Skip to main content

Ik heb een gratis upgrade gehad naar 1gbit internet, maar dat haalt maar 730mbit max en rond de 500mbit upload volgens speedtest. Soms maar 200mbit upload. Nu dacht ik 2 utp kabels tussen de modem en switch te doen, maar dan valt de verbinding via de wifi weg. 

Setup is als volgt:

modem <> netgear poe-switch GS108PP <>3x ruckus r510 unleashed <> huiskamer r510 doorgelust naar level1 5-port switch <>  PC i7  met Intel nic 1gbit win10 

alles met cat6 kabel op cat6a connectors en cat6a patchsnoeren

vraag is waarom wil dat niet met 2 patchsnoeren ?

en natuurlijk de snelheid wat gewoon in de buurt van 900mbit zou moeten liggen.  

De tussen verbinding tussen 2 r510's doet ook sinds de laatste update maar 300mbit en daarvoor 960 tot 988 mbit.

Iemand die hier een lichtje op kan schijnen ?

Ruckus is een wifi verbinding tussen de router en je PC?

hoe zit de snelheid direct op je modem?

doorlussen, daar kan de boel van in de war raken, omdat er een lus inzit, je apparatuur weet dan niet van welke kant het signaal komt omdat het van hetzelfde Ip adres komt. 


Nee de ruckus r510 zijn professionele accespoints.

de pc zit op de kabel en wifi 5ghz dualverbinding via intel software.

direct op modem zelfde snelheid.

2x utp van switch naar switch werkt doorgaans gewoon. 


Ik snap je uitleg in de eerste post niet hoe het dan zit. Wellicht even tekenen. 


Via mijn telefoon doet ie dit. 515/452 mbps. Nog steeds te langzaam dus. Via wifi op mijn Samsung s22 ultra red ie de 530 mbps dus met 1gbit zou je de max vd wifi snelheid verwachten. 

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/9516746362

zal ff tekeningetje maken voor je.


Weet niet wat jouw verwachtingen van wifi zijn, maar die zijn echt te hoog. 530 is echt wel👌 


 


 


Weet niet wat jouw verwachtingen van wifi zijn, maar die zijn echt te hoog. 530 is echt wel👌 


 

Mag ook wel voor dat geld. 2x 2x mimo, beamradar etc.

Maar die 530 heb ik wel eens gehad via 5Ghz 866mbit wifi connectie op phone op 500mbit glas en zelfde setup hier en met een 1gbit internet verwacht je dat ie wel dat red, maar dat red ie dus niet volgens de Speedtest. Dezelfde test die ik bij mijn zus heb gedaan (woont paar straten verder en heeft 1gbit glas kpn) via wifi6 en dat haalt 775mbps


R510 is een ac op max 866 mbps, realistisch haal je daar 75% van maximaal. 
wifi6 ax gaat wel hoger kunnen. 
Als je een speedtest doet met de pc op de V10, dan weten we meer. 


Klopt maar die 530mbps red ie dus wel en nu ik 1gbit heb komt het niet boven de 515mbps uit. Heel apart.


Nee de ruckus r510 zijn professionele accespoints.

de pc zit op de kabel en wifi 5ghz dualverbinding via intel software.

direct op modem zelfde snelheid.

2x utp van switch naar switch werkt doorgaans gewoon. 

Van het modem naar dezelfde switch 2 kabels? Daar kan je oprecht heel je netwerk mee verpesten. 


Nee de ruckus r510 zijn professionele accespoints.

de pc zit op de kabel en wifi 5ghz dualverbinding via intel software.

direct op modem zelfde snelheid.

2x utp van switch naar switch werkt doorgaans gewoon. 

Van het modem naar dezelfde switch 2 kabels? Daar kan je oprecht heel je netwerk mee verpesten. 

Dat blijkt ja. Maar waarom ? het modemgedeelte  is toch ook een switch. Tussen de netgear en de level1 werkt het prima.


Van het modem naar dezelfde switch 2 kabels? Daar kan je oprecht heel je netwerk mee verpesten. 

Meeste apparatuur heeft wel loop detection.

https://kb.netgear.com/000037817/What-is-loop-detection-and-how-does-it-work-on-my-GS808E-Nighthawk-S8000-Gaming-Streaming-Switch

Wat er voor zorgt dat het meestal niet direct een probleem oplevert. Maar het is nutteloos. Er word toch maar 1 kabel gebruikt.


Van het modem naar dezelfde switch 2 kabels? Daar kan je oprecht heel je netwerk mee verpesten. 

Meeste apparatuur heeft wel loop detection.

https://kb.netgear.com/000037817/What-is-loop-detection-and-how-does-it-work-on-my-GS808E-Nighthawk-S8000-Gaming-Streaming-Switch

Wat er voor zorgt dat het meestal niet direct een probleem oplevert. Maar het is nutteloos. Er word toch maar 1 kabel gebruikt.

Ja precies. Het zou op zijn minst geen probleem moeten geven. Dat het nutteloos is ala.

Het is trouwens geen nighthawk maar een poe business switch.


Ja precies. Het zou op zijn minst geen probleem moeten geven. Dat het nutteloos is ala.

Ik schreef dat het meestal geen problemen oplevert. Vaak zat ook wel. Het zou zomaar kunnen de de router van KPN geen loop detection heeft. Gewoon niet doen.


Ja precies. Het zou op zijn minst geen probleem moeten geven. Dat het nutteloos is ala.

Ik schreef dat het meestal geen problemen oplevert. Vaak zat ook wel. Het zou zomaar kunnen de de router van KPN geen loop detection heeft. Gewoon niet doen.

ja hij is er al weer uit. Met 2 kabels valt het internet weg.

De kpn modem doet blijkbaar ook geen link aggregation.


Ja precies. Het zou op zijn minst geen probleem moeten geven. Dat het nutteloos is ala.

Ik schreef dat het meestal geen problemen oplevert. Vaak zat ook wel. Het zou zomaar kunnen de de router van KPN geen loop detection heeft. Gewoon niet doen.

Volgens mij niet, kan het niet garanderen. Vorige week iemand een factuur van €70 voorrijkosten moeten geven omdat hij een internetkabel van het modem naar het modem had getrokken waardoor niks meer werkte.🥲 Dat was binnen 10 seconde opgelost. 


De kpn modem doet blijkbaar ook geen link aggregation.

Dat heeft geen enkele provider router denk ik. En ik vermoed dat de Netgear switch die u heeft dat ook niet heeft.


Ja precies. Het zou op zijn minst geen probleem moeten geven. Dat het nutteloos is ala.

Ik schreef dat het meestal geen problemen oplevert. Vaak zat ook wel. Het zou zomaar kunnen de de router van KPN geen loop detection heeft. Gewoon niet doen.

Volgens mij niet, kan het niet garanderen. Vorige week iemand een factuur van €70 voorrijkosten moeten geven omdat hij een internetkabel van het modem naar het modem had getrokken waardoor niks meer werkte.🥲 Dat was binnen 10 seconde opgelost. 

blijkbaar heeft ie dat niet nee, dat kan ik wel garanderen nu 😋

70€ dure hobby voor een kabeltje verkeerd hebben zitten. Zo had ik eens iemand die de hele winter in de kou heeft gezeten omdat ie de adapter van de klep er uit had getrokken om die van de modem te gebruiken en vervolgens ging klagen bij kpn dat zijn internet het niet deed. Niet iedereen is handig helaas.


De kpn modem doet blijkbaar ook geen link aggregation.

Dat heeft geen enkele provider router denk ik. En ik vermoed dat de Netgear switch die u heeft dat ook niet heeft.

Inderdaad heeft deze dat niet.


Vandaag nog maar eens een Speedtest gedraaid op mijn telefoon.  530/438

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/9520306895

Ik heb een paar cat8 patchsnoeren besteld. Kijken of dat wat uit gaat maken. 

Ik heb toch zeer het vermoeden dat de glasvezelkast van het huizenblok hier de bottleneck is. Er zijn veel thuiswerkers hier en de switch in de glaskast heeft naar ik zo begreep een 2,5gbit connectie. Ik heb geen idee of dit daadwerkelijk zo is, de monteur zei dat toen 5 jaar terug. Kan of wordt deze ook geupgrade naar een 10, 25 of 40gbit sfp ? Of levert kpn de 1gbit gewoon over de bestaande 2,5gbit installatie? 


Vandaag nog maar eens een Speedtest gedraaid op mijn telefoon.  530/438

 

Voor een Wifi aangesloten device is dat (zoals eerder gezegt) een prima snelheid)

Ik heb een paar cat8 patchsnoeren besteld. Kijken of dat wat uit gaat maken. 

 

Aangezien cat 6 de max heeft op 10GB (en ik ervan uitga dat je geen defectekabels/foutief aangesloten connectoren hebt) zal dat niet uitmaken.

 

Sluit je pc eens met 1 kabel rechtstreeks op je modem aan en koppel je netwerk af en doe dan een speed test, op die manier heb je iig duidelijk of er iets in je eigen netwerk een vertragende factor is of dat het aan de KPN kant zit. (een van de monteurs die hier op het forum rondlopen zal misschien iets kunnen roepen over de glasvezel kast. hoewel ik ten zeerste betwijfel of een glaskast dusdanig klein geschaald is)

 

 


Klopt, maar de cat8 zijn shielded dus dat sluit enige storing van buitenaf uit. Kabels intern hangen langs de meterkast. 

Ik zal eens kijken of ik mijn laptop nog ergens kan vinden. De PC moet ik een 20m cat5e kabel aanhangen die niet al te best meer is. Al getest tijd terug, maar dat gaf dezelfde snelheid zo ongeveer.  rond 700/500.


Update voor het probleem. Mijn ruckus r510 begon raar te doen en de level1 switch te resetten continu. De level1 switch is nu geheel naar de klote. Pc rechtstreeks op de r510 gezet en nu werkt het weer, maar de snelheid is nog steeds bagger.

De link tussen de r510's spiked ook continu. Dit was 980mbit normaliter. Tijdens het testen zie ik dat deze steeds korte piekjes richting de 950mbit geeft. 

 


Vandaag nog maar eens een Speedtest gedraaid op mijn telefoon.  530/438

 

Voor een Wifi aangesloten device is dat (zoals eerder gezegt) een prima snelheid)

Ik heb een paar cat8 patchsnoeren besteld. Kijken of dat wat uit gaat maken. 

 

Aangezien cat 6 de max heeft op 10GB (en ik ervan uitga dat je geen defectekabels/foutief aangesloten connectoren hebt) zal dat niet uitmaken.

Inmiddels de cat8 kabels binnen en er tussen gehangen. Dit scheelt toch wel iets hoor. Lagere ping, jitter en iets snelheid verbetering. 

Hier zie je dat de wifi de snelheid wel redelijk haalt ook al werd de 530mbit al als niet slecht beoordeeld boven. De KPN modem red deze snelheid echt nooit. De upload blijft echter bagger. Voor het hele 1gbit gratis verhoging verhaal was het 530mbit. Zit ook te denken om een ruckus wifi6 AP er bij te hangen als dat werkt. Wil nog steeds wel graag dit snelheid probleem opgelost zien en wat het kost boeit me niet.