Skip to main content
Beantwoord

Geen internet op gasten wifi bij gebruik van eigen DNS

• January 1, 2026
  • 6 reacties
  • 49 keer bekeken

Ik maak gebruik van pi-hole als dns server in mijn netwerk. Deze zit in het 192.168.2.x subnet. Als ik mijn gasten netwerk aanzet maakt deze ook gebruik van de pi-hole als dns. Maar het gasten netwerk gebruikt het 192.168.3.x subnet. 

Volgens mij is dit het probleem waardoor ik heb internet heb op het gasten netwerk. 

Is hier een oplossing voor? Of zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord door Erik van KPN

Dit werkt inderdaad niet. In de KPN Software wordt het gastnetwerk volledig gescheiden van het hoofdnetwerk door middel van laag 2 vlan tagging. Het gastnetwerk gebruikt vlanID 1977. 

Op het moment is het nog steeds zo dat als je de DNS aanpast, dit ook wordt toegepast op het gastnetwerk. Maar omdat het gastnetwerk dus gescheiden wordt van je eigen netwerk, kan deze niet daadwerkelijk de DNS op de pi-hole gebruiken. 

Zie ook dit topic van eerder waarin dit naar voren kwam. Ik ga dit even, opnieuw, meenemen richting het modemteam als feedback.

Voor meelezers even deze verwijzingen naar de artikelen over DNS instellingen en Gastwifi.

6 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

Jouw pi-hole zit dus op een ander subnet en zou ook niet beschikbaar mogen zijn voor het gastennetwerk. Je kunt kijken of je het subnet van het gastennetwerk op 255.255.0.0 (16) kunt zetten en of de pi-hole wel bereikbaar is. Maar… waarom heb je dan een gastennetwerk. Als apparaten op het gastennetwerk de apparaten op je normale netwerk kunnen bereiken, dan is het gastennetwerk nutteloos geworden (behalve voor uitgifte wachtwoord). Maar je zou dan dus wel het een en ander openzetten.

Ik hoop dus dat de apparaten op het gastennetwerk ook echt via NAT gescheiden zijn en niet alleen door het subnet. En dat betekend dat je je pi-hole ook apart voor het gastennetwerk op moet zetten (en dus apart verbinden).

Ik maak gebruik van het kpn modem en het daarbij behorende gasten netwerk. Het lijkt dus een ontwerp fout van de software dat mijn eigen dns ook mee gegeven word op het subnet van de gaten wifi. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

Ik maak gebruik van het kpn modem en het daarbij behorende gasten netwerk. Het lijkt dus een ontwerp fout van de software dat mijn eigen dns ook mee gegeven word op het subnet van de gaten wifi. 

Mmm, bij Thuisnetwerk > DHCP heb je een apart tabje Gastnetwerk. Daar zie je het IP adres staan van de router (wat in het geval van het gastnetwerk 192.168.3.254 is). Maar ook een aparte DNS (wat dan dus ook 192.168.3.254 is). Dat lijkt dus wel goed.

Staat er bij jou wat anders?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • January 1, 2026

Verhip. Je hebt inderdaad gelijk.

Omdat je de DNS niet bij Thuisnetwerk kunt wijzigen, moet je de pi-hole dus onder Internet-toegang>DNS instellen. En dan pakt ie dat dus voor zowel de Thuisnetwerk als Gastnetwerk.

Dit is inderdaad een mega designfout.

Eigenlijk had de Internet-toegang DNS gewoon alleen router-DNS gebruikt moeten worden en de instellingen bij Thuisnetwerk en Gastnetwerk vrij invulbaar zijn. En dan zou de 192.168.2.254 en 192.168.3.254 gewoon als prozy moeten dienen dit de requests weer doorgeven aan de ingestelde router-DNS.

Dit is inderdaad een brakke wijziging van KPN.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 5, 2026

Dit werkt inderdaad niet. In de KPN Software wordt het gastnetwerk volledig gescheiden van het hoofdnetwerk door middel van laag 2 vlan tagging. Het gastnetwerk gebruikt vlanID 1977. 

Op het moment is het nog steeds zo dat als je de DNS aanpast, dit ook wordt toegepast op het gastnetwerk. Maar omdat het gastnetwerk dus gescheiden wordt van je eigen netwerk, kan deze niet daadwerkelijk de DNS op de pi-hole gebruiken. 

Zie ook dit topic van eerder waarin dit naar voren kwam. Ik ga dit even, opnieuw, meenemen richting het modemteam als feedback.

Voor meelezers even deze verwijzingen naar de artikelen over DNS instellingen en Gastwifi.

Dankjewel voor de updates