Skip to main content
Vraag

Hikvision camera wel via intern IP-adres te bereiken, maar niet vanaf buiten het netwerk

• December 3, 2025
  • 77 reacties
  • 436 keer bekeken

Hikvision camera te bereiken via Hik-Connect app op telefoon en ook op pc thuis via intern ip adres, maar niet extern via http://i.p.a.d.r.e.s:poort. Voorheen ging dat wel. Poort staat open via portforwarding en het ip adres is gereserveerd voor camera. Wat doe ik verkeerd.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

77 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@garlic. Ik heb toch even een nieuw topic voor je vraag aangemaakt, omdat het topic waarin je reageerde al wat ouder is. 

Om te zien wat er mogelijk verkeerd gaat is het wel handig als je hier een screenshot kunt plaatsen van de modeminstellingen. Je kunt dan gegevens verbergen die anderen niet hoeven te zien. Dan kunnen we eens met je meedenken. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Blokkeert je firewall niet?
Heb je met Hikvision Connect niet toevallig je interne lan adres opgegeven?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 4, 2025

Ik vermoed dat poort 8000 gesloten staat in de experiabox. De zou je aan moeten maken. Of hikconnect cloud activeren op de camera. Dan is port forwarding niet nodig 

• Auteur
  • Helper
  • December 4, 2025

De poort (5000) staat open. Portforwarding staat ook goed, evenals de camera-instellingen. Ik heb inmiddels al weer contact gehad met KPN en die zeggen na langdurig onderzoek (dik halfuur aan de lijn gehangen met 0800-0402), dat zij er ook niet inkomen. Er is een storing en dat duurt nog enkele dagen. Dan maar weer proberen…. Allen bedankt voor het meedenken. Arjan bedankt voor nieuwe topic aanmaken. Ik houd jullie op de hoogte !!

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Ik vermoed dat poort 8000 gesloten staat in de experiabox. De zou je aan moeten maken. Of hikconnect cloud activeren op de camera. Dan is port forwarding niet nodig 

Je moet sowieso geen poort openzetten als je het kunt voorkomen. Zeker als je het ding opneemt in je lan netwerk. 

• December 5, 2025

Kun je een schermafdruk plaatsen van de poortforwarding?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

• Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

Voor de duidelijkheid: Ik heb zelf een V10 experiabox en mijn broer heeft een V12 experiabox van KPN. Thuis heb ik 5 camera's en als ik op de pc ingeef het locale ip adres met betreffende poorten dan zie ik alle camera's en ook alle vijf op de Hik-Connect app op mijn telefoon. Als ik echter thuis mijn eigen ip-adres (externe inlog) invoer, met de desbetreffende poort, dan blijft hij zoeken. Dat is nieuw, want voorheen deed hij het wel….. Volgens KPN is dat een storing. Bij mijn broer is het weer anders: daar heb ik 1 camera geinstalleerd en ik zie de camera ook via het locale ip adres op zijn pc, maar niet via externe inlog, dus ip adres en poort. Bovendien vindt hij de camera ook niet op de Hik-connect app. De instellingen van portforwarding en andere camerainstellingen staan exact hetzelfde als bij mij. Op z'n minst zou de camera op de Hik-connect app te zien moeten zijn. De RTSP poort staat op 554 en de http en serverport staan ook goed op 500 en 5000. Ik wacht de “storing” denk ik maar even af. Ook nog even dit: elders heb ik ook een HikVision camera aangesloten via Ziggo en bij een ander adres een HikVision camera via een Fritzbox en die kan ik beiden wel bereiken via IP adres en op de Hik-connect app…..

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

Dat hangt er vanaf. De camera heeft niet perse portforwarding nodig. Geld alleen als je een benadering van buitenaf wilt. Het kan ook andersom en dat is wanneer de camera vanuit binnen een verbinding maakt naar buiten Reolink doet dat bijvoorbeeld. 

Zeker met webserver poorten openen stel je jezelf te veel bloot. 

• December 5, 2025

Er is geen storing. Dat weet ik vrijwel zeker. Kun je een schermafdruk laten zien van de poortforwardings? 

• Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

Er is geen storing. Dat weet ik vrijwel zeker. Kun je een schermafdruk laten zien van de poortforwardings? 

Waarom zegt KPN gisteren dan van wel. Ze hebben geprobeerd in mijn modem te komen en dat lukte niet ? Hier schermafdruk

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 5, 2025

@garlic Hoe hebben de camera's hun ip adressen gekregen? Via statisch ingesteld in de camera's of via DHCP reservering in KPN modem? Portforwardings in vele providers routers werken alleen voor apparaten, de ip adressen kregen via DHCP reservering

• Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

@garlic Hoe hebben de camera's hun ip adressen gekregen? Via statisch ingesteld in de camera's of via DHCP reservering in KPN modem? Portforwardings in vele providers routers werken alleen voor apparaten, de ip adressen kregen via DHCP reservering

Vast IP adres in het modem.

• December 5, 2025

Welk poortnummer gebruik je als je lokaal verbinding maakt met de camera's? Gewoon het standaard poortnummer? 

• December 5, 2025

Waarom zegt KPN gisteren dan van wel. Ze hebben geprobeerd in mijn modem te komen en dat lukte niet ?

Het kan makkelijk wezen dat ze niet in jou modem konden komen. Dat is niet zo vreemd. Gebeurt zo vaak. Maar dat maakt verder niets uit voor de werking van poortforwarding.

KPN geeft sowieso toch geen ondersteuning op poortforwarding. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 5, 2025

Dit is wel een heel groot beveiligings probleem wat je gaat creëren als je zo je cameras aan de buitenwereld toestaat. Maar goed je kunt inloggen in de camera en kijken welke poorten daar staan.
standaard is poort 8000 tcp nodig voor hikconnect of ivms 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 5, 2025

Als ik jou Topic van 11maanden geleden lees was dit je probleem.

Dat is juist vreemd in dit geval. Ik heb altijd de camera's op verschillende poorten gebruikt. Extern stond hij op 3000 en intern op 300. Intern te bereiken door 192.168.2.25:300 en extern http://IPadres:3000. Dat is in de setup van de camera (Hikvision) dus ook zo ingesteld. Dus dacht ik dat ik dat bij portforwarding na de firmwareupdate ook zo moest doen. Daardoor kreeg ik niets aan de praat. Toen ik per ongeluk beide poorten op 3000 zette bij de portforwarding, deed hij het ineens wel. Toen ik de andere camera's ook allemaal op 4000/4000 enz zette, deden die het ook. Het gekke is dat ik de camera nog steeds intern bereik door poort 300.

• Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Als ik jou Topic van 11maanden geleden lees was dit je probleem.

Dat is juist vreemd in dit geval. Ik heb altijd de camera's op verschillende poorten gebruikt. Extern stond hij op 3000 en intern op 300. Intern te bereiken door 192.168.2.25:300 en extern http://IPadres:3000. Dat is in de setup van de camera (Hikvision) dus ook zo ingesteld. Dus dacht ik dat ik dat bij portforwarding na de firmwareupdate ook zo moest doen. Daardoor kreeg ik niets aan de praat. Toen ik per ongeluk beide poorten op 3000 zette bij de portforwarding, deed hij het ineens wel. Toen ik de andere camera's ook allemaal op 4000/4000 enz zette, deden die het ook. Het gekke is dat ik de camera nog steeds intern bereik door poort 300.

Dat klopt. Heb je gelijk in. Daarna werkte alles inderdaad goed, maar kortgeleden is er kennelijk weer iets gewijzigd, want wederom kan ik er niet in via externe inlog !

• Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Dit is wel een heel groot beveiligings probleem wat je gaat creëren als je zo je cameras aan de buitenwereld toestaat. Maar goed je kunt inloggen in de camera en kijken welke poorten daar staan.
standaard is poort 8000 tcp nodig voor hikconnect of ivms 

Ik heb geen idee hoe ik dat anders moet doen dan…. Ik heb portforwarding gedaan voor 5 camera's met uiteraard 5 verschillende poorten. Het lijkt mij dat dat niet anders kan. In de HikConnect app kan ik ze nu allemaal zien. Ook via interne inlog kan ik ze allemaal bekijken. Maar voorheen kon ik door ingeven http://ipadres:poort ook elders op een computer op mijn camera's kijken, als ik dus geen ivms of hikconnect app bij de hand heb. Dat werkt dus niet extern, maar ook niet meer op mijn eigen pc terwijl de poorten wel open staan. Het is geen groot probleem, maar ik snap het gewoon niet.

• December 6, 2025

Ik heb geen idee hoe ik dat anders moet doen dan…. 

Met een VPN server in je lokale netwerk. Dan log je vanaf afstand in op die VPN server. En dan heb je daarna toegang tot de camera's. 

Veel mensen hebben een NAS. Daarmee zijn allerlei dingen mogelijk. Zoals een VPN server op instellen. Maar vaak kun je ook in de software van de NAS de camera's aankoppelen. Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de beelden van de camera's op te laten nemen op de NAS. En de NAS bied dan ook vanaf afstand toegang via 1 poortforwarding tot alle camera's. 

Maar nogmaals de vraag: welk poortnummer gebruik je als je lokaal inlogt op de camera's? 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Ik heb geen idee hoe ik dat anders moet doen dan…. 

Met een VPN server in je lokale netwerk. Dan log je vanaf afstand in op die VPN server. En dan heb je daarna toegang tot de camera's. 

Veel mensen hebben NAS. Daarmee zijn allerlei dingen mogelijk. Zoals een VPN server op instellen. Maar vaak kun je ook in de software van de NAS de camera's aankoppelen. Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de beelden van de camera's op te laten nemen op de NAS. En de NAS bied dan ook vanaf afstand toegang via 1 poortforwarding tot alle camera's. 

That’s the way to go Marlon,
Dit doe ik ook zo. Voor apparatuur zal ik nooit zonder meer portfwarding toepassen. 

• December 6, 2025

Ik neem aan dat op die camera's gewoon een goede gebruikersnaam en wachtwoord zit. En dat die camera's regelmatig geupdate worden. Dan zou het wel veilig moeten zijn. Maar als de camera's wat ouder worden en de fabrikant stopt met updates maken, dan word het wel linke soep ja.

• Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Ik neem aan dat op die camera's gewoon een goede gebruikersnaam en wachtwoord zit. En dat die camera's regelmatig geupdate worden. Dan zou het wel veilig moeten zijn. Maar als de camera's wat ouder worden en de fabrikant stopt met updates maken, dan word het wel linke soep ja.

Op elke HikVisioncamera zit een gebruikersnaam en een veilig wachtwoord, dus dat zit wel snor denk ik bovendien zijn de camera's zijn vrij nieuw. Ik ga me verdiepen in die VPN server. Ik heb ook een gekochte uitgebreide versie van AVG Internet security, dus dat helpt ook wel voor de veiligheid. Misschien dat dat juist wel “helpt” om mezelf tegen te houden alhoewel er geen verschil was als ik dat programma helemaal uitzette…  Ik ga het bekijken wat ik nog kan veranderen/verbeteren. Ik kan ze in ieder geval bekijken via HikConnect. Ik wil je echt heel hartelijk bedanken voor het meedenken ! Als dit topic nog open is dan geef ik nog wel een update. Nogmaals bedankt.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 6, 2025

Dat valt vies tegen als je mazzel heb 2 update versies en het is klaar 😅

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • December 6, 2025

@garlic ik zou persoonlijk kiezen voor een nvr daarop koppel je de cameras en de nvr connect je via hikconnect cloud. Hierdoor heeft de experiabox geen proforwarding nodig en werkt je systeem altijd als er internet aanwezig is.