Skip to main content
Vraag

Geen internet meer na DHCP op de KPN Box 12b uitgezet te hebben

• March 7, 2026
  • 5 reacties
  • 22 keer bekeken

Goedemiddag,

Op mijn Experiabox V9 heb ik mijn WiFi router een ASUS GT-AX11000 (met ASUS mesh extender) die als DHCP server in mijn 2,5 GB LAN fungeert.
Ik wil op mijn NAS een VPN server installeren maar liep tegen de mogelijkheden van de Experiabox V9 aan.
Vandaag is mijn Experiabox V9 vervangen met een KPN BOX 12b en loop tegen het probleem van het uitzetten van de DHCP server.
Ik heb conform de KPN kennisbank de artikelen “DHCP instellen en aanpassen” en het artikel “DHCP Binding / Vast IP instellen”.

Ik heb zowel WiFi als het DHCP voor thuisnetwerk en het gastnetwerk uitgezet.

Het resultaat was dat ik op mijn pc de melding geen “DHCP ingeschakeld” kreeg en geen internet op pc, laptop en gsm meer had. Ik kon zelfs met mijn laptop niet rechtstreeks op poort 3 van de BOX 12b aangesloten inloggen.
Alleen een reset van de KPN BOX 12b zorgde ervoor dat ik internet had.

Vraag: Wat doe ik verkeerd?

5 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 7, 2026

Staat de Asus met een vast IP adres ingesteld en met DHCP server daarop aan? En heb je de Asus verbonden via de LAN poort van de Asus? Want als je de WAN gebruikt, dan is deze heb DHCP server voor het gedeelte aan de WAN kant (zoals de Box 12).

Ps. Het is niet nodig de Box 12 te resetten als het niet werkt. Hij blijft dat IP .254 houden. Dus als je een pc direct daarop aansluit en de pc een vast op geeft met 255.255.255.0 als mask dan kun je de router daarna gewoon weer bereiken en dhcp weer aanzetten.

Was er overigens een reden waarom je de Asus niet direct aan de glasvezel ONT hangt? Heb je misschien ook telefonie of gaat het om DSL?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 7, 2026

Wij zitten hier op koper hebben dus DSL. Mijn GT-AX11000 is via de WAN poort op de BOX 12b aangesloten om geen problemen met de reeds vervangen Experiabox te hebben.

Begrijp ik het goed dat ik de GT-AX11000 via een LAN poort op de BOX 12b moet aansluiten?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 7, 2026

Wij zitten hier op koper hebben dus DSL.

Ha, ok. Dan kan de Box 12 er niet tussenuit want die fungeert als modem (niet als router).

Mijn GT-AX11000 is via de WAN poort op de BOX 12b aangesloten om geen problemen met de reeds vervangen Experiabox te hebben.

In dat geval zal de Asus geen DHCP server zijn voor alles wat voor de WAN poort zit. DHCP is alleen voor WAN kant. Je zou in dat geval zelfs de DHCP van de Box 12 aan kunnen laten staan want DHCP gaat ook niet door de WAN poort naar de Asus LAN kant. Je moet de WAN poort dus als een harde scheiding zien tussen twee netwerken.

Begrijp ik het goed dat ik de GT-AX11000 via een LAN poort op de BOX 12b moet aansluiten?

Dat hangt een beetje af van wat je wilt bereiken.

De Box 12 heeft ook nog steeds NAT en firewall. Of heb je de Asus ook in de DMZ van Box 12 gezet? Of heb je port forwards ingesteld? Want zonder deze, zal niets op de Asus van buiten bereikbaar zijn. 

Stond jouw Experiabox vroeger in bridge? Want daar zou je anders hetzelfde probleem gehad hebben. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 7, 2026

Wat ik wil is dat ik op mijn NAS een VPN server installeer en niet tegengehouden wordt. Ik heb inderdaad de Asus in de BOX 12b in de DMZ gezet zodat ik in de Asus port forwarding en WAN-NAT passthrough configureer t.b.v. VPN. maar tot nu toe maakt de VPN server geen verbinding met het internet.

Kortom feitelijk wil ik al het WiFI, LAN en WAN verkeer via de Asus regelen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 7, 2026

Kortom feitelijk wil ik al het WiFI, LAN en WAN verkeer via de Asus regelen.

Ok. Okay de Box 12 wel fungeert als NAT zou je daar eigenlijk dhcp gewoon aan kunnen laten staan. Die doet zich niets (behalve e.v. voor tv als je die rechtstreek bekabeld aan de Box 12 hangt.

Laat de Asus op WAN een ip krijgen (of stel deze hard in). Zorg ervoor (voor de zekerheid) dat de Asus intern een compleet nieuwe ip range krijgt. Bv 192.168.3.x. Stel de interne ip van de Asus op 192.168.3.1 en dhcp op die range in.

Zet dan het externe ip van de Asus (wat dus 192.168.2.2 of .3 is, in de DMZ van Box 12. Zet wifi uit op Box 12.

Jouw Box 12 heeft dan een eigen netwerk 182.168.2.x zonder wifi. De LAN 1 of 2 gaat naar WAN van de Asus. Die heeft dan extern adres 192.168.2.2 of .3. Intern heeft ie 192.168.3.1 met een dhcp van 192.168.3.x (alle apparaten op de Asus komen in die range).

Hopelijk laat de Box 12 nu het verkeer voor VPN goed door (maar VPN is een vrij lastig protocol om in te stellen met dubbel NAT, wat je nog steeds hebt).

(Het gaat toch om inkomende VPN neem ik aan...)

Ps. Een compleet andere optie is om de Asus niet als router in te stellen maar als accesspoint. Dat versimpelt de boel en heb je geen dubbel NAT meer. Geen DMZ nodig. Maar dan stel je wel de VPN forward in de Box 12 in (hopelijk werkt dat dan wel). Als bovenstaande niet werkt kun je dus dat nog proberen. Laat maar weten.