Skip to main content

Hallo allen,

Heb er al meerdere topics over gelezen, maar heb nog niet het definitieve antwoord voor mijn situatie.

Ik gebruik al meerdere jaren mijn eigen router (Netgear R7000) die direct aangesloten zit op de NT (glasvezel modem). Ik heb alléén internet. Een paar jaar geleden als volgt ingesteld van toen ik nog Telfort Internet had, wat inmiddels automatisch is overgezet naar KPN. Sterker nog, ik heb niet eens een Experia box.

In mijn eigen router ingesteld:

Enable VLAN/Bridge mode: Enabled

Enabled by VLAN Tag Group:

Name VLAN ID Priority
WLAN1 34 0

Nu ontving ik recent een mail van KPN met dat ik m'n modem-settings moet veranderen vóór 27 september maar ik kom conflicterende informatie tegen, en weet niet of ik uberhaupt iets moet veranderen (het werkt nu) en wat dan precies.

Ik lees bijv via de KPN Servicetool pagina die ik getoond krijg als ik inlog:

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

-

Je nieuwe modem moet daarom minimaal voldoen aan de volgende eisen:

• Ethernetaansluiting met WAN poort met RJ-45 connector voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
  • Let op, gebruik de aanwezige NTU media converter (met ethernetaansluiting en RJ-45 connector). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar, Los te maken van het NT (met ethernet aansluiting) wordt ten sterkste afgeraden.
  • Bij GPON, is de ONT een actief en integraal onderdeel van de breedband verbinding en kan niet verwijderd worden.
  • WAN1 1p/VLAN ID: 1/34
  • WAN3 1p/VLAN ID: 5/4

Maar hier lees ik dan weer dat ik VLAN 6 moet gebruiken met PPPoE: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

En in een ander topic las ik dan weer 'VLAN 34 is Telfort en VLAN 6 is KPN', maar daarmee weet ik nog niet of ik het moet aanpassen voor de 27ste.

Hoor graag advies van jullie en hoe ik het moet configureren.

Edit: Of zeggen jullie, bel KPN dat je nooit een modem hebt gehad omdat je van Telfort komt en neem gewoon een nieuwe ExperiaBox ipv de R7000.

Zolang jouw aansluiting technisch nog niet omgezet is naar KPN gebryik je DHCP op vlan 34. Vanaf het moment dat jouw aansluiting wel technisch omgezet is naar KPN zal je pppoe op vlan 6 moeten gebruiken.

Beide vlans (6 en 34) zijn een aantal (5) dagen naast elkaar actief en dus kan je zelf een tijdstip kiezen tussen 22 en 27 september waarop je jouw R7000 gaat herconfigureren.