Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8847 reacties

• Topper
  • 128 reacties
  • 10 maart 2021

Klopt je source adress bij je NAT instellingen wel?

Verder hoef je igmp proxy volgens mij alleen op het vlan van je IPTV te laten draaien.  Maar dat zal niet de oorzaak van het probleem zijn

markstam
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 30 reacties
  • 10 maart 2021
jaapst64 schreef:

Klopt je source adress bij je NAT instellingen wel?

Verder hoef je igmp proxy volgens mij alleen op het vlan van je IPTV te laten draaien.  Maar dat zal niet de oorzaak van het probleem zijn

Als ik mijn research goed gedaan heb binnen dit forum hoef je niet per se een source adres in te vullen. Maar de eerste IPTV ontvanger draait nu en de 2e is de software aan het downloaden. Hopelijk ben ik vanaf vanavond ‘hapervrij’ en met een gelukkige vrouw op de bank die zaterdag zonder problemen mee kan doen met ‘Weet ik veel’ :sweat_smile:

• Topper
  • 128 reacties
  • 10 maart 2021

Bij mij doet tie het zonder source adres niet.

Duurt dat software downloaden zo lang? 

markstam
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 30 reacties
  • 10 maart 2021
jaapst64 schreef:

Bij mij doet tie het zonder source adres niet.

Duurt dat software downloaden zo lang? 

Downloaden duurt een minuutje of 10 en het werkt!!

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 maart 2021

Hallo,

Ik lees in het eerste bericht dat de Experiabox V12 niet werkt.

Nu heb ik deze V12 en kom er inderdaad achter dat, ondanks alle correcte configuraties op mijn Ubiquiti Security Gateway 3P, de Experiabox V12 niet wil starten met Voice achter mijn eth2 port.

relevante secties uit de config.gateway.json

Weet iemand WAAROM de V12 hier niet geschikt voor is? En wat zijn dan nog alternatieven?

Mijn setup:

netwerk overzicht

Alvast heel erg bedankt,

Peter

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 11 maart 2021
ptijsma schreef:

Nu heb ik deze V12 en kom er inderdaad achter dat, ondanks alle correcte configuraties op mijn Ubiquiti Security Gateway 3P, de Experiabox V12 niet wil starten met Voice achter mijn eth2 port.

...

Weet iemand WAAROM de V12 hier niet geschikt voor is? En wat zijn dan nog alternatieven?

De V12 lijkt ook voor telefonie een verbinding op vlan 6 te moeten hebben.

Vraag me niet waarom, maar ook ik heb dit in een proefopstelling mogen ervaren. Vandaar de melding ook in het openingsbericht.

Een alternatief is om een oudere Experia Box of een VOIP ATA te gaan gebruiken.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP VoIP/Dect basisstation maar ook een Grandstream HT801/HT802 of Cisco SPA112 zijn te gebruiken.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 maart 2021
wjb schreef:
ptijsma schreef:

...

Vraag me niet waarom, maar ook ik heb dit in een proefopstelling mogen ervaren. Vandaar de melding ook in het openingsbericht.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP VoIP/Dect basisstation maar ook een Grandstream HT801/HT802 of Cisco SPA112 zijn te gebruiken.

"Een alternatief is om een oudere Experia Box...”

Ja precies, hier dacht ik ook aan maar hoe kom je nog aan een ouder exemplaar (V10 bijv.). Ik heb KPN al gevraagd om de V12 om te ruilen voor een V10, maar dat doen ze niet :-(

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2021

Beste WJB,

Wat een goede omschrijving, maar heb hopelijk maar een klein vraagje.

Ik ben bezig met mijn home assistant te installeren op mijn RaspBerry Pi. Dat werkt eigenlijk helemaal prima, alleen het stukje om het vanaf buitenaf te benaderen werkt niet dit i.v.m. portforwarding en daarbij ook nog een TP Link deco m4 set wat er aanhangt.

Het ziet er als volgt uit: 

KPN 12 box > DMZ geactiveerd op 1 deco > Poort 1 gaat naar de Deco

De deco heeft dus 1 kabel van het modem en de andere kabel gaat naar de netgear switch. 

Wifi is op het modem uitgeschakeld en de Deco's staan in Router modus. 

Het portforwarden werkt helaas helemaal niet waardoor ik hem ook niet van buitenaf kan benaderen. Ik denk zelf dat dit komt door m'n Deco's en dat de experiabox 12 er ook nog achter bungelt.

Nu ben ik van plan om een router te kopen zoals je bovenstaand vermeldt hebt. Mijn vraag is nu: Ik heb alleen internet van KPN, kan ik er vanuit gaan dat ik gewoon elk modem zoals hierboven kan gebruiken? (dit ivm dat hier ook de configuratie scripts bij staan :) ) (altijd handig..)

Ik hoor graag jouw mening en advies hierover!

Bedankt, groeten Arianne

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 11 maart 2021
ArianneB schreef:

De deco heeft dus 1 kabel van het modem en de andere kabel gaat naar de netgear switch. 

Je hebt dus eigenlijk niet een eigen router i.p.v. de Experia Box maar een eigen router achter de Experia Box. In het aangehaalde topic kan je lezen dat je op de Experia Box de eigen router als DMZ Host moet instellen. De port-forwardings stel je dan alleen in op de eigen router.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2021
wjb schreef:
ArianneB schreef:

Je hebt dus eigenlijk niet een eigen router i.p.v. de Experia Box maar een eigen router achter de Experia Box. In het aangehaalde topic kan je lezen dat je op de Experia Box de eigen router als DMZ Host moet instellen. De port-forwardings stel je dan alleen in op de eigen router.

Nee klopt maar aangezien dat dus niet 100% werkt zoals ik het nu heb ingesteld met portforwarding, denk ik dat het gewoon handig is om de router te gebruiken ipv de experia modem. Vervolgens wil ik de deco instellen als accesspoint. 

Zijn bovengenoemde routers dan geschikt (alleen Internet) als vervanging voor de experia 12? Heb nu idd de DMZ ingesteld en gelinkt naar m'n deco.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 11 maart 2021

Heb jij een glasvezel aansluting of een VDSL aansluiting?

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2021
wjb schreef:

VDSL aansluiting

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 11 maart 2021
ArianneB schreef:
wjb schreef:

VDSL aansluiting

Als jij de Deco als accesspoint gaat instellen dan kan je deze gewoon zonder enige verdere configuratie op de Experia Box aansluiten en regel je de port-forwardings op de Experia Box.

Aangezien je geen TV van KPN hebt kan je de Experia Box ook volledig vervangen door die Deco maar dan zal je er nog wel een VDSL modem voor moeten zetten zoals de Zyxel VMG4005-B50A.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2021
wjb schreef:
ArianneB schreef:
wjb schreef:

VDSL aansluiting

Als jij de Deco als accesspoint gaat instellen dan kan je deze gewoon zonder enige verdere configuratie op de Experia Box aansluiten en regel je de port-forwardings op de Experia Box.

Aangezien je geen TV van KPN hebt kan je de Experia Box ook volledig vervangen door die Deco maar dan zal je er nog wel een VDSL modem voor moeten zetten zoals de Zyxel VMG4005-B50A.

Thnx voor je reactie en update. Zelf heb ik het liefst niet dat hij de accesspoint modus gebruikt, maar ga hem nog wel even opnieuw instellen en kijken of dat success oplevert.  Bedankt weer!

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 maart 2021
ptijsma schreef:
wjb schreef:
ptijsma schreef:

...

"Een alternatief is om een oudere Experia Box...”

Ja precies, hier dacht ik ook aan maar hoe kom je nog aan een ouder exemplaar (V10 bijv.). Ik heb KPN al gevraagd om de V12 om te ruilen voor een V10, maar dat doen ze niet :-(

Ok, heb nu een Grandstream HT801 (heb maar 1 nummer, dus deze is goed genoeg) besteld.

Nu nog kijken hoe ik die configuratie aan de praat ga krijgen achter mijn USG 3P :-)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 11 maart 2021
ptijsma schreef:

Ok, heb nu een Grandstream HT801 (heb maar 1 nummer, dus deze is goed genoeg) besteld.

Nu nog kijken hoe ik die configuratie aan de praat ga krijgen achter mijn USG 3P :-)

Dan kan die bridge tusen eth0.7 en eth2.7 komen te vervallen.

Via de SIP servicetool kan je een SIP wachtwoord instellen en die heb je nodig om op de HT801 vast te leggen.

Dit topic kan je helpen bij de configuratie van de HT801.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 maart 2021
wjb schreef:
ptijsma schreef:

Dan kan die bridge tusen eth0.7 en eth2.7 komen te vervallen.

Via de SIP servicetool kan je een SIP wachtwoord instellen en die heb je nodig om op de HT801 vast te leggen.

Dit topic kan je helpen bij de configuratie van de HT801.

Top! Geweldig!

Ik kan die ATA dus gewoon in het normale netwerk hangen. Kan niet makkelijker :-)

Thanks!

• Helper
  • 178 reacties
  • 13 maart 2021

Hebben hier toevallig mensen ervaring met het configureren van PFsense en telefonie?

Ik zit nu namelijk al 1 - 3 dagen zonder vaste telefonie en ik krijg het maar niet aan de praat, terwijl het best simpel lijkt. Internet en IPTV werkte bij mij vrij vlot toen ik PFsense installeerde.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

KPN NTU → PFsense → LAN poort gekoppeld aan switch → Poort 13 wordt gebruikt voor telefonie waarop de ExperiaBox is gekoppeld. Ik heb op Poort 1 (LAN PFsense) en Poort 13 getagd met VLAN 7. Daarbij heb ik ook een VLAN 7 aangemaakt op de WAN interface van PFsense. Deze heb ik vervolgens ook gebridged met de LAN interface.

Ik ben al even opzoek naar eventuele dingen die kunnen helpen, maar ik kom er maar niet uit.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Hoe je de ExperiaBox voor Telefonie kan gebruiken welke dan verbonden is via de switch?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 13 maart 2021

Een bridge voor vlan 7 tussen WAN en LAN zou echt het enige moeten zijn dat nodig is om een Experia Box als "veredelde" VoIP ATA achter een eigen router te plaatsen.

Is de Experia Box wel eerst rechtstreeks aangesloten geweest?

• Helper
  • 178 reacties
  • 13 maart 2021

Ja ik heb hiervoor een ER-X gebruikt alleen deze crashte op de 1 of andere manier dus nu heb ik een PFsense machine (R210 II) in gebruik genomen om het thuis netwerk te gaan gebruiken.

(Bedoel je overigens of ik de ExperiaBox rechtstreeks aan de PFsense heb aangesloten?)

Ik heb op de switch ook Poort 1 (LAN interface PFsense) en Poort 13 (ExperiaBox) op vlan 7 tagged staan..

Als ik vanaf mijn mobiel het thuisnummer bel dan krijg ik een soort ‘ophang deuntje’ te horen. Dus ik heb het vermoeden dat het wel werkt, want volgensmij als het niet werkt zou je ‘Dit nummer is niet in gebruik’ moeten horen.

Op de ER-X had ik de ExperiaBox rechstreeks aangesloten, alleen omdat de R210 II op zolder staat en ik daarnaartoe de benodigde kabels heb getrokken is het niet mogelijk om daar de ExperiaBox te plaatsen.

Maar inderdaad zo dacht ik er ook over dat het heel simpel was beetje (plug and play).. Want meestal heb je gedoe met IPTV..

markstam
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 30 reacties
  • 13 maart 2021
markstam schreef:

En het haperen is weer begonnen…. De eerste dag/avond ging goed maar meteen de volgende dag weer de stb-nmc-400 foutmeldingen… Er zit geen enkel ander device op VLAN 99

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 13 maart 2021
markstam schreef:
markstam schreef:

En het haperen is weer begonnen…. De eerste dag/avond ging goed maar meteen de volgende dag weer de stb-nmc-400 foutmeldingen… Er zit geen enkel ander device op VLAN 99

Ik heb echt het gevoel dat dit probleem veroorzaakt wordt door de communicatie tussen de IGMP proxy server en het centrale IPTV platform.

• Helper
  • 178 reacties
  • 14 maart 2021

Ik lees net hierboven dat de ExperiaBox V12 ook VLAN 6 nodig heeft voor telefonie. Ik heb de ExperiaBox v10, zou deze het ook nodig hebben? Daarbij lees ik op de volgende pagina: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Dat KPN het niet meer heeft over een VLAN 7, maar over een VLAN 6. Dit schept bij mij wel enige verwarring op het moment. Want welke VLAN moet ik nu instellen voor telefonie op PFsense? Ik heb nu VLAN 7 met een Bridge van WAN → LAN en vervolgens de VLANs getagd op de switch die aan LAN zit gekoppeld en het werkt niet. Zou het door het onderstaande kunnen komen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74515 reacties
  • 14 maart 2021
Apollo schreef:

Ik lees net hierboven dat de ExperiaBox V12 ook VLAN 6 nodig heeft voor telefonie.

Waar lees je dat dan, want dat is niet wat ik geschreven heb, dan mist er namelijk een woordje.

Apollo schreef:

Ik heb de ExperiaBox v10, zou deze het ook nodig hebben?

Nee, de V10 moet één keer rechtstreeks aangesloten worden en kan daarna zonder connectie op vlan 6 als "veredelde" VoIP ATA fungeren.

Apollo schreef:

Dat KPN het niet meer heeft over een VLAN 7, maar over een VLAN 6. Dit schept bij mij wel enige verwarring op het moment.

Dat KPN het t.a.v. telefonie niet over vlan 7 heeft maar over vlan 6 is gerelateerd aan het gebruik van een eigen router en eigen VoIP ATA. Voor een Experia Box als "veredelde" VoIP ATA zal je een bridge voor vlan 7 moeten maken. Als jij daarentegen een andere eigen VoIP ATA gebruikt dan komt deze, net als al je andere apparatuur gewoon op jouw LAN te hangen en staat deze dus in verbinding met vlan 6. 

• Helper
  • 178 reacties
  • 14 maart 2021
wjb schreef:
Apollo schreef:

Ik lees net hierboven dat de ExperiaBox V12 ook VLAN 6 nodig heeft voor telefonie.

Waar lees je dat dan, want dat is niet wat ik geschreven heb, dan mist er namelijk een woordje.

Apollo schreef:

Ik heb de ExperiaBox v10, zou deze het ook nodig hebben?

Nee, de V10 moet één keer rechtstreeks aangesloten worden en kan daarna zonder connectie op vlan 6 als "veredelde" VoIP ATA fungeren.

Apollo schreef:

Dat KPN het niet meer heeft over een VLAN 7, maar over een VLAN 6. Dit schept bij mij wel enige verwarring op het moment.

Dat KPN het t.a.v. telefonie niet over vlan 7 heeft maar over vlan 6 is gerelateerd aan het gebruik van een eigen router en eigen VoIP ATA. Voor een Experia Box als "veredelde" VoIP ATA zal je een bridge voor vlan 7 moeten maken. Als jij daarentegen een andere eigen VoIP ATA gebruikt dan komt deze, net als al je andere apparatuur gewoon op jouw LAN te hangen en staat deze dus in verbinding met vlan 6. 

Ik las het hierboven ergens op deze pagina, maar ik zie nu jij het hebt uitgelegd over VLAN 6 waar het vandaan komt.

Maar goed ik zal dus de V10 1x fysiek moeten aansluiten op de LAN interface van PFsense om vervolgens deze aan te kunnen sluiten op de switch die dan vervolgens op de LAN interface is gekoppeld.

Nu ook de VOIP direct aangesloten op de PFsense machine en gebridged VLAN 7 WAN_VOIP interface naar een fysieke igb3 interface, alleen nogsteeds krijg ik een ophang toon. Het ligt dus bij PFsense in dit geval...

Reageer