Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8834 reacties

K3N8
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 14 reacties
  • 3 januari 2025

Nieuwe afspraak gemaakt voor aanstaande maandag. Ik houd jullie op de hoogte. Klantenservice geeft aan dat er demping is op de glasvezel. Dit kan aan mijn kant liggen (NTU) of de wijkcentrale. In het allerergste geval is de kabel zelf kapot.

wjb schreef:
K3N8 schreef:

Een andere oplossing is om een nieuwe router te kopen en die in te richten. Iemand ideeën?

Dan zou ik kiezen voor de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

@K3N8 , heb jij hier toevallig instructies/een handleiding van?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 3 januari 2025
rogier_nijmegen schreef:
wjb schreef:
K3N8 schreef:

Een andere oplossing is om een nieuwe router te kopen en die in te richten. Iemand ideeën?

Dan zou ik kiezen voor de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.

@K3N8 , heb jij hier toevallig instructies/een handleiding van?

Wat wil je weten ?
Meer dan dit is er niet: Cloud Gateway Ultra Installation Guide

Nou, bijvoorbeeld wat ik in moet vullen tijdens de quick set-up. Zie screenshots hieronder. Mijn probleem is dat ik OOK een NT kastje moet plaatsen, waardoor mijn Fritzbox niet meer gaat werken. Ik moet dus alles 100% voorbereiden. De Cloud gateway dient dus ter vervanging van de fritzbox.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 3 januari 2025

Heb je televisie van KPN?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 3 januari 2025

Je selecteert PPPoE, en daarna de volgende gegevens:
DNS servers kan je op auto laten staan.
Verder is het een super fijn apparaat de Ultra!

wjb schreef:

Yes, nog een oud xs4all abonnement. Geen idee of dat uitmaakt?

bnh schreef:

Je selecteert PPPoE, en daarna de volgende gegevens:
DNS servers kan je op auto laten staan.
Verder is het een super fijn apparaat de Ultra!

Dank je! Nog één vraag: je zegt dat ik "internet" als username en wachtwoord in moet vullen. Klopt dit wel? Onderstaande gegevens zijn nu geconfigureerd staat in mijn fritzbox. Weet je zeker dat ik deze “@xs4all” gegevens niet nodig heb?

ps. ik heb dus nog een oud xs4all abonnement dat ooit is overgezet naar een KPN abonnement.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 3 januari 2025
rogier_nijmegen schreef:
wjb schreef:

Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

K3N8
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 14 reacties
  • 4 januari 2025
wjb schreef:
rogier_nijmegen schreef:
wjb schreef:

Zie https://github.com/fabianishere/udm-iptv

@rogier_nijmegen Ik heb deze link inderdaad gewoon gevolgd.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 7 januari 2025

dmutsaers schreef:

Het ziet er naar uit dat Unifi Gateways firmware 4.1.2 (UXG Lite/Max/Pro/Enterprise) [early access] niet werkt met udm-iptv. Deze combinatie zorgt voor problemen op mijn UXG Lite, het CPU verbruik blijft lange periode's op 100%. Dit heeft als gevolg dat de internet verbinding onstabiel is, regelmatig verbroken wordt en dat IPTV stottert. Een downgrade naar firmware 4.0.20 lost het probleem op. Hebben meer gebruikers deze problemen ondervonden met firmware 4.1.2?

Ook UniFi Gateways 4.1.8 werkt niet in combinatie met IPTV on UniFi OS op de UXG-Lite

dmutsaers schreef:

dmutsaers schreef:

Het ziet er naar uit dat Unifi Gateways firmware 4.1.2 (UXG Lite/Max/Pro/Enterprise) [early access] niet werkt met udm-iptv. Deze combinatie zorgt voor problemen op mijn UXG Lite, het CPU verbruik blijft lange periode's op 100%. Dit heeft als gevolg dat de internet verbinding onstabiel is, regelmatig verbroken wordt en dat IPTV stottert. Een downgrade naar firmware 4.0.20 lost het probleem op. Hebben meer gebruikers deze problemen ondervonden met firmware 4.1.2?

Ook UniFi Gateways 4.1.8 werkt niet in combinatie met IPTV on UniFi OS op de UXG-Lite

Ik vraag me af of het de performance van de gateway is. M.a.w. zou de Cloud Gateway ultra hier ook last van hebben? Die is iets sneller toch?

K3N8
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 14 reacties
  • 7 januari 2025

Gisterenavond heeft de KPN een nieuwe NTU geplaatst en het probleem was direct opgelost. Letterlijk drie minuten. We hebben weer internet!

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 7 januari 2025
rogier_nijmegen schreef:

Ik vraag me af of het de performance van de gateway is. M.a.w. zou de Cloud Gateway ultra hier ook last van hebben? Die is iets sneller toch?

Ik begin me dat nu ook af te vragen, of het een probleem is met de firmware, of met de performance van UXG-Lite (CPU).

Als je de native IPTV ondersteuning van de UXG-Lite inschakelt krijg je de volgende melding:
IPTV Streaming increases the system resource consumption. If you experience any performance issues, please disable the feature or upgrade to a more powerful Cloud Gateway.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 9 januari 2025

Het ziet er naar uit dat de problemen met de nieuwe 4.1.x firmware en IPTV op een UniFi UXG Lite worden veroorzaakt door Intrusion Prevention (IPS). De hardware lijkt niet over genoeg capaciteit te beschikken om gelijktijdig IPS en IPTV te kunnen faciliteren.
Zodra IPS is uitgeschakeld zijn de problemen met IPTV opgelost. IPS werkt ook zonder problemen als de IGMP Proxy is uitgeschakeld.
De UniFi Cloud Gateway Max/Ultra en UniFi Gateway Max beschikken over betere hardware en vertonen deze problemen niet. Alleen de UniFi Gateway Lite beschikt niet over voldoende capaciteit.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 9 januari 2025

Kan je instellen dat IPS alleen op een specifiek vlan aangezet moet worden of dat er vlans uitgesloten moeten worden?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 9 januari 2025

@wjb, dat kan, maar zorgt er niet voor dat de processor niet overmatig belast wordt (als je een gescheiden “iptv” vlan uitzondert van IPS). Die gedachtengang had ik eigenlijk ook...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 9 januari 2025
dmutsaers schreef:

@wjb, dat kan, maar zorgt er niet voor dat de processor niet overmatig belast wordt (als je een gescheiden “iptv” vlan uitzondert van IPS). Die gedachtengang had ik eigenlijk ook...

Kan je eens screenshots delen van hoe je instelt het KPN TV vlan (vlan 4) uit te sluiten van IPS?

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 205 reacties
  • 9 januari 2025

Daar zit het probleem, denk ik. Je kunt alleen vlans op de LAN interface uitzonderen, geen vlans op de WAN interface. (De GUI staat geen configuratie van VLANs op de WAN interface toe.)

• Helper
  • 107 reacties
  • 16 januari 2025

even een dubbelcheck, ik heb EdgeRouter-4-SFP-KPN-zonder-VoIP-met-eth1-voor-TV.zip gebruikt op ER-4, ik wil een port-forward port:80 naar een device eth0 (Iot), is dit dan de juiste manier?

het is niet zo dat je bijv. voor de wan eth3 pakt (of eth3.6) bijvoorbeeld zeg maar?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 16 januari 2025

Ziet er goed uit. Waarschijnlijk wil je http forwarden en dan zou je "Protocol" nog op "TCP" kunnen zetten i.p.v. "Both".

Vink ook "Show advanced options" nog even aan en vergewis jezelf ervan dat de firewall automatisch ingesteld wordt.

• Helper
  • 107 reacties
  • 16 januari 2025
wjb schreef:

Ziet er goed uit. Waarschijnlijk wil je http forwarden en dan zou je "Protocol" nog op "TCP" kunnen zetten i.p.v. "Both".

Vink ook "Show advanced options" nog even aan en vergis jezelf ervan dat de firewall automatisch ingesteld wordt.

die staat inderdaad aan, volgens mij automatisch, maar goede opmerking ik had het niet gecontroleerd.

heeft het een groot voordeel enkel tcp te kiezen over both? (het is voor CertBot tbv let's encrypt)

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 januari 2025

EPiC schreef:

heeft het een groot voordeel enkel tcp te kiezen over both? (het is voor CertBot tbv let's encrypt)

Mijn stelling is dat je zo weinig mogelijk moet forwarden. Dus als alleen TCP poort 80 gebruikt wordt (en dat is zo voor http) dan moet je niet ook UDP poort 80 forwarden. 

• Helper
  • 107 reacties
  • 17 januari 2025
wjb schreef:

EPiC schreef:

Mijn stelling is dat je zo weinig mogelijk moet forwarden. Dus als alleen TCP poort 80 gebruikt wordt (en dat is zo voor http) dan moet je niet ook UDP poort 80 forwarden. 

dat is ook zeker waar, uitstekend aandachtspunt, dank u.

ik heb overigens het idee dat de portforward niet werkt, de regel lijkt me toch correct, als ik een online port check doe zegt die ook closed, of wordt die niet zo publiek ‘advertised’ zeg maar en moet ik dat anders testen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 januari 2025

Naar mijn weten opent de updateprocedure voor een Let's encrypt certificate een tijdelijke "webserver" op TCP poort 80. Als er dus geen update actief is zal er ook geen webserver actief zijn en wordt TCP poort 80 ook als gesloten weergegeven.