Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8894 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 175 reacties
  • 8 juli 2025

Iemand al kpn+ unifi cloud ultra werkzaam (tv+inet?)

En gebruiken die nieuwe TV+ boxen nog vlan?

Firewizz.nl
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 28 reacties
  • 8 juli 2025

Ik denk dat dat gewoon zijn interna VLAN is en niet die van KPN(WAN).

Maar als je alleen 1,2 en 3 hebt dan wordt je abonnement (verbinding) niet herkend. Ik had het ook, welliswaar met Cisco.

Bij mij moest DHCP options kloppen, de multicast en snooping, en interface instellingen. Daarbij moest ik wel wat interne ip adressen door NATTEN.

Welke instellingen heb je nu gemaakt en kun je Cisco config lezen? Dan kan ik wel hier de relevante settings plaatsen.
https://firewizz.nl/cisco-kpn-config/

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 29075 reacties
  • 8 juli 2025
fubje schreef:

En gebruiken die nieuwe TV+ boxen nog vlan?

Ja, VLAN 4 voor live tv (multicast) en gewoon internet VLAN 6 voor opnames en Terugkijken e.d. (unicast)

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 31 juli 2025

Ik zie dat er nieuwe firmware is voor de EdgeRouters van Ubiquiti zie ook tweakers.net. Ook ik was in de veronderstelling dat de ontwikkeling “dood” was omdat de huidige firmware al twee jaar oud is. Het is vooral cosmetisch en de belangrijkste toevoeging is de standaard mogelijk voor VPN op de router via WireGuard, zowel Site-to-Site als server als client. Mooie toevoeging dus. Heeft iemand 'm al succesvol kunnen upgraden? Heb zelf een EdgeRouter Lite die al enkele jaren zonder noemenswaardige problemen draait dus ben wel een beetje huiverig voor een upgrade. Maar de VPN mogelijkheid is wel een mooie toevoeging die ik zou willen gaan gebruiken! Ben benieuwd!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 175 reacties
  • 31 juli 2025
saxman schreef:

Ik zie dat er nieuwe firmware is voor de EdgeRouters van Ubiquiti zie ook tweakers.net. Ook ik was in de veronderstelling dat de ontwikkeling “dood” was omdat de huidige firmware al twee jaar oud is. Het is vooral cosmetisch en de belangrijkste toevoeging is de standaard mogelijk voor VPN op de router via WireGuard, zowel Site-to-Site als server als client. Mooie toevoeging dus. Heeft iemand 'm al succesvol kunnen upgraden? Heb zelf een EdgeRouter Lite die al enkele jaren zonder noemenswaardige problemen draait dus ben wel een beetje huiverig voor een upgrade. Maar de VPN mogelijkheid is wel een mooie toevoeging die ik zou willen gaan gebruiken! Ben benieuwd!

Ik zou er even mee wachten aangezien er problemen zijn met de IPTV. Tenminste als je IPTV van kpn hebt.

ik heb zelfde de edgerouter4 maar daarop kun je ook open VPN installeren.

zie ook tweakers.

Ik wil overgaan op de ucg ultra maar dat iptv is nog een dingetje…

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83046398#83046398

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 135 reacties
  • 31 juli 2025
fubje schreef:
saxman schreef:

Ik zou er even mee wachten aangezien er problemen zijn met de IPTV. Tenminste als je IPTV van kpn hebt.

ik heb zelfde de edgerouter4 maar daarop kun je ook open VPN installeren.

zie ook tweakers.

Ik wil overgaan op de ucg ultra maar dat iptv is nog een dingetje…

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83046398#83046398

Ah! Datzelfde probleem heb ik ook! Restart van igmp-proxy helpt wel, maar is ook weer tijdelijk.

• Topper
  • 22 reacties
  • 4 augustus 2025

Zijn er hier ook mensen die een Meraki MX als primaire router gebruiken? Ik heb deze aangesloten en op basis van IPv4 lijkt dit goed te gaan. PPoE geactiveerd, primair VLAN6 ingesteld en krijg een extern IP adres. Ik wil echter ook IPv6 activeren en krijg dit niet voor elkaar. Je moet hiervoor (lijkt het) een manueel adres invoeren vanuit je toegewezen IPv6 pool, dit heb ik gedaan. Je krijgt een /48 toegewezen bij KPN. Ik heb hetzelfde IP adres uit de Experia box overgenomen (even tijdelijk aangesloten gehad), maar geen idee wat de omvang van het subnet moet zijn. /48, /64 /92 geprobeerd maar wat ik ook doe, ik krijg IPv6 niet geactiveerd. Het blok wordt wel gezien in de MX, maar kan ik niet toewijzen. Op zich niet vreemd aangezien IPv6 dus niet actief is. Zowel de MX op versie 18 als 19 laten draaien, maar dit maakt niets uit. Wie kan mij in de juiste richting helpen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4460 reacties
  • 4 augustus 2025
Hscholing schreef:

Ik wil echter ook IPv6 activeren en krijg dit niet voor elkaar. Je moet hiervoor (lijkt het) een manueel adres invoeren vanuit je toegewezen IPv6 pool, dit heb ik gedaan. Je krijgt een /48 toegewezen bij KPN. Ik heb hetzelfde IP adres uit de Experia box overgenomen (even tijdelijk aangesloten gehad), maar geen idee wat de omvang van het subnet moet zijn.

Zonder verder te verdiepen (ik heb de Meraki niet), hier is je fout. Bij instelling van WAN moet je bij IPv4 op PPPoE en bij IPv6 op Auto (DHCP6) stellen.

• Topper
  • 22 reacties
  • 5 augustus 2025
TDN schreef:
Hscholing schreef:

Zonder verder te verdiepen (ik heb de Meraki niet), hier is je fout. Bij instelling van WAN moet je bij IPv4 op PPPoE en bij IPv6 op Auto (DHCP6) stellen.

Dat heb ik al eerder geprobeerd, maar krijg geen IP adres. Volgens het KPN document voor inzet eigen apparatuur staat het volgende: • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router. 

obelisk
Wijsgeer
  • 1035 reacties
  • 5 augustus 2025

Uit mijn hoofd had ik een dhcpv6 client op vlan6 welke een prefix vroeg met een prefix hint van ::/48. Add default route aangevinkt om automatisch de routering te zetten. In dit geval kreeg ik wel een pool om adressen uit te allocereren voor de lan interfaces maar had de router zelf geen adres. Echter, dat was ook niet nodig. 

Voor lokale ipv6 toegang heb ik fd02:: adressen. 

Welliswaar op een Mikrotik router maar dat maakt niet zoveel uit. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 7 augustus 2025

Heeft iemand ervaring met een Sophos XG en een directe PPPoE verbinding? Mijn download is namelijk prima (4gbit) maar als ik PPoE aanzet is mijn upload nog maar 400mbit.

Dit zijn de instellingen:

Via DHCP achter de KPN Box 14 is dze nog wel 4Gbit.

Kan online niet echt een antwoord vinden waar het vandaan komt.

Misschien dat iemand hier wel een idee heeft.

• 5737 reacties
  • 7 augustus 2025

@Stealthgun dat ligt waarschijnlijk aan de hardware van de Sophos. PPPoE vereist nogal wat rekenkracht. Hij zal het waarschijnlijk gewoon niet aankunnen. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 7 augustus 2025
Marlon92 schreef:

@Stealthgun dat ligt waarschijnlijk aan de hardware van de Sophos. PPPoE vereist nogal wat rekenkracht. Hij zal het waarschijnlijk gewoon niet aankunnen. 

Ja dat is logisch, maar waarom is het dan alleen de upload?

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 augustus 2025

KPN ONT direct op Orbi RBR850 router

Ik ben bezig om mijn Netgear Orbi RBR850 rechtstreeks op het KPN-ONT aan te sluiten (dus zónder Box 12). Hieronder beschrijf ik stap voor stap wat ik heb gedaan, welke kabels waar zitten én waar ik nu vastloop. Ik hoor graag welke stap ik mis of wat ik nog kan controleren.

• Orbi firmware: V7.2.7.15_5.1.16
  • ONT LAN poort 1 aangesloten gele WAN-poort Orbi​​​​​ > 3 lampjes op ONT branden
  • Orbi instellingen: Enable VLAN / Bridge Setup > By VLAN tag group >   VLAN ID 6 / Priority 0 / Wired Ports: All / Wireless: All
  • Orbi instellingen: Internet Connection Type > Get Dynamically from ISP (DHCP)
  • Orbi staat in router mode
  • Apply > herstart Orbi
  • ONT 30 s spanningsloos gemaakt → gewacht tot PON-led continu groen.    
  • Orbi 10 s spanningsloos → opstart-led wit → daarna solid magenta (= geen IP address/DHCP-lease)

Zie ik iets over het hoofd? Alvast dank voor jullie reactie!

• 5737 reacties
  • 7 augustus 2025
Jeroen- schreef:

Orbi instellingen: Internet Connection Type > Get Dynamically from ISP (DHCP)

Dat klopt niet, moet PPPoE zijn.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 508 reacties
  • 7 augustus 2025
Jeroen- schreef:

Ik ben bezig om mijn Netgear Orbi RBR850 rechtstreeks op het KPN-ONT aan te sluiten (dus zónder Box 12). Hieronder beschrijf ik stap voor stap wat ik heb gedaan, welke kabels waar zitten én waar ik nu vastloop. Ik hoor graag welke stap ik mis of wat ik nog kan controleren.

• ONT LAN poort 1 aangesloten gele WAN-poort Orbi​​​​​ > 3 lampjes op ONT branden
  • Orbi instellingen: Enable VLAN / Bridge Setup > By VLAN tag group >   VLAN ID 6 / Priority 0 / Wired Ports: All / Wireless: All
  • Apply > herstart Orbi
  • Orbi 10 s spanningsloos → opstart-led wit → daarna solid magenta (= geen IP address/DHCP-lease)

@Jeroen- 

Vlan6 hoef je alleen op de WAN poort in te stellen.

Internet connection type. moet PPPoE zijn op Vlan6.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 augustus 2025
joey92 schreef:
Jeroen- schreef:

• Apply > herstart Orbi

@Jeroen- 

Vlan6 hoef je alleen op de WAN poort in te stellen.

Internet connection type. moet PPPoE zijn op Vlan6.

Veel dank - het is gelukt!

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 7678 reacties
  • 12 augustus 2025

Fijn dat het gelukt is ​@Jeroen-! Bedankt voor de assistentie ​@joey92!

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 15 augustus 2025
Remco van KPN schreef:

Fijn dat het gelukt is ​@Jeroen-! Bedankt voor de assistentie ​@joey92!

Ik heb nog een andere vraag. Op mijn Orbi RBR850 wil ik IPv6 aanzetten i.v.m. gebruik van NextDNS (geen IPV4 linking nodig).

Na het aanzetten krijg ik onderstaande instellingen te zien en mijn internetverbinding werkt. Ik checkte dit met GPT-O3 en ik kreeg dit als antwoord:

Je screenshot laat zien dat de Orbi in 6to4-tunnelmodus staat.
Dat is een oude overgangstechniek en NIET wat KPN levert.
Je hebt dus nog geen native IPv6-prefix; alles draait nu op een kunstmatig 2002:xxxx::/16-adres.

Zie verder details in het screenshot. 

Vraag: klopt het dat mijn instellingen niet goed staan? Zo ja, wat moet ik aanpassen?

Alvast dank voor het meedenken

Reageer