Skip to main content
Vraag

iPad gebruiken in combinatie met de Roon app

• March 10, 2026
  • 4 reacties
  • 15 keer bekeken

Ik probeer al een tijd lang zonder succes mijn ipad actief te maken in de Roon app. Wel zichtbaar in het menu maar niet bruikbaar, dit itt de lan apparaten receiver en pc die wel af kunnen spelen. Mijn router is de Experia box 12. Firewall instelling staat goed (allowed) …maar het is denk ik wel een netwerk probleem…Graag een oplossing ! Bij voorbaat (veel) dank….

Martin

4 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi Martin. Welkom op de Community! Ik ken de Roon app zelf niet goed. Daarom kan ik vooral meedenken over het netwerk.

Als je iPad wel zichtbaar is in de app maar niet kan afspelen, is het misschien wel een netwerkprobleem. Zorg dat je iPad op hetzelfde wifi netwerk zit als je pc en receiver. Als een apparaat op een gastnetwerk zit, kunnen apparaten elkaar meestal niet zien. Heb je alle apparaten (ExperiaBox 12, PC en iPad) al eens herstart? Dit kan helpen als apparaten elkaar niet goed vinden op het netwerk. Wat je ook nog kan proberen is om wifi opnieuw te verbinden op de iPad. Zet wifi even uit en weer aan of kies “Vergeet dit netwerk” en verbind opnieuw. Gebruik je wifi-versterkers? Als je ook wifi- versterkers of een mesh systeem gebruikt, kan het gebeuren dat apparaten elkaar niet goed zien.

Misschien zijn er ook andere communityleden die Roon zelf gebruiken en nog gerichte tips hebben. ​@Kruiffie heeft ongeveer een jaar geleden het probleem kunnen verhelpen in het onderstaande topic, misschien wil hij ook meedenken in dit topic. 😊

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

@MartinusEvert en ​@Vikash van KPN 

Ik wil best meedenken hoor. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wat het exacte probleem is.

Ipad's zijn niet zichtbaar in de Audio Tab van de ROON Server.. De app op de Ipad zelf zal, als je op hetzelfde netwerk zit, vanzelf de lokale server vinden en dan kan je inloggen. Dan is deze app bruikbaar om direct op de Ipad af te spelen en voor jouw receiver als afstandsbediening te fungeren. Heb je het over ROON ARC op de Ipad, is het vorige topic waar Vikash naar verwijst nog prima bruikbaar.

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 12, 2026

Ik begrijp dat de wifi frequentie sowieso hetzelfde moet zijn voor pc en ipad, maar de pc zit op ether 1 (lan) en ipad op wifi netwerk. Hoe krijg ik die twee op hetzelfde netwerk ( in de 12 box) …Hopelijk hiermee wat betere info van mijn kant ?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • March 12, 2026

Elk apparaat, jouw Ipad,  PC en jouw receiver zitten via de box 12 vanzelf in hetzelfde netwerk daar hoef je niet op te letten.

Ik ben nog wel benieuwd welke app jij hebt geïnstalleerd op de Ipad, Roon ARC of de standaard Roon app. Als je dat nog even verteld kan ik jou hopelijk verder op weg helpen later vandaag.