Skip to main content
Vraag

Geen commerciële zenders na tv update icm pfsense router

• 12 februari 2025
  • 18 reacties
  • 112 keer bekeken

Bob van thuis schreef:
Erik van KPN schreef:

@Bob van thuis, met een eigen modem, kijk dan even naar IGMP settings, en vooral wat je ingevuld hebt bij het subnet. Als daar specifieke IP-adressen ingevuld zijn, verwijder deze en vervang het door 0.0.0.0/0.

Hi Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik snap dat het support voor eigen hardware minimaal is. Maar hoop dat we het toch kunnen oplossen, daarom stuurde ik ook de de info van de streams mee.

0.0.0.0.0/0 stond al als default (ik had nog probeert de IP-adressen te gebruiken die alleen nodig waren, maar die maakte geen verschil)

Het heeft jaren gewerkt, dus dan is de vraag bij wie is er wat veranderd. Ik heb iig geen updates uitgevoerd rond  30 januari 2025. Het is dus goed te weten als er wat aangepast, zodat we dit kunnen debuggen.

Gezien de streams in hetzelfde /24 subnet liggen, is het voor dit netwerk niet aannemelijk dat de fireware-rules hier dwars liggen.

(de streams worden ook aangevraagd en gestart, de tijdsbalk gaat ook lopen. Was is het technische verschil tussen 1,2,3,661,662,663 en de rest?)

@Bob van thuis   ik gebruik hier een pfsense router en ervaar dezelfde issues als jij.

speelt inderdaad al vanaf eind januari. Ik heb bij mijn weten alles geprobeerd wat ik in de diverse fora heb gevonden. Maar geen succes.

Heb jij het inmiddels al aan de gang? En op welke manier?

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

18 reacties

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2025

@ArenB, Kan jij de instellingen van de IGMP proxy server eens delen en aangeven welke subnets er naar vlan 4 gerouteerd worden?

In principe is het voldoende om enkel subnet 213.75.112.0/21 naar vlan 4 te routeren en als rfc3442 classless static routes actief is dan zou die ook automatisch in de route-tabel opgenomen moeten zijn.

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:

@ArenB, Kan jij de instellingen van de IGMP proxy server eens delen en aangeven welke subnets er naar vlan 4 gerouteerd worden?

In principe is het voldoende om enkel subnet 213.75.112.0/21 naar vlan 4 te routeren en als rfc3442 classless static routes actief is dan zou die ook automatisch in de route-tabel opgenomen moeten zijn.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2025

In de IGMP proxy instellingen hoeft bij IPTV_WAN enkel 0.0.0.0/0 ingesteld te worden, de andere waarden zijn niet nodig.

Wat is het “publieke” IPv4 adres van vmx0.4 (vlan 4)?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:

In de IGMP proxy instellingen hoeft bij IPTV_WAN enkel 0.0.0.0/0 ingesteld te worden, de andere waarden zijn niet nodig.

Wat is het “publieke” IPv4 adres van vmx0.4 (vlan 4)?

technisch gezien ​​​​​​, logisch dat 0.0.0.0/0 voldoende zou moeten zijn. ik heb dat aangepast.
mijn publieke vmx0.4 is 10.183.62.250

bedankt voor het meedenken

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2025
ArenB schreef:

Dan is de route naar 10.183.60.0/22 ook correct.

Ik neem aan dat IPTV_WAN gekoppeld is aan vmx0.4, klopt dat?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:
ArenB schreef:

Dan is de route naar 10.183.60.0/22 ook correct.

Ik neem aan dat IPTV_WAN gekoppeld is aan vmx0.4, klopt dat?

jazeker,

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025

Wellicht dat je dit op een idee brengt, maar ik kan ook geen opgenomen programma's afspelen.

STB-zap-03 Videoserver niet gevonden

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2025

Ik neem aan dat je dat subnet 10.183.60.0/22 niet zelf ergens handmatig in hebt moeten stellen maar dat deze automatisch ingesteld is. Klopt dat?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 12 februari 2025

Correcte aanname, ging “vanzelf” 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 12 februari 2025

Het enige wat dan nog overblijft is de route naar het subnet 217.166.0.0/16 richting vlan 4.

Deze heb ik niet staan. Het zou kunnen zijn dat dit subnet sinds eind januari via Internet (vlan 6) gerouteerd moet worden.

Verder zie ik eigenlijk geen verschillen t.o.v. mijn configuratie op een EdgeRouter 4 ervanuit gaande dat nu bij de IGMP proxy server upstream enkel subnet 0.0.0.0/0 ingesteld staat.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2025

@ArenB, Ben je nog wat verder gekomen?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 16 februari 2025
wjb schreef:

@ArenB, Ben je nog wat verder gekomen?

Hi,

vandaag alle rules weggegooid en weer opnieuw opgebouwd.
eind resultaat is hetzelfde.  NPO 1,2 en 3, geen opgenomen programma's.
Maar ik geef niet op 😁

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 16 februari 2025

Dus de route 217.166.0.0/16 wijst niet meer naar vlan 4?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 17 februari 2025
wjb schreef:

Dus de route 217.166.0.0/16 wijst niet meer naar vlan 4?

correct
er is geen route voor 217.**** meer. nergens heen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15511 reacties
  • 18 februari 2025

Goedemiddag ​@ArenB, welkom op onze community! We hebben even een eigen topic voor jouw situatie gemaakt. Ikzelf heb er niet zo veel verstand van en kan er vanuit KPN niet echt aan bijdragen. Ik zie dat ​@wjb je al een eind op weggeholpen heeft!

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 18 februari 2025

@ArenB, Heb jij een uitgaande firewall op jouw router ingesteld staan en zo ja wat wordt daar allemaal geblokkeerd?

• Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 18 februari 2025
wjb schreef:

@ArenB, Heb jij een uitgaande firewall op jouw router ingesteld staan en zo ja wat wordt daar allemaal geblokkeerd?

Ik heb geen uitgaande firewall, ik zie ook geen blokking zaken in de logfiles.

Ik heb ook pfblockerng draaien, maar niet op het IPTV lan of wan. Maar voor de test deze uiteraard ook uitgezet.

Ergens blij ik denken dat als ik NPO 1,2, en 3 wel heb, het iets simpels moet zijn, een forward die ik mis, of een NAT voor een IGMP bron.
Het begint wel frustrerend te worden 😱

Morgen nog maar een keer van A tot Z alles opnieuw doen. Dit moet simpel op te lossen zijn.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 18 februari 2025

ArenB schreef:

Ergens blij ik denken dat als ik NPO 1,2, en 3 wel heb, het iets simpels moet zijn, een forward die ik mis, of een NAT voor een IGMP bron.

Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met DRM waarbij check of jij die zender mag bekijken fout lijkt te lopen. NPO 1, 2 en 3 hebben geen DRM.

De reden waarom ik vroeg naar die uitgaande firewall is omdat er ook andere meldingen op het forum zijn van precies hetzelfde issue (alleen NPO 1, 2 en 3) waarbij er iemand heeft aangegeven dat dit alleen optrad bij de firewallinstelling "Hoog" op zijn Experia/KPN Box.

Edit: Je mist naar mijn mening geen forward of nat rule.

Reageer