Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Graag zou ik een VPN server op mijn router (ASUS RT-AC86U) willen installeren om van buiten mijn thuisnetwerk te kunnen benaderen. Heb hier ook al wat artikelen gelezen, maar kom er toch niet uit. Welke dingen moet ik instellen op de Experiabox, en welke dingen op de ASUS?

Als ik nu de VPN server op de ASUS wil instellen krijg ik de melding ‘De draadloze router gebruikt momenteel een persoonlijk WAN-IP-adres (192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.16.x.x). Raadpleeg FAQ en stel port forwarding in.’
Ik kom er niet uit. Heeft iemand goede tips of misschien een stappenplan?
Alvast bedankt!!! 

Dit is basiskennis netwerken: Elk (huis)netwerk achter een router heeft lokale IP-adressen in de ranges die hierboven ook genoemd zijn. Die IP-adressen zijn van buiten het netwerk niet bereikbaar.

Om een specieifke service op een specifiek apparaat beschikbaar te maken aan de buitenkant kun je port-forwards instellen.

Die port forwarding zet dan een poort door van je publieke IP-adres naar het lokale adres van je Asus-router. Het voert te ver om dat allemaal uit te leggen hier.

Check deze URL, of zoek verder op Google: https://www.vpn.nl/faq/port-forwarding

Ga niet zomaar wat aanrommelen, want voor je het weet heb je een beveiligingslek in je thuisnetwerk.