Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8857 reacties

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021

@wjb Ik heb nog even wat advies nodig. Nu zijn de IPTV’s aangesloten op een managed Netgear Switch (GS105E). Deze zitten op eth2 en hebben een eigen DHCP-server. Ik kan prima op YouTube, terugkijken etc. Ik heb daar een jaar geleden als noodgreep voor gekozen omdat ik niks van VLAN begreep en de familie na drie dagen ook wel graag TV wilde kijken. :-))

Maar ik vind het eigenlijk een halfbakken optie als het ook met VLAN kan. Daarom de volgende vragen:

• Als ik mijn IPTV verhuis naar eth1.4 (LAN1, VLAN 4) kan ik dan nog steeds terugkijken en op YouTube of is het internet dan helemaal verdwenen?
  • Ik draai momenteel v1.10.xx nog. Moet ik upgraden naar versie 2? Is die al stabiel? Ik heb een EdgeRouter 4

En tenslotte: ik heb even bij Jaap op zijn screenshot gekeken, maar heb ik het goed begrepen als ik dit als volgt in de Netgear in moet stellen:

Poort 1 is de poort van de EdgeRouter 4 naar de Netgear IPTV Switch. Deze moet dan ingesteld worden als PVID 1 | VLAN Member: 1,4 VLAN Tag 4 | Untagged VLANs: 1 | Tagged VLANs 4

Poorten 2,3 en 4 zijn de STB IPTV ontvangers. Deze moeten dus ingesteld worden met PVID 4 | VLAN Member: 4 | VLAN Tag: 4 | Untagged VLANs: None | Tagged VLANs: 4

Hopelijk is dat zo correct. Dan nog de laatste vraag of het mogelijk is een aparte DHCP voor een VLAN in te stellen. Ik wil dat de IPTV’s op 192.168.2.xx draaien met de DNS op de KPN servers. De rest van het netwerk (VLAN 1) krijgt dan 192.168.3.x met Cloudflare DNS en Quad9. Zo is het nu ook en dat vind ik eigenlijk heel overzichtelijk. 

Als ik het zo goed heb, wil ik het van dit weekend wel even proberen. Ik wil het graag zo goed mogelijk geregeld hebben. ;)

peter-keetfm
Wijsgeer

@Dennisnet

Er kan ook nog wat anders spelen 

Er zijn veel problemen met het itv platvorm 

Kun je niet tijdelijk de experiabox gebruiken

Om te testen 

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021
peter-keetfm schreef:

@Dennisnet

Er kan ook nog wat anders spelen 

Er zijn veel problemen met het itv platvorm 

Kun je niet tijdelijk de experiabox gebruiken

Om te testen 

In dit geval ben ik er vrij zeker van dat het aan mijn netwerk ligt. Alles is namelijk zonder buffers en haperingen. Het probleem zit hem alleen in het opnieuw opstarten van de STB’s. Dan moet ik even klooien met de instellingen van eth2 en alles rebooten. Ik denk dat het komt doordat het script van wjb met VLAN’s werkt. Dus wil ik dat nu ook eindelijk goed gaan inrichten. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
Dennisnet schreef:

Simpel: bij Google DNS kun je records flushen als je ontwikkelaar bent. Dan heb je dus binnen een paar seconden je subdomain online. Dat terwijl dat bij de meeste andere partijen behalve CloudFlare niet mogelijk is. Die hanteren een veel langere TTL die je niet kunt triggeren. 

Ik neem aan dat je weet dat je op de EdgeRouter "static host mappings" kunt maken om zo zelf de domeinen te resolven.

Voorbeeld:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
Dennisnet schreef:

Ik denk dat het komt doordat het script van wjb met VLAN’s werkt. Dus wil ik dat nu ook eindelijk goed gaan inrichten. 

De reden voor mij om een apart vlan te gebruiken voor de TV ontvangers is inderdaad dat ik Cloudflare als primaire DNS server wil gebruiken en de Arris VIP 5202 daar niet goed mee overweg kan. Op het vlan van de TV ontvangers staan de standaard DNS servers van KPN ingesteld terwijl de andere vlans allemaal gebruik maken van de DNS forwarder die primair naar Cloudflare doorschakelt en de DNS servers van KPN als backup heeft staan.

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

@Dennisnet 

De poorten naar IPTV moet je untagged op VLAN4 zetten. VLAN 1 heb je als ik het goed lees helemaal niet nodig op deze switch, dus je kunt poort van de ER4 op tagged VLAN 4 en de andere poorten untagged VLAN 4. Zou het moeten werken

Jaap

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021
jaapst64 schreef:

@Dennisnet

De poorten naar IPTV moet je untagged op VLAN4 zetten. VLAN 1 heb je als ik het goed lees helemaal niet nodig op deze switch, dus je kunt poort van de ER4 op tagged VLAN 4 en de andere poorten untagged VLAN 4. Zou het moeten werken

Jaap

Maar heb ik dan nog wel de mogelijkheid om YouTube te kijken? Ik neem aan dat je daar ook internet voor nodig hebt. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
jaapst64 schreef:

@Dennisnet

Jaap

Dat gaat zo niet werken, er is iets meer voor nodig. Zie dit bericht en dan moet de source NAT rule voor IPTV ook nog aangepast worden.

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021

Hoho, ik heb nu de STB’s op eth2 al werkend. Ik wil daar juist van af en op VLAN 4 op eth1 gaan zitten, zoals @wjb dat standaard in zijn configuratie heeft staan. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021

Dan maak je een vlan 4 op eth1 aan, verhuis je de DHCP server die je nu op eth2 hebt staan naar eth1.4 en zet je eth1.4 als downstream interface in de IGMP proxy server.

Vervolgens richt je vlan 4 in op jouw switch. (Voorbeeld)

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

De standaard configuratie heeft geen VLAN's aan LAN-zijde, alleen aan WAN-zijde.

Als je eth poort zowel TV als internet gaat doen, moet je je switches gewoon op VLAN1 intagged zetten

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
jaapst64 schreef:

De standaard configuratie heeft geen VLAN's aan LAN-zijde, alleen aan WAN-zijde.

Als je eth poort zowel TV als internet gaat doen, moet je je switches gewoon op VLAN1 intagged zetten

Maar @Dennisnet wil, net als ik, IPTV juist op een apart vlan plaatsen binnen zijn thuisnetwerk.

Vandaar die aanpassingen waar ik naar verwijs.

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

Aha, ik begreep “, zoals @wjb dat standaard in zijn configuratie heeft staan. “ hieruit dat hij naar  de standaard conf met 1 VLAN aan lan-zijde

Maar Dennis zal t laten weten?

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021

Zeker. Dennis heeft nu de IPTV op eth2. Maar Dennis wil op eth1.4 omdat dat volgens hem minder kans geeft op storingen. :-)

Alleen vrees ik dat ik de indeling van de kabels wel anders moet gaan doen. Want waarschijnlijk moet dus de ‘domme switch’ op de 5e poort op de slimme switch. Nu zit de domme switch nog op de EdgeRouter. De IPTV’s zitten op de Netgear slimme switch die als upstream de domme switch heeft. Dus het zal wel even wat voeten in de aarde hebben. 

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

Als je de slimme switch aan de ER hangt, en 1 poort alleen VLAN 1.4 meegeeft, daar de domme switch op aansluit, zou het wellicht werken als alles hier untagged aanhangt. Je hebt daar tenslotte maar 1 VLAN nodig(1.4)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
Dennisnet schreef:

Zeker. Dennis heeft nu de IPTV op eth2. Maar Dennis wil op eth1.4 omdat dat volgens hem minder kans geeft op storingen. :-)

De kans op storingen is het laagst als je de TV ontvangers via eth2 en via aparte switches laat lopen. Dit heeft echter één groot nadeel en dat is dat er aparte netwerkkabels naar de TV ontvangers moeten lopen terwijl de kans groot is dat je in dezelfde ruimte als de TV ontvanger ook apparatuur wilt aansluiten die gewoon op Internet moet kunnen.

Gebruik bij voorkeur switches die IGMP snooping ondersteunen, ook als er alleen TV ontvangers op aangesloten zijn.

• Topper
  • 74 reacties
  • 13 februari 2021
wjb schreef:
Dennisnet schreef:

De kans op storingen is het laagst als je de TV ontvangers via eth2 en via aparte switches laat lopen. Dit heeft echter één groot nadeel en dat is dat er aparte netwerkkabels naar de TV ontvangers moeten lopen terwijl de kans groot is dat je in dezelfde ruimte als de TV ontvanger ook apparatuur wilt aansluiten die gewoon op Internet moet kunnen.

Gebruik bij voorkeur switches die IGMP snooping ondersteunen, ook als er alleen TV ontvangers op aangesloten zijn.

Prima, dat heb ik namelijk al. En de IGMP staat alleen aan voor KPN op eth2. KPN kan bijvoorbeeld geen IGMP sturen naar eth1, want dat heb ik op disabled gezet. Zo werken mijn IP camera’s en Dante audio netwerk ook prima. 

In dat geval zet ik alleen de DNS van eth2 op KPN en blijf ik er lekker van af. Want dan heb ik het al zo aangesloten zoals jij met de minste kans op storingen zegt. :-))

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

@wjb 

Is er ergens basale uitleg wat je met die static host mapping nou precies kunt bewerkstelligen.

Ik zit wat te zoeken, maar vind het niet

Jaap

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021

Config Tree -> system -> static-host-mapping.

Je ziet het pad ook staan in het screenshot.

• Topper
  • 128 reacties
  • 13 februari 2021

Waar t zit had ik gezien, maar wat precies het doel ervan is niet

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 13 februari 2021
jaapst64 schreef:

Waar t zit had ik gezien, maar wat precies het doel ervan is niet

Je kunt hier handmatig (sub)domeinen vastlggen met hun IP(v6) adres.

Zo heb ik een subdomein die in de reguliere DNS servers verwijst naar het publieke (WAN) IP adres van mijn EdgeRouter. Via die static-host-mapping laat ik dat subdomein verwijzen naar het LAN IP adres van de EdgeRouter. Zo werkt het SSL certificaat ook intern.

BolleJan
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 35 reacties
  • 15 februari 2021

Er staat inmiddels zoveel over een eigen router dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Daarom volgende vraag:

Ik heb het voornemen om een hele set netwerkcomponenten in één keer aan te schaffen. Een Gigaset N300A IP, zodra ze binnen zijn een UniFi 6 Lite en een Ubiquiti Edgerouter 6P met 1 SFP. Om het ook enigszins in beeld te zien dit plaatje:

Het lijkt helemaal uitgedacht maar heb toch nog wel wel wat vragen:

• Klopt de tekening?
  • Is het wel of niet mogelijk (of onverstandig) om de mogelijkheid van de glasvezelmodule van de router te gebruiken?
  • Zoals ik het begrepen heb, zijn jouw (@wjb) configuratiescripts allemaal voor “via de Experiabox”. Ik heb de hele enchilada van KPN (Internet, TV en bellen) en wil zonder de Experiabox als het even kan. Heb je ook scripts om alles te configureren zonder de Experiabox of is dat niet nodig?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Groet, Jan

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74646 reacties
  • 15 februari 2021
BolleJan schreef:

Het lijkt helemaal uitgedacht maar heb toch nog wel wel wat vragen:

• Klopt de tekening? Ik zou niet gaan voor een EdgeRouter 6P. Deze heeft geen ingebouwde switch en dat betekent dat elke LAN poort zijn eigen subnet zal hebben of gebridged moet worden om samen één netwerk (subnet) te vormen. Bridging is niet iets waar je vrolijk van wordt en sterk af te raden. Je kunt mijns inziens veel beter voor een EdgeRouter 4 kiezen en maar één poort gebruiken voor jouw thuisnetwerk. Op die éne poort sluit je dan een switch aan en alle apparatuur sluit je vervolgens weer op die switch aan. Zelf heb ik ook een ER-4 met het thuisnetwerk op eth2, de N300A IP op eth1 en op eth0 mijn alarminstallatie. In de SFP poort (eth3) heb ik geen glasvezelmodule geplaatst maar een RJ45 module en daar is mijn NTU op aangesloten. Overigens wordt er (standaard) aan de LAN zijde geen apart vlan gebruikt voor IPTV en VoIP loopt gewoon over Internet. Gebruik ook alleen switches die IGMP snooping ondersteunen.
  • Is het wel of niet mogelijk (of onverstandig) om de mogelijkheid van de glasvezelmodule van de router te gebruiken? Het is mogelijk om een glasvezelmodule te gebruiken indien je een AON glasvezel hebt. Bij PON maakt de ONT een integraal onderdeel uit van het netwerk en is (nog) niet te vervangen door een glasvezelmodule. Let op: De EdgeRouter wordt geleverd met een SFP poort, daar moet dan nog een glasvezelmodule voor aangeschaft worden. Persoonlijk zie ik het voordeel voor het rechtstreeks aansluiten op de glasvezel niet.
  • Zoals ik het begrepen heb, zijn jouw (@wjb) configuratiescripts allemaal voor “via de Experiabox”. Ik heb de hele enchilada van KPN (Internet, TV en bellen) en wil zonder de Experiabox als het even kan. Heb je ook scripts om alles te configureren zonder de Experiabox of is dat niet nodig? Op basis waarvan ben je tot de conclusie gekomen dat die configuratiescripts allemaal voor "via de Experia Box" zijn? Niets is minder waar, dit topic heet niet voor niets "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

• Helper
  • 54 reacties
  • 15 februari 2021

Goedemiddag allen,

Hierbij even een update van mijn kant.
Om mee te starten, alles werkt zoals ik het hebben wil dus daarvoor alvast mijn dank voor alle hulp!

Uiteindelijk had ik nog 2 problemen welke ik ieder op een andere manier opgelost heb, maar voor educationele redenen zal ik ze even specificeren hieronder;

• Het niet willen updaten van de boxen;
    Dit had te maken met de Google DNS die ik hard gebruikte op mijn netwerk. Nadat deze omgezet waren naar de DNS servers van KPN was dit probleem opgelost.
  • Het haperen van de uitzendingen;
    dit lag wat lastiger, maar had helaas voor mij meerdere oorzaken;
    1. Apparatuur ondersteunde geen IGMP Snooping (voornamelijk Switches), dus oplossing deze allemaal vervangen voor Unifi Switches (Let-Op; NIET de LITE versies, maar de robuuste metalen switches van 8/24 Ports (US-8 / US-24-*).
    2. Alle switches bijgewerkt naar de laatste firmware versie (ook via SSH gekeken of dit ook echt geladen was, want dat was niet het geval bij sommige :)).
    3. via controller IGMP Snooping alleen aangezet op VLAN-30 (mijn IPTV VLAN). Vervolgens uit gezet, wachten voor re-provisioning en toen weer aangezet. Dit laatste was nodig omdat blijkbaar sommige switches niet de commando's krijgen als de eerste switch al aan het re-provisionen is,.. makkelijk gezegd controller was dan niet bereikbaar en werden alleen de dichtstbijzijnde switches goed ge-reprovisioned.
    4. Als laatste alle switches een harde reboot gegeven vanuit de controller, niet tegelijk maar stuk voor stuk.

Toen was alles netjes stabiel en netjes op snelheid op achter de laatste switch (500/500).

Doe er je voordeel mee en allen bedankt voor de hulp hier!! :)

MarcelSt
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 12 reacties
  • 16 februari 2021

Goedemiddag allen, 

Weet iemand of er iets is veranderd in de afgelopen 24 uur?

Ik heb sinds vanmiddag error 561 op de televisie (arcadyan). Gisteren overdag geen problemen gehad (radio heeft bijna de hele ochtend & middag aan gestaan).

Ik heb een Edgerouter X-SFP met de TV box in een apart subnet van de rest. De edgerouter config is de afgelopen weken niet aangepast geweest.

Regulier internet werkt verder prima.

Tips zijn welkom, dank!

Reageer