Skip to main content

Beste forumleden,

 

Ik probeer Adguard aan de praat te krijgen en houden in Home Assistant. Dit lukt mij helaas niet. Bij iedere nieuwe installatie lijkt het een beetje te werken: ik zie op het dashboard dat er DNS request zijn geweest, en ik zie enkele blockings. Op sommige websites zijn de advertenties inderdaad verdwenen, maar op andere websites niet. Na een poosje (enkele refreshes), komen de advertenties ook weer terug op de websites waar ik succes had.

 

Ter info: De wereld van ip adressen en DNS servers is nieuw voor mij.

 

  1. In Home Assistant 2022.11.4, stel ik het IP adres in op XXXX/ZZ en de DNS server op XXXX; de gateway laat ik staan op YYYY (gelijk aan het IP adres van de Experiabox V10.
  2. Vervolgens ga ik naar de Add-ons store en download AdGuard Home 4.7.5.
  3. Ik start Adguard in het Add-ones dashboard; en start deze.
  4. In de Adguard “set up guide” staat te lezen: AdGuard Home DNS server is listening on the following addresses PPPP” (waarbij een adres is startend met 127).
  5. Ik herstart Adguard, en ik lees nu bij de “set up guide”: “XXXX, een mac adres, en QQQQ” als adressen waarop de dienst luistert, waarbij QQQQ een IP adres is startend met 127).
  6. In de Experiabox V10 stel ik de primaire DNS server in, gelijk aan de DNS hierboven XXXX (nb. Ik kan in mijn instellingen geen secundaire DNS server instellen zoals ik zie op sommige screenshots).
  7. Ik herstart de Experiabox.

 

Wat ik verder geprobeerd heb:

 

  1. Bij DHCP binding het IP adres van home assistant statisch te maken.
  2. Tablet en telefoon opnieuw opstarten.
  3. Handmatig op mijn tablet en telefoon de DNS server te configureren bij de instellingen. En overigens zie ik dan eerst dat standaard zowel XXXX, YYYY, als een MAC adres staan.
  4. En in Adguard zelf enkele instellingen aangepast.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Laat het ook weten als ik relevante informatie heb vergeten. Dank!

Ter informatie: ik zie nu wel dat adguard verkeer van mijn slimme apparaten verwerkt en sommige verzoeken blokkeert. 


Alle ip adressen die beginnen met "192.168." kunt u gewoon noemen hoor. Want iedereen heeft die adressen in z'n thuisnetwerk. Het is onmogelijk om vanaf buiten daar kwade dingen mee te doen of op basis daarvan iemand te identificeren ofzo.

Het secundaire ip adres kan een probleem zijn. Dat is inderdaad niet in te stellen op de Experiabox. Ook het ipv6 dns adres niet.


👋 @Nick83 

 

  • re ip adressen in de post: als ik ze niet afschermde kon ik het bericht niet plaatsen, maar goed om te weten. 
     
  • ik heb het werkende gekregen: door 1) in de ios wifi configuratie bij DNS het ip adres van de router te verwijderen (begrijp nu waarom het daar stond @Nick83 ) én 2) “beperk IP-tracking” uit te zetten. Beiden niet ideaal.

In AdGuard geeft je bij DNS server het IP in van de dns servers van KPN of beter nog een alternatief zoals b.v. Google DNS of Cloudflare.

In Experiabox geef je bij DNS server het IP adres in van je Adguard server.

Dat zou het moeten zijn. Je dns server adres is nu in je netwerk altijd het netwerkadres van je AdGuard server maar als je dit op router niveau instelt hoef je je daar verder geen zorgen meer over te maken. 


Hoi @Erik_G , 

Dank voor je bericht. Interessant.
 

  • ik heb in AdGuard, settings, DNS settings, bij de ‘upstream DNS’ settings bet adres van Cloudfare toegevoegd
  • in de Experiabox stond al het DNS adres van AdGuard. 
     

Helaas had dit geen effect. Als ik bij de DSN settings kijk, staat daar nog steeds het adres van AdGuard en de Experiabox.
 

ik heb ook nog het adres van Cloudfare ingevuld bij de network settings van Home Assistant. Helaas ook zonder effect. 
 

Heb ik je verkeerd begrepen of os er nog een andere optie?

 


Dit zou het moeten zijn. Ik gebruik zelf PiHole in een docker container en daar is de setup min of meer gelijk. Misschien kan je het 1 en ander even opnieuw opstarten zodat wel de juiste gegevens bij DNS settings terecht komen.  Met google kom je ook nog wel het een en ander tegen over Has icm Adguard. 

Klik

Succes. 👍