Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8845 reacties

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 24 februari 2025

Voor de niet-technische personen heb ik een klein stappenplan om de KPN “ONT”/Modem (maar eigenlijk router) ertussenuit te halen. Dit omdat met alle scripts om uit te kiezen, de lijst aan specifieke routers en dergelijke het ook voor mij in het begin erg moeilijk maakte om te begrijpen of wat ik wilde nu mogelijk was. Ook de disclaimers bij de EdgeRouters dat het niet mogelijk was om ze direct aan de FTU te koppelen maakte bij mij de indruk dat wat ik zocht niet mogelijk was.

Kort samengevat, ik wilde mijn eigen router (een Ubiquity UISP Console met RJ45 WAN en SFP+ WAN optie) gebruiken in plaats van de door KPN geleverde “Modem” zoals ze het zelf noemen. Of de ONT zoals er naar verwezen wordt in technische documentatie. Hierbij wist ik ruim van te voren dat ik enkel en alleen van internet gebruik wilde maken, en niet van bellen noch tv.

Voor nu eerst via de RJ45 ethernet aansluiting, maar later ga ik toch proberen de FTU (de zwarte doos op de muur) er tussenuit te halen om direct op glas aan te sluiten in plaats van eerst een vertaling naar koper ertussen te hebben. Maar dat is een verhaal voor een andere keer en waarschijnlijk een heel stuk meer prutjes met hoe de kastjes worden gemaakt.

Om dit te doen moet je eigen router aan een paar eisen voldoen. Veel simpele/goedkope consumenten hardware zal dit niet zomaar kunnen, dus let hierop bij aanschaf.

1. het moet VLANs ondersteunen
  2. het moet PPPoE ondersteunen

Wanneer je router dit ondersteunt hoef je enkel de volgende stappen uit te voeren:

1. Untag VLAN 6.
    Als je helemaal geen VLANs gebruikt op dit moment, dan is dat hetzelfde als VLAN 6 toevoegen aan je WAN poort's interface. Voor de UISP Console is dat zoals op onderstaande afbeelding. Bij 1 kun je een VLAN toevoegen. Een venster opent. Bij 2 vul je VLAN ID 6 in, want deze wil je untaggen. De Parent Interface moet gelijk zijn aan de Interface van de WAN poort die je gebruikt, in mijn geval is dat interface 9.
    Dit maakt in het overzicht een interface 9.6 aan - interface 9 met VLAN 6.

1. Voeg PPPoE toe
    Je ziet deze in bovenstaande afbeelding naast VLAN toevoegen. Je moet nu authenticatie gegevens invoeren nadat je de interface hebt gezet op 9.6 Deze zijn User/Pass = “internet”/ “internet”. Je hebt hiervoor geen aparte verdere inloggegevens nodig die je elders ergens vandaan haalt.
    Dit maakt zoals in het overzicht de nieuwe interface aan ppp1 (9.6)

2. Verander in the NAT (Masquerade setting) en Firewall de Interface naar de nieuwe ppp1
    Verander je standaard Firewall regels om gebruik te maken van de nieuwe interface. Als je eerder eens poorten open hebt gezet voor bepaalde diensten of (game)servers dan moeten deze ook verwezen worden naar de nieuwe source. Dit is niet langer de standaard WAN poort interface, maar specifiek de ppp1 interface. Hetzelfde geldt voor Postrouting Masquerade, ook deze dient over te gaan naar de juiste poort om uitgaand verkeer zichtbaar te krijgen.

3. Reboot je apparatuur als bovenstaande niet gelijk opgepakt wordt.
    De meeste zouden dit allemaal gelijk moeten doen, inclusief de Masquerade aanpassing zelfstandig. Maar UISP is een vreemde eend in sommige gevallen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 24 februari 2025
bnh schreef:
wjb schreef:
Firewizz.nl schreef:

Voor nu even on-hold, heb abbo verlengt en krijg de nieuwe kastjes. Dit zou makkelijker moeten werken.

De TV+ Boxen kunnen inderdaad op basis van unicast werken maar daarmee gooi je dus ook een deel van de beeldkwaliteit in de prullenbak en ik weet niet of dat jouw bedoeling is.

Hoeveel zal dit eigenlijk zijn ? 720P of iets beter ?

Mijne loopt momenteel via unicast, maar op mijn TV ziet het er goed uit moet ik bekennen. Mijn gevoel zegt dat het hoger is dan 720.

Het is gewoon 1080i maar met een lagere bitrate. Bij multicast hebben de Nederlandse publieke en commerciële zenders een bitrate van 14,2Mbps terwijl dit bij unicast op de TV+ Box slechts 7,2Mbps is.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2319 reacties
  • 1 maart 2025
wjb schreef:
bnh schreef:
wjb schreef:
Firewizz.nl schreef:

Voor nu even on-hold, heb abbo verlengt en krijg de nieuwe kastjes. Dit zou makkelijker moeten werken.

De TV+ Boxen kunnen inderdaad op basis van unicast werken maar daarmee gooi je dus ook een deel van de beeldkwaliteit in de prullenbak en ik weet niet of dat jouw bedoeling is.

Hoeveel zal dit eigenlijk zijn ? 720P of iets beter ?

Mijne loopt momenteel via unicast, maar op mijn TV ziet het er goed uit moet ik bekennen. Mijn gevoel zegt dat het hoger is dan 720.

Het is gewoon 1080i maar met een lagere bitrate. Bij multicast hebben de Nederlandse publieke en commerciële zenders een bitrate van 14,2Mbps terwijl dit bij unicast op de TV+ Box slechts 7,2Mbps is.

Oke helder!

Trouwens ​@wjb deze kan ook erbij op je lijstje, ziet er super gaaf uit:
Cloud Gateway Fiber - Ubiquiti Store Europe

• Topper
  • 22 reacties
  • 9 maart 2025

Hallo,

Ik heb de configuratie voor de EDGE Router X (Zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 4 september 2021 16:45) geprobeert, maar daarmee kreeg ik geen TV signaal door.

Werken deze configuratie bestanden nog?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 9 maart 2025
Erwin1968 schreef:

Werken deze configuratie bestanden nog?

Zeer zeker werken die nog.

Heb je de TV ontvanger opnieuw opgestart en is deze op eth1 aangesloten?

Heb je de ER-X na configuratie ook nog één keer extra gereboot?

• Topper
  • 22 reacties
  • 10 maart 2025

Hallo wjb,

Zojuist alle stappen nog een keer zorgvuldig doorlopen.

De EDGE Router X na installatie nog een keer herstart en de SAGEMCOM TV onvanger ook.

De TV is aangesloten op eth1 en lijkt nu wel goed te werken.

Maar nu is de Internet verbinding super langzaam 

Heb wel mijn normale IPv4 address gekregen maar ik kan geen snelheids test laden

Kan ook 8.8.8.8 niet pingen maar nu.nl weer wel… ?

Ga morgen nog even verder zoeken...

Firewizz.nl
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 27 reacties
  • 10 maart 2025

Bij mijn is het trouwens opgelost dat er geen UNICAST verkeer werkte.

ip nat inside source list NAT-IPTV-KPN interface GigabitEthernet0/0/0.4 overload extended

Belangrijk was de 'extended’. Hierna werkt het wel op cisco C1121

• Topper
  • 22 reacties
  • 16 maart 2025

Ik heb de EDGE Router X nu ook werkend nadat ik de boot-loader had ge-update:

Blijkbaar maakt dat uit, want Multicast IPTV werkte niet goed en nu wel…

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 16 maart 2025

Die upgrade van de boot image zou niets uit mogen maken.

Het is eerder die herstart die dan het probleem verholpen heeft.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 maart 2025

Laatste dagen heb ik regelmatig de fout stb-nmc-400 op mijn tv ontvanger. Opnieuw starten van de Edgerouter is de (tijdelijke) oplossing maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dit zo regelmatig moet doen. Tv ontvanger is via kabel aangesloten. Wat kan het probleem zijn? Of hoe los ik dit definitief op? Het heeft met het script uit dit topic jarenlang probleemloos gewerkt. Weet iemand of er iets gewijzigd is aan kant van KPN?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 20 maart 2025

Er is recent aan de zijde van KPN wel het één en ander veranderd waarbij het oude TV platform nu volledig uitgefaseerd is en de TV ontvangers nu enkel nog het “nieuwe” TV platform (ook alweer een paar jaar oud) gebruiken.

Deze aanpassing zou hier echter geen invloed mogen hebben.

Kan je de volgende keer dat dit optreedt eens in de CLI het command “restart igmp-proxy” geven?

Is het issue daarmee dan ook verholpen?

Wat voor een internet aansluiting heb je? (AON of XGS-PON)

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 maart 2025

Dat is een goede suggestie! Ik zal volgende keer inderdaad eerst even de restart igmp-proxy uitvoeren en laten weten of dat de oplossing is. Ik weet niet hoe ik kan achterhalen wat voor aansluiting ik heb, is dat ergens op te zoeken? Ik heb overigens al jarenlang glasvezel van KPN, dus als ik daarop moet afgaan zal het waarschijnlijk AON zijn… denk ik.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 20 maart 2025
saxman schreef:

Dat is een goede suggestie! Ik zal volgende keer inderdaad eerst even de restart igmp-proxy uitvoeren en laten weten of dat de oplossing is. 

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Kijk ook eens in jouw systeem log (/var/log/messages) of je daar wellicht meldingen ziet t.a.v. vlan 4 of de igmp proxy server.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 maart 2025

@wjb log is ter info via PB verstuurd. Geen bijzonderheden.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 20 maart 2025

@saxman, Wanneer heb je voor het laatst jouw ERL-3 voorzien van de configuratiescripts?

Als dat voor 21 november 2020 geweest is, dan raad ik de aan om de EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te installeren.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 maart 2025

Dat advies heb destijds ook van je gekregen en opgevolgd. Kijk maar:

# Set to 'yes' to enable additional verbosity

#VERBOSE=no

WAIT_ONLINE_METHOD=ifup

WAIT_ONLINE_TIMEOUT=120

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 20 maart 2025

Dan gaat het opstarten van de igmp proxy server bij een reboot in iedergeval ook goed.

Kan je hier voor de zekerheid ook nog even een screenshot plaatsen van de instellingen van de upstream interface van de igmp proxy server. In jouw geval zal dat zeer waarschijnlijk eth0.4 zijn.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 20 maart 2025

Inderdaad:

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74512 reacties
  • 20 maart 2025

Ook dat is dus helemaal goed.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 124 reacties
  • 22 maart 2025
wjb schreef:
saxman schreef:

Dat is een goede suggestie! Ik zal volgende keer inderdaad eerst even de restart igmp-proxy uitvoeren en laten weten of dat de oplossing is. 

Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Kijk ook eens in jouw systeem log (/var/log/messages) of je daar wellicht meldingen ziet t.a.v. vlan 4 of de igmp proxy server.

Dat is inderdaad de oplossing. Heb je enig idee waarom dit zou kunnen ontstaan? Heb overigens ook een ander probleem: bij het aanzetten van de VIP5202 ging voorheen ook de tv automatisch aan, dat is sinds een reset van de tv-ontvanger ook niet meer het geval. Niet onoverkomelijk, maar het is wel handiger als ik maar één knopje hoef in te drukken.

Reageer