb je eerdere Vlan uitleg in het topic bekeken. Zou de onderstaande situatie dan kunnen waarbij Meer TV etc. ook werkend blijven?



Experiabox en router (in router modus) instellen volgens uitleg begin van de topic



Switch 1 (meterkast).

Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box

Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U

Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (Woonkamer)

Poort 5: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 3 (boven)



Switch 2 woonkamer



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer.



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Switch 3 boven



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 5 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box



Poort 8: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 4 (zolder)



Switch 4 zolder



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 8 van switch 3 (boven).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger.



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router




Dat gaat zeer zeker werken.



Ik zou er alleen voor kiezen om vlan 1 het LAN van jouw Asus te laten zijn en vlan 10 het LAN voor TV vanaf jouw Experia Box.



Hierdoor bijven de managed switches te beheren vanaf jouw PC's die aangesloten zijn op de Asus.



Zie aanpassingen in jouw oorspronkelijke bericht.



Lusa schreef op 4 apr '16 om 01:48u
@wjb,



dit weekend heb ik deze topic eens geheel doorgenomen en zou beide subnets via één UTP kabel distribueren in mijn situatie de beste oplossing zijn? De Experiabox gebruik ik dan voor de TV ontvangers en de Asus router voor mijn netwerk wat mijn probleem zou oplossen. Ik wil hiervoor Vlan gaan inzetten, en heb je eerdere Vlan uitleg in het topic bekeken. Zou de onderstaande situatie dan kunnen waarbij Meer TV etc. ook werkend blijven?



Experiabox en router (in router modus) instellen volgens uitleg begin van de topic



Switch 1 (meterkast).

Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box (vlan 10 untagged)

Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U (vlan 10 untagged)

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U (vlan 1 untagged)

Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (Woonkamer)

Poort 5: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 3 (boven)



Switch 2 woonkamer



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer. (vlan 10 untagged)



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Switch 3 boven



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 5 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box (vlan 10 untagged)



Poort 8: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 4 (zolder)



Switch 4 zolder



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 8 van switch 3 (boven).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger. (vlan 10 untagged)



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router (vlan 1 untagged)



 

Lusa schreef op 4 apr '16 om 01:48u
@wjb,



dit weekend heb ik deze topic eens geheel doorgenomen en zou beide subnets via één UTP kabel distribueren in mijn situatie de beste oplossing zijn? De Experiabox gebruik ik dan voor de TV ontvangers en de Asus router voor mijn netwerk wat mijn probleem zou oplossen. Ik wil hiervoor Vlan gaan inzetten, en heb je eerdere Vlan uitleg in het topic bekeken. Zou de onderstaande situatie dan kunnen waarbij Meer TV etc. ook werkend blijven?



Experiabox en router (in router modus) instellen volgens uitleg begin van de topic



Switch 1 (meterkast).

Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box

Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort Asus AC68U

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort Asus AC68U

Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (Woonkamer)

Poort 5: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 3 (boven)



Switch 2 woonkamer



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger woonkamer.



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Switch 3 boven



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 5 van switch 1 (meterkast).



Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 6: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 7: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box



Poort 8: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van switch 4 (zolder)



Switch 4 zolder



Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 8 van switch 3 (boven).



Poort 2: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger.



Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 4: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



Poort 5: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router



 
Volgens mij gaat dit helemaal lukken. Zo heb ik ook mijn itv en eigen router gescheiden. Werkt perfect




 en  bedankt voor jullie hulp.



 



Ik ben dus begrijp ik op de goede weg was wel even voor mij hersenkrakend en veel leeswerk.



De reden om Lan (Asus) op vlan1 te zetten is dat deze standaard gebruikt wordt door de switches neem ik aan of heeft het daar niets mee te maken? Hoe zit het met IGMP snooping moet deze op de switches actief blijven als ik met Vlans ga werken of kan deze dan uit?



Tot slot zit ik alleen nog te twijfelen over mijn switches waarbij ik iets te overhaast afgelopen week 3x TP link SG-105E en 1x TP Link SG108E heb gekocht. Op zich werken ze nu goed in mijn netwerk enige nadeel dat Vlan1 voor managment op alle poorten untagged is. Voor de rest nog geen vreemde situaties meegemaakt met de TV ontvangers. Of is het toch wel aan te raden om deze switches terug te brengen naar de winkel en online de Netgears ergens te bestellen?




Volgensmij kan IGMP Snooping gewoon uit aangezien je met VLANs werkt. Verder kennen de TP-Link switches enkele problemen met IGMP Snooping + KPN iTV.

Als het met IGMP Snooping aan werkt zou ik dat doen, maar het niet per se "nodig".



De rest van de vragen is mij niet even te moeilijk



Robin

Reageer