Skip to main content
Vraag

Geen DHCP server, toch een DHCP lease

• March 25, 2026
  • 9 reacties
  • 33 keer bekeken

Goede avond,

Onlangs heb ik een nieuwe DHCP server geinstalleerd in mijn netwerk, die zit bekabeld direct aangesloten op het KPN (v12) router. Nu had ik met dag 1 al een probleem dat na 24 uur de DHCP server niet meer te bereiken was, alle andere systemen met een IP adres konden nog netjes gebruik maken van het netwerk, maar met de nodige uitdagingen als de DHCP/DNS server onbereikbaar is - dit ging allemaal ook over de secundaire DNS en niet meer over ..2.60 (de DHCP/DNS server).

Daarop heb ik uiteindelijk wat gepuzzeld met de DHCP van KPN om weer de 2.60 in de lucht te krijgen, en heb ik de lease van de KPN Router omgezet naar 5 dagen, en daar de DHCP weer uit gezet.

je raad het nooit, na 5 dagen exact, viel mijn DHCP server weer uit (de ..2.60). 

ik zet DHCP weer aan in de KPN Router, en plop, daar is hij weer. DHCP weer uitzetten op de KPN Router, en alles blijft weer netjes werken via mijn eigen DHCP.

ik heb een statisch IP ingesteld op mijn DHCP server, en ik heb dat IP adres ook maar gereserveerd op de KPN Router voor dat MAC adres, maar zonder positief resultaat.

nu is mijn primaire vraag, om een oneindige lease in te stellen op de KPN Router, zet ik hem dan simpelweg op 0 seconden, of ga ik echt problemen creeeren?

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 25, 2026

Onlangs heb ik een nieuwe DHCP server geinstalleerd in mijn netwerk, die zit bekabeld direct aangesloten op het KPN (v12) router. Nu had ik met dag 1 al een probleem dat na 24 uur de DHCP server niet meer te bereiken was,

Je had die DHCP server een vast ip adres gegeven binnen je netwerk? Waarom zou die dan onbereikbaar worden? Dat lijkt me niets met DHCP te maken te hebben. Wat staat er in de logs van die server waarom die plat gegaan is?

alle andere systemen met een IP adres konden nog netjes gebruik maken van het netwerk,

Logisch. Die hebben nog een lease van de DHCP waar ze hun ip van hebben gekregen.

maar met de nodige uitdagingen als de DHCP/DNS server onbereikbaar is - dit ging allemaal ook over de secundaire DNS en niet meer over ..2.60 (de DHCP/DNS server).

2.60? Wat voor soort DHCP server heb je?

Daarop heb ik uiteindelijk wat gepuzzeld met de DHCP van KPN om weer de 2.60 in de lucht te krijgen, en heb ik de lease van de KPN Router omgezet naar 5 dagen, en daar de DHCP weer uit gezet.

Dan lijkt het wel of de DHCP server zijn lease van de KPN router krijgt. Dat is niet handig want die is er na het aflopen van de lease niet meer. De DHCP server moet je een vaste ip geven.

ik heb een statisch IP ingesteld op mijn DHCP server, en ik heb dat IP adres ook maar gereserveerd op de KPN Router voor dat MAC adres, maar zonder positief resultaat.

Dat is wel hoe het moet. Wel de DHCP server opnieuw opstarten nadat je de DHCP op de router uitgezet hebt, zodat er niets van een 'lease' overblijft.

nu is mijn primaire vraag, om een oneindige lease in te stellen op de KPN Router, zet ik hem dan simpelweg op 0 seconden, of ga ik echt problemen creeeren?

Nee. DHCP moet uit op de router. Dan is de lease termijn instelling niet meer beschikbaar op de router. Je hebt toch je eigen DHCP server. Geen twee DHCP servers op 1 netwerk zetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

Bedankt voor je reactie rkv01!

..2.60 is het laatste deel van zijn IP adres, “geef het beestje een naam” als het ware.

Mijn DHCP server is dus 192.168.2.60 (..2.60) en de KPN box zit op zijn standaard 192.168.2.254.

Waar ik momenteel nog over twijfel is of ik mijn DHCP server heb herstart nadat ik de DHCP op de KPN Router uit heb gezet, ik weet dat ik hem heb herstart, maar dat was tijdens het troubleshooten, met een beetje pech stond de DHCP functie van de KPN Router nog aan. 

Dit heb ik zojuist uitgevoerd, de originele waarde van de KPN Router heb ik alles weer teruggezet en DHCP uitgezet. IP reservering heb ik er wel heel brutaal in laten staan voor mijn eigen DHCP server.

In theorie weet ik morgen, rond deze tijd, of het heeft gewerkt.

Mijn uitdaging is momenteel gewoon dat het gedrag wat ik mee maak ook niet logisch is. Volgens “best praktices” heb ik volgens mij alles netjes gedaan, behalve de herstart van de DHCP Server, morgen weet ik wat dat oplevert.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Waar ik momenteel nog over twijfel is of ik mijn DHCP server heb herstart nadat ik de DHCP op de KPN Router uit heb gezet...

Dat is n.l. het enige wat ik me voor kan stellen dat die 2.60 niet meer bereikbaar is. Dat die 2.60 dus is verkregen via de lease, en dat die dus verloopt (en er geen DHCP server meer voor die server is, want hij kan het niet bij zichzelf ophalen.

Als 2.60 n.l. een hard ingesteld IP is, dan zou deze in principe altijd bereikbaar moeten blijven voor alle computers in de 192.168.2.x range. Alleen als hij echt zijn netwerk interface vrijgeeft (omdat de lease niet verlengd kon worden) gaat ie down.

We zullen het inderdaad wel zien…

PS. Op Linux kun je zien met ip a en ook ip route list default of het ip is verkregen via lease of dat deze echt static is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

scherpe tip over linux, daar krijg ik de volgende output:

ip route list default
default via 192.168.2.254 dev eth0 proto static metric 100 

ip a
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
    link/ether e4:5f:01:2b:2d:9d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.2.60/24 brd 192.168.2.255 scope global noprefixroute eth0
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 fd4e:3732:3230:0:b90c:a45d:bff:b5a1/64 scope global dynamic noprefixroute 
       valid_lft 891sec preferred_lft 291sec
    inet6 2a02:a44e:6b21:0:9717:2b4e:55c7:1039/64 scope global dynamic noprefixroute 
       valid_lft 86391sec preferred_lft 591sec
    inet6 fe80::f0cf:fe32:5c4b:136a/64 scope link noprefixroute 
       valid_lft forever preferred_lft forever

met de route list zou ik vermoeden dat hij dan toch ergens nog zijn IP van het KPN modem krijgt, ik zal kijken of ik op dit spoor nog wat kan doen.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

ip route list default
default via 192.168.2.254 dev eth0 proto static metric 100 

met de route list zou ik vermoeden dat hij dan toch ergens nog zijn IP van het KPN modem krijgt, ik zal kijken of ik op dit spoor nog wat kan doen.

Bij route staat static. Volgens mij betekend dat dat die dus op static staat (anders zou daar dynamic staan).

Verder staat er bij je ip a wel “forever” in de regel voor IPv4 dus dat geeft de static IP aan.

Ik zie echter wel bij je IPv6 adres 86391sec en 591sec staan. Dus hij krijgt nog wel IPv6 van de DHCP server?? Misschien op die machine IPv6 uitschakelen. Of heb je ook DHCP voor IPv6 ingesteld op die machine?

Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurd als de IPv6 verloopt, of dan de hele interface plat gaat.

Edit:
Ik denk dat voor IPv6 geen DHCPv6 gebruikt wordt maar SLAAC.
Apparaat bepaald zelf welk IPv6 adres gebruikt wordt.
Dat zou dus geen probleem mogen zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

IPv6 zou inderdaad geen problemen mogen geven, maar in fairness, het zou niet de eerste keer zijn dat het wel problemen geeft.

voor nu alle controles gedaan die ik kon bedenken, ook in de DHClient files gezocht of daar wat stond, maar die bestaan zelfs niet meer.

Ik zit nog te denken om dhclient -r | dhclient te runnen, maar uit angst alleen maar problemen te creeeren wacht ik morgen gewoon even af. Dan kan ik IPv6 nog volledig uitschakelen en deze DHclient commando's aftrappen, zien wat dat doet als het probleem morgen toch terug komt.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Ik zit nog te denken om dhclient -r | dhclient te runnen, maar uit angst alleen maar problemen te creeeren wacht ik morgen gewoon even af.

Dat moet je in ieder geval NIET op de server draaien. Daar zou eigenlijk helemaal geen dhclient op hoeven te staan omdat het een DHCP server is, en geen client. (uiteraard staat het er nog wel op voor fallback als je het wel nodig hebt)

Dan kan ik IPv6 nog volledig uitschakelen en deze DHclient commando's aftrappen, zien wat dat doet als het probleem morgen toch terug komt.

IPv6 kun je uiteraard volledig uitschakelen als je het niet gebruikt. Maar ik denk niet dat dat het probleem was. Maar DHclient is op de server in ieder geval niet nodig. Die kun je uiteraard wel op de werkstations draaien om te kijken of die hun IP ophalen.

We zullen het morgen wel zien 😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 28, 2026

Morgen dan toch blijkbaar “proof of eating the pudding”, de instelling van een dag heeft hij niet opgeslagen en staat nu toch weer op 172800 (2 dagen), maar grayed out omdat de DHCP uit is, dus dat is goed. Ik had hem naar 86400 gezet, maar ik merk vaker dat als je dan opnieuw inlogt in de GUI dat de oude instelling er weer staat. Ik doe niks, en wacht tot morgen.

rvk01
Slimmerik
  • March 28, 2026

, de instelling van een dag heeft hij niet opgeslagen en staat nu toch weer op 172800 (2 dagen), maar grayed out omdat de DHCP uit is, dus dat is goed. Ik had hem naar 86400 gezet, maar ik merk vaker dat als je dan opnieuw inlogt in de GUI dat de oude instelling er weer staat. Ik doe niks, en wacht tot morgen.

Hoe heb je die op 86400 gezet terwijl die grayed out is? Als je grijs is doet ie ook niets dus ik begrijp niet helemaal waarom je die instemming wilt veranderen? 

Ben je nu nog het probleem dat je nieuwe DHCP server niet bereikbaar is?