Skip to main content
Vraag

Internet blijft problemen geven na Box 12 en SuperWifi 1 update

• 6 maart 2025
  • 11 reacties
  • 141 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben hier thuis een KPN Box 12 modem met 4 Super Wi-Fi punten.

Ik heb meerdere dagen met een KPN helpdesk medewerker geprobeerd het netwerk weer in de lucht te krijgen nadat de update is uitgevoerd.

Complimenten aan de medewerker van KPN voor zijn nette open manier van bijstaan in deze, hij heeft meerdere keren netjes teruggebeld zoals hij had beloofd.

We hebben het hele proces meerdere malen doorlopen maar telkens stort het netwerk weer in elkaar, in het begin ook het LAN netwerk maar het lijkt nu alleen nog het Wi-Fi netwerk telkens weer eruit te gooien. Mijn vrouw moest vanmorgen 3 x opnieuw aanmelden op het Wi-Fi netwerk omdat deze zegt dat er iets is veranderd en hierdoor opnieuw moet inloggen maar er heeft niemand iets veranderd. Dit gebeurd in en tijdsbestek van 5 minuten, telkens wordt ze er weer uitgegooid.

De frustraties in huis beginnen op te lopen, we zijn afhankelijk van internet met 2 thuiswerkende ouders en een dochter in het examenjaar van VWO. 

Wie kan ons helpen!!!!

11 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi ​@Inspector_Gadget

Ik zag in de Product Update ook al berichten van je. Maar ik wil hier toch graag even vanaf het begin beginnen. Kun je me vertellen hoe je wifipunten verbonden zijn met je Box 12. Ook ben ik benieuwd naar hoe de lampjes op de Wifipunten branden.

Je noemt verder dat je regelmatig van de wifi wordt gegooid. Merk je dit op specifieke apparaten, of is het met alles in huis zo. 

Hoi Erik,

Het eerste WiFi punt is bedraad aangesloten en de overige draadloos, alle lampjes branden groen. verschillende apparaten krijgen geen of slecht verbinding. Mobiele telefoons en laptops/ chromebooks worden er steeds vanaf gegooid. Bij sommige apparaten moet telkens het WiFi wachtwoord opnieuw ingevoerd worden omdat er iets gewijzigd zou zijn.

Ook werkt de VPN van mijn werk nu niet meer.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 maart 2025

Goedemorgen,

Hier hetzelfde probleem ook sinds de update helemaal ruk… pas een medewerker gesproken dingen anders ingesteld maar nu een paar dagen later weer hetzelfde. Soms geeft die ook aan wel verbonden te zijn maar doet het internet het niet.

Hallo,

Ons probleem is nog niet opgelost maar het blijft stil. Wat kan ik nu nog doen om mijn netwerk weer normaal werkend te krijgen? We horen graag van jullie.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 10 maart 2025

Hi, ook ik heb helaas problemen met mijn wifi na de update van mijn drie witte super wifi punten. Ik heb echt alles geprobeerd aan suggesties wat ik kan vinden op de forum pagina’s, niets heeft geholpen. De super wifi punten verliezen continu hun verbinding. Had ik maar niets geüpdatet ...

Erik van KPN schreef:

Hoi ​@Inspector_Gadget

Ik zag in de Product Update ook al berichten van je. Maar ik wil hier toch graag even vanaf het begin beginnen. Kun je me vertellen hoe je wifipunten verbonden zijn met je Box 12. Ook ben ik benieuwd naar hoe de lampjes op de Wifipunten branden.

Je noemt verder dat je regelmatig van de wifi wordt gegooid. Merk je dit op specifieke apparaten, of is het met alles in huis zo. 

Hallo,

Ik had eigenlijk wel gehoopt op iets van ondersteuning, ik heb vrijdagmorgen nog gereageerd op je reactie maar sindsdien niets meer gehoord. Ondertussen zijn we al 2 weken na de update en het internet is nog steeds niet wat het moet zijn. Mobiele telefoons verliezen regelmatig verbinding met de WiFi. Het Sonos systeem verliest steeds verbinding.

Alle reset procedures uit dit Forum meermaals uitgevoerd zonder bevredigend resultaat.

Hoe nu verder??

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 maart 2025

Goedemorgen, ook vanochtend is er weer één Power wifi punt spontaan verdwenen. Alle drie wifi punten zijn zelfs bedraad aangesloten. Hoe kan dit worden opgelost?

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 17 maart 2025

In het algemeen heb ik de volgende tips voor een betere wifi ervaring:

We raden aan om te zorgen dat je modem en wifipunten overeenkomen in instellingen. In theorie zijn de verschillende instellingen backwards compatible, maar we zien toch genoeg gekke dingen dat het advies is om te zorgen dat je op modem en wifipunten dezelfde gebruikt.

Het gaat dan om de WPA instelling. Zet die in je Box 12 op WPA 2. SuperWifi 1 ondersteunt namelijk niet hoger dan dat.   

Pas daarnaast de wifistandaard aan, en controleer de bandbreedte van de 5 GHz verbinding.

Je doet al deze drie dingen in de webinterface van de Box 12. Daar kom je via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Eenmaal ingelogd beginnen we met de bandbreedte van de 5GHz verbinding. Ga hiervoor in het linkermenu naar Thuisnetwerkoverzicht en klik op een SuperWifi 1. Je krijgt een popup te zien, ga daarin naar het tabje WiFi-Radio.

Als hier de 5 GHz bandbreedte op 40 MHz staat, zet hem dan op 80. Kijk ook wat de waardes zijn bij de 5 en 2,4GHz wifistandaard. Als de bovenste leeg is, zet hem dan handmatig op de optie met de meeste letters. Dan dek je alles. Herhaal dit met de andere SuperWifi.

Ga vervolgens in het linkermenu naar Wifinetwerk. De pagina waar je dan uitkomt kun je als eerste de WPA instelling aanpassen. Ga vervolgens naar het tabblad Wifisignaal. Zet daar dan de waardes voor de 2,4 en 5 GHz wifistandaard op dezelfde waardes als in de pop-ups van de SuperWifi. Dus, b,g,n, voor 2,4 GHz en a,n,ac voor 5 GHz.

Verder, ik zie dat je ook last hebt van apparaten waar de verbinding verbreekt. Daarover twee dingen. De eerste is dat na de update de SuperWif 1 draadloos alleen nog maar via 5 GHz met het modem en elkaar kunnen communiceren. 5 GHz heeft een korter bereik, dus het kan nodig zijn om draadloos aangesloten apparaten dichter bij elkaar te zetten. Ook als je op dit moment groene lampjes hebt, experimenteer daar een beetje mee. 

Het tweede wat kan zijn is een bug die kan gebeuren in de Box 12. Die zorgt er dan voor dat verkeer dat via IPv6 het internet opgaat niet soepeltjes loopt. Je kunt hiervoor IPv6 uitzetten op je modem. Dat doe je in de webinterface via Internetverbinding aan de linkerkant en dan het tabblad IPv6.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 17 maart 2025
Erik van KPN schreef:

Verder, ik zie dat je ook last hebt van apparaten waar de verbinding verbreekt. Daarover twee dingen. De eerste is dat na de update de SuperWif 1 draadloos alleen nog maar via 5 GHz met het modem en elkaar kunnen communiceren. 5 GHz heeft een korter bereik, dus het kan nodig zijn om draadloos aangesloten apparaten dichter bij elkaar te zetten. Ook als je op dit moment groene lampjes hebt, experimenteer daar een beetje mee. 

Hoi Erik, in reactie op je een na laatste alinea: wat adviseer je als het letterlijk onmogelijk is om de punten dichter bij elkaar te zetten?

Dit is geen groot huis en we hebben op elke verdieping een Superwifi 1, zou meer dan genoeg moeten zijn, maar we hebben slechte internetsnelheid en de onbekabelde punten (2/3) gaan regelmatig ineens op rood. Allemaal sinds de update, daarvoor werkte het perfect.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 20 maart 2025

Je hebt dan eigenlijk twee opties. De eerste is kijken of je toch wat aan kabels kunt leggen zodat een of meer van de wifipunten bekabeld aangesloten kan worden. Als dat geen optie is, dan is dichter bij elkaar zetten toch echt de enige oplossing met je huidige wifipunten. Als je dan vervolgens niet genoeg wifipunten hebt om alle ruimtes te voorzien van wifi, kun je aanvullende wifipunten toevoegen. De SuperWifi 1 verkopen we niet meer, maar de SuperWifi 2 wel. Deze kan draadloos ook nog wel via de 2,4GHz frequentie met het modem communiceren, en kan dus een grotere afstand aan.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 21 maart 2025
Erik van KPN schreef:

Je hebt dan eigenlijk twee opties. De eerste is kijken of je toch wat aan kabels kunt leggen zodat een of meer van de wifipunten bekabeld aangesloten kan worden. Als dat geen optie is, dan is dichter bij elkaar zetten toch echt de enige oplossing met je huidige wifipunten. Als je dan vervolgens niet genoeg wifipunten hebt om alle ruimtes te voorzien van wifi, kun je aanvullende wifipunten toevoegen. De SuperWifi 1 verkopen we niet meer, maar de SuperWifi 2 wel. Deze kan draadloos ook nog wel via de 2,4GHz frequentie met het modem communiceren, en kan dus een grotere afstand aan.

Ja.. daar was ik al bang voor. Het werkt niet meer goed door de update en de oplossing is dat de klant meer geld uit moet gaan geven. Dit is echt geen groot huis, het zou idioot zijn om meer dan 1 punt per verdieping nodig te hebben. Ze kosten nogal wat ook, die superwifi’s. Geef je straks 300 euro uit aan nieuwe punten, en dan komt er weer een destructieve update...

Reageer