Skip to main content

Gezien ik hier zo goed geholpen ben ik mijn vorige vragen nog eentje…

 

ik krijg binnenkort een NAS, welke ik wil kunnen benaderen binnen m’n netwerk via de Windows pc en iPhone en Android telefoon. Ik wil hem gaan gebruiken als backup (als mogelijk als vervanging van iCloud e.d.) voor foto’s en om eenvoudig toegang te hebben tot bestanden vanaf ‘alle’ apparaten. 
 

zo het er nu uitziet wordt het een Qnap NAS die ik kan overnemen van iemand, TS-251+. 
 

kan iemand me zeggen of dit allemaal straight forward gaat zijn of dat ik met verschillende dingen rekening moet gaan houden?

 

situatie zoals pasgeleden op adviezen hier is aangesloten; Experia-switch-router. Waarbij de NAS naar mijn idee in de meterkast rechtstreeks op de Experia mag. 
 

bedankt weer voor jullie adviezen en tips. 

@RiiUnity Moeilijk is het niet, je moet alleen de nodige porten forwarden naar de interne IP adres van de NAS. Welke porten voor welke diensten zijn nodig voor Qnap NAS, kan je raadplegen in de handleiding. 


Ik heb middels connectie via de browser de NAS kunnen benaderen en het eerste gedeelte initiële setup doorlopen. (IP toegewezen dmv dhcp, is dat oké?)

 

Nu, ik kan de NAS echter niet vinden met QFinder, en wel door in de browser zijn IP, opgezocht door in de Experiabox Lan connecties te kijken waar die rechtstreeks op zit, gevolgd door :8080 te typen in de adresbalk. 

 

Iemand enig idee waardoor dat komt?

 

de pc zit op de Asus router, dan Nethear switch, en dan de experiabox. Maar dan nog lukt het wel rechtstreeks via de internetbrowser(!). 


ik krijg binnenkort een NAS

13 uur later:

Ik heb middels connectie via de browser de NAS kunnen benaderen...

Binnenkort is wel snel bij u...


@Nick83 ehm ja klopt, ik zou er eigenlijk na het weekend voor gaan kijken, maar dat was wat sneller gelukt…;)


U gebruikt een 2de router. Dat is het probleem. Uw pc zit echter de 2de router en de NAS rechtstreeks op de Experiabox. U heeft zo 2 netwerken. Daardoor worden apparaten die in het andere netwerk zitten niet automatisch gevonden. 

2 mogenlijke oplossing: 

Alles achter de 2de router zetten.

Of de 2de router in accesspoint/bridge mode zetten.


Ik heb middels connectie via de browser de NAS kunnen benaderen en het eerste gedeelte initiële setup doorlopen. (IP toegewezen dmv dhcp, is dat oké?)

 

DHCP is ok, maar ga naar modem instelling en bij DHCP reservering geeft de NAS een vast toegewezen IP adres. Dan hoef je niet ieder keer zijn IP adres te zoeken.

Nu, ik kan de NAS echter niet vinden met QFinder, en wel door in de browser zijn IP, opgezocht door in de Experiabox Lan connecties te kijken waar die rechtstreeks op zit, gevolgd door :8080 te typen in de adresbalk. 

Iemand enig idee waardoor dat komt?

De QFinder en NAS zijn niet in dezelfde netwerk. De PC is aangesloten op de Asus router, deze heeft andere subnet dan de experia box. Om QFinder te gebruiken moeten je PC en NAS op dezelfde subnet zijn.

 

de pc zit op de Asus router, dan Nethear switch, en dan de experiabox. Maar dan nog lukt het wel rechtstreeks via de internetbrowser(!). 

Heb je QFinder nodig? Of kan je ook alles regelen via Admin Portaal in browser? Dan kan het ook zo blijven. De Asus Router kan je het best plaatsen in DMZ van de Experia Box.


Bedankt voor jullie reacties @Nick83 en @TDN .

 

Duidelijk verhaal, niet aan gedacht maar heb inderdaad twee netwerken fysiek nu zo ja, klopt! Op zich is het geen probleem om via de browser contact te maken, het was puur de vraag of er iets mis was wat dat stukje betreft. Anders dan de apparaten op dezelfde router/modem aansluiten vanwege hetzelfde subnet is er niet gok ik dus mocht ik dat perse willen?

 

 Verder is dat toch beter een vast ip toe te kennen ja? Dat heb ik nog niet eerder gedaan evenals wat @TDN  noemt wat DMZ betreft. Zou je die 2 dingen voor mij iets kunnen toelichten?

 

 Ik ben op het gebied van netwerken leergierig maar redelijk beperkt kwa kennis nog (!). 


Duidelijk verhaal, niet aan gedacht maar heb inderdaad twee netwerken fysiek nu zo ja, klopt! Op zich is het geen probleem om via de browser contact te maken, het was puur de vraag of er iets mis was wat dat stukje betreft.

Ik ken QNAP NAS niet, daarom als je alles kan regelen via web portaal van de NAS hoef je geen andere software van QNAP zoals QFinder nodig. Maar indien je voor bepaalde takken een QNAS Sofware nodig zoals QFinder, dan is het beter de NAS op hetzelfde subnet van de Beheerder Sofware (PC), dwz de NAS achter de Asus Router hangen.

 

Anders dan de apparaten op dezelfde router/modem aansluiten vanwege hetzelfde subnet is er niet gok ik dus mocht ik dat perse willen?

Je heb 2 subnets, om de apparaten achter de Asus router te bereiken heb je 2 portforwardings nodig, 1 op de Experia modem en 1 op Asus Router. Dat veroorzaakt meer overheads en ook meer problemen.

 Verder is dat toch beter een vast ip toe te kennen ja?

Een vast IP is beter omdat moet je via zijn toegewezen naam aanspreken indien zijn IP wisselt naar ieder inschakelen. Een vast IP kan via client (static IP) of via Router (DHCP reservering). DHCP reservering is voor het geval de een vast IP niet via client zelfs mogelijk. Een vast IP voor NAS kan je zeker via zijn Admin Portaal/Software kan instellen. Let op dat je een IP adres kies buiten de DHCP range van de router. Direct op Provider Modem aangesloten heeft DHCP reservering vorkeur tegenover Static IP van de Client omdat als je providers wisselen, heb je weer andere subnet, maar de subnet van jouw eigen router verandert nooit, de apparaten achter jouw eigen router veranderen zijn IP ook nooit en kan een static IP via client krijgen.

 

Dat heb ik nog niet eerder gedaan evenals wat @TDN  noemt wat DMZ betreft.

Zonder DMZ heb je een situatie Router achter Router omdat de Experia Modem een Bridge Mode niet kent. Je heb 2 NATs en 2 Firewalls, dus ook 2 Portforwardings nodig . Indien je de Asus Router in de DMZ van Experia Modem plaats, worden alle inkomende verkeer van internet automatisch naar de DMZ (Asus) omgeleid zonder firewall, dat mindert overheads en in Experia modem hoef je geen Porten te openen voor verkeer van buiten. Vooral de Experia Modems hebben rare firewall regels, indien je verkeer naar buiten of binnen geblokkeerd door de Experia Firewall, ben je dagen bezig om de oorzaak te vinden.

Je kan natuurlijk ook de Asus Router in Access Point Mode instellen, dan kan de Asus ook buiten DMZ aangesloten worden. Hier heeft de Asus hetzelfde subnet als Experia Router maar zijn mogelijkheden zijn weer beperkt door AP Mode. Deze opstelling heeft geen dubbel NAT en Firewall. Maar het is natuurlijk zonde van jouw geld als je een geavanceerde Router als AP moet gebruiken en achter een heel beperkte Experia Router moet hangen.


Vast IP gaat dan in elk geval iets zijn wat ik ga doen. Verder zet het mij aan het denken of ik de ingestelde router moet eigenlijk wel nodig heb. Ik heb enkele apparaten op de EB staan middels een switch en de gaming apparaten op de Asus welke weer daarachter staat. Wel gebruik ik specifieke QoS instellingen op de routers LAN poorten. En heb ik een gast netwerk draaien op de asus.  Verder heb k niet perse een apart netwerk nodig. 
 

Nergens is me echt duidelijk geworden welke functies perse router mode nodig hebben. Anders zou ik wellicht kunnen overgaan op AP mode!? De firewall etc. in de EB staan nu toch aan vanwege de apparaten welke er rechtstreeks opzitten. Ik wil geen functionaliteit kwa Asus QoS en WiFi kwijt maar wellicht is AP mode en DHCP binding op de EB de way to go in mijn geval?

 

durf de mode niet te veranderen omdat ik niet weet of ik makkelijk terug kan naar mijn op dit moment fijn draaiende situatie…


Als u de ASUS router in accespoint mode zet raakt u een paar dingen zoals Parental Control kwijt. WiFi blijft gewoon werken. QoS waarschijnlijk ook.


Als u de ASUS router in accespoint mode zet raakt u een paar dingen zoals Parental Control kwijt. WiFi blijft gewoon werken. QoS waarschijnlijk ook.



Dan is dat wellicht een makkelijke ‘oplossing’ voor alles hier!?

 

 Die het alleen niet te testen, voor het geval mijn huidige instellingen in de asus verloren gaan, het draait zo mooi stabiel nu. Echter door dit topic zie ik dus dat ik waarschijnlijk veel dingen’ moeilijker’ of dubbel gebruik. 


Maar, om de huidige situatie niet te veel te veranderen, over de eerste boeg;

 

het is niet mogelijk om de situatie te houden zoals die nu is, en toch de NAS en pc met elkaar te laten communiceren middels andere manieren dan het ip in de browser?

 Ik lees dat nat en dmz settings hier ook mee te maken hebben? Beste in mijn geval lijkt me ook dat bij voorkeur dan uit te schakelen op de asus gezien ook direct op de experia apparaten zitten aangesloten. 


het is niet mogelijk om de situatie te houden zoals die nu is, en toch de NAS en pc met elkaar te laten communiceren middels andere manieren dan het ip in de browser?

De NAS op Experia Subnet is voor iedereen op Asus Subnet bereikbaar, maar ze moet alleen zijn IP adres weten, de meeste software scannen alleen hun eigen Subnet zoals QFinder.

Wat je kan doen is een portforwarding in ASUS om bepaalde porten automatisch naar NAS om te leiden. B.v. voor QFinder, ik zie op QNAP site dat hij UDP 8097 gebruikt. Dan kan je met een portforwarding alle uitgaande verkeer op port UDP:8097 automatisch naar NAS de QFinder de NAS kunnen laten vinden. Met andere software op PC ook zo met een portforwarding. De portforwarding kan je op de PC of op de Asus instellen, of de Asus ook een portforwarding van LAN naar WAN toepast, moet je zelfs uitzoeken.

De meeste problemen heb je met jouw NAS de andere apparaten achter de Asus te bereiken. B.v. een Security Camera App op NAS kan geen beveiligingscamera achter de Asus bereiken, je moet weer een of meer portforwardings op de ASUS toepassen, dit keer van WAN naar LAN. Daarom is het beter de NAS en de voor hem nodige apparaten ook achter de Asus te hangen en de Asus in DMZ van Experia te plaatsen. Voor jouw apparaten op Experia Subnet moet je wel een port openen in Asus router om van daar de NAS en zijn apparaten te bereiken.

 Ik lees dat nat en dmz settings hier ook mee te maken hebben? Beste in mijn geval lijkt me ook dat bij voorkeur dan uit te schakelen op de asus gezien ook direct op de experia apparaten zitten aangesloten. 

Als je de NAS en apparaten op de Experia wil aansluiten, stel zijn Firewall niveau of laag of aangepast met "alles toegelaten tenzij expliciet geblokkeerd”.

NAT zijn altijd van toepassing omdat je heb verschillende subnets, met DMZ wordt de firewall van Experia niet meer toegepast voor inkomende internet verkeer. Je moet wel uitzoeken of zijn firewall  regels nog steeds geldig zijn voor uitgaande verkeer vanuit de DMZ. Andere routers hebben geen firewall op uitgaande verkeer, de KPN Experia wel. Het andere probleem is dat de firewall ook sommige porten blokkeren oftewel het niveau op laag of alles toegelaten is. Met DMZ hoef je geen portfowrding op Experia omdat alle internet verkeer van buiten automatisch naar DMZ (Asus) gestuurd worden.

 


Ik heb op dit moment, om te testen, de router in AP modus gezet. VastIP adres gegeven zoals jullie adviseerden.  De NAS is inderdaad zo bereikbaar, telefoons op de wifi van de Asus communiceren er prima mee om te backup-en, alles lijkt prima te werken. Enige wat ik in deze modus dus niet heb zijn de QoS settings. Nu heb ik eerlijkheidshalve geen idee of dit series een groot verschil gaat maken met de situatie hiervoor, de router modus, waarin ik verschillende gaming en streaming devices voorkeur had gegeven middels QoS settings. Daarvoor heb ik niet genoeg kunnen testen. Als dat zo is moet ik een andere situatie gaan maken met de router in router modus, mocht dat niet zo zijn werkt het netjes zo… het liefste zou ik wel de QoS settings terug hebben, en misschien probeer ik toch ook de situatie opnieuw in de router modus, echter heb ik helaas echt niet veel kennis van dmz, poorten openzetten etc. ik had voorheen dan ook niets daarvan toegepast toen ik in de router mode draaide. Maar ik wil het wel ‘goed’ doen. Lastig!


Reageer