Skip to main content

Experia V10 gekregen omdat de V9 niet meer werd gesupport. Installatie ging behoorlijk goed. Maar: moest wel DHCP-binding instellen voor netwerkprinter (HP-P1102w). Bij V9, als je printer aanzette, printer vraagt link, na even wachten krijgt ie die. Bij V10: blijft wachten, geen link. Op gegeven moment heeft ie het wel een tijdje gedaan, maar nu weer niet?? Weet iemand een oplossing? Kan ik bestaande lease voor dat mac-adres stoppen en vernieuwen (geen idee of dat helpt, maar wie weet)? 

SW van HP vernieuwd, en met printer via USB aangesloten geprobeerd wireless instelling van printer opnieuw in te stellen, maar SW zegt dat printer via SSID van mijn thuisnetwerk niet kan communiceren. Thuisnetwerk wordt ook niet gevonden door de HP software.

KPN klantenservice zegt na veel doorverbinden dat rest van netwerk wel te bereieken, dus ligt aan de printer dus geen support. Maar wat ik zie is dat de V10 gewoon niet reageert op aanvraag vanaf het juiste mac-adres . . .

Bram

O ja, nog extra info:

Releasenotes HP: De HP LaserJet Professional P1100w printerserie ondersteunt Wi-Fi 802.11 b/g. 

Modem staat op Mixed (802.11b+802.11g+802.11n)

 

Printer selftestpage zegt dat printer staat op WPA/WPA2

Modem staat op WPA2

 

Dat past dan toch allemaal?

Bram


Probeer eens om het 2,4 en 5 Ghz netwerk te scheiden. Even zoeken bij de instellingen voor WiFi. De printer verbind op 2,4 Ghz. Dus geef het 5 Ghz netwerk een andere naam.


Hoi @voornaam b, je zou moeten zeggen dat het gewoon moet werken inderdaad. Maar helaas. 

Nick83 geeft al aan door de wifi te splitsen. Op onze kennisbank lees je hoe je een apart netwerk voor de 2.4 en 5 GHz aanmaakt. Lukt het daarmee?


Dag Nick en Bart,

Dank voor jullie reactie. Het heeft tot een oplossing geleid, maar op een geheel andere manier dan jullie denken. Ik ga het uitleggen, misschien hebben anderen er wat aan.

Om te beginnen (sorry Nick): de oude situatie had ook zelfde SSID voor 2.4G en 5G, dus ik had niet veel fiducie in je suggestie, maar wilde het wel proberen. Door omstandigheden had ik daar vandaag pas tijd voor, sorry voor de lange responstijd!

In de tussentijd had ik wel wat extra waarnemingen gedaan.
1. de V10 toch eens omzetten naar WPA/WPA2 hielp, want opeens kon het HP configuratieprogramma via de met USB aangesloten printer nu wel mijn thuisnetwerk zien. Printer kan dus niet tegen de instelling alleen WPA2.

  1. in de THUIS app werd de printer wel herkend als offline device. Het tijdstip van laatst gezien bleek overeen te komen met telkens dat ik in de V10 de DNCP-binding herbevestigde. Vreemd . . .
  2. Ik heb twee wifi-versterkers; in de installatie instructie staat dat je die bij de V10 moet blijven gebruiken en dat de V10 dan zijn eigen wifi uitschakelt. Dat laatste gebeurt dus NIET. de frequenties van de V10 zijn andere dan van de twee wifi-versterkers. Vroeger had ik al eens ervaren dat b.v. de thermostaat het niet fijn vindt als dezelfde SSID wordt aangeboden op twee verschillende kanalen, dus was ik van plan daar later eens mee te gaan klagen.

En toen ging ik de tip opvolgen om de SSID naam aan te passen. Om zo min mogelijk te hoeven aanpassen, koos ik om de 5G naam te veranderen. Toen ik dat  gedaan had, zag ik in de wifi analyzer dat dit alleen werd toegepast door de V10, niet door de wifi-versterkers. Zo kon ik niet checken of de tip van Nick wel  of niet ging werken. Maar wel kon ik toen waarneming 3 terug koppen, want ik hernoemde ook de 2.4G SSID. De oorspronkelijke SSID werd nu dus alleen gebruikt door de wifi versterkers, wel zowel voor 2.4G en 5G. Toen de printer maar eens aangezet, en: HET WERKT WEER!!!

Ook de printer kan er dus niet tegen dat dezelfde SSID wordt aangeboden op verschillende kanalen (in 2.4 G, want 5G ziet ie sowieso niet).

 

Dus, Nick en Bart - dank voor jullie reacties, ik ben uit de brand. Mijn enige zorg is nu dat de wifi versterkers toch ooit de namen vanuit de V10 gaan overnemen; heeft één van jullie een idee hoe ik de wifi van de V10, met aangesloten wifi-versterkers, uit kan zetten??

Met vriendelijke groet,
Bram


Top dat je de oplossing hebt gevonden en top dat je het deelt! :)

Wifi op de V10 kan uit inderdaad. Dit doe je door in te loggen in de V10 en dan kun je deze onder wifi uitzetten:
 

Â