Skip to main content

Het lukt mij niet om een goede verbinding in te stellen waarmee ik kan cloudgamen op de xbox one. Het internet werkt altijd prima. Ik heb wel altijd het idee gehad dat ik met online gamen een kleine vertraging heb. Ik ben vaak al neergeschoten voordat ik iets zie bewegen. Maar coöperatieve games die ik vooral speel werken prima. Dus na een paar pogingen met vast IP adres en port forwarding heb ik het toen maar gelaten. 

Nu wil ik starfield spelen via cloudgamen en nu loop ik echt tegen een probleem aan. Hier een korte clip hoe dat er uit ziet:

https://www.xbox.com/play/media/WZL2DBVVE6

De setup: glasvezel, Experia V10a en dan een bekabelde xbox one x.

Als ik de xbox bij een vriend zet (ook kpn en Experia v10) dat werkt het perfect. Gebruik ik mijn mobiel als hotspot dan werkt het ook goed. Dus de xbox zelf is niet het probleem is dan mijn conclusie.

Het NT kastje van de glasvezel is toevallig ook net vervangen omdat het een vreemd geluid maakte en dit heeft het probleem ook niet verholpen.

De xbox via de wifi verbinden met de router geeft ook geen verschil. Dus ook de Draad is het probleem niet.

Ook een andere tv geeft geen verschil.

Vandaag is de V10a vervangen voor een V12 en heb ik ook een v10 te leen. Daarnaast heb ik een asus ax 3300 gekocht.  Ik ben met alle drie de routers in de weer met de gebruikelijke adviezen (vast ip, portforwarding, ip4 en ip6 instellingen, UPnP, etc). Dit maakt geen verschil. De Xbox zelf geeft ook wel aan hoe goed de verbinding is. Afhankelijk van de instellingen en apparatuur heb ik als melding gehad dat NAT gemiddeld of strict is, 100% packet loss of UPnP niet beschikbaar. Past ik alle geadviseerde instellingen toe dan kan ik deze 3 foutmeldingen wel voorkomen. De verbdinging is dan dus op alle punten goed en snel. Maar zet ik dan het spel aan dan is het wederom een grote blur van pixels en lag.

Ik heb dus van alles in de apparatuur gewisseld of aangepast en ik zou niet duidelijk kunnen aanwijzen waar het probleem nou zit. De enige oplossing die ik nu heb is verhuizen en alleen mijn xbox meenemen, maar hopelijk heeft iemand een beter idee.

Cloudgamen via de laptop of mobiel werkt ook weer goed (dus onder gebruik van de xbox one). Maar de laptop is traag om lekker te spelen en de mobiel is uiteraard ook geen uitkomst. Bij andere spellen via cloudgamen heb ik dezelfde problemen.

De KPN monteur vandaag was wel duidelijk dat, als de routers geen oplossing boden en gewoon moest bellen en dat het aan KPN was om dit op te lossen, maar dat hij dit ook nog nooit had gezien. Dus tot nu toe goede services gehad. 

Dat is vreemd Stefan en ik kan dit niet direct plaatsen, als de monteur dan ter plaatste geen oplossing voor handen heeft dan heb ik ook niet direct andere suggesties. Het lijkt mij dan een instellingsprobleem of een snelheidsprobleem, afhankelijk van de kwaliteit van de stream kan dit natuurlijk ook veel van de verbinding eisen. 


Reageer