Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

• September 8, 2018
  • 8980 reacties
  • 656477 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8980 reacties

• Nieuwkomer
  • June 11, 2026

Goedemorgen,

ik heb een vraagje: 
Ik heb een Unifi Dream Router 6 ( UDR) gekregen om mijn netwerk weer netjes te krijgen. ( Hiervoor een USG3 met Cloudkey V1.0) 

want ik dacht dat de Dream goed zou werken met KPN en dan de verschillende vlans.. 

Nu kreeg ik internet binnen 1 minuut werkend. Alleen de TVkastjes wilden niet aangaan. ( oude HDDM2260) hij bleef of op 80% of op 85% hangen.. 
na een hele dag klooien en tv kast zelfs aan de Dream gehangen kreeg mijn tvkastje geen vooruitgang. 
 heel KPN forum, GIThub enzovoort bekeken en alle oplossingen uitgeprobeerd. Geen succes.. 

Nu heb ik de tvkastjes HDM2260 om laten wisselen naar de nieuwe KPN+ boxjes. 

Deze nog niet geinstalleerd maar deze zijn onderweg. 

de vraag van vandaag: Moet ik instellingen anders insteken met de de KPN+ tvbox? 
Moet ik nog steeds een vlan6 en vlan4 hebben? of maakt dit niet uit? alleen de glasvezel ( pppoe) verbinding maken met vlan6 en moet de tvkast het dan ook doen?

( ik kan nergens informatie hierover vinden)

• Nieuwkomer
  • June 11, 2026

Goedemorgen,

ik heb een vraagje: 
Ik heb een Unifi Dream Router 6 ( UDR) gekregen om mijn netwerk weer netjes te krijgen. ( Hiervoor een USG3 met Cloudkey V1.0) 

want ik dacht dat de Dream goed zou werken met KPN en dan de verschillende vlans.. 

Nu kreeg ik internet binnen 1 minuut werkend. Alleen de TVkastjes wilden niet aangaan. ( oude HDDM2260) hij bleef of op 80% of op 85% hangen.. 
na een hele dag klooien en tv kast zelfs aan de Dream gehangen kreeg mijn tvkastje geen vooruitgang. 
 heel KPN forum, GIThub enzovoort bekeken en alle oplossingen uitgeprobeerd. Geen succes.. 

Nu heb ik de tvkastjes HDM2260 om laten wisselen naar de nieuwe KPN+ boxjes. 

Deze nog niet geinstalleerd maar deze zijn onderweg. 

de vraag van vandaag: Moet ik instellingen anders insteken met de de KPN+ tvbox? 
Moet ik nog steeds een vlan6 en vlan4 hebben? of maakt dit niet uit? alleen de glasvezel ( pppoe) verbinding maken met vlan6 en moet de tvkast het dan ook doen?

( ik kan nergens informatie hierover vinden)

Ik heb nogmaals alle stappen herlopen en met de nieuwe kastjes van KPN werkt alles gewoon naar behoren. 

probleem bij mij lag gewoon aan de oude HDM2260 kastjes… 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • June 11, 2026

Als je enkel VLAN6 hebt geconfigureerd, zullen de TV kastjes enkel in unicast-modus werken. De beeldkwaliteit daarvan is lager (bitrate van rond de 7.2Mb/s i.p.v. 14.4Mb/s bij multicast). Volgens mij ondersteunden de oudere TV kastjes enkel multicast, wat de problemen daarmee verklaart. Als je de nieuwe TV kastjes in de betere multicast-modus wilt gebruiken, zul je het script van Fabian moeten gebruiken: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Firewizz
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 11, 2026

Het bitrate-verhaal is iets genuanceerder volgens mij.

Een select aantal kanalen (1 t/m 11: NPO 1-3, RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7, Net 5, Veronica, RTL 8, RTL Z, plus 14 ESPN, 19 SBS 9, 51 Viaplay TV, het ESPN-pakket 221-224 en Ziggo Sport) wordt door KPN in 14,4 Mb/s gestreamd — via multicast, en alleen als de instelling "Automatisch beste kwaliteit" aan staat. Alle andere kanalen zijn altijd 'maar' 7,2, ongeacht multicast of unicast. (ESPN is overigens de uitzondering: die kanalen zijn ook in unicast HD+.)

Verder ligt het niet aan het protocol zelf, maar is dit een keuze van KPN. Multicast is 1 stream die door meerdere ontvangers bekeken kan worden; unicast is 1-op-1. Bij pauzeren of terugkijken gebruik je sowieso altijd unicast — ook met de multicast-instelling aan.

Toch wil je zelf het liefst multicast als je meer dan 1 ontvanger thuis hebt: kijken meerdere TV's naar hetzelfde kanaal, dan belast dat je verbinding maar 1x (grofweg).

Maakt voor bovenstaande niet veel uit maar misschien een interresante aanvulling :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • June 11, 2026

Als iedereen unicast zou gebruiken, vraagt dat veel meer van het KPN netwerk. Multicast is gewoon veel efficienter. Daarom kunnen ze ook de bitrate hoger aanleveren. Automatisch beste kwaliteit zorgt er inderdaad voor dat multicast ingeschakeld wordt. ;-)