Skip to main content
Vraag

HP laserjet pro 400 color MFP M475dw printer krijgt geen IP-adres van KPN box 12

• April 14, 2025
  • 38 reacties
  • 274 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

38 reacties

Forum|alt.badge.img+3

@GeSp Ja inderdaad, maar ​@FBekkers schreef:

Ik heb daarna de printer weer op default instellingen gezet. Hij krijgt dan automatisch een intern IP-adres toegewezen (zo weet ik van de HP helpdesk, dat begint met 169). Daarna handmatig IP-adres toegewezen cf. zoals in reservering in modem Subnetmask 255.255.255.000 Toen moest ik ook default gateway invullen. Ik heb daar hetzelfde IP-adres ingevuld. 

Als daar een foutief IP adres staat gaat het niet goed lijkt me.

• May 1, 2025

Geen idee wat hij daar nu precies heeft ingevuld maar dat zou niet uit moeten maken, ik log ook wel eens in op een server via VPN op een backup modem (DSL verbinding) die dus een ander IP-adres heeft dan de default gateway (via glasvezel), het netwerk verkeer gaat dan toch echt via dat backup modem en niet via de default gateway die op die server is ingesteld.

• Auteur
  • Topper
  • May 1, 2025

@WalkerOfTheDay  die gateway staat wel op de genoemde IP 192.168.2.254 (maar dat is niet het punt begrijp ik). Bedraad ziet de modem de printer dus ook niet (heb al flink geblazen in de uitgang van de printer). Jij doet dus niet met een gereserveerd IP-adres?

@GeSp Via Duck Duck Go kan ik ook via mobiel de printer niet benaderen (ook niet via 2,4 GHZ wifi), dus dan lijkt niet in een computerinstelling te zitten

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 1, 2025

@FBekkers 

Begin eerst eens om de printer alleen bedraad aan te sluiten.
Eventueel eerst printer helemaal resetten.

Kijk dan in je modem of je printer een correct IP krijgt toegewezen via DHCP en probeer deze dan te benaderen.
Handmatig of via de HP toolbox.
Of gebruik daar deze tools voor:

Windows:

Nirsoft: WakeMeOnLan 

Android:

Android: NetX Network Tools 

Meestal werkt het direct benaderen met oude apparatuur niet via een HTTPS:// verbinding wat de meeste browsers automatisch proberen te gebruiken.
Probeer dan via HTTP://

Daarna pas kan je je bezig houden met het WiFi onderdeel.

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2025

@Doman Dank voor je suggestie, voor die aanpak heb ik dan eerste nog de uitdaging dat ie bedraad helemaal geen contact lijkt te maken. Draadloos zie ik de printer wel i aangesloten, maar bedraad helemaal niet (en die lichtjes flikkeren ook niet, dus iets in de bedrade verbinding werkt niet). 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 6, 2025

@Doman Dank voor je suggestie, voor die aanpak heb ik dan eerste nog de uitdaging dat ie bedraad helemaal geen contact lijkt te maken. Draadloos zie ik de printer wel i aangesloten, maar bedraad helemaal niet (en die lichtjes flikkeren ook niet, dus iets in de bedrade verbinding werkt niet). 

Ach ja, Ik herinner me nog wel diverse topics op andere forums met (HP) laserprinters waarvan de LAN poort opeens niet meer actief was. 🤔
Probeer eerst eens de printer langdurig stroomloos te maken.
Controleer de netwerk/lan instellingen op de printer of deze actief is.
Eventueel verbinding instellen/forceren op 100Mbit.
HP LaserJet Pro 400 color MFP M475 - Network Setup menu

Google: HP Laserjet 400 network cable disconnected

En zolang je bij draadloos een zgn 169.254..(APIPA) adres krijgt heb je gewoon GEEN verbinding!
Dat is gewoon het nu wel bekende WPA2 compatibiliteitsprobleem.

Reken er ook maar niet op dat daar nog een oplossing voor komt afgaande hoe "serieus” (NOT) het probleem wordt gezien door KPN. 😏

Dus je zal het zelf moeten oplossen met een extra AP/repeater als de kabel/USB geen optie is.

• Auteur
  • Topper
  • May 14, 2025

@Vikash van KPN zou jij namens KPN nog iets kunnen betekenen voor mijn probleem?

Ik heb nu een printer die het niet doet sinds de update. daarvoor deed ie het. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@FBekkers Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je printer sinds de update niet meer werkt. Ik begrijp goed dat je dit opgelost wilt hebben.

Ik kan dit helaas niet direct zelf voor je oplossen, maar ik wil je graag verder helpen door het intern door te zetten voor onderzoek. Zou je daarvoor je klantgegevens (postcode, huisnummer en klantnummer) willen invullen in je profiel. Dan kunnen mijn collega’s van de juiste afdeling hiermee aan de slag.

Laat je het weten als je de gegevens hebt ingevuld? Dan zorg ik dat het wordt doorgezet. 

Forum|alt.badge.img+3

Kan het misschien zijn dat je HP Smart install aan hebt staan ?
In de handleiding staat namelijk dat je die uit moet schakelen als je gebruikt wilt maken via een netwerkkabel.

• Auteur
  • Topper
  • May 19, 2025

@Vikash van KPN hoi, ik heb die gegevens toegevoegd aan mijn profiel

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@FBekkers Bedankt voor het achterlaten van je gegevens. Ik geef het door aan mijn collega's voor verder onderzoek.

• Auteur
  • Topper
  • May 21, 2025

@WalkerOfTheDay wat is precies de bron, ik kan dat niet vinden. In HP Smart zelf vind ik geen Install die ik aan kan zetten, en verder vind ik ook geen apart programma Install. Waar zou ik dat uit kunnen zetten?

Forum|alt.badge.img+3

@WalkerOfTheDay wat is precies de bron, ik kan dat niet vinden. In HP Smart zelf vind ik geen Install die ik aan kan zetten, en verder vind ik ook geen apart programma Install. Waar zou ik dat uit kunnen zetten?

Als het goed is kun je dat instellen via het menu op de printer zelf? Ik had op de handleiding gezocht en daarin stond deze passage.