Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Wat vind je van de informatie in dit topic?
Toon eerste bericht

2153 reacties

• Topper
  • 24 reacties
  • 14 januari 2017
FireFox gaf wat meer informatie terug dan Safari:

Fout tijdens het verbinden met www.bol.com. Kan niet beveiligd communiceren met peer: geen algeme(e)n(e) versleutelingsalgoritme(n). (Foutcode: ssl_error_no_cypher_overlap)

De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat de echtheid van de ontvangen gegevens niet kon worden geverifieerd.
Neem contact op met de website-eigenaars om ze over dit probleem te informeren.

En weet niet of dit van invloed kan zijn, maar posten kan nooit geen kwaad:

En nog wat info:
Firewall op mn router staat aan
IPv6 Firewall staat aan

UPnP staat aan

"Enable UPnP IGD Device" staat uit op EB
Domeinnamen EB en router zijn niet gelijk

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 januari 2017
Heb ondertussen nu iedere dag op van alles en nog wat lopen zoeken op Google. Heb verschillende instellingen aan of juist uit gezet en getest. Zowel op de router als op de EB. Maar niets heeft geholpen.
Heb ook zelf de DNS servers opgegeven. Niets.
Log files geven ook niets vreemds aan.

I'm lost.:? Wie kan me helpen?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 17 januari 2017
Ik heb een soortgelijke opstelling die zonder problemen werkt: EB V10 met bekabeld een Netgear R7500. Alleen telefoon en tv via de EB, internet en wifi over de Netgear.

In mijn geval heb ik IPV6 uit staan op EB en Netgear, UPnP uit op EB en aan op de Netgear
Geen idee of dit wat uitmaakt maar zoals gezegd heb ik totaal geen problemen.

• Topper
  • 24 reacties
  • 17 januari 2017
Nee dat hoor ik van iedereen; geen problemen.
Ik twijfel eigenlijk nog aan 2 dingen: EB v8 of de Router.
Maar weet niet wat er in 1 van die 2 fout zou moeten zitten om dit te veroorzaken? Ik weet ook niet hoe happig KPN is om mij een nieuwe EB te sturen? En wil ik dat wel? (Dat vraag ik aan jullie 😉

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 17 januari 2017
Jij wil zeker wel een V10 i.p.v. een V8. 🆒

Had zelf een eb 7 h220n en deze moest ik iederemaand herstarten omdat de DHCP lease dan was gestopt/vastgelopen.
KPN gebeld en binnen 2 dagen het modem zonder eenig probleem om kunnen ruilen naar een v10 en deze werkt al weer meer dan een maand zonder problem.
Heb zelf een apple airport netwerk er achter hangen in een andere DHCP range en dit werkt hier prima!

• Topper
  • 24 reacties
  • 18 januari 2017
V8, v9 of v10. Mij maakt het niet uit. Als mijn problemen maar opgelost worden... dat is voor mij het belangrijkste.
Ik ga vanmiddag wel bellen met KPN.

• Topper
  • 24 reacties
  • 18 januari 2017
Ok contact gehad met KPN. Zoals het natuurlijk gaat willen ze alles eerst meten/bekijken etc.
Daar kwam (neem ik aan) de aap al uit de mouw. Ze konden verschillende zaken niet bekijken en ook niets meten. Dit terwijl de EB nu in originele modus werkt/aangesloten is. Dwz zonder eigen router en alles via EB zoals KPN het het liefst heeft.
Er was geen discussie nodig. Ik krijg morgen een V10 binnen. :S

Ondanks dat de EBv10 5Ghz WiFi heeft, is deze verder nog steeds net zo beperkt qua mogelijkheden als de v8 toch? Ik bedoel, als je gast netwerk, DHCP opzet etc wilt hebben kom je nog steeds op een eigen router uit?

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 18 januari 2017
"DHCP opzet"?

• Topper
  • 24 reacties
  • 18 januari 2017
RobinFlikkema schreef:
"DHCP opzet"?

Hahaha lekker vaag ja :D
Bedoel hiermee DHCP binding. Zelf eigen range opzetten en IP adressen uitdelen aan mijn machines.

RobinFlikkema
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+30
  • Forum legende
  • 22014 reacties
  • 19 januari 2017
szeedijk schreef:
RobinFlikkema schreef:
"DHCP opzet"?

Bedoel hiermee DHCP binding. Zelf eigen range opzetten en IP adressen uitdelen aan mijn machines.
Maar dat kan toch gewoon? Volgensmij kan ik de EB gewoon een andere range laten uitdelen, range verkleinen, vergroten, of DHCP in zn geheel uitzetten.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 januari 2017
RobinFlikkema schreef:
szeedijk schreef:
RobinFlikkema schreef:
"DHCP opzet"?

Maar dat kan toch gewoon? Volgensmij kan ik de EB gewoon een andere range laten uitdelen, range verkleinen, vergroten, of DHCP in zn geheel uitzetten.
Met een V10 wel ja, maar die heeft szeedijk (nog) niet.

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
wjb schreef:
Met een V10 wel ja, maar die heeft szeedijk (nog) niet.

Ok dus als ik het goed begrijp is de V10 een hele stap vooruit tov de v8? En is een gast netwerk dan het enige dat een eigen router als meerwaarde heeft of is er meer?
Want anders kan m'n eigen router terug en haal ik een AP om mijn bereik te vergroten.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 januari 2017
Het meerendeel van de abonnees plaatst een tweede router achter de Experia Box puur en alleen om het wifi bereik te vergroten. In het openingsbericht van dit topic kun je lezen dat je dan eigenlijk geen tweede router zou moeten gebruiken maar een wifi accesspoint.
Een Experia Box mist wel wat functionaliteit maar de vraag is of jij die functionaliteit ook zult missen.
Jouw vraag zou dus eigenlijk niet "Is er meer?" moeten zijn, maar "Mis ik iets?".

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
Ik denk dat ik sowieso niet van een eigen router afkom: Ik wil een gast netwerk. Dit omdat ik apparatuur heb staan welke te bedienen is vanuit mijn eigen netwerk. En natuurlijk ook data.
Ik ga vanmiddag/vanavond aan de slag met de V10 en bepaal daarna wat ik wel of niet kan bereiken.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 januari 2017
Ik gebruik zelf EDIMAX Wifi accesspoints (CAP1200) waar een wifi gast op geconfigureerd kan worden.
Weet ook dat KPN heeft toegezegd dat er gastnetwerk functionaliteit in de V10 beschikbaar zal komen.
De vraag is dan wel altijd: Wanneer?

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
wjb schreef:
Ik gebruik zelf EDIMAX Wifi accesspoints (CAP1200) waar een wifi gast op geconfigureerd kan worden.
Weet ook dat KPN heeft toegezegd dat er gastnetwerk functionaliteit in de V10 beschikbaar zal komen.
De vraag is dan wel altijd: Wanneer?

:? Ziet er ook goed uit. Pfff... Ik ga gewoon eerst even lekker spelen en TESTEN! Wie weet werkt mn router nog steeds niet.
Ga daarna wel bepalen wat ik nu mis.

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
Ok. Ik heb de nieuwe EB V10 binnen en aangesloten. Gelijk ingesteld voor gebruik met eigen router.
Nu weer apps testen; ABN app -> OK. SpaarApp -> OK. Creditcard APP -> ERROR.
Damn... Niet opgelost dus. Maar eerst eens testen zonder wifi maar via mobiele data -> ERROR.
Pfoe het is nu "gewoon" een echte error. 😃 (Werkt ondertussen ook via mijn router)

Port forwarding ingesteld voor mijn mail server. Werkt ook gewoon direct.

Dus maw: Blijkbaar zat er dus toch een defect in de EB v8. Nu is alles opgelost.
Via WiFi nu: 85/32mb :P

Rustig aan alles testen en bedenken wat ik nu precies wil/mis.
Thanks in ieder geval allemaal voor het meedenken!

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
Ok. Ik loop toch tegen een klein probleempje aan. Ik denk ik sluit mijn TV ontvanger aan op mijn eigen router. Ik krijg beeld, maar dat duurt maar een paar seconden en dan is het afgelopen.
Ik had hier wel eens iets over gelezen. Maar kan het niet meer vinden,
Is het mogelijk om een TV ontvanger achter je eigen router te zetten? Of weet iemand het draadje wat hier over gaat welke ik dan ff kan doorspitten?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 januari 2017
Om van alle functionaliteit van een TV ontvanger gebruik te kunnen maken moet deze op de Experia Box aangesloten worden.

• Topper
  • 24 reacties
  • 19 januari 2017
Ok duidelijk.
Jammer maar niet onoverkomelijk. "Probleem" is namelijk dat mijn TV en blu ray speler op de slaapkamer aangesloten zitten op dezelfde UTP als voor de TV ontvanger. (Gaat utp van TV ontvanger switch achter EB naar switch op slaapkamer). De TV en blu ray speler zitten dan nu op een ander netwerk. Ze kunnen in ieder geval wel het internet op voor wat functies. Alleen bepaalde bedieningen via mijn telefoon gaat niet meer. Of ik moet nog een cat kabel zien te trekken naar mijn slaapkamer.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 19 januari 2017
Ik gebruik zelf Netgear switches uit de prosafe serie en dat zijn switches waarop vlans ingericht kunnen worden
Daarmee kan je dus over één fysieke kabel meerdere netwerken distribueren.
De 5 poorts switch (GS105Ev2) kost iets meer dan 30 Euro en je hebt er twee nodig.
Misschien een beetje kostbaar om bepaalde bedieningen met de telefoon mogelijk te maken. :8

Ik gebruik zelf ook netgear switches om vlans te maken, in mijn geval naar de woonkamer waar mijn 2de router (apple airport) staat.
Ook ik had maar 1 kabel naar de woonkamer, waar nu 3 netwerken overheen lopen. Zelf heb ik geen itv van kpn maar gebruik de vlans om andere dingen te schijden. Hier werkt het prima. Het zou helemaal top zijn als de v10 ook vlans zou ondersteunen op zijn 4 poorten!
(Blijven dromen :D)

• Topper
  • 24 reacties
  • 20 januari 2017
Dat klinkt wel goed. Of het loont voor de opties die ik er voor krijg is idd maar de vraag.
Maar zie even niet zo snel voor me hoe de de switches dan aangesloten zouden moeten worden. Heb hier namelijk nog nooit mee gewerkt.

Klopt mijn onderstaand beeld?
Vanaf mijn eigen router gaat er een kabel naar NetGear1. En vanaf de EB gaat er een kabel naar NetGear1. Dan gaat er vanaf de NetGear1 de kabel naar de slaapkamer en wordt aangesloten op de NetGear2. Vanaf de NetGear 2 lopen er dan 2 kabels: 1 naar de TV, de andere naar de switch met TV en BlueRay.
NetGear1 configureer je dat de 2 kabels vanaf de routers beide doorgezonden worden via de 3e kabel die naar NetGear2 gaat.
NetGear2 configureer je zo dat de inkomende kabel weer opgesplitst wordt en de 2 netwerken over de juiste kabel weer uitgezonden worden.

• Slimmerik
  • 58 reacties
  • 25 februari 2017
Met dank aan de goede uitleg van wjb ( Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers ) heb ik gisteren AC3200 tri-band router geplaatst achter V10.
Werkt perfect!
wjb nogmaals dank 🙂

Reageer