Skip to main content

Wil je om wat voor een reden dan ook af van de Experia Box, vervang deze dan door een eigen router. Dat is mogelijk, al kan het best een uitdaging zijn om een eigen router zo te configureren dat deze goed overweg kan met het iTV platform van KPN.

 

Wijzigingen in configuratie scripts voor EdgeRouters (22 juli 2022).

Edit (22 juli 2022): Wijziging van 21 juli 2022 teruggedraaid. De scripts voor te EdgeRouter X met vlan zijn bedoeld om op de corresponderende poort een switch aan te sluiten en niet een TV ontvanger. 

Edit (21 juli 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 niet als vid maar als pvid op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (12 maart 2022): Scripts voor EdgeRouter-X (SFP) aangepast zodat vlan 4 op de eerste poort van de switch geactiveerd wordt.

Edit (10 maart 2022): Scripts toegevoegd voor het gebruik van vlan 4 voor TV.

Edit (21 december 2021): Foutje in het script voor de EdgeRouter 4-SFP met TV ontvanger(s) op eth0 en eth1 hersteld

Edit (18 oktober 2021): Scripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 met TV ontvanger(s) op aparte poorten.

Edit (4 september 2021): Firewall inkomend toegevoegd op vlan 4 (IPTV). Overbodige global options op DHCP server verwijderd. Foutje in configuratie van IGMP proxy server in configuratiescripts voor EdgeRouters met SFP gecorrigeerd. 

Edit (3 augustus 2021): Het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 is hernoemd naar de EdgeRouter 4.

Configuratiescripts toegevoegd voor de EdgeRouter 4 waarbij de SFP poort gebruikt wordt als WAN poort.

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X SFP zijn nu voor gebruik van de SFP poort als WAN poort. Als de SFP poort niet gebruikt wordt dan kan het configuratiescript voor de EdgeRouter X gebruikt worden.

Kleine optimalisaties doorgevoerd in configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV ontvangers op aparte poorten.

 

Edit (1 augustus 2021): Configuratiescripts voor Telfort verwijderd en configuratiescript voor EdgeRouter X met 2 TV ontvangers toegevoegd.

 

Edit (22 februari 2021): De config.boot in het configuratiescript voor de EdgeRouter X KPN met telefonie via Experia Box bleek voor de Telfort variant van de EdgeRouter Lite 3 te zijn.

 

Edit (20 februari 2021): De config.boot bleek te missen in het Telfort script voor de EdgeRouter Lite 3 zonder telefonie via de Experia Box. Tevens bleek de verkeerde readme.txt opgenomen te zijn in de Telfort configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3. 

 

Edit (14 februari 2021): Kleine aanpassing zodat het plaatsen van de TV ontvangers op een eigen subnet iets eenvoudiger wordt.

 

Edit (15 januari 2021): Het lijkt er op, als de technische migratie gestart wordt, dat ex Telfort abonnees hun Experia Box tijdelijk zullen moeten aansluiten om overgezet te kunnen worden van de Telfort architectuur naar de KPN architectuur. Daarna kan je direct de eigen router weer gebruiken mits de configuratie daarvan ook omgezet is van Telfort naar KPN.

 

Edit (14 januari 2021): Foutje gecorrigeerd in de configuratiescripts voor de EdgeRouter X met TV op eth1.

 

Edit (19 december 2020): KPN heeft op 14 december een nieuwe dienst geïntroduceerd zijnde een malwarefilter. Feitelijk is dit niets anders dan het gebruik van andere DNS servers.

De anti-malware DNS servers van KPN hebben de onderstaande IP adressen:

  • 195.121.97.202
  • 195.121.97.203
  • 2a02:a47f:ac::210
  • 2a02:a47f:ac::212

Wil je gebruik maken van deze dienst dan zal je de DNS servers moeten overnemen.

 

Edit (27 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor Telfort met telefonie via de Experia Box aangepast. 

 

Edit (21 november 2020): Ik heb een foutje in de bootstrap hersteld die er voor zou moeten zorgen dat na een reboot van de EdgeRouter de IGMP proxy server wel automatisch opgestart gaat worden. Ik raad bestaande gebruikers, die hun EdgeRouter met een configuratiescript van voor 21 november 2020 geconfigureerd hebben, aan de fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (7 november 2020): Ik heb de configuratiescripts voor onze Telfort broeders toegevoegd.

 

Edit (6 november 2020): Ik heb in de configuratiescripts de bootstrap voor de EdgeRouter aangepast zodat standaard geconfigureerd wordt dat de IGMP proxy server pas gestart wordt nadat het netwerk geactiveerd is. Hierdoor is een herstart van de IGMP proxy server na een reboot niet meer nodig. Bestaande EdgeRouter gebruikers kunnen het script EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 6 november 17:40) downloaden om de wijzigingen op hun router door te voeren.

 

Edit (25 maart 2020): De vrije (modem)routerkeuze is vanaf vandaag een feit😀 Daarmee is het nu ook mogelijk een eigen router te gebruiken als je vaste telefonie bij KPN hebt ondergebracht.Als je een EdgeRouter gaat gebruiken met een eigen VoIP ATA voor telefonie dan kan je kiezen voor de configuratiescripts zonder telefonie. Zet hierbij wel de SIP functionaliteit uit op de EdgeRouter.

Edit (4 september 2019): Sinds 12 augustus is dit ook voor VDSL abonnees -zonder vaste telefoon abonnement van KPN- mogelijk nu in OS 7.13 van de Fritz!Box routers een configuratie wizard voor de KPN netwerken is opgenomen. Overigens is de Fritz!Box met OS 7.13 ook inzetbaar op glasvezelaansluitingen. Gebruik de Fritz!Box vergelijker om een voor jouw aansluiting geschikt model te selecteren. Laat je hierbij overigens niet misleiden door de filter "glasvezel". Het lijkt er dan op dat alleen de 5490 geschikt zou zijn maar dat is niet zo. Elke Fritz!Box met een WAN poort kan op de NTU aangesloten worden. Let er ook goed op dat OS 7.13 of nieuwer beschikbaar is op die Fritz!Box.


Met dit topic hoop ik dat wij als abonnees van KPN elkaar kunnen helpen met het configureren van een eigen router.

LET OP: Het onderstaande zal waarschijnlijk al snel een vrij hoog technisch gehalte gaan krijgen waardoor het voor velen best lastig te volgen zou kunnen zijn. Toch hoop ik dat uiteindelijk in dit topic goede en begrijpelijke handleidingen zullen ontstaan waardoor ook de minder technisch aangelegde abonnee in staat zal zijn zijn/haar eigen router te gebruiken. Mocht je denken ... dit gaat me toch echt mijn pet te boven ... dan is wellicht het volgende topic iets voor jou: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Wees je er overigens terdege van bewust dat lang niet elke router geschikt is om de Experia Box te vervangen. Met name de configuratie van het IPTV gedeelte kan nog wel eens een spelbreker blijken te zijn. Zo zie je bijvoorbeeld op TP-Link en Asus routers functionaliteit voor het inrichten van IPTV maar dat is bridged-IPTV waarbij een LAN poort van de router gebridged wordt op het IPTV vlan van KPN (vlan 4). KPN maakt echter gebruik van routed-IPTV waarbij de TV ontvangers, net als alle andere apparatuur, gewoon met Internet (vlan 6) verbonden worden en een IGMP proxy server op de router er voor zorgt dat de TV streams van vlan 4 betrokken worden. Gelukkig zijn er ook routers te vinden waarmee de Experia Box wel succesvol vervangen kan worden maar het is wel cruciaal dat je bij de aanschaf van een router goed kijkt of deze geschikt is voor routed IPTV van KPN.

Bron.

Onderaan dit topic staat een lijst met routers die tot op heden succesvol op een KPN aansluiting met IPTV in gebruik genomen zijn.

 

KPN zal je geen support meer kunnen bieden bij eventuele storingen en dus ben je dan op jezelf aangewezen om zo'n storing te verhelpen. Daarnaast zullen de KPN servicetools niet meer werken.

Zelf heb ik een Ubiquiti EdgeRouter 4 ingezet om de Experia Box te vervangen. Deze router heeft geen ingebouwde wifi, maar daarvoor gebruik ik losse WiFi accesspoints zoals de EDIMAX CAP1200, de KPN WiFi "versterker", de Experia WiFi of bijvoorbeeld de Ubiquiti Unifi AP AC PRO.

Onderstaand een screenshot van het dashboard van mijn EdgeRouter 4 waarin zichtbaar is dat deze een (pppoe) verbinding opgebouwd heeft met het KPN netwerk op vlan 6 en dat het IPTV op vlan 4 operationeel is.

Ik hoop dat voor een aantal geschikte routers configuratie scripts geschreven gaan worden die we dan hier op kunnen nemen.

Configuratie scripts (downloads)

Let op: De onderstaande scripts zetten de login en wachtwoord op de standaard die Ubiquiti zelf ook gebruikt (ubnt). Men doet er zeer verstandig deze na de configuratie te wijzigen.

 

EdgeRouter 4

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter 4 zijn ook geschikt voor de EdgeRouter Lite 3 en EdgeRouter 6P. De SFP poort alsmede eth3 en hoger worden in deze scripts niet geconfigureerd, dat kan dan eventueel achteraf handmatig gedaan worden.

 

EdgeRouter 4 - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:04).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 (zip 10 maart 2022 13:47).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 18 oktober 2021 15:17).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth0/1 voor TV ontvangers (zip 21 december 2021 17:22).

 

De SFP poort zal voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

EdgeRouter X
Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 16:45).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth2 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Als je één TV ontvanger gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan de onderstaande scripts.

Met telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45).

Als je twee TV ontvangers gebruikt en deze rechtstreeks op de EdgeRouter aan kunt sluiten, gebruik dan het onderstaande script.

Zonder telefonie via Experia Box en eth1/2 voor TV ontvangers (zip 4 september 2021 16:45).

 

De configuratiescripts voor de EdgeRouter X werken ook voor de EdgeRouter 10X, 12 en 12P waarbij eth3 en hoger achteraf handmatig geconfigureerd moeten worden.

 

EdgeRouter X - SFP

De onderstaande scripts zijn specifiek voor het gebruik van de SFP poort als WAN poort.

Met telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Zonder telefonie via Experia Box (zip 4 september 2021 18:06).

Als je de TV ontvanger(s) op een apart vlan wilt plaatsen dan kan je één van de onderstaande scripts gebruiken.

Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth1 (zip 22 juli 2022 11:55).

Zonder telefonie via Experia Box en TV via vlan 4 op eth0 (zip 22 juli 2022 11:55).

 

De SFP poort zal dan dus voorzien moeten zijn van een RJ45 module voor aansluiting op de NTU, ONT of VDSL modem danwel een Fiber module voor een rechtstreekse aansluiting op de FTU.

Let op: De EdgeRouter kan niet rechtstreeks op de FTU aangesloten worden bij XGS-PON aansluitingen. 

 

Heb je vaste telefonie van KPN en wil je jouw Experia Box blijven gebruiken voor telefonie, kies dan voor een configuratiescript "met telefonie via Experia Box". Let op, de V12 is hier niet voor geschikt.

Heb je vaste telefonie van KPN en laat je die via een eigen VoIP ATA lopen, kies dan voor een configuratiescript "zonder telefonie via Experia Box".

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Zorg er dan tevens voor dat de SIP module op de EdgeRouter gedisabled is.

 

De bovenstaande configuraties zetten IPv6 op de EdgeRouter aan. Mocht het zijn dat op jouw aansluiting IPv6 nog niet volledig operationeel is, dan kan je op de EdgeRouter IPv6 eenvoudig uitzetten (disablen) via de Config Tree -> System -> ipv6.
Druk daartoe op het plusteken naast disable en vervolgens op Preview en Apply.

5072ea1a-b210-40bf-9353-e00794843939.png

Let op: Het uit (of aan) zetten van IPv6 vereist wel dat de EdgeRouter gereboot wordt.

 

Heb je services draaien die je vanaf Internet moet kunnen benaderen, configureer dan de port-forwarding als onderstaand...

...en voeg daarna de benodigde poorten toe met de verwijzing naar het LAN IP adres van het apparaat dat die service levert.

In het onderstaande voorbeeld forward ik OpenVPN naar mijn Synology NAS.


Ubiquiti UniFi Security Gateway: Zie https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

 

UniFi Dream Machine (Pro): Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

 

Unifi Gateway Lite: Zie dit bericht.

 

OPNsense & pfSense: Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326


DrayTek Vigor: Zie dit bericht.
De DrayTek Vigor brengt het gebruik van een eigen router binnen bereik van de VDSL abonnee en dat is een zeer grote stap voorwaarts, waarvoor dank aan @Pipo10.

 

Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560: Zie dit topic

 

TP-Link ER605 v2.0: Zie dit topic.

 

Ik heb mijn EdgeRouter 4 voorzien van een Let's Encrypt SSL certificaat waardoor ik een https verbinding kan opzetten en de uitwisseling van informatie dus encrypted is.

Hiervoor heb ik de github van j-c-m gebruikt en een taak in de task-scheduler geplaatst die om de 14 dagen opgestart wordt om het SSL certificaat te vernieuwen mocht dit nodig zijn.

 

Je hebt wel een url nodig die naar jouw publieke IP adres wijst.

 

Lijst met (modem)routers die succesvol op een KPN aansluiting i.c.m. IPTV in gebruik genomen zijn.

  • EdgeRouter (verschillende typen)
  • UniFi Dream Machine (Pro) / Unifi Dream Router
  • Unifi Gateway Lite
  • FRITZ!Box voorzien van FRITZ!OS 7.13 of hoger
  • Draytek Vigor 2760n, 2865 en 3910 en vast en zeker ook andere (nieuwere) modellen
  • Synology RT1900ac / RT2600ac / RT6600ax / MR2200ac / WRX560
  • TP-Link AX10 hardware versie 1.0. Andere modellen uit de AX serie zouden ook geschikt moeten zijn maar helaas worden er veel problemen gemeld. 
  • TP-Link ER605 v2.0
  • Routers/PC's op basis van RouterOS van Mikrotik
  • Routers/PC's op basis van OPNsense of pfSense

Lijst met modems die op een KPN aansluiting gebruikt kunnen worden.

  • Draytek Vigor 130 of 165/167 in full-bridge-mode. Let op: De Vigor 130 en 165/167 ondersteunen (nog) geen bonding. De Vigor 165 en 167 ondersteunen wel VPlus.
  • Zyxel VMG4005-B50A. Dit modem ondersteunt zowel bonding als VPlus.
  • ZTE H186 DSL NT. Ook dit modem ondersteunt zowel bonding als Vplus.

Ik hoop dat deze lijst steeds langer zal gaan worden, maar staat jouw (modem)router er niet tussen Google dan eerst of er al iemand is die dat apparaat succesvol in gebruik genomen heeft.

Ik ben vandaag met de EdgeRouter Lite 3 over gegaan naar firmware versie 2.0.9.

Ik had verwacht dat ik de IGMP proxy server geen herstart meer hoefde te geven, maar helaas moest ik dat nog wel moeten doen.

Daar was ik ook al tegenaan gelopen, ik heb de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup weer aan networking toegevoegd want deze was (zoals je al had vermeld) weg na de update. Na het toevoegen van de regel loopt alles weer als een zonnetje. Ik denk niet dat er snel nog een firmware update komt dus voorlopig zitten we denk ik wel veilig:wink:

Wanneer komt je ER4 binnen?, en wat moet ik nu met mijn ER4 als de UXG-PRO uitkomt:joy:


Daar was ik ook al tegenaan gelopen, ik heb de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup weer aan networking toegevoegd want deze was (zoals je al had vermeld) weg.

Mijn script in firstboot.d heeft wel netjes de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup in /etc/default/networking gezet, dus die heeft z'n werk netjes gedaan.

Toch had de IGMP proxy server nog een herstart nodig.

 

Wanneer komt je ER4 binnen?, en wat moet ik nu met mijn ER4 als de UXG-PRO uitkomt:joy:

Die komt dinsdag binnen. Ik ben bang dat je jouw ER-4 voorlopig nog wel zult moeten gebruiken. Ik heb nog geen indicaties gezien dat de UXG-PRO een IGMP proxy server huisvest. Daar kon ik dus niet op wachten en dus moest ik er zelf maar ééntje kopen. :wink:


Die komt dinsdag binnen. Ik ben bang dat je jouw ER-4 voorlopig nog wel zult moeten gebruiken. Ik heb nog geen indicaties gezien dat de UXG-PRO een IGMP proxy server huisvest. Daar kon ik dus niet op wachten en dus moest ik er zelf maar ééntje kopen. :wink:

Ik heb contact gehad met een van de EA testers die in de US wel de UXG-PRO kunnen bestellen voor een belachelijk bedrag van 499 dollar. Hij heeft alle opties die ik met KPN nodig hebt getest (meerdere VLAN's op WAN, pppoe op WAN, IGMP proxy) dus ik ging ervan uit dat dit de mogelijke opvolger zou worden van de ER4.

Ik ga hem voor de zekerheid nog maar een keer lastig vallen, tot die tijd is het de ER4 die eigenlijk perfect zijn werk doet

___________________________________________________________________________________________________

Mijn script in firstboot.d heeft wel netjes de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup in /etc/default/networking gezet, dus die heeft z'n werk netjes gedaan.

Toch had de IGMP proxy server nog een herstart nodig.

ik had iets vergelijkbaars, ik had de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup onderaan de tekst in networking file ingevoegd en toen moest ik ook een restart geven, nadat ik de regel bovenaan in het networking file had geplaatst was een restart niet meer nodig. Als ik nu een reboot geef hoef ik geen restart igmp-proxy te geven en loopt alles netjes in de boot


Over UXG Pro / UDM Pro vs ander merk: ik heb de UDM Pro overwogen als vervanger van mijn USG 3P, ik wilde een krachtigere router. Maar de ontwikkelingen bij UniFi gaan erg traag, het is bij de USX-Pro nog de vraag wanneer alle functionaliteit in de GUI komt en wanneer dat dan stabiel draait. En ik heb geen 10Gb aansluiting nodig in een router. Wel in een switch.

Ik wilde nu een stabiele, snellere router die ook goed overweg kan met mijn UniFi “stack” zoals jullie dat noemen. Via turorials van Lawrence Systems kwam erg vaak de pfSense naar voren als alternatief. Had ik nog nooit van gehoord, maar schijnt al vele jaren te bestaan en heel stabiel te zijn. En alle instellingen in de GUI, config json files hebben niet mijn voorkeur (maar dat is persoonlijk 🙂 ). Voorlopig bevalt pfSense mij erg goed.


@Bekabeld,

PfSense is ook een prima opensource SW waar je veel kan tweaken.

Had je nog wat aan mijn uitleg in je PM bericht iz IGMP?


@Multiedje Oh nog niet gezien, sorry. Veel dank alvast voor je moeite! Ga er morgen naar kijken.


Bij mij werd de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup  niet toegevoegd bij het gebruik van firmware v1.10.11. Na de upgrade naar v2.08-hotfix.1 werd hij dat wel. 

Ik weet niet of dat alleen bij mij het geval was, maar misschien handig om hier te vermelden om eventueel zoekwerk te voorkomen.

Ik gebruik overigens de ER 12.


Bij mij werd de regel WAIT_ONLINE_METHOD=ifup  niet toegevoegd bij het gebruik van firmware v1.10.11. Na de upgrade naar v2.08-hotfix.1 werd hij dat wel. 

Had jij dan de recente configuratiescripts of de bootstrap fix van 6 november uit het openingstopic gebruikt voor het configureren van jouw ER-12?


Ja, die had ik gebruikt.


Ja, die had ik gebruikt.

Welke, de recente configuratiescripts en de bootstrap fix?

In beide gevallen is het overigens correct dat na een firmware upgrade die setting weer aan /etc/default/networking toegevoegd is, dat is precies waar die configuratie voor aangepast zijn.


Om niet aan mezelf te twijfelen zelfs een aantal keren volledig opnieuw begonnen met een volledig schone installatie. Dus eerst factory reset.

Draaide lang met de v1.10, omdat ik wilde wachten op v2.09. Maar om dit uit te proberen toch maar nog een upgrade naar 2.08hf.1 gedaan.


dhcp op de edgerouter disblen is ook geen probleem (pihole kan di prima overnemen), vraag is meer of er in de edgerouter niet ergens iets expliciet is opgehangen hieraan.

Je kunt inderdaad de DHCP server ook disablen. Ik ben daar echter absoluut geen voorstander van. Mijns inziens is de router het aangewezen apparaat om als DHCP server te fungeren en al helemaal als we daarbij ook nog eens IPv6 SLAAC gebruiken.

heb je ook wel een punt, voordeel van dit naar de pihole verhuizen is dat apparaten dan automatisch altijd op zeker via je pihole lopen (tenzij ze een hardcoded dns hebben).

Dat zal ook zo zijn met die dns forwarding naar alleen de pihole.

Als je dat niet vertrouwt en echt wil dat het IP adres van de pihole meegegeven wordt naar de aangesloten apparaten dan kan je het IP adres van de pihole ook in de DHCP server zelf als DNS server meegeven i.p.v. het IP adres van de EdgeRouter.

Je maakt dan echter geen gebruik meer van de dns cache op de EdgeRouter en kan apparaten ook niet meer benaderen op hun naam binnen het domein.

Heb beiden gedaan nu, maar loop tegen het obstakel aan dat ik in de Pi-hole enkel het ip-nr. van de Edgerouter zie en niet van de diverse onderliggende cliënts; zie foto...

Pi-hole kan deze wel herleiden als die zelf de dhcp doet (logisch), maar als de dhcp niet door pihole wordt gedaan zou je die wel kunnen uitlezen dmv enabbe conditional forward in Pihole `(192.168.2.0/24 | 192.168.2.254 | thuis.local)` en heb Zekerheidshalve tevens Never forward non-FQDNsNever forward reverse lookups for private IP ranges disabled. Helaas komen de cliënts niet door in de query log, lastig want niet kun je dus niet de individuele cliënt zien aangezien alles op 1 hoop onder 192.168.2.254 binnenkomt.

Is dat een instelling die in de Edgerouter dan nog anders kan/moet? Want conditional forward helpt normaliter dus wel, alleen blijkt nu in dit geval geen oplossing te bieden. Daar ter test ook in de dns van de dhcp server de Pihole opgegeven naast de dns forward. Of zou ik nu wellicht juist bewust de dns forward uit moeten zetten en alleen de dns opgeven bij de dhcp server (die combinatie heb ik nog niet geprobeerd).

 

Het volgende nog eens (succesvol) geprobeerd: 

Disabled `DNS forwarding` in mijn EdgeRouterX (service / dns / forwarding : DNS forwarding).

Vervolgens de DNS naar mijn Pi-hole ingesteld in de `dhcp-server` (edgerouter), dus hier in deze dhcp server heb ik bij DNS1 `192.168.2.10` ingevuld, wat dus mijn Pi-hole is, reboot...

En op dit moment zie ik (tot op heden) nu wèl de client id's verschijnen in de query log van de Pihole. Schijnbaar werkt dat dus niet als je DNS-forwarding gebruikt, krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar in elk geval. Dan krijg ik dus altijd het ip van de Edgerouter te zien (192.168.2.254) te zien zoals zichtbaar in bovenstaande foto in plaats van de hostnames van de clients. 

Wellicht is dit een 'by design' wellicht? 

In dit scenario komen alle client-IP's (dan wel hostnames) wèl netjes door.  Ik moest`DNS forwarding` wel uitschakelen, zoals in quote hierboven vermeld, omdat ik anders voor alle netwerkverkeer altijd alleen het IP-adres van de EdgeRouterX te zien kreeg namelijk. 

In elk geval, aansluitend heb ik het `hardcoded DNS forward` trucje toegepast. Alleen komt dan dus (o.a.) mijn Chromecast niet meer door onder zijn eigen client-id (IP en/of hostname), maar standaard onder het Edgerouter IP-adres (192.168.2.254). De rest van de apparatuur, zonder een hardcoded-dns, komt wel gewoon netjes afzonderlijk vermeld door (eigen IP's). 

Dat is wel èrg jammer, de vraag is dan ook, kan dat niet anders? OF is dit helaas echt een onontkoombaar 'logisch gevolg van'?

Ik gebruik deze instellingen in mijn Edgerouter X (spf), onder source- en destination NAT; 

(Source NAT) Masquerade for DNS: 

https://www.dropbox.com/s/t6w1nkhlil529at/Screenshot_20201104-204721__01.jpg?dl=0

(Destination NAT)Captive DNS: 

https://www.dropbox.com/s/k8fk6x5ybwfyezt/Screenshot_20201104-204753__01.jpg?dl=0

Mijn EdgeRouterX (SPF) is 192.168.2.254 (gateway) en in de  Edgerouter's DHCP-Server-> Thuis => View details heb ik de DNS1 dus naar mijn Pihole (192.168.2.10) gezet. DNS2 leeg laten of bijvoorbeeld op 192.168.2.254 zetten maakt ook geen verschil, voor de beeldvorming wel even uitgeprobeerd. 

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uit kunnen leggen wat concreet probleem is. Als ik de Masquerade- en de Captive DNS regeltjes onder NAT uitschakel dan zie ik dus wel weer het ChromeCast ip-nr. i.p.v. die van de EdgerouterX.


@EPiC,

Ik ga ervan uit dat het doel is om reclame te blocken. Waarom gebruik je niet gewoon DNS op je Edgerouter van adguard: https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html Deze gebruik ik zelf ook op mijn ER4 en werkt prima. Als je nog een stapje verder wilt kan je ook Family protection DNS gebruiken.

Ik weet niet wat voor een verbinding je hebt van KPN en welke PI want het zou ook nog kunnen zijn dat je jezelf limiteert in bandbreedte. De Pi 3 en ouder heeft namelijk alleen  een 100MB NIC

 


@EPiC,

Ik ga ervan uit dat het doel is om reclame te blocken. Waarom gebruik je niet gewoon DNS op je Edgerouter van adguard: https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html Deze gebruik ik zelf ook op mijn ER4 en werkt prima. Als je nog een stapje verder wilt kan je ook Family protection DNS gebruiken.

Ik weet niet wat voor een verbinding je hebt van KPN en welke PI want het zou ook nog kunnen zijn dat je jezelf limiteert in bandbreedte. De Pi 3 en ouder heeft namelijk alleen  een 100MB NIC

 

Daarmee heb ik niet in de hand wat wel & niet, juist via Pi-hole wèl (je kan evt. ook Adguard als sinkhole-dns installeren, zelfde concept dan als pihole). Als je enkel de Adguard-dns in je Edgerouter kiest dan is dat vervolgens altijd alles of niks. Nu bepaal ik welke adlists (malware, anti-ads, porn, tracking, etc.), extra expliciet black- en/of whitelisten en evt. welke apparaat wel/niet etc.etc.etc.

Tevens extra mogelijkheden met bijvoorbeeld DOH/DOT, of in mijn geval annonimized DNScrypt en zo is er nog veel meer mogelijk (denk bijv. aan unbound).

Daarbij voor dns requests 'limit' je dus niks, want verbruikt nagenoeg geen data/bandbreedte. Het werkt juist zelfs uitstekend op een Pi Zero.

Feitelijk dus niet te vergelijken en bijt je dan ook zeker niet in de performance. (family protection is overigens helemaal een drama, dan loop je alleen maar tegen ellende aan, als in wat allemaal niet meer functioneert 😉)


Mijn EdgeRouterX (SPF) is 192.168.2.254 (gateway) en in de  Edgerouter's DHCP-Server-> Thuis => View details heb ik de DNS1 dus naar mijn Pihole (192.168.2.10) gezet.

Heb je dan ook het (v)lan uit de dns forwarding weggehaald.

Zie Config Tree -> service -> dns -> forwarding -> listen-on en options.

Dan zou namelijk het iP adres van jouw Pi-Hole aan de DHCP cliënts gegeven moeten worden en zouden DNS requests dus rechtstreeks aan de Pi-Hole gericht moeten zijn.


Mijn EdgeRouterX (SPF) is 192.168.2.254 (gateway) en in de  Edgerouter's DHCP-Server-> Thuis => View details heb ik de DNS1 dus naar mijn Pihole (192.168.2.10) gezet.

Heb je dan ook het (v)lan uit de dns forwarding weggehaald.

Zie Config Tree -> service -> dns -> forwarding -> listen-on en options.

Dan zou namelijk het iP adres van jouw Pi-Hole aan de DHCP cliënts gegeven moeten worden en zouden DNS requests dus rechtstreeks aan de Pi-Hole gericht moeten zijn.

Yep, dns forwarding had ik dus al bewust disabled want anders kreeg ik op alle request sowieso de edgerouter als afzender. Als ik dus het 'hardcoded dns forward' trucje doe dan krijg ik juist dat dus weer wel opnieuw alleen dan enkel voor de apparaten die dit als dusdanig aansturen (bijv. ChromeCast, die komt dan weer door onder .2.254 ipv het eigen ip)


Yep, dns forwarding had ik dus al bewust disabled want anders kreeg ik op alle request sowieso de edgerouter als afzender. Als ik dus het 'hardcoded dns forward' trucje doe dan krijg ik juist dat dus weer wel opnieuw alleen dan enkel voor de apparaten die dit als dusdanig aansturen (bijv. ChromeCast, die komt dan weer door onder .2.254 ipv het eigen ip)

Wat bedoel je nu met het "hardcoded dns forward trucje"?

Ik heb de TV ontvangers op een apart vlan staan met een eigen DHCP server.

Dit o.a. omdat ik standaard de DNS servers van Cloudflare gebruik en de Arris VIP 5202 daar niet goed mee om kan gaan bij upgrades van de firmware omdat Cloudflare geen compression toepast en de 5202 dat vereist ( :confounded: ).

Voor vlan 4 heb ik de DNS servers van KPN dan ook in de DHCP server vastgelegd.

Ik zie DNS requests dan ook rechtstreeks naar de DNS server van KPN.

 


Oke mensen ik heb de IPTV werkend via de EB12 en Arris 5202. Het probleem was de HDMI kabel.

Nu heb ik geprobeerd de EB ertussenuit te halen en de pfSense direct op de NTU aan te sluiten:

  1. Arris uitgezet.
  2. ethernetkabel van NTU naar EB12 omgeplugd naar pfSense
  3. Check in dashboard: zowel IPTV als Internet VLANs zijn verbonden
  4. Arris verbonden met pfSense
  5. Arris aangezet.  Ik zie het volgende: “welkom terug bij interactieve TV” 75%, dan 80%, 85%, 90%, klaar.
  6. Ik krijg dus wel verbinding.
  7. ik krijg geen beeld, wel de zenderinformatie onderin:

Na een paar seconden krijg ik deze melding:

 

iemand een idee waar ik kan beginnen? Ik ga in elk geval alle instellingen van de IGMP/multicast nog eens langs.


iemand een idee waar ik kan beginnen? Ik ga in elk geval alle instellingen van de IGMP/multicast nog eens langs.

Dit duidt op een probleem met de IGMP proxy server en/of de route naar het IPTV platform.

Is rfc3442-classless-static-routes actief op die pfSense machine?

Loopt de route naar 213.75.112.0/21 netjes over vlan 4?

Onderstaand screenshot is uit de.route tabel op een EdgeRouter, met pfSense ziet de routing tabel er vast anders uit.

 


Oke het werkt nu. Ik heb de request option “broadcast-address” toegevoegd. Ik had eerst dit staan, conform swords blog:

maar Vikash had nog een 4e option in zijn setup:

Nu heb ik beeld én de stream is continu. Ik zie wel af en toe een kleine onderbreking, waarbij het beeld heel even stil staat en dan vanzelf weer verder gaat.

Nu eerst maar eens een paar dagen gaan kijken met de hele familie en zien hoe het bevalt.

Dank hier alvast nog maar eens een keer voor alle steun en instructies.


Edit: excuses wjb, onze berichten hebben elkaar gekruist

 


Oeps, te vroeg gejuicht. Na een minuut of 10 staat het beeld stil.

Nog een keer aangezet, nu na 4:30 weer stil. Dit is de melding die erbij hoort:

 

Na heen- en terug zappen gaat de stream weer verder.

Volgens mij ben ik er bijna :slight_smile:


Edit: oke ik heb nu weer 2x getimed: de stream stopt steeds bij ongeveer 4:20. Dus 260 seconden.


Loopt de route naar 213.75.112.0/21 netjes over vlan 4?

Onderstaand screenshot is uit de.route tabel op een EdgeRouter, met pfSense ziet de routing tabel er vast anders uit.

 

 


Loopt de route naar 213.75.112.0/21 netjes over vlan 4?

Onderstaand screenshot is uit de.route tabel op een EdgeRouter, met pfSense ziet de routing tabel er vast anders uit.

 

 

Dat ziet er goed uit.

 

Edit: oke ik heb nu weer 2x getimed: de stream stopt steeds bij ongeveer 4:20. Dus 260 seconden.

260 seconden is precies de timeout voor IGMP snooping.

Heb jij een ander apparaat in jouw netwerk hangen die ook een IGMP proxy server huisvest.

Heb je overigens de IGMP quickleave optie aan staan?


@wjb Nee, ik had zelfs de STB direct aangesloten op de LAN poort van de pfSense. Dus het was de enige client. Inmiddels heb ik even de UniFi US8 switch ertussen gezet om de pfSense config te kunnen tweaken. Maar bij elke test (zit nu al op 5 a 8 keer) is het 260 seconden.

Dit zijn mijn IGMP proxy upstream instellingen:

De 213.75.167.0/24 en 217.166.224.0/22 zijn conform swords blog, de 217.166.0.0/16 is van tweaker Ik222. Maar die overlappen.

Dit zijn de instellingen van Vikash:

Die zijn een stuk ruimer gekozen. Wellicht dat ik die eens zou kunnen proberen?

Oke, er waren weer 260 seconden voorbij en het beeld stond weer stil. Vervolgens heb ik 10.0.0.0/8 toegevoegd:

Ik druk op Save en Apply. Na een paar tellen loopt de stream de gestopt was ineens weer verder! Hmmm… en na 2 min of zo (niet getimed) stopt ie weer.

 


Ik heb zelf 0.0.0.0/0 ingesteld staan.

Mocht KPN onverhoopt een keer mogen beslissen de IP adressen van de IPTV servers te wijzigen dan heb ik daar in ieder geval geen last van.

Overigens is 213.75.112.0/21 voldoende.

Het zal ook niet de oorzaak zijn van het probleem dat jij ervaart.


Reageer