Skip to main content

Na lange tijd weer eens een vraagje aan de kenners hier. Hoewel ik eigenlijk 90% goed tevreden ben toch de vraag of er iets op een niet te lastige manier beter kan;

 

situatie  ik heb de maximale snelheid hier beschikbaar; 200mbps. bedraad en WiFi haal ik tussen de 180 en 202 met zo’n 8 ping, naar mijn idee netjes. 
 

experia v10 in mk, 1 poort naar woonkamer, helaas maar 1 cat5e kabel in dunne buis. Zit op Netgear GS108e, daarop; itv, tv Android, ps5, Nintendo switch, receiver, blu-ray, en van daaruit naar een Netgear GS105e. Daarop zitten twee Experia Wifi’s en een pc(welke slechts occasioneel gebruikt wordt. Of de wifi twee telefoons, hue gebruik (welke rechtstreeks in modem zit) en deurbel. 
 

nu kan ik best veel zonder problemen gebruiken echter denk ik dat ik gister tegen de grens aan liep.. 

 

Tijdens eerste gebruik PS Portal, tijdens een update download ps5 en met iTV aan bleef het tv beeld stil staan. 
 

begrujpelijk, maar ik lees ook vaak over QOS instellingen of wellicht de situatie anders configureren. Ik zou graag iTV, ps5 met portal en tv Android voor streaming apps willen benutten zonder haperingen. Verder wisselt het gebruik maar dat is de zwaarste belasting van m’n netwerkje. 
 

ienand tips voor verbetering of is dit gewoon de max…?

Bedankt voor het meedenken! Dat had ik inderdaad eerder al gevraagd (destijds na een hoop problemen met m’n verbinding) betreft pairbonding en zoals je al zegt, dat doen ze niet gezien de maximale snelheid die aangeboden wordt gehaald wordt. 


ik denk dat daar dus uiteindelijk niet nog meer uit te halen valt en ik de boel binnenshuis wellicht nog verder kan optimaliseren. 
 

naast de aansluit adviezen hier welke ik zeker weten ga opvolgen overweeg ik straks op de router de 2.4 en 5 ghz banden te scheiden en bijvoorbeeld de ps portal puur op de 5 ghz te zetten. En zo de overige apparaten hun juiste band toe te kennen. Daarnaast had ik het idee en band steered (gast daarvoor gebruiken) netwerk aan te maken voor de apparaten welke van beiden gebruik kunnen maken, telefoons en dergelijke.(Denk dat dat gast netwerk voor nodig is omdat 2.4+ 5 + bandsteering als 3 losse aside denk ik niet kan? )Als dit mogelijk is. 
 

zomaar mijn gedachtegang van wat wellicht zou kunnen werken boven alles per band steered te laten doen…


Je kunt op de V10 de banden scheiden: 

Ik zou er inderdaad eens mee ‘spelen’, om te kijken wat voor jouw netwerk het beste past!


ikzelf heb thuis 3 wifi netwerken draaien. puur om alles gescheiden en zo optimaal mogelijk te houden.

1 wifi netwerk puur en alleen op de 2.4Ghz frequentie

1 wifi netwerk puur en alleen op de 5Ghz frequentie

en dan nog het gasten netwerk welke alleen op de 2.4Ghz frequentie uitzend.

hiermee heb ik nog nooit geen enkel probleem ervaren. 


@Marcia van KPN  dat gaan we zeker doen. 
 

@joey92  ik heb nu de situatie zoals in de loop van dit topic voorgesteld; experia-switch-router. 
na wat ‘spelen’ heb ik nu een gecombineerd 2.4 -5 ghz netwerk draaien. Eerst wou ik de banden ook scheiden maar ik twijfel; telefoons bijvoorbeeld schakelen wanneer we naar de tweede bediening gaan terug naar de 2.4 ghz band, anders lijken dergelijke apparaten verhaal op 5 te blijven draaien. Ergens lijkt het me beter een ergens ook weer lastig…

 

 


Reageer