Skip to main content

Beste allemaal,

Ik gebruik op mijn KPN internetverbinding een gigaset n510 ip pro voor mijn voip. Deze heeft een aantal dagen naar behoren gewerkt en sinds vandaag krijg ik een Registration failed melding. er niks is veranderd in mijn huidige netwerk opzet.

Kan iemand mij een hint in de goede richting geven waardoor dit kan komen?

ik maakt gebruik van een Unifi Dream machine Pro als router/firewall.

wat heb ik al getest:

  • sip wachtwoord gereset
  • gigaset n510 pro een factory reset gegeven en opnieuw geconfigureerd
  • firewall geheel uit
  • Conntrack Modules h.323 en SIP uitgeschakeld in UDM (vanaf begin gebruik)

helaas geen resultaat.

hierbij mijn instellingen:

 

 

alle tips zijn welkom! 😀

Hi @michaelm86! Dit valt nogal ver buiten de ondersteuning. Het is dan ook niet iets waar ik veel van weet. 

Ik heb nog wel voor je gezocht en vroeg me af of je een switch in je netwerk hebt zitten

Verder ben ik bang dat ik niet veel voor je kan betekenen. 🙁


Het enige verschil met mijn configuratie is de optie "Select Network Protocol" die ik op UDP Only heb staan.

Daarnaast heb ik op mijn EdgeRouter de conntrack module h.323 gewoon aan staan. Alleen de sip module is disabled.


Controleer eens met de siptool of je gebruikersnaam niet is gewijzigd door KPN. Dat is mij inmiddels twee keer overkomen!


Controleer eens met de siptool of je gebruikersnaam niet is gewijzigd door KPN. Dat is mij inmiddels twee keer overkomen!

Vreemd, ik heb mijn N300A IP sinds 6 december 2019 in gebruik op de KPN lijn en sindsdien is de gebruikersnaam nog nooit gewijzigd.


@wjbLijkt me dan een kwestie van geluk of pech hebben. Het zal niet vaak voorkomen, anders zou het forum er wel vol van staan met topics hierover. (Maar er zijn wel degelijk topic hierover te vinden).


Controleer eens met de siptool of je gebruikersnaam niet is gewijzigd door KPN. Dat is mij inmiddels twee keer overkomen!

Hi Ed, dankje! ik ben hier inmiddels ook achter gekomen.

De SIP username is gewijzigd. De oude naam wordt nog wel weergegeven in de sip portaal tijdens het wijzigen van het wachtwoord. na wat heen en weer bellen met de Servicedesk en techneuten van kpn kwam de juiste gebruikersnaam bovenwater. 

Het probleem is hiermee verholpen en de ata werkt weer naar behoren.


@MichaelM_86 : Graag gedaan! Fijn dat het is verholpen.

@Bram_ : Dit zou toch ook binnen KPN bekend moeten zijn? Het blijkt vaker voor te komen dat door de één of andere oorzaak spontaan de gebruikersnaam wordt gewijzigd. Als de klantenservice en de moderators dit ook weten kunnen vragen hierover gericht worden beantwoord.


@Ed W. de SIP username wordt gewijzigd als er een grote wijziging wordt gedaan. Denk daarbij aan een verhuizing. Of het overstappen van koper naar glas. Ook als in onze systemen een grote wijziging wordt gedaan kan dit soms gebeuren. Dat laatste moet echter al enige tijd niet zijn voorgekomen. 


@Bram_ Dat kan zijn. Het is mij inderdaad overkomen bij de overgang van Telfort naar KPN en bij een verhuizing.
Echter toen TS zijn vraag stelde zou het wel fijn zijn geweest als je deze verklaring aan hem had kunnen geven. Maar je blijkt er toen niet van op de hoogte te zijn geweest, dus vandaar mijn opmerking.

Punt van kritiek van mij is ook dat als er een wijziging in de gebruikersnaam door KPN wordt doorgevoerd, het wel aangenaam zou zijn als dit met de klant zou worden gecommuniceerd. Dit heb ik toen het mij overkwam ook al via dit forum gezegd, maar blijkbaar vindt KPN dit niet nodig: het gebeurt alleen bij klanten met eigen apparatuur en dat wordt immers niet door KPN ondersteund schijnt de gedachte te zijn.
Maar er bestaat ook nog zo iets als klantvriendelijkheid.

Nog een kleine suggestie: je hebt het antwoord van wjb gemarkeerd als het juiste. Handig zou zijn als je jouw reactie aan mij als juiste antwoord markeert, dan kunnen eventueel andere forumgebruikers met hetzelfde probleem het makkelijker terugvinden.

 


@Ed W. ik snap dat het in dit geval handig was geweest die informatie eerder te hebben. 

Wel denk ik dat ondersteunen niet de enige reden is. De gemiddelde gebruiker zal eerder in de war raken door deze informatie dan er wat aan hebben. 

Ik heb in ieder geval mijn antwoord als antwoord gemarkeerd. Dan is deze makkelijker te vinden. 🙂


@Bram_De gemiddelde gebruiker zal geen eigen apparatuur hebben, maar de KPN modem gebruiken, waarin de gebruikersnaam door KPN wordt gezet en zal niets merken van een gewijzigde gebruikersnaam. Het lijkt me echt niet verwarrend als bij bijvoorbeeld een verhuizing in de bevestiging mail een zin zou staan als: “Let op: bij eigen apparatuur is het mogelijk dat de telefonie gebruikersnaam wordt gewijzigd, zodat SIP registratie faalt. Raadpleeg in dat geval de siptool”

Temeer daar de wijziging niet onmiddellijk plaatsvindt, maar vaak later. Daarmee is een eventueel verband met verhuizing etc. niet snel door een gebruiker gelegd.

Zie:

 


@Ed W. ik heb voor de zekerheid dit signaal doorgegeven naar de juiste mensen. Die gaan kijken of we dit kunnen aanpassen. 

Ik snap je vraag wel goed. 1 regel in de bevestiging had dit voorkomen. Tegelijkertijd willen we voorkomen dat we topics krijgen met de vraag waarom mensen ineens een andere naam krijgen.

Je signaal is in ieder geval doorgegeven. Als we deze verandering doorvoeren krijg ik bericht. Wanneer dat zo is zet ik die hier door. Ik kan alleen geen beloftes doen over de uitkomst. 


@Bram_  Uitstekend, bedankt!