Skip to main content

Hi all,

Met behulp van alle beschikbare info heb ik mijn eigen router aangesloten, fluitje van een cent! Ik gebruik nu nog wel de KPN superwifi punten (3x) maar dus met een eigen router (Firewalla Gold).

Op de superwifi punten staat een eigen- en een gastennetwerk ingeschakeld. Het wifi verkeer loopt van elk superwifi punt via kabel naar mijn router.

Maar ik wil mijn gasten wifi natuurlijk graag afschermen van mijn privé netwerk... vandaar mijn vraag: doen de KPN wifi punten het gasten verkeer een VLAN tag geven? Er moet toch op een manier door de KPN router onderscheid worden gemaakt.. dus kans is aanwezig dat de KPN router dat ook via VLAN tagging doet? Welke VLAN ID zou dat zijn? Dan kan ik dit in mijn router als apart netwerk aanleggen.

Dank voor jullie input! Uiteraard heb ik gezocht op het forum, veel gevonden, maar deze specifieke combinatie niet.

Het gastwifinetwerk heeft geen eigen vlan.

Je zult ook zien dat een apparaat aangesloten op het gastwifinetwerk een IP adres uit het subnet van het gewone netwerk krijgt.

Naar mijn weten is wel sta isolation van toepassing waardoor apparaten op het gastwifinetwerk geen andere apparaten kunnen benaderen.